کد خبر 35313
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۷

توسعه شيراز به يک پارادوکس، تناقض و تضاد بدل شده است؛ تضاد در ديدگاه‌ها و عملکردها؛ تضادي که در نهايت مانند هر زمان ديگري، مردم بايد تاوان آن را پس بدهند!

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، منطقه فارس، کلانشهر شيراز، طي سالهاي اخير با چالش بزرگي به‌ نام توسعه متوازن روبه‌رو بوده است، توسعه‌اي که مسئولان هم آن را مي‌خواهند و هم نمي‌خواهند!، حکايت غريبي از "با دست پس زدن و با پا پيش کشيدن"؛ موضوعي که در آخرين جلسه علني شوراي شهر شيراز بار ديگر مطرح شد؛ موضوع برج‌سازي و اينکه آيا بايد به برج‌سازان چراغ‌سبز نشان داد يا نه؟

شهردار و برخي از اعضاي شوراي شهر شيراز در يک‌سوي اين ماجرا به‌عنوان موافقان برج‌سازي، يا همان بلندمرتبه سازي قرار دارند و در طرف ديگر، فرماندار به‌عنوان کسي که مُهرش اگر پاي مصوبات شورا نباشد، کار شورا با وقفه مواجه خواهد شد.

"علي‌رضا پاک‌فطرت"، شهردار شيراز اعتقاد دارد براي رسيدن به توسعه، براي دستيابي به رشد آن‌هم از نوع متوازن، شيراز نيازمند نشان دادن چراغ سبز به برج‌سازان است، سرمايه‌گذاراني که در ازاي ساخت ساختمان‌هاي بلند‌مرتبه، پول و اعتبار به اين کلان‌شهر سرازير مي‌کنند.

اما فرماندار شيراز معتقد است، ساختن برج تنها راه براي حضور سرمايه‌گذار نيست، مي‌توان ساخت اما سازه‌هاي ديگر، مي‌توان توسعه را بدون تجاري‌سازي دنبال کرد.

البته اصناف هم به‌گونه‌اي اين حرف را تاييد مي‌کنند زيرا امروز اگر به آمار رجوع شود بيش از سه برابر حد استاندارد، مغازه و پاساژ در اين کلانشهر وجود دارد يا در حال ساخت است و اين واحدهاي تجاري اگر زمينه حضور گردشگر به‌ميزان قابل قبول فراهم نشود، نمي‌توانند جوابگوي توسعه باشند.

تلاش استاندار فارس و فرماندار شيراز براي صنعتي شدن استان فارس، شايد در همين راستا قرار داشته باشد، در راستاي اينکه اين کلانشهر ديگر شهري صرفا خدماتي نباشد.

شهردار شيراز اما در جلسه شوراي شهر، زماني که بودجه 637 ميليارد توماني سال 1390 براي تصويب ارائه شده بود، گفت: بودجه 637 ميليارد توماني هم براي توسعه شيراز کم است، اما اگر اين بودجه محقق شود بايد به شهرداري و شورا جايزه داد.

علي‌رضا پا‌ک‌فطرت در جلسه تصويب بودجه سال 90 شهرداري در شورا، افزود: نمي‌توان اين بودجه را از عوارضي که مردم پرداخت مي‌کنند، تامين کرد، اگر معتقد به بلند‌مرتبه‌سازي باشيم بودجه محقق مي‌شود.

وي ادامه داد: من همان حرف آقاي چمران را مي‌زنم، مگر شهرداري چاه نفت دارد که بتوان بودجه‌هاي اين گونه تصويب کرد، ما بايد از مردم بدبخت بگيريم به‌دولت هم کمک کنيم.

پاک‌فطرت خطاب به اعضاي شورا گفت: من اگر جاي شما بودم اين‌گونه صحبت نمي‌کردم، فعلا شهردارم و نمي‌توانم همه حرفي بزنم. شهرداري نبايد کوهسار مهدي و کنارگذر را تنها با پولي که از مردم مي‌گيرد بسازد، دولت هم بايد کمک کند.

وي با اشاره به صدور قبض 360 ميليون توماني براي روشنايي چند بوستان در شيراز، گفت: از طرفي براي پنج شش بوستان قبض 360 ميليوني صادر مي‌شود که اگر نپردازيم برق را قطع مي‌کنند، ما هم بايد از مردم بگيريم.

شهردار شيراز گفت: اگر شورا حمايت کند، تحقق اين بودجه امکان‌پذير است، حتي اين بودجه براي جبران عقب‌ماندگي‌هاي شيراز کم است، بودجه‌هاي بيشتري نياز داريم، اما دولت هم بايد کمک کند نه اينکه آخر کار بگويد حال يک‌چيزي هم به من بدهيد! اين که نمي‌شود. من نمي‌توانم از مردم پول بگيرم و به دولت کمک کنم، هنور بدهي‌هاي دولت به شهرداري مانده است.

پاک‌فطرت با تصريح اينکه وزارت کشور به هيچ يک از شهرداري‌هاي کلانشهرها پولي پرداخت نکرده است، تاکيد کرد: اعتقاد دارم اگر همدلي باشد، اگر با هم باشيم، اگر کميسيون ماده 5 اصلاح شود، اين بودجه محقق شدني است.

وي با بيان اينکه از طرح برخي پرونده‌هاي شهرداري در کميسيون ماده 5 خجالت مي‌کشد، گفت: طرح يک پلاک 500 متري فضاي سبز در کميسيون ماده 5 درست نيست.

شهردار شيراز با اشاره به ظرفيت‌هاي اين کلانشهر گفت: ميدان ولي‌عصر(عج) سرشار از ظرفيت‌هاي بکر است، نمي‌توان گفت ما تجاري نمي‌خواهيم، ما برج نمي‌خواهيم، اما توسعه مي‌خواهيم، بودجه بالا مي‌خواهيم. خب اگر شما نخواهيد، سرمايه‌گذار مي‌رود در بوشهر و اصفهان سرمايه‌گذاري و خودبه‌خود مراکز مبادلات تجاري و ارزي خليج فارس را به آنجا منتقل مي‌کند.

يک عضو شورا در خصوص بلند‌مرتبه‌سازي گفت: در عوارض پروانه ساختمان شاهد کاهش رقم هستيم اما شهردار در مورد بلند‌مرتبه‌سازي حرف مي‌زند، اگر در بودجه بحث بلند‌مرتبه‌سازي مطرح بود بايد اين کد افزايش داشته باشد نه کاهش.

"علي‌ زحمت‌کش" افزود: به‌عنوان مثال، ما مصوب کرده‌ايم که از تابلوهاي تبليغاتي عوارض بگيريم، نمي‌شود عوارض نداد، بگوييم ببخشيد. راهش اين است که بگوييم عوارض را پرداخت نکرده‌اي، يا خودت تابلو را پايين بياور يا ما آن را پايين مي‌کشيم.

وي اضافه کرد: وقتي مي‌گوييم با مردم برخورد نشود، منظور متخلفان نيستند، بايد با متخلفان برخورد کرد.

رئيس کميسيون جذب سرمايه‌گذاري شوراي شهر شيراز نيز از بلند‌مرتبه‌سازي حمايت‌ کرد و گفت: براي شيراز بودجه يک‌هزار ميليارد توماني هم کم است اما تاکنون بيشتر حرف زده‌ايم تا عمل کنيم.

"سيدسعيد موسوي" افزود: شعار مي‌دهيم، در عمل دو تا چشم‌غره که بروند، دوتا برچسب که بزنند مي‌گوييم مگر شيراز قرار است بشود دُبي!

پيش از اين فرماندار شيراز با بلند‌مرتبه‌سازي مخالفت و اعلام کرده بود: عده‌اي مي‌خواهند شيراز را به دُبي تبديل کنند.

"حسين قاسمي"، در آن زمان يکي از مصوبات شوار در خصوص احداث برجي 30 ‌طبقه در خيابان زند را رد کرده و گفته بود: مصوبه شوراي شهر را رد کرديم و اجازه نداديم مجدداً در حق شهر اجحاف شود.

قاسمي در آن زمان اعلام کرده بود: در فارس و شيراز با دو نمونه تفکر مواجه هستيم. يک تفکر، بر اساس مدل توسعه غربي است که دنبال اين بودند شيراز را به دُبي ايران تبديل کنند که در اين راستا به سمت برج‌سازي رفتند و با توجه به جميع جهات برج‌ها، اگر بگوييم در شيراز برج‌خواري صورت گرفته، گزاف نگفته‌ايم.

وي اضافه کرده بود: در دولتهاي قبل از دولتهاي نهم و دهم، برخي مسئولان وقت مجوزهايي صادر کرده‌اند که حق و حقوق مردم شهر در آن لحاظ نشده است. در اين راستا مجوزهايي براي مجتمع‌هاي تجاري صادر شده که نتيجه آن به ضرر شهر بوده است.

قاسمي اعتقاد دارد، صدور مجوزهاي متعدد باعث شده که بازار بومي و سنتي شيراز مانند "بازار وکيل" تحت‌الشعاع قرار گيرد و برخي مسئولان در دولتهاي قبل از نهم و دهم، با صاحبان پروژه‌هاي تجاري تباني کرده‌اند که اسناد آنها موجود است.

وي با تاکيد اينکه نياز شيراز تنها مراکز تجاري نبوده و راه رسيدن به توسعه اين کلانشهر هم ساخت مراکز بلند‌مرتبه تجاري و برج‌ نيست، تصريح کرده بود: شيراز به کارخانه، مراکز تفريحي، سياحتي، فرهنگي و درماني نياز دارد چرا فقط به مراکز تجاري توجه مي‌شود؟

در اين ميان، هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان فارس نيز نظرات تخصصي خود را دارد، نظراتي که زماني به‌واسطه پررنگ بودن موضوع برج دوقلو در قصرالدشت شيراز، در قالب نامه‌اي به استاندار وقت(رضا‌زاده) نوشته شد.

سازمان نظام مهندسي ساختمان استان فارس، هرگونه سرمايه‌گذاري مثبت، مطالعه شده با مکان‌يابي صحيح را ضروري و مغتنم مي‌داند، اما به مصداق "هرسخن جايي و هر نکته مکاني دارد" محل اجراي آسمانخراشي اين چنيني را در اين مکان نمي‌داند و مغاير با ساختار شهر و دانش معماري و شهرسازي عنوان مي‌کند.

سازمان يادشده در نامه خود تاکيد کرده بود: شهر شيراز شهري است با هويت تاريخي، شهري است فرهنگي، شهري است مذهبي، شهري است عرفاني، شهري است با مناظر طبيعي زيبا و خدادادي، شهري است با جذابيت‌هاي فراوان. اين شهر نگين گردشگري ايران است. تخريب اصالت و ساختار آن با قدمت بيش از هزار سال و داشتن آثار تاريخي، مذهبي و فرهنگي منحصر به‌فرد و شهره در جهان، که نمادي از فرهنگ و ادب و تمدن اصيل است، باعث مخدوش نمودن هويت اين شهر و مصداق بارز تهاجم فرهنگي است.

اين اعتقاد که مالک اصلي شهر مردم هستند و هيچ سازمان و دستگاهي نبايد به نيابت از طرف آنها منافع درازمدت و پايدار نسل کنوني و نسل‌هاي آينده را از منظر روزنه‌اي با چشم‌انداز محدود با منافع اقتصادي روزمره شهر و مردم تفسير کند، اعتقادي درست است.

در آن روز سازمان نظام مهندسي فارس توصيه کرده بود: چنين رخدادهايي نبايد بر روند توسعه سرمايه‌گذاري در سطح شهر تأثير منفي بگذارد، دستگاهها و سازمان‌هاي استاني مرتبط با امر ساخت‌وساز بايد زمينه‌هاي قانوني لازم جهت جذب سرمايه‌گذاري‌ داخلي و خارجي با هدف ايجاد بسترهاي لازم براي توسعه پايدار شهر و در جهت تأمين منافع درازمدت مردم را فراهم کنند.

سازمان نظام مهندسي فارس بر اين نکته تاکيد دارد که؛ پروژه‌هاي بزرگ شهري، اگر در انطباق با ضوابط و معيارهاي شهرسازي و در محل‌هاي مناسب احداث و به درستي هدايت و راهبري شوند، علاوه بر کمک به توسعه شهر و ايجاد اشتغال مولد مي‌تواند موجبات رشد و ارتقاي فناوري ساخت‌وساز و تربيت نيروي انساني ماهر موردنياز را فراهم کنند.

اعتقاد کارشناسان سازمان نظام مهندسي نيز اين است که سرمايه‌گذاري در جهت رشد و اعتلاي اقتصاد شهر و استان از جملـه تمامي بخش‌هاي توليــدي، صنعتي، انبوهســازي مسکن و کشاورزي بسيار خوب و پسنديده است و همه از آن استقبال مي‌کنند.

سازمان يادشده در اين نکته با فرماندار شيراز هم‌عقيده است که ساختن مجتمع‌هاي تجاري درقالب چند صد مغازه و فروختن آن به چند برابر قيمت که نتيجه‌اش تخريب و ايجاد معضل در همة عناصر و عوامل شهرونـدان مي‌شود، سرمايه‌گذاري منفي براي شهر و مردم است و اين مردم بايد در آينده هزينه‌هاي بسياري متحمل شوند تا شايد بخش کوچکي از اين زيان را جبران کنند.

به هر حال، شيراز نيازمند توسعه‌اي متوازن است، اما براي رسيدن به اين توسعه بايد تمام مسئولان، مسئولانه در يک جبهه قرار گرفته و با تعامل، هم‌فکري و انديشيدن راهکارهاي مناسب، برنامه‌ريزي و مسير توسعه را هموار کنند.

ترديد نداشته باشيم که سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي توليدي، زمينه‌ساز اشتغالي پايدارتر و تضمين‌کننده آينده‌اي درخشان‌تر است تا سرمايه‌گذاري براي احداث پاساژهاي چندطبقه و رستوران و فست‌فود.

بايد تلاش کرد در کنار شهرت فست‌فودها، شيراز در ابعاد اقتصادي و تاثيرگذار بر مبادلات تجاري منطقه، سرآمد بوده، شهرت متعالي پيدا کند و در نهايت مردم نيز از آن بهره‌مند و برخوردار شوند.