کد خبر 370984
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

طبق وعده شرکت فرودگاه‌ها پرواز‌های شبانه مهرآباد بین ساعات ۲۴ تا ۵ صبح از امروز تقریباً حذف و غیر از پرواز‌های آمبولانسی، نظامی و یا تأخیری، پرواز مسافری در این ساعات وارد فرودگاه مهرآباد نمی‌شود اما می‌توان با اجرای زیرساخت‌ها برخی از پرواز‌های داخلی شبانه را به فرودگاه‌های اطراف تهران منتقل کرد.

‌به گزارش مشرق، فرودگاه مهرآباد با پیشرفت جمعیت شهری و ساخت‌وساز، حالا در میان انبوه ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته است و لازم بود در راستای آسایش بیشتر‌ ساکنان اطراف این فرودگاه و کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، آلاینده‌‌های صوتی و افزایش ایمنی بیشتر پرواز، مکان آن جابه‌جا شود.

اما جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد بنا به گفته متولیان ده‌هاهزار میلیارد تومان هزینه دارد و انتقال آن هم تا 10 سال دیگر امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌‌های کشور در این‌باره می‌گوید: جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد از پیش از انقلاب در دستور کار دولت‌ها بوده است اما به دلیل آنکه پس از انقلاب با جنگ 8 ساله مواجه شدیم توسعه زیرساخت‌های فرودگاه امام خمینی انجام نشد البته فرودگاه امام از نظر اراضی تحت تملک سومین فرودگاه دنیا است اما در حال حاضر حداکثر 6 میلیون مسافر پذیرش می‌کند.

محمدعلی ایلخانی با بیان اینکه برای انتقال پروازهای مهرآباد باید حتما فاز دوم فرودگاه امام ساخته شود گفت: روزانه 330 پرواز غیر نظامی و 12 پرواز نظامی در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود و امسال تا پایان سال 14 میلیون مسافر از مهرآّباد اعزام پذیرش می‌شوند و فرودگاه امام تا 10 سال آینده هم نمی‌تواند این حجم از مسافر را پذیرش کند.

‌موضوع جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد پس از وقوع سانحه سقوط هواپیمای مسافری ایران‌140 متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان جدی‌تر شد تا در این‌باره وزیر راه و شهرسازی پا درمیانی کرده و با ارائه مرهمی موقتی اعلام کند که پروازهای شبانه مهرآباد بین ساعات 24 تا 5 صبح از آذرماه 93 متوقف می‌شود.

در این راستا مقرر شد در راستای آسایش بیشتر ساکنان اطراف فرودگاه مهرآباد نظیر مناطق تهرانسر و شمشیری، از ابتدای آذرماه امسال، پروازهای فرودگاه مهرآباد از ساعت 24 تا 5 صبح روز آینده تعطیل شود، البته تعطیلی پرواز‌های شبانه مهرآباد مشمول برخی از پرواز‌ها نظیر پرواز‌های اورژانسی و آمبولانس هوایی، نظامی، پرواز مسیرهای خاص و پرواز‌هایی که با تأخیر مواجه می‌شوند، نیست؛ پروازهای برنامه‌ای که با تأخیر مواجه می‌شوند، چاره‌ای ندارند جز اینکه در این ساعات یاد شده هم وارد فرودگاه مهرآباد شوند.

در بند هشتم نوتم (اطلاعیه هوانوردی)، موضوع تعطیلی پرواز‌‌های شبانه مهرآباد‌ آمده است: «به پروازهای برنامه‌ای که به دلیل نقص فنی یا شرایط نامناسب جوی با تأخیر مواجه شده و مجبور هستند بعد از ساعت 24 وارد فرودگاه مهرآباد شوند،‌ مجوز ورود داده می‌شود»، این مورد منطقی است زیرا معطلی مسافران در فرودگاه مبدأ تا صبح روز بعد امکان‌پذیر نیست ضمن آنکه ممکن است با بروز‌ کوچکترین نقص فنی و به دنبال آن تأخیر، ایرلاینی پرواز خود را در ساعات پایانی شب‌ کنسل کند.

به هر حال بعد از آنکه وزیر راه و شهرسازی و مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور وعده دادند از‌ آذر‌ماه همه پروازهای شبانه مهرآباد تعطیل می‌شود، تعدادی از پروازهای برنامه‌ای کماکان بعد از ساعت 24 وارد فرودگاه مهرآباد می‌شدند که البته این به دلیل وجود برخی از تأخیرها بود.

همچنین برخی از شرکت‌های هواپیمایی (دقیقاً دو ایرلاین) از قبل، بلیت پروازهای خود را برای این تاریخ‌ و ساعت‌ها نیز به فروش رسانده بودند، در این راستا با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور مقرر شده است از 21 آذرماه دیگر هیچ پرواز برنامه‌ای از ساعت 24 تا 5 صبح وارد مهرآباد نشود.

البته تحقق این وعده نسبتاً مطلوب بود زیرا ‌طبق آمار موجود،‌ از یکم آذرماه تا هفتم آذرماه سال گذشته، حدود 113 پرواز بین ساعات 24 تا 5 صبح وارد فرودگاه مهرآباد می‌شدند که این رقم در مدت مشابه امسال یعنی ‌از اول آذرماه 93 تا هفتم آذرماه، به ورود 15 پرواز بین ساعات 24 تا 5 صبح، کاهش یافته است.

به هر حال براساس هماهنگی‌های انجام شده با شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای شبانه تمامی این شرکت‌ها در دیگر ساعات روز توزیع می‌شود و میزان پرواز‌های شبانه مهرآباد حداکثر ‌3 - 2 پرواز خواهد بود زیر‌ا ‌عملاً حذف همه پروازهای شبانه مهرآباد امکان‌پذیر نیست.

‌البته طبق اعلام مسئولان تعطیلی پروازهای شبانه مهرآباد به‌ معنای تعطیلی این فرودگاه نیست بلکه این فرودگاه همچون گذشته به‌ صورت 24 ساعته عملیاتی خواهد بود و از این مدت برای بهسازی فرودگاه و انجام خدمات مربوط به ترمینال بهره‌برداری می‌شود.

به هر حال از امروز پرواز‌های شبانه مهرآباد تقریباً تعطیل شده است و این امر مرهمی است بر مشکلات حاشیه‌نشینان این فرودگاه که حداقل در ساعات یاد شده خواب راحتی داشته باشند اما لازم است دولت برای مردمی که تا ساعات پایانی روز در شهری فعالیت می‌کنند و قصد دارند همان ساعات پایانی به تهران سفر کنند، تمهیداتی بیاندیشد.

یکی از مسافران در این‌باره می‌گوید: من کارم جوری است که توی شهرستان (مثلآً شیراز) ساعت 10 شب تمام می‌شود‌ و با پرواز ساعت 11:30 شب به تهران می‌آمدم و حدود ساعت ‌‌2 صبح در خانه بودم اما با این قانون باید یک هزینه اضافه پرداخت کنم و برای پنج ساعت هتل بگیرم آن هم به قیمت یک روز کامل، تا اینکه ‌‌صبح بتوانم به تهران برگردم.

به هر حال هستند بسیار افرادی که کار آنها تا ساعات پایانی روز در یکی از شهر‌‌های کشور ادامه دارد و توانایی یا قصد گرفتن هتل را تا صبح روز بعد ندارند و مایل هستند همان شب به تهران باز گردند. بنابراین بهتر است دولت تمهیداتی بیاندیشد تا در برخی از ساعات پایانی روز، تعدادی از ایرلاین‌ها پرواز‌هایی را از شهرهای مبدأ به فرودگاه‌هایی نظیر فرودگاه پیام کرج یا حتی فرودگاه امام خمینی (ره) داشته باشند.

گزارش از سعید مؤذنی
منبع: فارس