کد خبر 354320
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا به ویژگی های مهم برچسب گذاری فراورده‌های غذایی اشاره کرد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر هدایت حسینی در همایش روز جهانی غذا، گفت:‌ بحث برچسب گذاری فرآورده‌های غذایی یکی از مباحث اصلی در سازمان غذا و دارو است. با توجه به نیاز مصرف کنندگان در سنین مختلف و همچنین به دلیل تنوع مواد غذایی در کشور، مبحث برچسب گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این موضوع در دنیا نیز مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: برچسب گذاری یک پل ارتباطی میان مصرف کننده و تولید کننده است که امکان اطلاع رسانی سریع را به مصرف کننده می‌دهد. از طرف دیگر این موضوع سبب می‌شود که قدرت انتخاب مصرف کننده در تهیه مواد غذایی افزایش یابد. به این ترتیب می‌توان غذاهای سالم تر را راحت تر انتخاب کرد.

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: برچسب گذاری فراورده‌های غذایی دو ویژگی مهم دارد. ابتدا آن که از الگوهای پیشرفته تغذیه‌ای در جهان در این زمینه استفاده شده است. اگر این برچسب گذاری و زمان بندی اجرایی شود بی تردید یکی از پیشرفته ترین کشورها در امر برچسب گذاری خواهیم بود. در مجموع این دستور العمل طی یک سال کاری با حضور نمایندگان صنعت و وزارت بهداشت نوشته شده است.

حسینی گفت:‌ این دستور العمل در سه مرحله اجرایی می‌شود. مرحله نخست آن از امروز است که با رونمایی از ضابطه جدید برچسب گذاری مواد غذایی آغاز می‌شود. این مبحث توسط وزارت بهداشت به صنعت ابلاغ خواهد شد. بخش دوم آن نیز از ابتدای سال 94 است و بر این اساس باید جدول ارزش تغذیه‌ای یا چراغ راهنمای تغذیه‌ای به صورت انتخابی درج شود. 18 ماه پس از آن نیز هم جدول ارزش تغذیه‌ای و هم چراغ راهنمای تغذیه‌ای بر روی فراورده‌های تغذیه‌ای اجباری خواهد شد.

وی افزود: به این ترتیب حدود 6 فاکتور شامل چربی، اسید چرب ترانس، نمک، قند و کالری به شکل چراغ راهنمای سه رنگ (سبز، قرمز و زرد) روی محصولات درج خواهد شد. رنگ سبز حاکی از آن است که فرآورده مذکور مثلا در مورد نمک محدودیت مصرف ندارد، رنگ زرد نشان احتیاط و رنگ قرمز نیز نشان محدودیت مصرف است.

مدیرکل نظارت بر فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو افزود: با ابلاغ این دستور العمل به صنعت وارد مراحل اجرایی آن می‌شویم.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر