نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فخرالدین احمدی‌ دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد نکردند.

به گزارش مشرق، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم به ریاست علی لاریجانی و با حضور 213 نماینده تشکیل شد.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد ابتدا رییس جمهوری در دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی خود سخنرانی می کند و سپس دو مخالف و دو موافق وزیر پیشنهادی علوم به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند.

پس از پایان سخنرانی مخالفان و موافقان، وزیر پیشنهادی علوم حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه های خود دفاع کند و به پرسش های نمایندگان پاسخ دهد.

سپس نمایندگان رای اعتماد یا عدم اعتماد خود به وزیر پیشنهادی را با رای خود اعلام می کنند.

رییس جمهوی سه شنبه 20 آبان ماه «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید به مجلس معرفی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نخستین بار جعفر میلی منفرد را به مجلس نهم معرفی کرد که مجلسی ها به او رای اعتماد ندادند. سپس جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم تعیین شد و سرانجام رییس جمهوری رضا فرجی دانا را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد که وی موفق به کسب رای اعتماد شد.

فرجی دانا پس از حدود 9 ماه فعالیت به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل برخی انتصاب ها استیضاح شد و رییس جمهوری نیز محمد علی نجفی مشاور خود را که پیش از آن به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ابتدای دولت یازدهم نتوانسته بود از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد به سرپرستی این وزارتخانه معرفی کرد و به وی ماموریت داد تا موضوع بورسیه ها را با جدیت پیگیری کند. (فرجی‌دانا با رای نمایندگان مجلس از ادامه کار در وزارت علوم بازماند)

رییس جمهوری چهارشنبه (30مهرماه) در نامه‌ای به «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، نیلی احمدآبادی را در راستای اصل 133 قانون اساسی به مجلس برای اخذ رای اعتماد معرفی کرده ولی نیلی احمد آبادی نیز نتوانست رای اعتماد از مجلس نهم بگیرد. (اینجا)

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از نیلی‌احمدآبادی در صحن علنی دفاع کند. (سوابق آشتیانی)

سپس 2 نفر از نمایندگان به عنوان مخالف و 2 نفر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند، البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های وزیر پیشنهادی، خود وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار می‌گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد ضمن تشریح بیوگرافی و سوابق خود، برنامه‌هایش را ارائه دهد. (برنامه‌های وزیرپیشنهادی علوم)

در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت نیلی‌احمدآبادی 150 دقیقه معادل 2 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی‌کند و در نتیجه از این زمان کاسته می‌شود.



روحانی وارد صحن علنی مجلس شد

حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس هنگام ورود روحانی به صحن علنی به وی خوشامد گفت.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، روحانی یک ساعت فرصت دارد از برنامه‌های وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.



اسامی همراهان رئیس جمهور در صحن مجلس

همچنین تعدادی از اعضای هیئت دولت رئیس جمهور را همراهی می‌کنند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

۱-حسین فریدون
۲- محمدرضا صادق
۳- علی اصغر فانی
۴- علی اکبر صالحی
۵- محمدعلی نجفی
۶- مجید انصاری
۷- سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی
۸- محمود واعظی
۹- عبدالرضا رحمانی فضلی
۱۰- محمد نهاوندیان  
۱۱- محمدباقر نوبخت
و برخی معاونان و مدیران پارلمانی
 
همچنین، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس از رئیس جمهور و هیئت دولت استقبال کرد.



اسامی مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم اعلام شد

جلسه رای اعتماد به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از دقایقی پیش آغاز شد.

در ابتدای این جلسه محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که قاسم جعفری و علیرضا زاکانی به عنوان نمایندگان مخالف با وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی خواهند کرد.

به گفته وی محمدباقر شریعتی و سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نیز در موافقت با فخرالدین احمد آشتیانی مواضع خود را اعلام خواهند کرد.

حسن روحانی:
برای انتخاب وزیر تحت فشار هیچ جناحی نیستم/فضای دانشگاه‌ نباید فضای سیاسی‌کاری باشد





حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت علوم اظهارداشت: امروز به عنوان چهارمین نوبت است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر علوم پیشنهادی خدمت نمایندگان مجلس می‌رسم، البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده هم در خدمت نمایندگان باشم، مغتنم است ولی امیدوارم فرصت‌های آینده برای همفکری و تعاون در راستای رفع مشکلات اساسی مردم به ویژه در زمینه اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ باشد.

وی وزارت علوم را وزارتی حائز اهمیت بسیار برشمرد و گفت: وزارت علوم از این دیدگاه که میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب و قوانین آن سرنوشت فعالیت علمی کشور را مشخص می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است پیشرفت علم،‌ دانش و پژوهش کشور است، ما در پی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد، همانطور که امروز در برخی موارد علمی جدید و هایتک ما در رده‌های بالا هستیم که می‌‌توانیم با کشورهای پیشرفته در صحنه رقابت قرار گیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دغدغه دولت و مجلس بی‌تردید یک دغدغه است، اظهارداشت: هدف ما یکی است و آن هم این است که علم و دانش ما در خدمت مردم و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، هدف این است که دانشگاه‌های ما مراکز فعالیت‌ علمی باشد.

وی اضافه کرد: فضای دانشگاه عمدتاً باید فضای علم و فرهنگ باشد نه فضای سیاسی و سیاسی‌کاری.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: برخلاف آنچه که برخی از رسانه‌ها شایع می‌کنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصی نبوده و نه هستم و نه من کسی هستم که فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی انتخابی را انجام دهم.

روحانی تصریح کرد: همه ما در پیشگاه خدا مسئولیم همچنان که در پیشگاه ملت ایران و در پیشگاه وجدانم رئیس دادگاه هیچ گاه ما را رها نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برنداشته‌ام گفت: رئیس‌جمهور براساس وظایفی که قانون اساسی بردوش او گذاشته و براساس وعده‌های انتخاباتی که به مردم داده است در اداره کشور بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برنداشته و در تمام مسائل کشور تا به امروز بدون مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان بنام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکرده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه انتخاب وزیر نیز همانطور که قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور فردی را به عنوان وزیر تعیین و برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند، آنچه که حق من است تعیین یک نفر برای پذیرش مسئولیت وزارت است.

روحانی با اشاره به وجود شرایط سخت در اداره کشور گفت: ما در شرایطی هستیم که اداره کشور سخت است آنچنان نیست که داوطلبان برای به دوش گرفتن بار مسئولیت زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیت‌ها در رده‌های پایین‌تر از وزارت نیز با افراد زیادی برای پذیرش مسئولیت صحبت می‌کنیم البته آن کسی که توانمند است به عنوان وظیفه است که مسئولیت را بپذیرد و ما افتخار می‌کنیم که در این کشور خادم نظام و مردم باشیم.

رئیس‌جمهور نسبت به ویژگی‌های وزیر علوم گفت: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که باید فردی مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی باشد و در رشته خود نیز صاحب‌نظر و مجتهد باشد، گریدهای علمی لازم را طی کرده باشد و مقالات علمی لازم را نوشته باشد و به عنوان یک چهره علمی باشد.

روحانی ادامه داد: برای وزارتخانه مهم علوم شخصی می‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه صاحب‌نظر و عالم باشد.

رئیس‌جمهور معیار دولت برای معرفی وزیر علوم را این چنین عنوان کرد: معیار ما برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه دارای مقبولیت باشد هم در میان اساتید و هم در میان دانشجویان چهره قابل قبولی داشته باشد چراکه در این صورت راحت‌‌تر می‌تواند مدیریت کند، حرف حق خود به کرسی بنشاند و مسیر درست دانشگاه را معین کند.

روحانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: قولی که در انتخابات 24 خرداد به مردم داده شد این بود که ما به دنبال قانون‌گرایی و نشاط علمی در دانشگاه‌ها هستیم به همراه تعالی بیشتر فرهنگ اسلامی. البته ما باید همه به وعده‌های خود عمل کنیم و نسبت به آن وعده‌هایی که به مردم دادیم آماده انجام آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها لجبازی را برای رئیس‌جمهور و مجلس به کار می‌برند. این واژه نه مناسب برای مجلس و نه برای دولت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اینجا جای دعوا به مفهوم معروف آن نیست،‌گفت: ما دو قوه‌ای نیستیم که بخواهیم روبروی هم باشیم و هر دوی ما اهل تعامل بوده و می‌خواهیم مسائل را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: فکر نمی‌کنم پاسخ مردم برای دولت و مجلس دو نوع باشد؛ ملت پیام واحدی را برای منتخبین خود در مجلس و دولت ارسال کرده است و این پیام این است که مردم از ما خدمت و تعالی کشور را می‌خواهند.

وی افزود: مردم می‌خواهند دانشگاه‌های ما دانشگاهی باشد که از لحاظ فرهنگی و اخلاقی امن بوده و دختران و پسران آنها در آن علم بیاموزند و با اخلاق، سیاست و مسائل بین‌المللی آشنا شوند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مدرک‌گرایی مورد هدف نظام و خانواده دانشجویان نیست، گفت: باید دانشگاه‌ها را از مسئله مدرک‌گرایی و اینکه هر کس دنبال برگه کاغذ باشد، جدا کرده و به دنبال عالم و محقق باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیوند اقتصاد و دانشگاه گفت: ما البته منتظر لایحه‌ای هستیم که برای خروج از رکود به مجلس تقدیم کردیم و امیدواریم این لایحه هر چه زودتر به دست ما برسد.

وی افزود: رسیدن به رونق و خروج از رکود نیازمند کار همه مسئولان کشور است و اگر این مسئله محقق شود ما به نقطه‌ای می‌رسیم که مردم زندگی تؤام با عزت داشته باشد.

روحانی اضافه کرد:‌اگر می‌خواهیم به رونق برسیم باید دانشگاه‌های ما پایه اقتصادی داشته باشیم؛ در دنیای امروز اقتصاد سنتی قابلیت رقابت با جهان را ندارد و ما در صورتی می‌توانیم با اقتصاد جهانی رقابت کنیم که اقتصاد ما دانش‌بنیان باشد. دانش‌بنیان شدن اقتصاد زمانی رخ می‌دهد که ما مدرک‌گرا نباشیم.

وی ادامه داد: من مفتخرم که اعلام کنم در طی یکسال و چند ماه اخیر علیرغم آنکه جلسات، کنفرانس‌ها و نشست‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در محیط دانشگاه انجام شده اما آرامش نیز حکمفرما بوده است؛ برای ما افتخار است که نشستی برگزار شود ولی همه به یکدیگر احترام بگذارند.

روحانی با بیان اینکه آنچه برای ما به عنوان مهمترین خط قرمز مطرح است اخلاق است، اظهار داشت: همه خط قرمزها در مسائل مختلف و از جمله سیاست خارجی که مطرح می‌شود بعد از اخلاق قرار دارد و اخلاق مهمترین خط قرمز ماست.

وی ادامه داد: برای ما مهمتر اینکه وزیر چقدر رای بیاورد این است که مردم شاهد باشند دولت و مجلس و همه مسئولان در سراسر کشور معیارهای دینی را مدنظر دارند.

روحانی افزود: آنچه اسلام به ما گفته این است که ما نسبت به افراد احترام آنها، شخصیت آنها و کرامت آنها توجه کنیم و این مسائل مدنظر ما باشد.

وی گفت: تجسس‌ یا اینکه در گوشه زندگی فردی بگردیم که حتما نقطه ضعفی پیدا کنیم و بعد با ذره‌بین آن نقطه ضعف را بزرگ کنیم چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: باید کاری کنیم از تریبون‌های مجلس،‌ دولت و همه تریبون‌های کشور که مدارس، دانشگاه‌‌ها و مکان‌‌های اینچنینی ببینند کشور اسلامی است.

وی ادامه داد: کشور اسلامی اساسش بر اخلاق، قانون و اصول است و باید وفادار به این اصول باشیم و ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس‌‌جمهور یادآور شد: اولین کسانی که دانش آشتیانی را برای وزارت علوم به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگرای ما هستند.

وی افزود: گرچه اصولگرایان و اصلح‌طلبان هر دو فرزندان انقلاب و خادمان آن هستند ولی هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد و همه اینها برای گرم کردن تنور است و ما افتخار می‌کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که مردم برای خدمت ما را فرستادند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: آشنایی من با وزیر علوم پیشنهادی به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد. از سال 1365 شورای عالی پشتیبانی جنگ، ستاد کمیسیونی را تشکیل داد به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ و من به عنوان رئیس این ستاد برگزیده شدم.

وی گفت: آقای دانش‌آشتیانی که در سپاه پاسداران خدمت می‌کرد و تازه به وزارت علوم آمده بود به عنوان رابطی بین دانشگاه و جنگ در این ستاد حضور داشتند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان در جنگ بودند و خدمت کردند و خیلی‌ها در دانشگاه بوده و هستند و همه آنها هم عطری از دانشگاه و هم عطری از جبهه را استشمام کردند.

روحانی افزود: تحقیقات من به من می‌گوید آشتیانی کسی که سال‌ها در یک نهاد انقلابی مثل سپاه بوده و در جنگ خدمت کرده و تمام مدارج علمی را طی کرده و در مسئولیت‌های مختلفی که داشته از جمله شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها وجود داشت و یا سرپرستی دانشگاه قبل از اینکه یک مدیر سیاسی باشد یک مدیر اجرایی است.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی با دانش آشتیانی صحبت کردم گفت سیاست به مفهوم داخل جناح بودن را سال‌هاست که کنار گذاشتم و بیشتر در کارهای فرهنگی، عملیاتی و اجرایی فعالیت می‌کنم.

وی افزود: سوابق سیاسی افراد برای من مهم نیست مهم وفادار بودن به نظام، انقلاب، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و خدمت به مردم است.

روحانی ادامه داد: دانش آشتیانی سوابق خوبی دارد، پدر وی نیز از علما و سال‌ها نماینده مجلس بود. عالم فرهیخته‌ای که متواضع و پخته بود بنابراین دانش آشتیانی از خانواده روحانیت است که از جوانی در مدارس و دبیرستان‌های فعال مذهبی تحصیل کرده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دانش آشتیانی در دفاع مقدس فعال بوده، در سپاه  خدمت کرده و با وزارت علوم کاملا آشنایی دارد و دارای تجربیات فراوانی در رشته علمی خودش است که مجموعه اینها نشان می‌دهد وی با این شخصیت می‌تواند دانشگاه را اسلامی‌تر کند و دل ما قرص است که با حضور او فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاه‌ها توسعه یافته و دانشگاه پرنشاط‌تر و آرام‌تر می‌شود و از کمیت به سمت کیفیت می‌رود و می‌تواند کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی در کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه نشاط دانشجویی می‌خواهیم، آزادی علم و پژوهش برای اساتید می‌خواهیم، باید فضایی درست کنیم که هم دانشجو سود ببرد و هم استاد بتواند خدمت کند و دانش آشتیانی می تواند این شرایط را فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه دورانی که می‌توانستیم با سرپرست وزارتخانه را اداره کنیم رو به اتمام است گفت: از اینکه زیاد خدمت مجلس می‌رسم افتخار می‌کنم ولی امیدوارم دیگر برای وزیر علوم ما را به مجلس دعوت نکنید و دانش آشتیانی بتواند رای لازم را امروز کسب کند زیرا دانشگاه منتظر است که از حال اداره با سرپرست خارج شود ولو اینکه سرپرست علم‌آشنایی مانند نجفی در راس این وزارتخانه باشد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس و دولت دست به دست هم بدهیم تا امروز وزیر تعیین شود و نشاط بیشتری را شاهد باشیم، تمام نظرسنجی‌ها و نامه‌ها نشان می‌دهد که دانش آشتیانی در نظر دانشجویان و اساتید مقبول است و مطمئنم حضور این شخصیت بی‌حاشیه در مجلس برخی‌ حاشیه‌های مطرح شده را هم به کنار می‌راند و وی می‌تواند خادم مردم بوده و دانشجویان ما را هم خوشحال کند.



مخالف/ قاسم جعفری:
آقای معین باج‌خواهانی را که ذکر کرده‌اند معرفی کنند


قاسم جعفری در صحن علنی مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: ای‌ کاش اصولگرا و اصلاح‌طلب نبود و همه حق‌طلب می‌شدیم اما چه شده است که تصادفا همه از یک گروه آن هم آقای معین و مجموعه وی معرفی می‌شوند. آیا این تصادفی است؟

وی افزود: آقای معین همین دو سه روز پیش گفت که باج‌خواهی مجلس در این 35 سال بی‌سابقه است. نمایندگان مجلس شما چه باج‌خواهی کرده‌اید؟ اگر باج‌خواهی صورت گرفته من درخواست دارم که آقای معین یا هر فرد دیگری باج‌خواه‌ها را معرفی کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: جلسه امروز جلسه رای اعتماد است و باید این امر احراز شود من زمانی که این دکمه را فشار می‌دهم باید در سه دادگاه حاضر شوم دادگاه خدا، دادگاه ملت و دادگاه وجدان.

جعفری خطاب به رئیس‌جمهور گفت: معاون پارلمانی شما مصاحبه‌های انبوهی را انجام داده است و برخی از این مصاحبه‌ها به جای وصل کردن فصل کردن را دنبال می‌کند تا وصل کردن را. وی در مصاحبه‌های خود می‌گوید آقای روحانی از ابتدا بنایی برای استفاده از مجلس در بحث وزارت علوم نداشته است.


مخالف/ نقوی حسینی:
گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت است/ فتنه خط قرمز مجلس است

حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: بنده به آقای رئیس‌ جمهور می‌گویم زمانی که دولت شما در آرایش سیاسی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با اختلاف 250 هزار رای موفق شد، خط بطلانی بر تفکر فتنه‌گران کشیده شد که نظام جمهوری اسلامی امانتدار آرای ملت است.

وی افزود: انتخابات اخیر ثابت کرد که پاک‌ترین نظام‌های سیاسی در انتخابات نظام جمهوری اسلامی است چرا که حافظ 250 هزار تفاوت رای بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور تصریح کرد: با رای‌ آوردن شما نمایندگان مجلس، کاندیدای ریاست جمهوری و جبهه اصولگرایی به شما تبریک گفتند و نشان دادند که برای منافع کشور پای شما می‌ایستند.

وی ادامه داد: همچنین بالاترین رای اعتماد را برخی وزرای شما از مجلس اصولگرا اخذ کردند از جمله وزیر ارتباطات با 218 رای، وزیر اطلاعات با 227 رای، وزیر اقتصاد با 274 رای، وزیر امور خارجه با 232 رای، وزیر بهداشت با 260 رای، وزیر نیرو با  272 رای، وزیر کشور با 256 رای و وزرای دیگر. این نشان می دهد بالاترین آمار رای اعتماد در بین وزرا را این مجلس اصولگرا به کابینه شما داده است.

نقوی حسینی با بیان اینکه در وزارت علوم فقط سه نفر از وزرای معرفی شده از جانب شما (رئیس‌جمهور) رای نیاوردند گفت: در همین خصوص هم افکار عمومی و هم مردم و هم دولتی‌ها اعتراف کردند که اسناد مستند در این خصوص وجود داشت و رای عدم اعتماد به جا بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور شما از 4 نفر برای وزارت علوم نام بردید اما ما از 5 نفر نام می‌بریم که شما برای وزارت علوم معرفی کردید. اولین آن آقای میلی منفرد بود. مقام معظم رهبری فرمودند که فتنه خط قرمز ماست. ما از این خط عبور نمی‌کنیم. اگر 20 نفر دیگر نیز معرفی شوند و ویژگی‌های میلی منفرد، توفیقی، فرجی دانا و دانش‌ آشتیانی را داشته باشند این مجلس به آنان رای نخواهد داد.

وی ادامه داد: بعد از آن آقای توفیقی سرپرستی وزارت علوم را برعهده گرفت. آیا توضیح دهیم این فرد کیست؟ وی در مدت سرپرستی‌اش در وزارت علوم چه کارها که نکرد؟ کسانی را سرپرست دانشگاه‌ها گذاشت که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به آنان رای نداد. آیا مجلس با کسی غرضی داشت؟

نقوی حسینی با اشاره به معرفی شدن فرجی دانا و دادن رای اعتماد به وی گفت: با فرجی دانا نشست‌هایی برگزار شد و صحبت‌هایی انجام گرفت و وی قول داد و قبول کرد و گفت که ما اصلاح می‌کنیم اما نکرد. به او تذکر داده شد نه از طریق مجلس بلکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و از سوی مقامات مسئول اما تاثیری داده نشد.

وی افزود: در همین مجلس با اقدام رئیس مجلس جلسه مشترکی با فرجی دانا گذاشته شد و وی قول داد که اصلاح کند اما نکرد. چه کسانی به اینان اجازه اصلاح نمی‌دهند؟ چه حلقه‌ای در وزارت علوم حاکم است؟ چه کسانی وزارت علوم را در دست خود گرفته‌اند؟

نماینده مردم ورامین در ادامه سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای رئیس‌جمهور شما می‌گویید در معرفی وزیر علوم تحت فشار نیستید پس چرا همه کسانی که معرفی می‌شوند از یک حلقه‌اند؟ آیا فرد معتدلی در بین جامعه دانشگاهی نیست؟ ما به عمل نگاه می‌کنیم.

نقوی حسینی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمد‌آبادی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مجلس اعتقاد دارد شعارهای دولت شما باید حفظ شود. مردم به تدبیر، امید و اعتدال رای دادند اما تمامی افراد معرفی شده برای وزارت علوم بویی از اعتدال نبردند. همه این افراد معرفی‌شده برای وزارت علوم عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت هستند. گویا وزارت علوم سهم حزب منحله مشارکت شده و شما نمی‌توانید از آن عبور کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: نمایندگان به دانش آشتیانی رای نخواهند داد و انتظار داریم که فردی خارج از این حلقه و چنبره برای وزارت علوم معرفی شود.


موافق/ مطهری:
اصرار بر فتنه‌گر خواندن کسانی که از فتنه 88 تبری می‌جویند درست نیست


علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه در جلسه رأی اعتماد به فخر‌الدین احمدی‌ دانش‌ آشتیانی به عنوان موافق اظهار داشت: مجلس ناخودآگاه در حال گام برداشتن در جهت تقویت فتنه سال 88 است.

وی افزود: وقتی افراد با سابقه درخشان را فتنه‌گر معرفی می‌کنیم، این سؤال ایجاد می‌شود که این چه فتنه‌ای است که شخصیت‌های با سابقه نظام همه در آن دخیل هستند.

وی با یادآوری سابقه جبهه و جنگ وزیر پیشنهادی علوم، گفت: خیلی از حرف‌های برخی نمایندگان به نفع موسوی و کروبی تمام می‌شود.

مطهری با تأکید بر لزوم زمینه‌سازی برای تعامل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل برای تحقق شعار اعتدال تصریح کرد: البته دولت چندان در تحقق شعار خود موفق نبوده است.

وی از ضرورت نقد نمایندگان نسبت به خود سخن گفت و ادامه داد: اینکه بعضی از نمایندگان می‌گویند ما باید وزیر پیشنهادی را معرفی کنیم و دولت قبول کند، خلاف قانون اساسی است، همچنان که اصرار بر فتنه‌گر بودن گزینه‌های پیشنهادی در حالی که خود از آن تبری می‌جویند، درست نیست.

مطهری با تأکید بر اینکه نمایندگان باید بنیان کار خود را بر یک پایه و اساس محکم گذارند گفت‌: تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده است نباید رأی مثبت یا منفی بدهیم.

وی با یادآوری سه مقطع ورود خود به عنوان طراح استیضاح وزیر کشور دولت سابق، وزیر کار دولت سابق و سؤال از رئیس‌جمهور به واسطه دلایلی چون دروغ و قانون‌ستیزی اظهار داشت: در ماجرای سؤال از رئیس‌جمهور سابق ایشان به صراحت اعلام می‌کرد که هر قانونی را که تشخیص بدهم با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمی‌کنم و این یعنی مجلس یک ساعت هم نباید به او اجازه ماندن در این پست بدهد چه آقای احمدی‌نژاد باشد چه آقای روحانی.

نماینده مردم تهران در مجلس روش بعضی نمایندگان در مورد گزینه‌های وزارت علوم را ناپسند عنوان کرد و با اشاره به اینکه نفس حساسیت‌ها بر روی وزارت علوم را قابل تقدیر می‌داند، گفت:‌ به جز بعضی نگرانی‌ها بر روی تساهل‌های اصلاح‌طلبان من سایر نگرانی‌ها را درست نمی‌دانم.

وی با یادآوری سوابق درخشان گزینه‌های قبلی وزارت علوم و وزیر استیضاح‌شده این وزارتخانه در دوران دفاع مقدس در مورد مسئله نقش‌آفرینی افراد در فتنه گفت: باید مشخص شود که چه کسانی زمینه فتنه را آفریده‌اند و بر اساس عدالت همه مورد رسیدگی قرار گیرد.

مطهری با بیان اینکه سه روز پس از انتخابات 88 در سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شده و ضمن رد تقلب در آرا عنوان کرد که مبادی و مقدمات آرای آقای احمدی‌نژاد دچار خلأ است، گفت: مسئولان سیما به من گفتند از هرکس از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دعوت می‌کنیم می‌گوید چون در مورد نتایج شک دارم گفت‌وگوی تلویزیونی انجام نمی‌دهم.

نماینده مردم تهران در مجلس، خاطرنشان کرد: حضور آقای دانش‌آشتیانی در جلسه تحصنی صورت گرفته است که پس از حمله به کوی دانشگاه بوده است که رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن فرمودند دل انسان را خون می‌کند؛ این جلسه به دعوت وزیر وقت علوم و با حضور نماینده ولی فقیه برگزار شد تا دانشجویان اعتراض خود را به خیابان‌ها نبرند؛ البته آقای دانش‌آشتیانی در این جلسه یک جمله‌ای هم گفته است که نباید مطرح می‌شد.

وی با اشاره به سخنرانی‌های متعدد خود در دانشگاه‌ها در طول یک سال و نیم گذشته و شعارهای دانشجویان در حین این سخنرانی‌ها، گفت: شعار طبیعت دوران جوانی است؛ کاری نکنیم که خاطره بدی از مجلس نهم در اذهان بماند و این مجلس مانند مجلس ششم از نوع اصولگرا شود.

مطهری تصریح کرد: آقای دانش آشتیانی در زمان تحصن مجلس ششم اصلاً معاون وزیر نبوده است و پای هیچ بیانیه‌ای را هم امضاء نکرده و استعلام‌ها در مورد ایشان مثبت بوده است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم فتنه را محکوم می‌کند اما همه عوامل فتنه را، کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند که وزیر پیشنهادی علوم باید پس از فتنه به دنیا آمده باشد.

نماینده مردم تهران به سابقه آشنایی خود با دانش آشتیانی در دبیرستان علوی اشاهر کرد و با یادآوری تلمذ وی در محضر شهید رجایی، اداره دبیرستان مفید با تقدیم 65 شهید در دفاع مقدس و 16 سال خدمت او در وزارت علوم، گفت:‌ آقای دانش آشتیانی پیش از آنکه به آقای معین منسوب باشد به آقای دکتر فرهادی منسوب است و از سال 64 و در دوره وزارت ایشان معاون وزیر علوم شد.

مطهری دانش آشتیانی را نقطه اتصال آموزش عالی با دفاع مقدس خواند و بیان داشت: رتبه خوب علمی تجربه مدیریتی و مجری طرح‌های دانشگاه و اجرای طرح‌های دانشگاه‌ها در جبهه‌های جنگ از جمله امتیازات ایشان است. بعلاوه ایشان تدوین‌کننده مقررات برای دانشجویان شاهد و ایثارگر بوده است.

وی به تجاری کردن علم و اسلامی کردن دانشگاه‌ها به عنوان دو محور برنامه‌های دانش آشتیانی اشاره کرد و ادامه داد: ایشان عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها بوده است و به تهذیب اخلاقی دانشگاهیان توجه دارد و آن نگرانی که در مورد تساهل فرهنگی اصلاح‌طلبان وجود دارد در مورد ایشان نیست چرا که ایشان مخالف برگزاری اردوهای مختلط است.

نماینده مردم تهران در مجلس تیپ شخصیتی دانش آشتیانی را متفاوت با امسال میلی‌منفر خواند و گفت:‌ ایشان زمانی که حزب مشارکت قانونی بوده است در آن عضو غیرمؤثر بوده، و نمی‌توان در این مورد گفت که ایشان عضو حزب منحله است چرا که مانند این است که بگوییم هرکس عضو حزب جمهوری اسلامی بوده چون بعداً امام فرمودند این حزب منحل شود پس او هم عضو حزب غیرقانونی بوده است.


موافق/ محمد‌رضا تابش:
عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی اختلاف مجلس و دولت را به جامعه تلقین می‌کند


محمد‌رضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) خانه ملت در سخنانی در موافقت با دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: امروز در شرایط تعیین‌کننده‌ای قرار داریم، امروز خانواده انقلاب باید دست در دست هم برای ساختن کشور و گشودن گره‌ای از امور پیش رو، با یکدیگر همراه و هم‌رای شوند.

وی افزود: اکنون دانشگاهیان و دانشگاه‌ها به نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری در پی افکندن انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن داشتند، چشم به تصمیم ما دوخته‌اند تا چگونه ما نمایندگان مجلس دولت را در این شرایط خطیر و حساس یاری می‌کنیم.

تابش خاطرنشان کرد: دغدغه‌های رئیس‌جمهور در روز تنفیذ را به یاد آورید که جهت‌گیری دولت را حل مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم عنوان کرد، رئیس‌ جمهور از همه استمداد طلبید که بگذارید شایستگان به ملت خدمت کنند، بیایید امروز آموزه‌های دینی و قرآنی را الگوی راه خویش قرار دهیم چرا که مردم تشنه خدمات صادقانه و خالصانه هستند.

نماینده اردکان در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مردم انتظار حل مشکلاتشان را از مجموعه حاکمیت دارند، بداخلاقی‌ها، ناهماهنگی‌ها و ناکارآمدی‌ها را برنمی‌تابند، نمی‌دانم ما در چه فضایی سیر می‌کنیم، گاهی اتفاقاتی در جامعه می‌افتد که برای ما هشدار‌دهنده است، دوستان توجه کنند که ما بنا به فرموده مقام معظم رهبری، باید ریل‌گذاری کنیم تا دولت بتواند کار خودش را به خوبی انجام دهد.

تابش یادآور شد: عدم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی برای تصدی سکان وزارت علوم و عزل دیگری، چه پیامی را به جامعه منتقل می‌کند؟ مبادا اختلاف مجلس و دولت جنگ قدرت و ناکارآمدی نظام را به جامعه تلقین کند که این گناهی بس نابخشودنی است، در نظامی که مردم برای آن خون دادند، از جان و مال خود گذشتند و کار را امروز به دست ما سپردند، اگر ما نتوانیم سر کوچکترین مسائل تعامل و همراهی داشته باشیم درست نیست.

وی با بیان اینکه مردم از ما حکومت‌داری می‌خواهند، تأکید کرد: مجلس و دولت باید در سایه تعامل، همدلی و وحدت، ید واحده شوند، اجازه ندهیم اختلافات سیاسی منجر به شکاف عمیق بین ما و نیروهای دلبسته به انقلاب اسلامی شود، جمعی از این وفاداران به نظام و انقلاب را متهم می‌کنیم و راه را برای ادامه خدمات آنها سلب می‌کنیم که این امر سیل مهاجرت نخبگان را رقم می‌زند، گفته می‌شود 150 میلیارد دلار سالانه هزینه مهاجرت نخبگان از کشور است.


در جریان جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم صورت گرفت
پخش فیلم حضور دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیر‌کبیر در فتنه سال ۸۸


رای اعتماد به فخر‌الدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان قرار داشت.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم سخن می‌گفت خواستار عدم رای مثبت نمایندگان به دانش‌‌آشتیانی شد. در حین سخنان زاکانی فیلمی از حضور فخر‌الدین احمدی دانش‌آشتیانی در تحصن دانشگاه امیرکبیر در فتنه سال 88 به نمایش در آمد.

در ابتدای این فیم اظهارات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم پرداختن به علم و دانش در دانشگاه‌ها به بازدید وکلای ملت گذاشته شد.

در ادامه این فیلم تصاویری پخش شد که طبق زیرنویش فیلم حضور وزیر پیشنهادی علوم در میان فتنه‌گران در سال 88 در تحصن دانشگاه امیر‌کبیر و به تعطیلی کشاندن کلاس‌ها را نشان می‌داد.

زاکانی در هنگام پخش این فیلم در بیان توضیحاتی با بیان اینکه آقای دانش‌آشتیانی متعلق به دانشگاه امیرکبیر نیست و از دانشگاه دیگری به این دانشگاه آمده است، خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی حضور در فتنه را تکذیب می‌کند اما این فیلم نشان می‌دهد آقای دانش آشتیانی نه تنها در این تحصن شرکت کرده بلکه گرداننده آن نیز بوده است.


دانش‌آشتیانی در صحن علنی مجلس:
باید دانشگاهی داشته باشیم که به اقتصاد کشور کمک کند


فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم درجلسه رأی اعتماد مجلس ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) گفت: از روحانی به خاطر توجه خاص به توسعه علمی کشور و حسن اعتماد به بنده در معرفی به عنوان وزیر علوم تشکر می‌کنم.

وی افزود: فکر می‌کنم مسئله همه ما ضرورت اهتمام به توسعه علمی کشور است چون توسعه علمی کشور شرط لازم برای توسعه همه جانبه کشور است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در آموزش عالی وجود دارد، گفت: ما در رابطه با ارتقای کیفیت، کارآمدی نظام آموزش عالی در رابطه با علم در جامعه توانمندی‌های خروجی دانشگاه باید فعالیت کنیم و برنامه داشته باشیم، در رابطه با ارتباط دانشگاه و صنعت باید برنامه داشته باشیم. باید این نگاه منطقه‌ای حاکم باشد و به فکر منافع مالی دانشگاه‌ها باشیم.

وی افزود:‌ کیفی‌سازی برنامه‌های آموزش عالی، تحقیقات و فناوری از اولویت برنامه‌های من است و همچنین حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاه، مشارکت در توسعه اقتصادی، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توجه به علوم انسانی و نقش آن بر توسعه از اولویت‌های دیگری است که به آن خواهم پرداخت.

آشتیانی با بیان اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است، افزود: در روزهای کنونی گسستگی بین علم و دین و جامعه وجود دارد. فعالیت‌های علمی تلفیقی با رفتارهای دینی باید داشته باشد نه چیز جدایی از فعالیت‌های آموزشی.

وی ادامه داد: برنامه‌ها باید طوری تنظیم شود که منجر به کاربرد در جامعه شده و نیازهای جامعه را برطرف کند.

آشتیانی تصریح کرد: چون من در گذشته کارهایی را در این راستا انجام داده‌ام مطمئنم می‌توانم با همکاری نمایندگان محترم، دانشگاه و مراکز پژوهشی را به نقطه‌ای که اقتدار علمی منجر به اقتدار نظام شود و دانشگاه را به نقطه‌ای که تولید ثروت کند برسانیم.

وی ادامه داد: بایددانشگاهی داشته باشیم که در اقتصاد کشور کمک کنیم. من سعی دارم دانشگاه را در مسیری قرار دهم که به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود.

 دانش آشتیانی با اشاره به 5.5 میلیون دانش آموخته دانشگاه‌ها که باید وارد بازار کار شوند، اظهار داشت:می‌توان با برنامه‌ریزی‌های درست فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را به کار گیریم.

وزیر پیشنهادی با اشاره به اقداماتش در دوران جنگ گفت: نمی‌دانم با چه زبانی بگویم این کسی که این اقدامات را در دوران جنگ انجام داده، می‌تواند مخالف بسیج باشد؟ من خود یک بسیجی‌ام و دست همه بسیجیان را می‌بوسم.

آشتیانی در ادامه سخنان خود گفت: ما اگر بخواهیم یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی را در صنعت مشغول به کار کنیم باید 400 میلیون تومان برای او هزینه کنیم. حال اگر بخواهیم در بخش ITC فارغ‌التحصیلان را به کار گیریم باید 150 میلیون تومان برای زیرساخت‌های آن هزینه کنیم اما در پارک‌های علم و فناوری با یک دهم هزینه این بخش‌ها می‌توانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار گیریم.

وی تصریح کرد: ما مطمئن هستیم اگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به پارک‌های علم و فناوری وارد شوند تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود. همین است که مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی می‌گویند باید دانشگاه‌ها و کشور 50 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهند.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: من عزم راسخ برای انجام این برنامه دارم و شما نیز نسبت به سابقه مدیریتی من اطلاع کافی دارید از اینکه می‌توانم امری را که بخواهم انجام دهم.

دانش‌آشتیانی با اشاره به اقداماتش در دورانی که در وزارت علوم مسئولیت داشت گفت: من زمانی که در وزارت علوم بودم دانشگاه‌ها مشکل خوابگاه دانشجویی داشتند. من با ساخت یک میلیون متر مربع ساختمان دانشگاه‌های دانشجویی مشکل کشور را در این زمینه برطرف کردم.

وی ادامه داد: پس از جنگ نیز به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاه‌ها و نیاز کشور در توسعه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیاز به تجهیزات آزمایشی وجود داشت و من از طریق سهمیه‌های ارزی و تعامل با مجلس که اکثرا نتیجه می‌گرفتم، 40 میلیون دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاهی توانستم بگیرم.

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه اجرایی شدن برنامه من نیاز به بستری آماده دارد گفت: اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاطی نباشد و بخواهد در آن حاشیه‌های سیاسی و جناح‌بندی‌های سیاسی وجود داشته باشد و یا دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود این برنامه محقق نخواهد شد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم خاطرنشان کرد: جدای از دغدغه شما نمایندگان اجرای برنامه‌های من نیز دانشگاهی عاری از حواشی می‌طلبد. زمانی رسیده که باید همه بسیج علمی شوند و از ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود و دانشگاه و وزارت علوم به وزارتخانه‌ای تبدیل شود که تولید ثروت کند.

وی در خصوص اقداماتش در دوران جنگ گفت: من در تمام دوران کاری 40 ساله‌ام همیشه سرباز این نظام بوده‌ام. من فرزند انقلابم و از زمان پیروزی انقلاب کارم را در سپاه شروع کرده‌ام و در سپاه نیز توجه خاصی به مسئله جنگ داشته‌ام.

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: من کسی بودم که دانشگاه را به جنگ بردم نه تنها دانشجو را به جبهه بردم بلکه در جبهه نیز برای دانشجویان کلاس برگزار کردم، البته در کنار آن آئین‌نامه‌های آموزشی‌ای را که دانشجویان را به خاطر حضور در جبهه با مشکل روبرو می‌کرد تغییر دادم.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم در ادامه سخنان خود گفت: بعد از جنگ رزمندگانی که به دلیل حضور در جبهه از عدالت آموزشی برخوردار نبودند را وارد دانشگاه کردم و برای بالا بردن کیفیت علمی آنان ردیف بودجه تقویت بودجه رزمندگان را گذاشتم.

وی گفت: من نمی‌دانم با چه زبانی باید بگویم این کسی که این اقدامات را انجام داده آیا می تواند مخالف بسیج باشد؟


آشتياني با 70 رأي موافق، 171 رأي مخالف و 16 رأي ممتنع، به وزارت علوم راه نيافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود برنامه‌های "فخرالدین احمدی دانشآشتیانی" را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به این وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.

بدین ترتیب، وزیر پیشنهادی علوم از مجموع 257 آرای مأخوذه با کسب 70 رأی موافق، 171 رأی مخالف و 16رأی ممتنع، نتوانست عضو کابینه شود.

بهارستان‌نشینان با برگزاری جلسه علنی در صبح امروز، بررسی صلاحیت و برنامه‌های چهارمین گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم را مورد بررسی قرار دادند.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز سه‌شنبه هفته گذشته در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی» را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.

رئیس‌جمهور پیش از این «جعفر میلی‌منفرد»، «رضا فرجی‌دانا» و «محمود نیلی‌احمدآبادی» را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی‌منفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجی‌دانا پس از کسب رأی اعتماد مجلس در آبان‌ماه سال گذشته تنها 10 ماه سکاندار این وزارتخانه بود چراکه وکلای ملت مردادماه سال جاری به دلیل انتصابات وی و عملکرد نادرستش در این وزارتخانه رای اعتماد خود را پس گرفتند.

پس از سلب اعتماد مجلس از فرجی‌دانا، محمدعلی نجفی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب شد، اما پس از دو ماه از سرپرستی وی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس «محمود نیلی احمدآبادی» را به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کرد و جلسه رأی اعتماد به وی 20 روز پیش یعنی 7 آبان در صحن علنی برگزار شد. نیلی‌احمدآبادی تنها موفق به کسب 79 رأی موافق در مقابل 160 رأی مخالف شد و نتوانست از فیلتر بهارستان بگذرد.