یاهو به تازگی از شرکت فروش آنلاین Alibaba توانسته درآمدی بدست آورد و به نظر میرسد با همین درآمد قصد خرید شرکت دیگری دارد. به گفته منابع وال استریت ژورنال، یاهو در حال صحبت با مدیران Snapchat است تا بتواند این شرکت را با ارزش ۱۰ میلیارد دلار خریداری کند. مقدار پولی که یاهو برای خرید اسنپچت قصد هزینه دارد تقریبا ۹ برابر ارزشی است که با آن تامبلر را تصاحب کرده است.
ممکن است یاهو با سرمایه گذاری برای Snapchat میخواهد موفقیت خود با شرکت Alibaba را البته در مقیاسی کوچکتر تکرار کند. شرکت یاهو در سال ۲۰۰۵ با پرداخت ۱ میلیارد دلار توانست این کمپانی چینی را بخرد و حالا این شرکت به ارزش چند ده میلیارد دلاری خود رسیده است. اسنپچت میتواند تبدیل به شریکی استراتژیک برای یاهو شود. چرا که این شرکت توانسته با راههای جدید و عرضه محتواهای خاص و متنوع در دنیای موبایل خود را مطرح کند.
در گزارشی جداگانه گفته میشود یاهو در پی خرید استارتآپهای کوچک دیگر است و احتمالا اپلیکیشن MessageMe را در آیندهای نزدیک از آن خود خواهد کرد.
امّا طی چند هفته گذشته هزاران ویدیو و تصویر شخصی کاربران سرویس اسنپچت بصورت عمومی توسط هکرها در دسترس قرار گرفته که به نظر میرسد برخی از آنها پس از درز کردن از یک سایت طرف سوم که آنها را ذخیره میکرده بدست آمده است گفته میشود حدود 200 هزار نفر از کاربران سرویس اسنپچت قربانی این رخداد بودهاند.
در این درز بزرگ تصاویر و دادههای شخصی، هکرها ادعا کردهاند که حدود 13 گیگابایت از تصاویر کاربران را در اختیار دارند. سرویس Snapchat از پاسخگویی به رسانهها خودداری میکند اما با ارائهی بیانیهای، نفوذ به سرورهای خود را به کلی رد میکند. به گزارش گاردین، متن بیانیهی اسنپچت در این خصوص بدین شرح است:
ما میتوانیم تایید کنیم که سرورهای اسنپچت هیچگاه مورد نفوذ قرار نگرفته و منبع این تصاویر درز کرده نبودهاند. کاربران اسنپچت در این میان قربانی استفادهی خودشان از اپلیکیشنهای جانبی برای ارسال و دریافت اسنپها بودهاند. مسالهای که به وضوح ما در قوانین استفاده از سرویسهای خود نسبت به آن هشدار دادهایم چرا که اینگونه اپلیکیشنها موجب به خطر افتادن امنیت کاربران ما میشوند.
وبسایتSnapsaved.com که امکان ذخیرهی تصاویری که توسط کاربران SnapChat ارسال شده را برای آنها فراهم میکند چند روز پیش از طریق صفحهی فیسبوک خود اعلام کرده بود که وبسایت مربوط به این سرویس مورد نفوذ قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این مساله که بیشتر کاربران این سایت از کشورهای نروژ، سوئد و ایالات متحده بودهاند، مسئولان سایت اعلام کردند که گزارشهای مربوطه را به مقامات مسئول در نروژ و سوئد ارائه دادهاند تا بصورت حقوقی مساله مورد رسیدگی قرار گیرد. بیانیه این وبسایت را در زیر مشاهده میکنید.
مایلم به عموم کاربران اطلاع دهم که وبسایت snapsaved.com مورد نفوذ قرار گرفته است. ما در سرور آپاچی خود با یک پیکربندی اشتباه روبرو بودهایم که عامل این مساله بوده است. سرویس SnapChat هک نشده و این تصاویر از دیتابیس آنها نشات نمیگیرد. ما به محض کشف این نفوذ به کلی وبسایت و دیتابیس مربوط به آن را حذف کردیم. تا جایی که ما اطلاع داریم این نفوذ موجب لو رفتن 500 مگابایت از تصاویر شده و هیچ اطلاعات شخصی از دیتابیسها در دسترس هکرها قرار نگرفته است. لازم به ذکر است که هکری که مسئول این رخداد بوده به اندازهی کافی اطلاعات برای ایجاد یک دیتابیس قابل جستجو در اختیار ندارد.
پس از مدتّی از همه گیر شدن گوشیهای هوشمند، شبکههای اجتماعی موبایلی به صورت قارچی افزایش یافتند و در این بین چند تا از این برنامهها، بیشتر از بقیه همه گیر شدند. که مورد توجّه بسیاری از کمپانیهای بزرگ برای تصاحبشان، قرار گرفتند. این شبکهها به دلیل دسترسی راحت و سادگی باعث کمتر شدن مخاطبان شبکههای اجتماعی بزرگی نظیر Facebook، تووییتر، گوگل پلاس و ... شدند.
در این بین بعضی از این برنامهها با ایدههایی ساده و به منظور غفلت زایی هر چه بیشتر طراحی و عرضه شدند؛ که هدفشان فقط یک نکته بود، "در اسرع وقت گوشیات را بردار و اتفاق تازه را ببین"! یکی از این برنامهها snapchat بود. ایده این برنامه بسیار ساده است. شما عکسی را برای دوستتان میفرستید، او فقط از یک یا 10 ثانیه فرصت دارد، تا عکس را ببیند؛ اگر زمان گذشت عکس دیگر قابل دریافت و دیدن نخواهد بود و از سرورهای اسنپ چت حذف خواهد شد. تا تاریخ می 2014 روزانه 700 میلیون تصویر و فیلم توسط این برنامه ارسال شده که تنها 500 میلیون از این تصاویر و فیلمها دیده شده است.
ایدهای بسیار ساده و در عین حال جالب که بسیار غفلتزاست. به راحتی زمان و کار افراد را تحت تأثیر قرار میدهد که با این توجّه که در بسیاری از مواقع یا بهتر بگویم در اکثر مواقع این عکسها، غیر مهم و زائد خواهد بود، امّا همین که ذهن فرد را به اندازهای به خودش اختصاص دهد و فکرش را مشغول خواهد کرد. از طرف دیگر fb یا شبکههای اجتماعی نظیر آن هیچگاه توانایی رقابت با چنین برنامهای رار نخواهند داشت.
به همین دلیل fb قصد خرید این برنامه به قیمت 3 میلیارد دلار را داشت که سازندگان قبول نکردند. پیشنهاد بعدی از سوی یاهو که این روزها در تلاش برای بازگرداندن تأثیر گذاری گذشتهاش است، قیمت 10 میلیارد دلاری را برای خرید این برنامه پیشنهاد داد که خبرها حاکی از آن است که این معامله در حال انجام شدن است.