به گزارش مشرق، علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی در گفتگو با یکی از روزنامههای اصلاحطلب نکات جالبتوجهی از گرایش سیاسی و فکری خود بیان میکند.
وی در این مصاحبه مطبوعاتی درباره مشکلات و معضلات فرهنگی همچون استفاده از ماهواره، چاپ کتابهای نامناسب و ... مصاحبه میشود. البته لایههایی از مسائل سیاسی همچون نزدیکی گرایش فکری علی جنتی به هاشمی و همچنین عدم حضور وی در جلسات دوستان مدرسه حقانی نیز مطرحشده است.
• هیچوقت به راهحل مطلق نمیتوانید دست پیدا کنید. چون عواملی که تاثیرگذار در فرهنگ یک جامعه است، یکی دو تا نیست؛ عوامل متفاوت و بسیار گستردهیی است. مثلاً یک عامل ممکن است چاپ کتابهای نامناسب باشد که بر فرهنگ اثر میگذارد.
عامل دیگر برخی فیلمهای سینمایی است. فرد دیگری معتقد است مشکل از برخی کنسرتها است یا عامل دیگر شبکههای ماهوارهیی یا فضای مجازی است و یا رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور و دیدن شرایط خارج تأثیر میگذارد. پس عوامل تاثیرگذار بسیار زیاد است و حتی مراکز علمی و پژوهشی که وارد این مقوله میشوند در پژوهشهای علمی و اجتماعی خود در برداشتشان از این عوامل متفاوت فکر میکنند و اینها همه به خاطر پیچیدگی مقوله فرهنگ است.
• من یادم است سال ۴۷ یا ۴۸ یکی از اساتید میگفت فرض کنید الان این رژیم سرنگون شد و حکومت دست شما افتاد و گفتند بفرمایید اداره کنید. اقتصاد و سیاست خارجی را چطور اداره میکنید؟ ما الان حدود ۳۵ سال از انقلاب آیا توانستهایم بانکداری اسلامی را تعریف دقیق و اجرا کنیم؟ آیا واقعاً این بانکداری ما اسلامی است یا ربوی؟ جواب مشخص است.
• ما در مسائل اقتصادی که پیچیدگیاش کمتر از مسائل فرهنگی است و اصولش در اسلام موجود است و کتابهای فراوان و فقه پویا در این زمینهداریم، نتوانستهایم به چارچوبی برسیم که متناسب با مقتضیات روز عمل کنیم.
• بههرحال خیلی از مسائل است که در آن ماندهایم و آنطور که بایدوشاید هنوز روشن نشده است. همین مسئله موسیقی را ببینید یک فقیهی اگر بخواهد واقعاً نظر بدهد باید در این زمینه هم موضوع را خوب بشناسد، هم فقه اسلامی را خوب بشناسد، یعنی باید فقه و احکام اسلامی را بشناسد و موسیقی را هم بشناسد تا بتواند حکم آن را صادر کند. اگر کسی در حوزه موسیقی نداند که ما چند تا دستگاه داریم چند تا ردیف داریم و اصلاً موسیقی چند نوع است یا اصلاً گوش نکرده باشد طبیعتاً نمیتواند نظر بدهد. هر نظری بدهد نظر درستی نمیتواند باشد. روی کلیات هم نمیشود نظر داد.
• اگر شما شخصیتی مثل مرحوم شهید بهشتی یا مرحوم شهید مطهری یا مرحوم شهید مفتح یا شهید باهنر را افراد برجستهای میبینید دلیل برجستگیشان چیست؟ آنچه من میبینم تفاوت اینها با بقیه این بود که آنان ضمن اینکه فرزند حوزه بودند و در حوزه درسخوانده بودند و با فقه اسلامی و مبانی اسلامی و فلسفه اسلامی آشنا بودند در دانشگاهها هم بودند و حضور داشتند و نیازهای روز را میدیدند و یکبعدی نبودند.
• دیگران که برجستگی پیدا نکردند برای این بود که یکجانبه بودند برخی از آنها در دهه ۴۰ یا ۵۰ افرادی بودند که خودشان را در مدرسهای که درس میخواندند یا تدریس میکردند محصور کرده بودند. لذا نمیدانستند در اطرافشان چه میگذرد ازاینرو نمیتوانستند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
• بالاخره ایشان (شجریان) دو بعد دارد یکی بعد هنری است و کسی نمیتواند برجستگی هنری ایشان را انکار کند و یک سری مسائل سیاسی حولوحوش ایشان مطرح است که مباحث را قدری پیچیده کرده است. عملاً این کار به حوزه ما مربوط نمیشود. ما علاقهمندیم با توجه به سابقه ایشان و مهارتها و تواناییهای او مردم بتوانند از هنر ایشان استفاده کنند. این جزو علایق ما است.
• ما الان برای استفاده از ماهواره و منع آن قانون داریم ولی اگر به این نتیجه برسیم که قانون هم اشکالاتی دارد باید برویم اشکالات قانونیاش را برطرف کنیم. تا قانون هست همه باید ملتزم به قانون باشند ولی نباید کاری بکنیم که تلقی شود ۷۰ درصد مردم تهران که از ماهواره استفاده میکنند قانونشکن هستند؟ این امر ریشه در عدم توجه به تحولات دارد.
• ازلحاظ سیاسی به هاشمی بیشتر از پدر نزدیکترم.
• نه من چهار سال است که (به جلسه دوستان مدرسه حقانی) نمیروم. یعنی درواقع از سال ۸۵ که به مأموریت خارج رفتم فرصت نیافتهام که بروم.
• بعضیها این دولت را دولت منتخب خودشان نمیدانند و متأسفانه فکر میکنند باید کاری بکنند که این دولت زمینگیر شود تا نتواند کارش را انجام بدهد و ناموفق باشد.
وی در این مصاحبه مطبوعاتی درباره مشکلات و معضلات فرهنگی همچون استفاده از ماهواره، چاپ کتابهای نامناسب و ... مصاحبه میشود. البته لایههایی از مسائل سیاسی همچون نزدیکی گرایش فکری علی جنتی به هاشمی و همچنین عدم حضور وی در جلسات دوستان مدرسه حقانی نیز مطرحشده است.
• هیچوقت به راهحل مطلق نمیتوانید دست پیدا کنید. چون عواملی که تاثیرگذار در فرهنگ یک جامعه است، یکی دو تا نیست؛ عوامل متفاوت و بسیار گستردهیی است. مثلاً یک عامل ممکن است چاپ کتابهای نامناسب باشد که بر فرهنگ اثر میگذارد.
عامل دیگر برخی فیلمهای سینمایی است. فرد دیگری معتقد است مشکل از برخی کنسرتها است یا عامل دیگر شبکههای ماهوارهیی یا فضای مجازی است و یا رفت و آمد شهروندان به خارج از کشور و دیدن شرایط خارج تأثیر میگذارد. پس عوامل تاثیرگذار بسیار زیاد است و حتی مراکز علمی و پژوهشی که وارد این مقوله میشوند در پژوهشهای علمی و اجتماعی خود در برداشتشان از این عوامل متفاوت فکر میکنند و اینها همه به خاطر پیچیدگی مقوله فرهنگ است.
• من یادم است سال ۴۷ یا ۴۸ یکی از اساتید میگفت فرض کنید الان این رژیم سرنگون شد و حکومت دست شما افتاد و گفتند بفرمایید اداره کنید. اقتصاد و سیاست خارجی را چطور اداره میکنید؟ ما الان حدود ۳۵ سال از انقلاب آیا توانستهایم بانکداری اسلامی را تعریف دقیق و اجرا کنیم؟ آیا واقعاً این بانکداری ما اسلامی است یا ربوی؟ جواب مشخص است.
• ما در مسائل اقتصادی که پیچیدگیاش کمتر از مسائل فرهنگی است و اصولش در اسلام موجود است و کتابهای فراوان و فقه پویا در این زمینهداریم، نتوانستهایم به چارچوبی برسیم که متناسب با مقتضیات روز عمل کنیم.
• بههرحال خیلی از مسائل است که در آن ماندهایم و آنطور که بایدوشاید هنوز روشن نشده است. همین مسئله موسیقی را ببینید یک فقیهی اگر بخواهد واقعاً نظر بدهد باید در این زمینه هم موضوع را خوب بشناسد، هم فقه اسلامی را خوب بشناسد، یعنی باید فقه و احکام اسلامی را بشناسد و موسیقی را هم بشناسد تا بتواند حکم آن را صادر کند. اگر کسی در حوزه موسیقی نداند که ما چند تا دستگاه داریم چند تا ردیف داریم و اصلاً موسیقی چند نوع است یا اصلاً گوش نکرده باشد طبیعتاً نمیتواند نظر بدهد. هر نظری بدهد نظر درستی نمیتواند باشد. روی کلیات هم نمیشود نظر داد.
• اگر شما شخصیتی مثل مرحوم شهید بهشتی یا مرحوم شهید مطهری یا مرحوم شهید مفتح یا شهید باهنر را افراد برجستهای میبینید دلیل برجستگیشان چیست؟ آنچه من میبینم تفاوت اینها با بقیه این بود که آنان ضمن اینکه فرزند حوزه بودند و در حوزه درسخوانده بودند و با فقه اسلامی و مبانی اسلامی و فلسفه اسلامی آشنا بودند در دانشگاهها هم بودند و حضور داشتند و نیازهای روز را میدیدند و یکبعدی نبودند.
• دیگران که برجستگی پیدا نکردند برای این بود که یکجانبه بودند برخی از آنها در دهه ۴۰ یا ۵۰ افرادی بودند که خودشان را در مدرسهای که درس میخواندند یا تدریس میکردند محصور کرده بودند. لذا نمیدانستند در اطرافشان چه میگذرد ازاینرو نمیتوانستند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
• بالاخره ایشان (شجریان) دو بعد دارد یکی بعد هنری است و کسی نمیتواند برجستگی هنری ایشان را انکار کند و یک سری مسائل سیاسی حولوحوش ایشان مطرح است که مباحث را قدری پیچیده کرده است. عملاً این کار به حوزه ما مربوط نمیشود. ما علاقهمندیم با توجه به سابقه ایشان و مهارتها و تواناییهای او مردم بتوانند از هنر ایشان استفاده کنند. این جزو علایق ما است.
• ما الان برای استفاده از ماهواره و منع آن قانون داریم ولی اگر به این نتیجه برسیم که قانون هم اشکالاتی دارد باید برویم اشکالات قانونیاش را برطرف کنیم. تا قانون هست همه باید ملتزم به قانون باشند ولی نباید کاری بکنیم که تلقی شود ۷۰ درصد مردم تهران که از ماهواره استفاده میکنند قانونشکن هستند؟ این امر ریشه در عدم توجه به تحولات دارد.
• ازلحاظ سیاسی به هاشمی بیشتر از پدر نزدیکترم.
• نه من چهار سال است که (به جلسه دوستان مدرسه حقانی) نمیروم. یعنی درواقع از سال ۸۵ که به مأموریت خارج رفتم فرصت نیافتهام که بروم.
• بعضیها این دولت را دولت منتخب خودشان نمیدانند و متأسفانه فکر میکنند باید کاری بکنند که این دولت زمینگیر شود تا نتواند کارش را انجام بدهد و ناموفق باشد.