کد خبر 354110
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰

بیشتر از یک ماه و نیم از ورود اپراتورهای اول و دوم به نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی می‌گذرد و علی‌رغم وعده و وعیدها برای رفع اختلالات، همچنان شاهد نواقص ارتباطی از شارژهایی که به یکباره صفر و پیامک‌هایی که میکس می‌شوند هستیم.

به گزارش مشرق، شبکه اپراتورهای اول و دوم ارتباطات سیار کشور که تا یک ماه و نیم گذشته در محدودیت نسل‌های 2.5 و 2.75 به مشترکان خدمات می‌داد، هم‌زمان با هفته دولت لغو محدودیت و امکان ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی برای همراه اول و ایرانسل مهیا شد.

ایرانسل که تا پیش از چهارم شهریور ماه، فعالیت خود را به شکل آزمایشی آغاز کرده بود با دریافت مجوز نهایی امکان بهره‌برداری تجاری از خدمات نسل‌های سوم و بالاتر را یافت و همراه اول نیز پا به عرصه تست شبکه در این نسل‌ها گذاشت.

ارتقای کیفیت مکالمات همراه و افزایش سرعت دسترسی به پهنای باند از جمله مزیت‌های کلیدی ورود به نسل‌های بالاتر ارتباطی است و علاوه بر این فرصت بهره‌برداری از برنامه‌های تلویزیونی و ویدئویی و امکان دسترسی سهل الوصول‌تر به خدمات بانکداری و آموزش همراه از جمله برخی مزایای دیگر نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی است.

حال با وجود تمامی این مزایا و آغاز به کار بالغ بر یک ماه و نیم اپراتورها در این نسل‌ها، اختلالات به گونه‌ای شده که امید برخی از مشترکان نسبت به این نسل‌های جدید را ناامید کرده است.

شاید نقطه اوج اختلالات مکالمه، پیامک و دیتا را بتوان در روز عید سعید غدیر خم دانست که قطعاً بهانه خوبی برای اپراتورها برای فرار از کوتاهی‌شان در ارائه خدمات مطلوب است و تنها به ذکر ترافیک بالای شبکه می‌پردازند تا به نوعی مشترکان را قانع کنند.

جالب است در شرایطی که مسئولین اپراتورها بارها پای تریبون رسانه‌ها حاضر شده و از طبیعی بودن این اختلالات به دلیل ارتقای نسل‌های جدید خبر داده‌اند اما دقیقا مشخص نیست که زمان رفع این نواقص چه زمانی است.

هر بار که از مسئول دولتی و خصوصی در ارتباط با زمان رفع اختلالات پرسیده می‌شود، آینده نزدیک را هدف‌گیری کرده اما به واقع مشخص نیست چه زمانی این آینده نزدیک فرا خواهد رسید.

این موضوع که سوژه جدید پای حرف مردم شد، دلیل خوبی برای گپ و گفتی هرچند کوتاه با اهالی کوچه و خیابان و مردمی از همین دیار بود تا شاید مسئولین امر موضوع را کمی جدی‌تر گرفته و آستین‌هایشان را بالاتر بزنند.

گذری کوتاه در مرکز شهر و حوالی خیابان جمهوری کافی است تا با چهره‌های مختلفی در راستای پیشبرد این سوژه روبرو شده و در صورت تمایل آنها، چند سوالی را داشته باشیم.

سیروس منصوری جوان 35 ساله‌ای است که در مقابل یکی از پاساژهای فروش پوشاک ایستاده و از مدل لباس‌ها و سر و وضع او می‌توان به فروشنده بودنش پی برد، آقای منصوری وضعیت آنتن‌دهی موبایل شما در جایی که ایستادید چطور است؟

• اینجا وضعیت آنتن‌دهی خوبه و آنتن‌های گوشی‌هایم پر است. البته وضعیت الان خوبه و ممکنه بعضی وقت‌ها با کاهش آنتن‌دهی روبرو شوم.

منظور از موبایل‌هایتان چیست؟ چند خط دارید؟

• دو خط همراه اول و اعتباری ایرانسل دارم که از ایرانسلم برای اینترنت استفاده می‌کنم. همراه اولم بیشتر زنگ خور داره اما مجموعا از جفت آنها راضی هستم.

از اینترنت هم استفاده‌ای دارید؟

• سر و کارم با اینترنت نیست اما وایبر خیلی استفاده می‌کنم و دو هفته‌ای می‌شود که ارتباطم با آن قطع و وصل می‌شود و به نوعی درست کار نمی‌کند. ظاهرا وایبر همه این مشکل را دارد زیرا همسرم هم در منزل که سمت تهرانسر است نمی‌تواند استفاده‌ای داشته باشد.

خانم عبادیان جوان 26 ساله‌ای است که برای خرید به قول خودش پالتوی زمستانه وارد یکی از بزرگترین مراکز فروش پوشاک در تهران شده و با توجه به اینکه به ضرورت این سوژه پی برده، حاضر به گفت‌وگو می‌شود.

شما استفاده‌تان از موبایل چگونه است؟

• معمولا پیامک می‌‌زنم و استفاده‌ام از وایبر و لاین سرسام‌آور است. مکالمه معمولا ندارم اما هر از گاهی مادر یا پدرم با من تماس دارند.

استفاده سرسام‌آور شما از وایبر و امثالهم به دلیل برخی اختلالات موجب سردرد شما نشده است؟

• مشکل خاصی نداشته‌ام اما اختلالات موبایل ظاهرا اعصاب پدرم را به هم ریخته است. او در پامنار صاحب دکان فرش فروشی است و مدام گوشی‌اش در دسترس نیست. خودم معمولا زمانیکه دانشگاه می‌روم گوشی‌ام گاهی اوقات تماس اضطراری می‌زند. دانشگاه من آزاد علوم تحقیقات است.

پارسا پورمشکات در مغازه صوت و تصویری کار می‌کند که به قول خودش اگر عصری پیش او می‌رفتم محال بود که بتوانم باهاش گفت‌وگو کنم زیرا وقت سر خاراندن هم ندارد.

پارسا یکی از موبایل بازان حرفه‌ای است و علاوه بر استفاده از وایبر و چندین نمونه از نرم‌افزارهای پیام‌رسان، سایت‌های خبری را چک می‌کند و فروشگاه اینترنتی نیز دارد که لوازم جانبی موبایل می‌فروشد.
وی درباره میزان رضایتش از آنتن‌دهی موبایل طی یکی دو ماه اخیر و اینکه آیا شده با اختلالی روبرو شود، گفت:
 شخصا چهارتا سیم‌کارت دارم که دوتاش ایرانسل و دوتای دیگر هم همراه اول و رایتل است. رایتل را زمانی خریدم که اوج استفاده‌ایم از اینترنت بود و راه دیگری جز این نداشت زیرا وایمکس جوابگوی نیازهای من نبود هرچند رایتل هم تعریفی ندارد.

با وجود اینکه همراه اول و ایرانسل اینترنت‌شان بهبود یافته و وارد نسل سوم شده، نیاز شما پاسخگو نیست؟

• ایرانسل خیلی بهتر از همراه اول و حتی رایتل شده است. پوشش آن در تهرانپارس فوق‌العاده‌ است مثلا دو شب گذشته با سرعت یک و نیم مگ دانلود داشتم. تو منطقه تهرانپارس در حال حاضر تنها ایرانسل بهترین خدمات را می‌دهد اما این هم به منزله دائمی بودن آن نیست زیرا مثلا روزهای تعطیل با توجه به اینکه تعرفه پایین می‌آید، سرعت هم افتضاح می‌شود.

رضا عباسی که بر سر گفتن نام خانوادگی‌اش بسیار مقاومت می‌کرد اما در انتهای گفت‌وگو اعتمادش جلب شده بود از اتفاق جالبی در نحوه ارتباطاتش خبر داد و برخلاف اینکه رویکرد ما اختلالات ناشی از نسل‌های جدید به عنوان مثال اینترنت بود، گفت:

• یک ماه است که با اختلالات مکالمه صوتی در برخی مناطق تهران نظیر نارمک و هفت‌تیر مواجه هستم به گونه‌ای که حین مکالمه، تماس قطع می‌شود. این اتفاق بارها افتاده است. علاوه بر این موضوع از هر 10 پیامکی که ارسال می‌کنم 2 مورد علی‌رغم گزارش دریافت توسط مخاطب، دست طرف مقابل نمی‌رسد.

آیا اختلالات شما تنها مربوط به مکالمه می‌شود و در زمینه اینترنت مشکلی نداشته‌اید؟

• اگر اجازه دهید از میکس پیامک‌ها هم بگویم. دو مورد اتفاق افتاده که پیامک ارسال کردم اما به طرف مقابل نرسیده اما در موعد دیگری که پیامک زدم با پیامک گذشته مخلوط شده و به سمت مخاطبی رفته که واقعا در یک مورد جملات به نحوی قاطی شده بود که عبارت زشتی حاصل شده بود.

• در مورد اینترنت هم با توجه به اینکه فقط همراه اول دارم باید بگویم که در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران و مخصوصا در حین حرکت جواب نمی‌دهد. علامت اتصال به شبکه موجود است اما هیچ صفحه‌ای باز نمی‌شود.

محمد نسیمی جوان 33 ساله‌ای است که به واسطه آراستگی ظاهر و موجه بودن چهره، باب گفت‌وگو را فراهم آورد و در پاسخ به این سوال که حاضر به گفت‌وگویی کوتاه در زمینه تلفن همراه هستید، با کمال میل پذیرفت.

آیا در چند ماه اخیر با مشکل خاصی در زمینه استفاده از تلفن همراه روبرو بوده‌اید؟

• به واسطه شغلی که دارم از استفاده اینترنت و برنامه‌های موجود در بستر آن ناگزیرم اما همراه اول بسیار اختلال دارد. اگر این اپراتور قادر به خدمات‌دهی نیست چرا بسته‌های دیتا می‌فروشد؟! همراه اول بسته ماهانه‌ای با قیمت 10 هزار تومان دارد اما در اکثر اماکن دچار اختلال است و نمی‌شود از آن استفاده کرد.

تجربه استفاده شما شامل چه مناطقی می‌شود؟

• عمده استفاده من از اینترنت گوشی در مناطق و حوالی خیابان‌های نبرد جنوبی، ایران، فرمانیه و میرزای شیرازی است. اختلالات خط موجب شده که شارژ باطری افت چشم‌گیری داشته باشد و نتوان از آن به نحو احسن استفاده کرد.

رها سیدرضا کارشناس مالی یکی از بانک‌های خصوصی کشور است که استفاده به نسبت زیادی از اینترنت مخصوصا شبکه‌های اجتماعی دارد و معتقد است که از یک ماه گذشته اختلالات به گونه‌ای بوده که بسیاری از تماس‌های دریافتی‌اش رد شده است.

آیا اختلالات گوشی شما تنها مربوط به مکالمات بوده است؟

• تماس‌های همراه اولم خیلی رد می‌شود یا به شکل اتفاقی قطع می‌گردد. سیم‌کارت ایرانسل هم برای اینترنت دارم که در همه‌جا 3G نیست و به خاطر همین صرفه ندارد که بدون بسته بخواهم به اینترنت متصل شوم.

اختلال شما در چه منطقه‌ای است؟

• محل سکونتم در پاسداران است که انصافا بد نیست ولی همراه اول در مرکز شهر و حتی سمت میدان آرژانتین پوشش خوبی ندارد و مدام قطع و وصل می‌شود. به عنوان مثال در وسط روز تماس اضطراری می‌زند و آنتن قطع می‌شود اما بعد از اتصال پیامکی ارسال می‌شود که چند تماس از دست رفته داشته‌ام.

با این حساب دل خوشی از نسل سوم ندارید؟

• البته در رسانه‌ها گفته می‌شود که مشکلات رفع می‌شود اما زمانش مشخص نیست و اگر بخواهد به همین روال ادامه داشته باشد به هیچ عنوان افزایش کیفیتی به نسبت قبل نداشته‌ایم و همان نسل قبلی شاید بهتر هم بود.

خانم سیدرضا به تماس جالبی با اپراتور همراه اول اشاره کرد و گفت:

• یکسری بود که اختلال همراه اول خیلی زیاد شد و من با این شرکت تماس گرفتم و گفتم که با اینترنتی که شماها ارائه می‌کنید من حتی نمی‌تونم ایمیلم را چک کنم اما در نهایت تعجب پاسخی شنیدم که هنوز از آن متعجبم، اپراتور گفت مگر اینترنت همراه اول برای ایمیل ارسال کردن است!

در اقدامی مشابه از سوی اپراتور اول کشور، حمیدرضا صیفی فروشنده مبلمان خانگی نیز که به نسبت استفاده کمی از اینترنت و آن هم بیشتر مربوط به نرم‌افزارهای پیام‌رسان دارد، گفت:

• اختلال در برقراری تماس به اندازه‌ای هست که اینترنت هم قطع می‌شود. یک بار با این اپراتور تماس گرفتم و گفتند که نسل سوم در حال توسعه است و به مرور مشکلات حل می‌شود اما چند بار دیگر هم تماس داشته‌ام که شاهد این بودم مرکز تماس به زمین و زمان متوسل می‌شود تا مشکل را به گردن مشترک بیاندازد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

در حال حاضر از اینترنتی که توسط همراه اول و ایرانسل با سرعت بالاتر عرضه می شود رضایت دارید؟

• ما که چیزی از این سرعت ندیده‌ایم و به نظرم هر کدام تنها تبلیغاتی برای تخریب حریف می‌کنند. اگر افزایش سرعت باعث کندی اینترنت و اختلال تماس شده ما از خیر نسل جدید گذشتیم، اجازه دهید از همان قدیمی‌ها استفاده کنیم. اصلا چه کسی گفت که ما با قبلی‌ها مشکل داشتیم!

آمنه خداشناس استاد دانشگاه علمی کاربردی است که از لحن او می‌توان به اهل ذوق و هنر بودنش پی برد، شاید هم استاد ادبیات باشد.

آیا از وضعیت ارتباطات موبایل راضی هستید؟

• کار من را راه می‌اندازد. یک خط ایرانسل دارم که بیشتر تماس به آن وارد می‌شود و تنها در میدان انقلاب و حوالی خیابان نواب گاهی از دسترس خارج می‌شود.

استفاده‌ای از اینترنت دارید؟

• وقتم اجازه استفاده را نمی‌دهد اما معمولا شب‌ها از وایبر برای ارتباط با دوستانم و مرور گروه‌ها استفاده می‌کنم. البته چندین بار گوشی‌ام را شارژ پنج هزار تومانی کردم و به یک ساعت نرسید که برای مرور چند گروه در وایبر، صفر شد. با ایرانسل تماس گرفتم و موضوع را طالاع دادم و در جواب گفتند که احتمالا برنامه‌ای دارید که به محض اتصال به اینترنت شروع به دریافت یا ارسال اطلاعات به شکل خودکار می‌کند و همین باعث شده که شارژ شما پنهانی خورده شود و خبر نداشته باشید.

• اما من هیچ برنامه خاصی روی گوشیم نیست. نمی‌دانم چطور طی ماه‌های گذشته با پنج هزار تومان شارژ و با همین میزان استفاده تا اواسط ماه شارژ داشتم اما به یکباره ظرف یک ماه سه بار شارژ من صفر می‌شود. با این حساب وایبر را به شکل دسکتاپ دریافت کرده‌ام و از لپ‌تاپ برای اتصال به آن استفاده می‌کنم و اینترنت ایرانسلم را از ترس روشن نمی‌کنم.

زمانیکه از اینترنت ایرانسل استفاده می‌کردید شاهد تفاوتی نسبت به گذشته بودید؟

• زمانیکه H روی آنتن گوشیم باشه، سرعتش خوبه اما اگر نباشه سرعت واقعا افتضاحه و هیچ اتصالی به شبکه برقرار نمیشه. اگر نسل سوم باشد خوب است اما در محدوده انقلاب گاهی نسل سوم می‌شود و گاهی هم نه. این اپراتور خیلی مانور تبلیغاتی روی ارزان شدن تعرفه‌ها در نسل سوم داشت اما من که به عنوان یک مشترک هیچ تفاوتی در هزینه‌ها شاهد نیستم.

با این اوصاف و اختلالات به نسبت فراگیر اپراتورها در تهران، شاید اظهارات یکی از مدیران ارتباطی مبنی بر اینکه با اتصال سایت‌های نسل سوم در مناطق تنها 72 ساعت اختلال وجود دارد و بعد از آن شبکه به حالت عادی باز می‌گردد، نقض شود زیرا شواهد چیز دیگری می‌گوید و اختلالات با گذشت روزهای متوالی همچنان پا برجاست.

منبع: تسنیم