کد خبر 365088
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱

مدیرکل محیط زیست استان گفت: انتظار می‌رود با توجه به ارتقای استاندارد سوخت و خودرو، وارونگی دما امسال در پایتخت همانند سال‌های گذشته با شدت زیاد نباشد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌تواند ناشی از علل مختلفی باشد و کنترل آن مستلزم توجه به بسیاری از محورهاست. بر اساس گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان 70 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از عوامل متحرک و مابقی ناشی از منابع ثابت است.

ارتقای استاندارد سوخت و خودرو در اولویت برنامه‌های محیط زیست برای بهبود این شرایط مورد توجه قرار گرفته است به ‌طوری‌‌که در روزهای سالم پایتخت مسئولان محیط زیست اذعان داشتند که این شرایط نتیجه ارتقای سطح استاندارد سوخت و حذف بنزین پتروشیمی است.

این در حالی است که هوای تهران در تمام هفته‌ای که گذشت در شرایط ناسالم قرار داشت، بر همین اساس و به منظور جویا شدن از اقدامات محیط زیست برای بهبود این شرایط با محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و از آنجایی که استاندارد سوخت و خودرو ارتقا یافته است، آیا تا پایان زمستان در تهران شاهد وارونگی دما خواهیم بود؟

حیدرزاده: وارونگی دما پدیده‌ای طبیعی است و به دلیل شرایط جغرافیایی تهران به‌گونه‌ای که اطراف این کلانشهر تحت احاطه کوه‌ها قرار گرفته و پایتخت گویی در داخل کاسه‌ای جای گرفته ‌است، پدیده وارونگی دما در فصل زمستان رخ می‌دهد. البته با توجه به اینکه در سال جاری تهران 12 روز پاک را تجریه کرده‌ است و در سال گذشته فقط 3 روز پاک داشته، بر همین اساس انتظار می‌رود امسال در تهران وضعیت کیفی هوا بهبود یابد و چنانچه وارونگی دما رخ دهد به شدت سال‌های گذشته نباشد.

 شدت وارونگی دما به چه عواملی بستگی دارد و از چه مسئله‌ای تاثیر می‌پذیرد؟

حیدرزاده: شهرهایی که پتانسیل آلودگی بیشتری دارند این پدیده در آنها با شدت بیشتری رخ می‌دهد؛ تهران نیز منشاء آلودگی هوا دارد بر همین اساس بروز چنین پدیده‌ای در تهران دور از انتظار نخواهد بود.

 محیط زیست برای بهبود شرایط کیفی هوا و جلوگیری از بروز شدید وارونگی دما چه اقداماتی را انجام داده است؟

حیدرزاده: ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو از جمله اقداماتی که سازمان محیط زیست برای بهبود شرایط کیفی هوای تهران در دستور کار قرار داد و آن را اجرایی کرد؛ البته توجه دولت در سال‌های گذشته فقط به منابع متحرک بوده است و بحث منابع ثابت در کنترل آلودگی هوا مغفول ماند.

 در ساماندهی منابع ثابت چه اقداماتی صورت گرفته است و چه اقداماتی باید انجام شود؟

حیدرزاده: ساماندهی صنایع ، منازل مسکونی و موتورخانه‌‌ها نقش بسزایی در کاهش آلاینده‌های جوی می‌تواند داشته باشد. بر همین اساس برخورد جدی با صنایع آلاینده در دستور کار سازمان و اداره کل محیط زیست استان تهران قرار گرفته است.

 برخورد محیط زیست با صنایع آلاینده چگونه خواهد بود؟

حیدرزاده: محیط زیست از تمامی صنایع برنامه زمانی خواسته است و صنایعی که آلاینده هستند در نهایت پلمب خواهند شد، ضمن آنکه در بحث ساماندهی موتورخانه‌‌ها دستور‌العملی تدوین شده است که بر اساس آن معاینه فنی موتور‌خانه‌های دستگاه‌های دولتی و عمومی انجام می‌شود.

مصوبه 93.2.10 هیأت وزیران مصوبه کاملی است و علاوه بر توجه به منابع آلاینده متحرک به منابع ثابت نیز توجه شده است و در صورتی که حمایت مجلس و دولت را داشته باشد و تمامی محور‌های آن اجرایی شود می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

 استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در این مصوبه دیده شده بود که گویی شما تهران را برای استفاده از این وسیله نقلیه مناسب نمی‌دانید.

حیدرازده: بنده بر ضرورت امکان سنجی استفاده از این وسیله نقلیه در کلانشهر تهران تاکید داشته‌ام؛ هم‌اکنون موتورسیکلت برقی برای تولید کنندگان و واردکنندگان به مد تبدیل شده است به‌طوری‌که شرکت سوسیس‌‌سازی و کالباس‌‌سازی‌هم دنبال واردات موتورسیکلت برقی هستند.

در ابتدا باید استانداردهای موتورسیکلت برقی از تمامی جوانب بررسی شود و توپوگرافی مسیر‌ها نیز برای تردد این دسته از وسایل نقلیه مورد توجه قرار گیرد چرا که استفاده از موتورسیکلت برقی مستلزم ایجاد ایستگاه‌های شارژ در سطح شهر است.

 طبق مصوبه هیأت وزیران برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی چه مزایایی در نظر گرفته شده است؟

حیدرزاده: تسهیلات بانکی حمایت‌های تشویقی در زمینه عدم ارائه طرح ترافیک و ... از جمله مزایایی است که برای دارندگان این دسته از وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است.

 هم‌اکنون بسیاری از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند  آلودگی شدیدی را وارد هوا می‌کنند آیا معاینه فنی این دسته از وسایل نقلیه تایید شده است؟

حیدرزاده: به دلیل محدودیت‌های مالی متاسفانه خروج اتوبوس و مینی‌بوس‌های فرسوده از چرخه حمل‌ونقل انجام نمی‌شود و این امر بر افزایش آلودگی هوا بدون شک تاثیرگذار است.

 گفته می‌شود در برخی از مراکز معاینه فنی مجوز‌های جعلی ارائه می‌شود، این امر صحت دارد؟

حیدرزاده: متاسفانه بله در برخی از مراکز معاینه فنی شاهد ارائه برگه‌های معاینه‌ فنی جعلی بودیم که بر همین اساس سه مرکز معاینه فنی که اقدام به ارائه مجوز‌های جعلی کرده بود توسط سازمان محیط زیست پلمب شد.

 از آنجایی که صنایع سیمانی به عنوان صنایع بسیار آلاینده محسوب می‌شوند، چه اقداماتی برای بهبود و ساماندهی این صنایع صورت گرفته است؟

حیدرزاده: صنایع سیمانی بسیار آلاینده هستند،‌هم‌اکنون خط تولید برخی از صنایع سیمانی در تهران متوقف شده است و به شرکت سیمان تهران واقع در شهر ری مهلتی 5 ساله داده شده است که به خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران انتقال یابد.

مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس