کد خبر 35881
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۱

مدير امور هنري شهرداري مشهد گفت: يادمان دروازه بهشت يکي از بزرگ‌ترين مجسمه‌هاي فيگوراتيو شهري در مدت کمتر از شش ماه، در ميدان 15 خرداد مشهد ساخته و نصب شد.<BR> <BR>

به گزارش مشرق به نقل از فارس از مشهد، هادي مظفري‌ در مراسم رونمايي از اين المان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دروازه بزرگ 10.5 متر ارتفاع دارد و دروازه کوچک 8 متر است و‌ ارتفاع مرد در حالت نشسته، 6.5 متر است.
مدير امور هنري شهرداري مشهد طول هر يک از بال‌هاي فرشته را 7 متر بيان ‌و فاصله مياني بين دو بال بزرگ را 10 متر و وزن آن را حدود 10 تن اعلام کرد.
وي بيان داشت: جذابيت هر اثر هنري در آن است که هر بيننده، برداشت‌هاي مربوط به خود را داشته ‌و اثر هنري خوب آن است که تأويل‌پذير باشد و به اعتقاد من اين اثر قابليت برداشت‌هاي متعدد را دارد.
مظفري ادامه داد: در اين اثر مي‌توان فرشته‌اي را ديد که از سمت آسمان به زمين آمده، در دروازه اول بال‌هايش گشوده است، در ورود به دروازه دوم بالهايش بسته مي‌شود‌؛ زانو مي‌زند و سلام مي‌دهد.
وي اظهار داشت: در تأويلي ديگر مي‌توان انساني قدرتمند، که نماد آن زور بازو و داشتن کمان است را تصور کرد که در مقام تسليم و رضا، وقتي زانو زده و سلاحش را زمين مي‌گذارد و در برابر حضرتش ابراز ارادت مي‌کند، خداوند بالي براي پرواز به او عطا مي‌کند که در مقام اول اين بال‌ها بسته است و در مقام بعد، اين بال‌ها براي پرواز گشوده مي‌شود‌.‌

* ساخت نماد‌هاي متنوع در دستور کار شهرداري مشهد است
مظفري گفت: نماد‌هاي متنوع ديگري در حال ساخت داريم که سال آينده نصب مي‌شود و فضاي شهر مقدس مشهد را براي مردم جذاب‌تر خواهد کرد.
وي تصريح کرد: اين مجسمه به سفارش مديريت امور هنري شهرداري مشهد و توسط محمد سالاريان مجسمه‌ساز برجسته کشور در مدت کمتر از 6 ماه، ساخته شد.
وي ادامه داد: در اين اثر تلاش شده است با استفاده کردن از چيدماني مناسب عناصر حجمي و حرکت اين عناصر در فضا، براي ايجاد يک حس زيباشناسانه خوب به مخاطب عمل کنيم.
مظفري اظهار داشت: در اين مجسمه با استفاده از عناصر و اسطوره‌هاي آشناي بصري و فرمي و چيدمان مدرن اين عناصر سعي در ارتقاي شعور حسي، بصري و فرم‌شناسي در شهر شده است.
مدير امور هنري شهرداري مشهد افزود: سنت سلام دادن به بارگاه حضرت رضا (ع) يکي از باورهاي مردم مشهد بوده که به فرهنگ ايرانيان در مواجهه با گنبد و بارگاه بدل شده است و زائران و مجاوران در خيابان‌هاي منتهي به حرم مطهر (ع)، به صورت خودآگاه در طي روز، بارها و بارها اين کار را با عشق تکرار مي‌کنند.
وي اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن ميدان 15 خرداد، پايين‌تر از سطح خيابان امام رضا (ع)، مسافراني که از پايانه مسافربري مشهد وارد شهر مي‌شوند، به جهت قرار گرفتن بر سطحي بالاتر از سطح ميدان، مي‌توانند در آستانه ورود به خيابان امام رضا (ع) گنبد و گلدسته‌هاي حرم مطهر (ع) را مشاهده کرده و براساس سنت و باور خويش عرض سلام و ارادت کنند. ضمن آنکه در طراحي و ساخت اين اثر سعي شده حد نصاب سازه به اندازه‌اي باشد که مانع ديد حرم مطهر نشود.