گروه فرهنگی مشرق - شبهای پیشاور نام کتابی است با مضمون ده شب مناظره یک مبلّغ شیعی، مشهور به سلطانالواعظین شیرازی، با دو نفر از مدافعان اهل سنت هند و پاکستان است.
از ویژگیهای این اثر، حالت داستانی داشتن آن و صبغه تاریخی داشتن بسیاری از مباحث است.
مجموعه شبهای پیشاور برگرفته از کتاب «شهابی درشب» است که به صورت یک گفتمان رادیویی در 9 قسمت درآمده و منتشر شده است، گفتمانی بین یکی از بزرگان شیعه به نام سید محمد سلطان الواعظین شیرازی با گروهی از بزرگان و عالمان اهل سنت در طول ده شب نمایش رادیویی «شبهای روشن» با نگاهی به کتاب «شبهای پیشاور» ساخته شده که شامل مناظرات مرحوم سلطان الواعظین شیرازی با علمای اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان است.
سلطانالواعظین شیرازی را بشناسید
فقید سعید مرحوم آیت الله علامه حاج سلطان الواعظین شیرازی، در زمره یکی از نامدارترین و غیورترین وعاظ و مبلغین ایران، در دهههای 20 و30 شمسی بود. دفاع جدی و پرانگیزه او از حریم امامت در اثر نفیس«شبهای پیشاور» نمایان گشته، فصلی شاخص و در خور حیات تبلیغی اوست.
این کتاب که محصول سفر او به پاکستان و مناظرات وی با علمای اهل سنت است، تا هم اینک از منابع مورد مراجعه اهل تاریخ به شمار میرود.
سید محمد سلطان الواعظین در سال 1314 ه.ق در تهران چشم به جهان گشود. این تاریخ تولد با فرموده خود ایشان - با توجه به مقدمهای که بر شبهای پیشاور نوشتهاند و در آن سال سفر خود به این شهر را در سن سی سالگی ذکر کردهاند - نیز تأیید میشود.
خانوادهای که مرحوم سید محمد در آن به دنیا آمد از مهمترین و معتبرترین سادات ایران به شمار میرود. نسب شریف وی چنان که مرحوم آیتاللّه العظمی نجفی مرعشی نگاشتهاند، با 25 واسطه به حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم علیهالسلام، میرسد. باری، این افتخاری بس بزرگ است که وی از دودمانی سر برآورده است که همگی زندگی خویش را بر بنای ولایت استوار میساختهاند.
خطیب ارجمند و سید جلیل القدر مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج سید علی اکبر اشرف الواعظین شیرازی، پدر گرامی سلطان الواعظین، شیخ الطائفه و رئیس جمعیت بسیاری از سادات شیراز از پرچمداران دیانت و مروجین مذهب و شریعت بود.
آن عالم بزرگوار و غلام با اخلاص درگاه حضرت سید الشهداء علیهالسلام، همواره مورد احترام و توجه مراجع و علمای عصر؛ همچون آیتاللّه میرزا محمد تقی شیرازی، آیتاللّه سید محمد کاظم طباطبایی یزدی- صاحب عروه- ، آیتاللّه آقا سید ابوالحسن اصفهانی و آیتاللّه شیخ عبدالکریم حائری- مؤسس حوزه علمیه - بود. وی بعد از تقریباً هشتاد سال زندگی پاک و سراسر خدمت به دین و مردم، در سپیده دم روز سهشنبه 21 شعبان سال 1351 ه . ق در کرمانشاه بدرود حیات گفت.
مردم قدرشناس کرمانشاه که سالهای طولانی از محضر آن واعظ دردمند استفاده کرده بودند، بعد از درگذشت وی نیز تجلیل خوبی از ایشان به عمل آوردند. آنان با تشییع کم نظیری پیکر پاکش را برای انتقال به عتبات عالیات عراق بدرقه نمودند؛ و جنازهی ایشان در مقبره خانوادگی خودشان، جنب جد گرامیش حضرت سید ابراهیم مجاب، به خاک سپردند.
تحصیلات و اساتید سلطان الواعظین چه کسانی بودند؟
سلطان الواعظین در همان اوان کودکی در خدمت پدر ارجمندش مشغول فراگیری معارف دینی شد و سپس در مدرسه پامنار تهران از محضر اساتید و علمای دیگر بهرهمند شد. ایشان پس از مدتی، در سال 1326 ه . ق، راهی عتبات عالیات شد و در جوار بارگاه سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبداللّه الحسین علیهالسلام در کربلای معلی اقامت گزید و با استعانت از آن وجود شریف، مشغول تحصیل علوم دینی گردید.
مرحوم حاج سلطان الواعظین شیرازی در کنار آیات: سید احمد خوانساری، شیخ محمدرضا تنکابنی و سید مرتضی لنگرودی
مرحوم حاج سلطان الواعظین شیرازی در کنار آیت الله سید هدایت الله تقوی شیرازی
ایشان در این شهر از محضر اساتیدی همچون آیتاللّه فاضل مرندی و آیتاللّه شهرستانی کسب فیض نمود. وی پس از مدتی به تهران بازگشت و بعد از درگذشت پدر گرامیش در سال 1351 ه . ق از آنجا به قم آمد. او از محضر برخی بزرگان حوزه علمیه قم نیز استفاده نمود. که برخی از آنها عبارتند از:
استاد الفقها آیتاللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیتاللّه حاج سید محمد حجت، آیتاللّه آقا سید محمد تقی خوانساری، آیتاللّه آقا میرزا محمد علی شاه آبادی و ....
سلطان الواعظین حدود پنج سال در قم از محضر اساتید فوق استفاده کرد و سپس به تهران بازگشت.
اجازهنامه از بزرگان
ایشان از عدهای از مراجع و بزرگان حوزه اجازه روایت حدیث و کتب روایی را داشت؛ که در زیر نام این بزرگان میآید:
حضرات آیات عظام: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، حاج شیخ عبداللّه مامقانی، آقا ضیاءالدین عراقی، حاج سید ابوالقاسم طباطبائی غروی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی.
چگونگی سفر به پیشاور و تشکیل جلسات مناظره
سلطان الواعظین سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرتها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر میپرداخت و آراء و عقاید حقه شیعه را با ایشان مطرح میساخت.
او سفرهایی را به مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و هندوستان انجام داد، و مهمترین آنها - که مناظره معروف او در آن تحقق یافت و باعث شهرت وی گشت - سفر به پیشاور بود. ایشان در ربیع الاول سال 1345 ه . ق که تنها سی سال از عمرشان میگذشت، پس از سفر به عتبات و استعانت از سلطان الاولیاء حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام راهی هندوستان شد.
در کراچی، بمبئی، لاهور، پنجاب، حیدرآباد و بسیاری نقاط دیگر هند مورد استقبال و احترام مسلمانها و غیر مسلمانها واقع شد و جلساتی از بحث و مناظره را برقرار کرد. بعد از آن ایشان را به دهلی نو دعوت کردند و جلسه مناظره با عدهای از علمای هند را بر ایشان فراهم ساختند. در بعضی از این جلسات که در دهلی انجام میشد، رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی نیز شرکت میکرد.
بعد از این جلسات سلطان الواعظین به دعوت محمد سرور خان که از متنفذین خاندان قزلباش هندوستان به شمار میرفت، برای سخنرانی و خطابه راهی پیشاور شد. این مجلس با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و حومه آن و نیز عدهای از علمای فریقین- شیعه و سنی - در امام باره- حسینیه - مرحوم عادل بیک برقرار شد.
سلطان الواعظین در این جلسات مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. در پایان یکی از این سخنرانیها دو تن از علمای کابل نزد سلطان الواعظین آمده و تقاضا میکنند در ارتباط با سخنان او با ایشان مناظره کنند. این دو نفر به نامهای حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام از آن شب به بعد، پس از نماز مغرب و عشاء در حضور جمع زیادی از علما و رجال و مردم شهر، پیرامون مسائل مورد اختلاف با سلطان الواعظین به گفتگو مینشستند.
این جلساتِ پرشور که از شب جمعه 23 رجب 1345 ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول انجامید. جلسه مناظره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا 6 یا 7 ساعت و گاهی نیز تا اذان صبح ادامه مییافت.
در این مباحثات مسائلی از قبیل:
دلالت آیات و روایات بر مقام شیعه،
عقاید فرق مختلف شیعه،
ظلم و ستم خلفا در طول تاریخ نسبت به شیعه،
مذاهب اربعه اهل سنت،
احادیث مختلف در فضیلت حضرت امیر (ع)،
دلالت آیات مختلف بر شأن و منزلت حضرت امیر (ع) ،
مسأله سقیفه،
شوری سقیفه،
بدعتهای معاویه،
قیام و شهادت حضرت سیدالشهداء (ع)
و بسیاری از مباحث تاریخی و اعتقادی دیگر مطرح شده است.
استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از کتب و منابع اهل سنت میباشد، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع روائی و تفسیری عامه است. این احاطه تا جایی است که در برخی موارد موجب حیرت علمای اهل سنت حاضر در مجلس میشود و تحسین ایشان را برمیانگیزد. به راستی حضور ذهن و قدرت حافظه ایشان در ذکر منابع و کتب مختلف برای یک مطلب، حیرت انگیر است.
در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس به مذهب حقه تشیع مشرف شدند؛ ولی آنچه ثمره جاوید این مناظره پر ارج به شمار میآید، همان کتاب ارجمند «شبهای پیشاور» است.
برای دانلود کتاب «شبهای پیشاور» اینجا را کلیک کنید. (لینک دانلود)
از ویژگیهای این اثر، حالت داستانی داشتن آن و صبغه تاریخی داشتن بسیاری از مباحث است.
مجموعه شبهای پیشاور برگرفته از کتاب «شهابی درشب» است که به صورت یک گفتمان رادیویی در 9 قسمت درآمده و منتشر شده است، گفتمانی بین یکی از بزرگان شیعه به نام سید محمد سلطان الواعظین شیرازی با گروهی از بزرگان و عالمان اهل سنت در طول ده شب نمایش رادیویی «شبهای روشن» با نگاهی به کتاب «شبهای پیشاور» ساخته شده که شامل مناظرات مرحوم سلطان الواعظین شیرازی با علمای اهل سنت در شهر پیشاور پاکستان است.
فقید سعید مرحوم آیت الله علامه حاج سلطان الواعظین شیرازی، در زمره یکی از نامدارترین و غیورترین وعاظ و مبلغین ایران، در دهههای 20 و30 شمسی بود. دفاع جدی و پرانگیزه او از حریم امامت در اثر نفیس«شبهای پیشاور» نمایان گشته، فصلی شاخص و در خور حیات تبلیغی اوست.
این کتاب که محصول سفر او به پاکستان و مناظرات وی با علمای اهل سنت است، تا هم اینک از منابع مورد مراجعه اهل تاریخ به شمار میرود.
سید محمد سلطان الواعظین در سال 1314 ه.ق در تهران چشم به جهان گشود. این تاریخ تولد با فرموده خود ایشان - با توجه به مقدمهای که بر شبهای پیشاور نوشتهاند و در آن سال سفر خود به این شهر را در سن سی سالگی ذکر کردهاند - نیز تأیید میشود.
خانوادهای که مرحوم سید محمد در آن به دنیا آمد از مهمترین و معتبرترین سادات ایران به شمار میرود. نسب شریف وی چنان که مرحوم آیتاللّه العظمی نجفی مرعشی نگاشتهاند، با 25 واسطه به حضرت موسی بن جعفر، امام کاظم علیهالسلام، میرسد. باری، این افتخاری بس بزرگ است که وی از دودمانی سر برآورده است که همگی زندگی خویش را بر بنای ولایت استوار میساختهاند.
خطیب ارجمند و سید جلیل القدر مرحوم حجةالاسلام و المسلمین حاج سید علی اکبر اشرف الواعظین شیرازی، پدر گرامی سلطان الواعظین، شیخ الطائفه و رئیس جمعیت بسیاری از سادات شیراز از پرچمداران دیانت و مروجین مذهب و شریعت بود.
آن عالم بزرگوار و غلام با اخلاص درگاه حضرت سید الشهداء علیهالسلام، همواره مورد احترام و توجه مراجع و علمای عصر؛ همچون آیتاللّه میرزا محمد تقی شیرازی، آیتاللّه سید محمد کاظم طباطبایی یزدی- صاحب عروه- ، آیتاللّه آقا سید ابوالحسن اصفهانی و آیتاللّه شیخ عبدالکریم حائری- مؤسس حوزه علمیه - بود. وی بعد از تقریباً هشتاد سال زندگی پاک و سراسر خدمت به دین و مردم، در سپیده دم روز سهشنبه 21 شعبان سال 1351 ه . ق در کرمانشاه بدرود حیات گفت.
مردم قدرشناس کرمانشاه که سالهای طولانی از محضر آن واعظ دردمند استفاده کرده بودند، بعد از درگذشت وی نیز تجلیل خوبی از ایشان به عمل آوردند. آنان با تشییع کم نظیری پیکر پاکش را برای انتقال به عتبات عالیات عراق بدرقه نمودند؛ و جنازهی ایشان در مقبره خانوادگی خودشان، جنب جد گرامیش حضرت سید ابراهیم مجاب، به خاک سپردند.
تحصیلات و اساتید سلطان الواعظین چه کسانی بودند؟
سلطان الواعظین در همان اوان کودکی در خدمت پدر ارجمندش مشغول فراگیری معارف دینی شد و سپس در مدرسه پامنار تهران از محضر اساتید و علمای دیگر بهرهمند شد. ایشان پس از مدتی، در سال 1326 ه . ق، راهی عتبات عالیات شد و در جوار بارگاه سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبداللّه الحسین علیهالسلام در کربلای معلی اقامت گزید و با استعانت از آن وجود شریف، مشغول تحصیل علوم دینی گردید.
مرحوم حاج سلطان الواعظین شیرازی در کنار آیات: سید احمد خوانساری، شیخ محمدرضا تنکابنی و سید مرتضی لنگرودی
مرحوم حاج سلطان الواعظین شیرازی در کنار آیت الله سید هدایت الله تقوی شیرازی
استاد الفقها آیتاللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیتاللّه حاج سید محمد حجت، آیتاللّه آقا سید محمد تقی خوانساری، آیتاللّه آقا میرزا محمد علی شاه آبادی و ....
سلطان الواعظین حدود پنج سال در قم از محضر اساتید فوق استفاده کرد و سپس به تهران بازگشت.
اجازهنامه از بزرگان
ایشان از عدهای از مراجع و بزرگان حوزه اجازه روایت حدیث و کتب روایی را داشت؛ که در زیر نام این بزرگان میآید:
حضرات آیات عظام: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، حاج شیخ عبداللّه مامقانی، آقا ضیاءالدین عراقی، حاج سید ابوالقاسم طباطبائی غروی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی.
چگونگی سفر به پیشاور و تشکیل جلسات مناظره
سلطان الواعظین سفرهای متعددی به خارج از ایران داشت؛ وی در همه این مسافرتها علاوه بر مجالس وعظ و منبر و تبلیغ، با علمای بزرگ فرق و مذاهب نیز به گفتگو و تبادل نظر میپرداخت و آراء و عقاید حقه شیعه را با ایشان مطرح میساخت.
او سفرهایی را به مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و هندوستان انجام داد، و مهمترین آنها - که مناظره معروف او در آن تحقق یافت و باعث شهرت وی گشت - سفر به پیشاور بود. ایشان در ربیع الاول سال 1345 ه . ق که تنها سی سال از عمرشان میگذشت، پس از سفر به عتبات و استعانت از سلطان الاولیاء حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام راهی هندوستان شد.
در کراچی، بمبئی، لاهور، پنجاب، حیدرآباد و بسیاری نقاط دیگر هند مورد استقبال و احترام مسلمانها و غیر مسلمانها واقع شد و جلساتی از بحث و مناظره را برقرار کرد. بعد از آن ایشان را به دهلی نو دعوت کردند و جلسه مناظره با عدهای از علمای هند را بر ایشان فراهم ساختند. در بعضی از این جلسات که در دهلی انجام میشد، رهبر بزرگ هند مهاتما گاندی نیز شرکت میکرد.
بعد از این جلسات سلطان الواعظین به دعوت محمد سرور خان که از متنفذین خاندان قزلباش هندوستان به شمار میرفت، برای سخنرانی و خطابه راهی پیشاور شد. این مجلس با حضور جمع زیادی از مردم پیشاور و حومه آن و نیز عدهای از علمای فریقین- شیعه و سنی - در امام باره- حسینیه - مرحوم عادل بیک برقرار شد.
سلطان الواعظین در این جلسات مباحثی در زمینه خلافت و ولایت و عقاید شیعه مطرح ساخت. در پایان یکی از این سخنرانیها دو تن از علمای کابل نزد سلطان الواعظین آمده و تقاضا میکنند در ارتباط با سخنان او با ایشان مناظره کنند. این دو نفر به نامهای حافظ محمد رشید و شیخ عبدالسلام از آن شب به بعد، پس از نماز مغرب و عشاء در حضور جمع زیادی از علما و رجال و مردم شهر، پیرامون مسائل مورد اختلاف با سلطان الواعظین به گفتگو مینشستند.
این جلساتِ پرشور که از شب جمعه 23 رجب 1345 ه . ق شروع شد، تا ده شب به طول انجامید. جلسه مناظره هر شب بعد از نماز مغرب و عشا تا 6 یا 7 ساعت و گاهی نیز تا اذان صبح ادامه مییافت.
در این مباحثات مسائلی از قبیل:
دلالت آیات و روایات بر مقام شیعه،
عقاید فرق مختلف شیعه،
ظلم و ستم خلفا در طول تاریخ نسبت به شیعه،
مذاهب اربعه اهل سنت،
احادیث مختلف در فضیلت حضرت امیر (ع)،
دلالت آیات مختلف بر شأن و منزلت حضرت امیر (ع) ،
مسأله سقیفه،
شوری سقیفه،
بدعتهای معاویه،
قیام و شهادت حضرت سیدالشهداء (ع)
و بسیاری از مباحث تاریخی و اعتقادی دیگر مطرح شده است.
استدلال مرحوم سلطان الواعظین در طول این مناظره، فقط از کتب و منابع اهل سنت میباشد، و این خود نشانه تسلط و احاطه آن بزرگوار به منابع روائی و تفسیری عامه است. این احاطه تا جایی است که در برخی موارد موجب حیرت علمای اهل سنت حاضر در مجلس میشود و تحسین ایشان را برمیانگیزد. به راستی حضور ذهن و قدرت حافظه ایشان در ذکر منابع و کتب مختلف برای یک مطلب، حیرت انگیر است.
در پایان مذاکرات و شب دهم، تعدادی از رجال و بزرگان حاضر در مجلس به مذهب حقه تشیع مشرف شدند؛ ولی آنچه ثمره جاوید این مناظره پر ارج به شمار میآید، همان کتاب ارجمند «شبهای پیشاور» است.
برای دانلود کتاب «شبهای پیشاور» اینجا را کلیک کنید. (لینک دانلود)
برای دانلود فایل های صوتی مجموعه شبهای پیشاور که به صورت یک گفتمان رادیویی در 9 قسمت درآمده و منتشر شده است؛ می توانید روی هر لینک کلیک کرده و پس دانلود آن را گوش دهید.
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب اول و شب دوم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب سوم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب چهارم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب پنجم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب ششم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب هفتم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب هشتم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب نهم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب دهم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب اول و شب دوم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب سوم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب چهارم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب پنجم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب ششم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب هفتم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب هشتم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب نهم
دانلود مجموعه صوتی شبهای پیشاور – شب دهم