کد خبر 381785
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

تیم ملی فوتبال امارات در مقابل ایران از تعداد پاسهای متعدد بهره برد چون می خواست با حفظ توپ بیش از حد "دفاع" کند.

مشرق - امارات را با گل قوچان نژاد شکست دادیم و صدرنشین شدیم در حالی که حریف حدود 70 درصد از زمان بازی را مالک توپ بود. دلیل مالکیت زیاد اماراتی ها ترسشان از تیم ایران بود. اماراتی ها در تقابل با تیم ما 592 پاس بین بازیکنانشان رد و بدل کردند چون بهترین حربه را برای به تساوی کشاندن بازی در دفاع کردن با حفظ توپ زیاد می دانستند.

انواع مالکیت توپ سه تعریف جداگانه دارد:

1- زمانی شما از حریف 3 گل جلو می افتی و قصد داری با حفظ توپ و ارسال پاس‌های متعدد جریان بازی را کنترل کنی.

2- برخی اوقات تیمی مانند بارسلونا بر حریف تسلط تاکتیکی پیدا می‌کند و از تعداد پاس‌های زیاد خود در راه رسیدن به موقعیت‌های پرتعداد گل بهره می‌برد.

3- گاهی اوقات از حریف می‌ترسی و برای فرار از شکست قصد حمله داری، به واقع سعی می‌کنی مالکیت توپ را هر چه بیشتر در اختیار داشته باشی تا به حریف اجازه حمله کردن و گلزنی را ندهی.


دلیل مالکیت توپ اماراتی ها

امارات روز گذشته برابر ما با هدف شماره 3 حفظ توپ می کرد. امارات با یک مساوی بدون گل هم صدرنشین می شد برای همین سعی کرد با حفظ مالکیت توپ زمان بازی را به سود خود پیش ببرد. آنها 592 پاس برای یکدیگر ارسال کردند در شرایطی که فقط 10-12 درصد این پاس‌ها در زمین ما و حوالی محوطه جریمه ارسال شده اند. به واقع بیشتر پاس‌های یاد شده میان چهار مدافع این تیم و نهایتا هافبک دفاعی امارات جا به جا شد. واضح بود که حریف ما برای "زمان" بازی می کرد، بهترین راه هم این بود که با مالکیت توپ دفاع کنند نه حمله.

** جلال چراغپور (مدرس و کارشناس برجسته فوتبال)