دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از شرکت دوبرابری بانوان در این دوسالانه خبر داد و گفت: این آثار از پانزدهم آذرماه در مرکز فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته می‌شود. خبرگزاری فارس: نگارگری معاصر ایران، کتاب می‌شود/ شرکت ۲ برابری بانوان در «دوسالانه ملی نگارگری ایران»

به گزارش مشرق - امیر طهماسبی دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در نشست خبری این دوسالانه که امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، اظهار داشت: از اسفند ماه سال گذشته برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همکاری انجمن نگارگری ایران و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر انجام گرفت.

وی ادامه داد:‌ بعد از اعلام فراخوان، 968 اثر از شرکت‌کنندگان به شکل اینترنتی به دبیرخانه این دوسالانه ارسال شد و سپس هیئت انتخاب، آثار را بررسی کردند؛ تعدادی از آن آثار حذف شد و تعدادی هم به بخش نهایی دوسالانه راه پیدا کرد. البته در انتخاب آثار، کیفیت برای ما مهم بود و سختگیری برای راه یافتن به آثار به مرحله نهایی وجود داشت.

وی در خصوص تعداد آثار ارسال شده به تفکیک بخش‌های این دوسالانه، گفت: در بخش اصلی که نگارگری است حدود 400 اثر، در بخش گل و مرغ 223 اثر، در تذهیب 187 اثر، در تشعیر 52 اثر و در طراحی 103 اثر برای این رویداد هنری انتخاب شدند. بخش داوری از هفته دوم برپایی نمایشگاه کار خود را برای انتخاب نهایی برگزیدگان آغاز خواهد کرد.

* حضور دو برابری بانوان در این دوسالانه

دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران گفت: در این دوسالانه، بانوان شرکت دوبرابری نسبت به آقایان داشتند؛ به طوری که 121 اثر از بانوان و 55 اثر از آقایان به این دوسالانه ارسال شده است. همچنین دو برابر از شرکت‌کنندگان، هنرمندان استانی بودند که 116 اثر از هنرمندان سایر استان‌های کشور و 60 اثر نیز از هنرمندان تهرانی دریافت شد.

وی در خصوص زمان افتتاح نمایشگاه این دوسالانه، بیان کرد: این آثار در ساعت 18 پانزدهم آذر ماه در مرکز فرهنگی هنری صبا نصب می‌شود و تا دهم دی ماه ادامه خواهد داشت.

* اسامی داوران دوسالانه

طهماسبی با اشاره به حضور اساتید و پیشکسوتان برای داوری آثار، گفت: در کنار این پنج نفر، عباس جمال‌پور، مجید مهرگان و محمدعلی رجبی داوران بخش نگارگری، محمد ناصری‌پور، حسینعلی ماچیانی و رحیم چرخی داوران بخش گل و مرغ، فریدون جوهان، سلیمان سعیدآبادی و محمدرضا هنرور داوران بخش تذهیب، مجید صادق‌زاده، حسین عصمتی و مهدی خداپناه داوران بخش تشعیر و رضا یساولی، یوسف حسینی و مهرداد خطایی داوران بخش طراحی هستند.

وی افزود: ضمن اینکه بخش مقالات نیز در این دوسالانه را هم داشتیم که حدود 18 مقاله از افراد دانشگاهی به این جشنواره ارسال شد که این مقالات در کنار آثار در کتاب چاپ می‌شود.

وی در خصوص جوایز این دوسالانه گفت: به نفر اول اثر برگزیده این دوسالانه 4 میلیون و 500 هزار تومان، نفر دوم 3 میلیون و 500 هزار تومان و نفر سوم 3 میلیون تومان جایزه اختصاص پیدا می‌کند.

دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر نوآوری در آثار نگارگری، اظهار داشت: ما مخالف نوآوری نیستیم اما یک تعریف از مبانی فکری در حوزه نقاشی ایران داریم که فضای مشخصی را ایجاد می‌کند. مبانی فکری ما این است که هر کاری که در حوزه تجسمی انجام می‌شود را نمی‌توانیم نقاشی ایرانی بدانیم. همان طور که نمی‌توانیم موسیقی ایرانی را با موسیقی اروپایی در کنار هم بگذاریم چرا که این دو با هم فرق می‌کنند.

طهماسبی در پاسخ به مطالبه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آرشیوی از آثار دوسالانه‌های هشت دوره قبل وجود دارد؟ گفت: در رابطه با چاپ آثار دوره‌های قبل با آقای ملانوروزی صحبت می‌کنیم و اگر آثاری از دوره‌های قبل را در آرشیو خود دارند، در یک کتاب مجزا منتشر کنند.

* در انتخاب آثار هیچ غرض‌ورزی وجود نداشت

رضا یساولی عضو هیئت داوران نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، اظهار داشت: به همراه تیم 5 نفره‌ای متشکل از هنرمندان از جمله، یوسف حسینی، رحیم چرخی، محمدرضا هنرور و حسین عصمتی به انتخاب اولیه آثار نهمین دوسالانه ملی نگارگری پرداختیم. در این انتخاب کیفیت آثار برای ما اهمیت داشت.

وی در خصوص نصب آثار در نمایشگاه این دوسالانه، گفت: کارهایی که برای نصب روی دیوار نمایشگاه انتخاب شدند، از قابلیت بالایی برخوردارند. ضمن اینکه هیئت داوران این آثار را انتخاب کردند. آثاری هم که روی دیوار نصب می‌شود، در کتاب نگارگری معاصر ایران چاپ می‌شود و این کتاب به عنوان مرجع برای هنرمندان نگارگری معاصر باشد.

عضو هیئت داوران نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در خصوص محتوای کتاب نگارگری معاصر ایران گفت: این کتاب شامل سه بخش از آثار هنرمندان است؛ در بخش اول، آثار اساتید معاصر از جمله حسین بهزاد، فرشچیان و اسلامیان را خواهیم داشت؛ در بخش دوم شاگردان مستقیم و غیر مستقیم این اساتید را منتشر می‌کنیم و در بخش سوم آثار شرکت‌کنندگان این دوسالانه منتشر خواهد شد.
یساولی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر نحوه انتخاب آثار برای نصب روی دیوار و انتشار در کتاب نگارگری معاصر ایران، گفت: در انتخاب آثار این کتاب سعی شد، آثاری انتخاب شود که از قابلیت بالایی برخوردار باشد. حتی در انتخاب آثار اساتید هم بهترین کارهای آنان را ارائه دادیم. دقت در انتخاب آثار هم از این جهت بود که وقتی این کتاب به بیرون از کشور رفت، باید معرف هنر اصیل ایرانی باشد. بر این اساس در انتخاب آثار غرض‌ورزی در کار نبود.

* انتشار لوح فشرده از آثار تمام شرکت‌کنندگان

وی ادامه داد: از طرفی دیگر سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که به نوعی صاحبان اثر با قابلیت بالا، تشویق به ادامه کار شوند. همچنین در نظر داریم که علاوه بر انتشار کتاب، لوح فشرده‌ای شامل تمام تصاویر ارسال شده به دوسالانه را منتشر کرده و در اختیار شرکت‌کنندگان بگذاریم.

یساولی افزود: کتاب نگارگری معاصر ایران در 260 صفحه به صورت نفیس منتشر می‌شود و هدفمان این است که نگارگری ایران را با قابلیت مراجعه به لحاظ آموزشی و فنی در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم.

منبع: فارس