بازگشت دوباره معماری ایرانی
در طراحی این پل از معماری پلهای ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارکهای ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.
سفر بر بلندای مهمترین شاهراه های تهران
پل طبیعت در نقطهای واقع شده که محل تلاقی شریانهای اصلی پایتخت است و بزرگراههای مدرس، همت، حقانی و رسالت در تیررس آن قرار دارد.
پازل 14 هزار قطعه ای پل طبیعت
فعالیتهای عمرانی و شیوه اجرایی این پل با توجه به فرآیند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهرهمندی از سازههای فضایی در ارتفاع 40 متری در کل کشور منحصربهفرد است که در نهایت موجب شده سازهای بزرگ در پهنه فضای سبز میانی بزرگراه مدرس نمایان شود.
وزن کل سازه فلزی پل بیش از 2000 تن بوده و در ساخت آن بیش از 14 هزار قطعه فولادی با بیش از 102 کیلومتر جوشکاری به هم متصل شده است. در مجموع وزن کل بتونریزی انجام شده حدود 15 هزار تن است.
آرامش در ارتفاع 40 متری زمین
پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیشرو و همچنین تجربه آرامشی فوقالعاده در ارتفاع 40 متری از سطح زمین است. مساحت این پل 7000 مترمربع است که 720 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستورانها، کافیشاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت. شهروندان میتوانند روی کفپوشهای چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخهسواری و کالسکهسواری لذت ببرند.
شروع ساخت پل
سال 89 شرکت نوسازی عباسآباد مسابقهای برگزار کرد که در آن از همه طراحان داخلی و خارجی دعوت شد تا ایدههای خود را درباره بزرگترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور، رو کنند.در این مناقصه ده شرکت طراحی داخلی و خارجی شرکت کرده بودند که در نهایت پس از بررسی طرحها، یک شرکت طراحی داخلی که هم طرح و هم از لحاظ اجرا با شرایط ما سازگار بود، انتخاب شد.
مقاوم در مقابل زلزله 7 ریشتری
به گفته اردشیر نوریان مدیر عامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد، برای ساخت پل از مصالح ویژه و لولههای خاصی استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده و براساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهرهبرداری صد سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای هفت ریشتری تهران که سالهاست انتظارش را میکشیم، مقاوم است.
پیچیدگی های ساخت پل طبیعت
علاوه بر پیچیدگیهای اجرای طرح، تحریمهایی که کشور درگیر آن بوده، دامنگیر پل طبیعت هم شد بهطوری که گاهی برای واردات برخی قطعات که امکان تولید آن در داخل کشور هم وجود نداشت طرح با مشکلات جدی مواجه میشد که کمترین تاثیر آن از دست رفتن زمان بود.
اول ساخت – بعد انتقال
نمیشد به بهانه ساخت این پل، یکی از پرترددترین بزرگراههای شهر (مدرس) را بست و گره ترافیک را کور کرد، پس چارهای نبود جز اینکه همه سازه در جای دیگری ساخته شود و سپس با انتقال به زیر پل از اینجا با جرثقیلهای بزرگ در ارتفاع 40 متری از سطح زمین نصب شود. این مشکل بزرگ را بگذارید کنار باران پاییزی و سرمای چند درجه زیر صفر زمستان گذشته که کار در ارتفاع 40 متری را برای کارگران و مهندسان این مجموعه شبیه کار با اعمال شاقه کرده بود.
سه طبقه پل برای گذشتن، ایستادن و به خاطر سپردن زیبایی پایتخت
پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول 1450، طبقه دوم 2870 و طبقه سوم 571 متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافیشاپ گرفته تا گالری و رستورانهای متنوع بهعنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود. روی پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسبرو و کالسکهرو، دوچرخهرو و انسانرو در نظر گرفته شده است. پیشبینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگیهای این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.
از کجا برویم؟
اگر میخواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهارراه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.