به گزارش مشرق، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا از ارسال دستورالعملی برای حمایت از تولید خودروهای برقی و هیبریدی از سوی وزارتخانه متبوعش به دولت خبرداده که بر مبنای آن، علاوه بر ابزار تعرفه که اکنون از سوی دولت برای این خودروها صفر شده است، مشوقهایی به آنها داده شود که بتوانند در کشور تولید داشته و برای کاهش آلایندگی هوا، این خودروها را روانه خیابانهای پایتخت و حتی کلانشهرها کنند.
البته وی، جزئیات بیشتری از این دستورالعمل را تشریح نکرده اما اعلام کرده است که در صورت تصویب آن، مشوقهایی جذاب به خودروسازان داده خواهد شد. این گفتههای او در حالی مطرح میشود که بسیاری از کارشناسان، معتقدند که دولت باید برای قیمت تمام شده بالای این خودروها هم فکری بکند.
قیمت 60 میلیون تومانی موتور یک خودروی برقی
برآوردها حکایت از آن دارد که قیمت موتور خودروهای برقی به طور متوسط 20 هزار دلار تمام می شود که اگر با دلار 3000 تومانی آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود 60 میلیون تومان، تنها هزینه موتور این خودروها خواهد شد، این در حالی است که تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که آنها هم به نوع خود خاص و گرانقیمت هستند.
موضوع دیگری که در این میان برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی مستلزم توجه هرچه بیشتر سیاستگذاران است، تامین مناسب برق مورد نیاز این خودروها است.
شنیدهها حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز هم بر سر تولید این خودروهای برقی و تامین برق موردنیازشان با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده است، چراکه وزارت نیرو معتقد است که سوختگیری این خودروها آن هم در پیک مصرف برق، عاملی است که میتواند بار زیادی را به شبکه برق کشور وارد آورده و ممکن است که این شبکه، توانایی آن را به خصوص با رونق استفاده و تولید این خودروها نداشته باشد.
اولین خودروی هیبریدی 2 سال دیگر روانه بازار میشود
در این میان، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو معتقد است که تولید خودروهای برقی در کشور، شش سال زمان لازم دارد.
هاشم یکهزارع در گفتگو با مهر با بیان اینکه مجموع خودروهای برقیای که در اروپا روانه بازار شده، 30 هزار دستگاه بوده است، میگوید: امسال برنامه تولید 50 هزار دستگاه ترسیم شده است که بر این اساس، به نظر می رسد برای تولید خودروی برقی در کشور 6 سال زمان لازم است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاستهای این گروه صنعتی در قبال تولید خودروهای برقی و هیبریدی با توجه به سیاستگذاریهای وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست، می گوید: وظیفه دولت در این میان فراهم سازی زیرساختهای لازم است و برای اینکه این خودروها در بازار عرضه شود، دولت باید مبالغی را به عنوان یارانه به مردم برای خرید این محصولات ارائه دهد. البته در کنار کمکهای مالی مشوق ورود به محدوده طرح ترافیک نیز میتواند راهگشا باشد که در تمام دنیا، چنین مشوقهایی ارائه میشود و امیدواریم بتوانیم ظرف 2 تا 3 سال آینده عرضه این خودروها به بازار را به نتیجه برسانیم.
یکهزارع، اولین گام خودروسازان برای پاسخ به دعوت دولت مبنی بر تولید خودروهای برقی و هیبریدی را تولید خودروهای هیبریدی ظرف دو تا سه سال آینده میداند و میگوید: تولید خودروهای برقی در مرحله بعدی قرار دارد و ابتدا باید تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گیرد.
وی می افزاید: خودروهای هیبریدی که برخی از واردکنندگان به کشور می آورند، در واقع "دوال" است و هیبریدی نیست در حالی که پایه آنها باید برقی باشد.
یکه زارع می افزاید: در این مقوله مشغول انجام کارهای تحقیقاتی هستیم که بر این اساس، امیدواریم بتوانیم خودرویی تولید کنیم که تا 60 کیلومتر با برق و پس از 60 کیلومتر به بالا مصرف سوخت آن با سایر سوخت های رایج باشد ولی امیدواریم ظرف 2 سال آینده بتوانیم تولید این خودروها را نیز به نتیجه برسانیم.
تجربه دنیا چه میگوید؟
تسلا که یکی از تولیدکنندگان عمده خودروهای برقی در دنیا است، با تولید سرسام آور خودروهای برقی خود، تویوتا و بنز را شوکه کرده است و هر سه ماه، یک ورژن جدید ارایه میدهد. تصاویر نمایشگاه تسلا که به تازگی در آمریکا برگزار شده، شگفت آور است، چراکه تمام سیستم اتومبیل اپشنال و کاستومایز است و یک مشتری میتواند از طریق اینترنت، سفارش خود را تا جزئی ترین موارد به سازنده ارایه دهد و خودروی دلخواه خود را تحویل بگیرد.
موتور الکتریکی این خودروها، به طور همزمان با اینترنت، آپگرید میشود و سیستم قابلیتی دارد که ناگهان مشتری روی مونیتور کامپیوتر خود میبیند که اعلام شده تمامی تسلاهای مدل مثلا ایکس 10 اسب بخار، افزایش بخار پیدا کردهه است. این اتفاق در کسری از ثانیه در خودروی مشتری اتفاق می افتد و بدون هیچگونه هزینه ای، مدل جدیدتری را در اختیار او قرار می دهد.
پمپاژ شارژ برق با توجه به مدلی که مشتری خریداری کرده، از 190 تا 400 کیلومتر مسافت را تامین میکند و مصرف کننده این امکان را دارد که از برق منزل خود، با یک مبدل، امکان شارژ کردن آن را در زمان بیشتری داشته باشد.
استفاده از چین در تولید خودروهای برقی و هیبریدی
به گزارش مهر، شنیدهها حکایت از آن دارد که تولید خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، قرار است به چینیها سپرده شود و آنگونه که رایزنیها صورت گرفته، قرار بر این شده است که از این کشور در تولید خودروهای برقی در ایران استفاده فراوانی شود.
سال 91، یک هیات ایرانی با سفر به چین، از چند واحد صنعتی تولیدکننده وسایط نقلیه برقی در شهر شانگهای بازدیدهایی به عمل آوردند و طرفین تفاهمهایی در زمینه تبادل تجربیات و انتقال فن آوری انجام دادند .البته با توجه به توسعه تولید خودروهای برقی در دنیا، چین اکنون استراتژی توسعه صنایع خودرویی خود را بر تولید این خودروها متمرکز کرده است و طبق آن، تولید و فروش خودروهای برقی در چین تا سال 2020 به پنج میلیون دستگاه خواهد رسید. در عین حال، فناوری چین سعی دارد برای ساخت اتوبوسهای برقی، باتری های قدرتمند در سطح استاندارد بین المللی تولید کند.
به هرحال، به نظر میرسد اگر دولت قصد دارد به صورت واقعی، تولید خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهد، باید زمینه را برای تولید ارزان قیمت این نوع خودروها فراهم کند تا بتوان انتظار داشت که مشتریان به سمت خرید و استفاده از این نوع خودروها سوق پیدا کنند، در حالی که قیمت همچنان یک فاکتور عمده است که مشتریان را از خرید آن باز میدارند.
بررسی بازارهای جهانی حکایت از این دارد که قیمت تمام شده خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا دو برابر خودروهای معمولی است و این چالشی برای استفاده از این نوع خودروها در کشور به شمار میآید که دولت باید برای آن فکری کند.
البته وی، جزئیات بیشتری از این دستورالعمل را تشریح نکرده اما اعلام کرده است که در صورت تصویب آن، مشوقهایی جذاب به خودروسازان داده خواهد شد. این گفتههای او در حالی مطرح میشود که بسیاری از کارشناسان، معتقدند که دولت باید برای قیمت تمام شده بالای این خودروها هم فکری بکند.
قیمت 60 میلیون تومانی موتور یک خودروی برقی
برآوردها حکایت از آن دارد که قیمت موتور خودروهای برقی به طور متوسط 20 هزار دلار تمام می شود که اگر با دلار 3000 تومانی آن را محاسبه کنیم، چیزی حدود 60 میلیون تومان، تنها هزینه موتور این خودروها خواهد شد، این در حالی است که تولید این نوع خودروها، مستلزم استفاده از تجهیزاتی است که آنها هم به نوع خود خاص و گرانقیمت هستند.
موضوع دیگری که در این میان برای تولید خودروهای هیبریدی و برقی مستلزم توجه هرچه بیشتر سیاستگذاران است، تامین مناسب برق مورد نیاز این خودروها است.
شنیدهها حکایت از آن دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز هم بر سر تولید این خودروهای برقی و تامین برق موردنیازشان با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده است، چراکه وزارت نیرو معتقد است که سوختگیری این خودروها آن هم در پیک مصرف برق، عاملی است که میتواند بار زیادی را به شبکه برق کشور وارد آورده و ممکن است که این شبکه، توانایی آن را به خصوص با رونق استفاده و تولید این خودروها نداشته باشد.
اولین خودروی هیبریدی 2 سال دیگر روانه بازار میشود
در این میان، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو معتقد است که تولید خودروهای برقی در کشور، شش سال زمان لازم دارد.
هاشم یکهزارع در گفتگو با مهر با بیان اینکه مجموع خودروهای برقیای که در اروپا روانه بازار شده، 30 هزار دستگاه بوده است، میگوید: امسال برنامه تولید 50 هزار دستگاه ترسیم شده است که بر این اساس، به نظر می رسد برای تولید خودروی برقی در کشور 6 سال زمان لازم است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاستهای این گروه صنعتی در قبال تولید خودروهای برقی و هیبریدی با توجه به سیاستگذاریهای وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست، می گوید: وظیفه دولت در این میان فراهم سازی زیرساختهای لازم است و برای اینکه این خودروها در بازار عرضه شود، دولت باید مبالغی را به عنوان یارانه به مردم برای خرید این محصولات ارائه دهد. البته در کنار کمکهای مالی مشوق ورود به محدوده طرح ترافیک نیز میتواند راهگشا باشد که در تمام دنیا، چنین مشوقهایی ارائه میشود و امیدواریم بتوانیم ظرف 2 تا 3 سال آینده عرضه این خودروها به بازار را به نتیجه برسانیم.
یکهزارع، اولین گام خودروسازان برای پاسخ به دعوت دولت مبنی بر تولید خودروهای برقی و هیبریدی را تولید خودروهای هیبریدی ظرف دو تا سه سال آینده میداند و میگوید: تولید خودروهای برقی در مرحله بعدی قرار دارد و ابتدا باید تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار قرار گیرد.
وی می افزاید: خودروهای هیبریدی که برخی از واردکنندگان به کشور می آورند، در واقع "دوال" است و هیبریدی نیست در حالی که پایه آنها باید برقی باشد.
یکه زارع می افزاید: در این مقوله مشغول انجام کارهای تحقیقاتی هستیم که بر این اساس، امیدواریم بتوانیم خودرویی تولید کنیم که تا 60 کیلومتر با برق و پس از 60 کیلومتر به بالا مصرف سوخت آن با سایر سوخت های رایج باشد ولی امیدواریم ظرف 2 سال آینده بتوانیم تولید این خودروها را نیز به نتیجه برسانیم.
تجربه دنیا چه میگوید؟
تسلا که یکی از تولیدکنندگان عمده خودروهای برقی در دنیا است، با تولید سرسام آور خودروهای برقی خود، تویوتا و بنز را شوکه کرده است و هر سه ماه، یک ورژن جدید ارایه میدهد. تصاویر نمایشگاه تسلا که به تازگی در آمریکا برگزار شده، شگفت آور است، چراکه تمام سیستم اتومبیل اپشنال و کاستومایز است و یک مشتری میتواند از طریق اینترنت، سفارش خود را تا جزئی ترین موارد به سازنده ارایه دهد و خودروی دلخواه خود را تحویل بگیرد.
موتور الکتریکی این خودروها، به طور همزمان با اینترنت، آپگرید میشود و سیستم قابلیتی دارد که ناگهان مشتری روی مونیتور کامپیوتر خود میبیند که اعلام شده تمامی تسلاهای مدل مثلا ایکس 10 اسب بخار، افزایش بخار پیدا کردهه است. این اتفاق در کسری از ثانیه در خودروی مشتری اتفاق می افتد و بدون هیچگونه هزینه ای، مدل جدیدتری را در اختیار او قرار می دهد.
پمپاژ شارژ برق با توجه به مدلی که مشتری خریداری کرده، از 190 تا 400 کیلومتر مسافت را تامین میکند و مصرف کننده این امکان را دارد که از برق منزل خود، با یک مبدل، امکان شارژ کردن آن را در زمان بیشتری داشته باشد.
استفاده از چین در تولید خودروهای برقی و هیبریدی
به گزارش مهر، شنیدهها حکایت از آن دارد که تولید خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، قرار است به چینیها سپرده شود و آنگونه که رایزنیها صورت گرفته، قرار بر این شده است که از این کشور در تولید خودروهای برقی در ایران استفاده فراوانی شود.
سال 91، یک هیات ایرانی با سفر به چین، از چند واحد صنعتی تولیدکننده وسایط نقلیه برقی در شهر شانگهای بازدیدهایی به عمل آوردند و طرفین تفاهمهایی در زمینه تبادل تجربیات و انتقال فن آوری انجام دادند .البته با توجه به توسعه تولید خودروهای برقی در دنیا، چین اکنون استراتژی توسعه صنایع خودرویی خود را بر تولید این خودروها متمرکز کرده است و طبق آن، تولید و فروش خودروهای برقی در چین تا سال 2020 به پنج میلیون دستگاه خواهد رسید. در عین حال، فناوری چین سعی دارد برای ساخت اتوبوسهای برقی، باتری های قدرتمند در سطح استاندارد بین المللی تولید کند.
به هرحال، به نظر میرسد اگر دولت قصد دارد به صورت واقعی، تولید خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهد، باید زمینه را برای تولید ارزان قیمت این نوع خودروها فراهم کند تا بتوان انتظار داشت که مشتریان به سمت خرید و استفاده از این نوع خودروها سوق پیدا کنند، در حالی که قیمت همچنان یک فاکتور عمده است که مشتریان را از خرید آن باز میدارند.
بررسی بازارهای جهانی حکایت از این دارد که قیمت تمام شده خودروهای برقی و هیبریدی در دنیا دو برابر خودروهای معمولی است و این چالشی برای استفاده از این نوع خودروها در کشور به شمار میآید که دولت باید برای آن فکری کند.