يک منتقد گفت: شهيد «مرتضي آويني» به ريشه‌ها نظر داشت و معتقد بود که بايد طرحي نو در انداخت و از نگاه تجملي، پوچ و انحرافي به نگرش ايمان و اخلاقي کوچ کرد و به همه چيز از نو دگرگون نگريست.<BR> <BR>

به گزارش مشرق، «جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفت‌وگو با فارس در مورد دغدغه‌هاي شهيد آويني در سينما، اظهار داشت: «سيد مرتضي آويني» چون ستاره‌اي درخشان در آسمان هنر و معنويت ايران اسلامي تجلي و نور افشاني کرد و با حضور و عروج خود به حکم عشق، ايمان و ايثار خطي از نور از ملک تا ملکوت کشيد.
وي در ادامه تاکيد کرد: سيد شهيدان اهل قلم از همان لحظات نخستين پيوستن عاشقانه‌اش به درياي معرفت يک پارچه نور شد و هر آنچه مي‌ديد و مي‌نمود هم اينگونه بود.
اين مدرس داشنگاه در ادامه بيان داشت: اين مسافر شهر عشق چون از منزل کشف، شهود و جذبه الهي به حق رسيده بود، از همين منظر هم به انسان تکميل و تکامل مي‌نگريست و در تعريف و تبيين هنر نيز با نور مي‌نوشت، مي‌ساخت و رهنمون مي‌کرد.
آذين تصريح کرد: شهيد «مرتضي آويني» در بحبوهه هجمه‌هاي رنگارنگ نگاه‌ها، شيطنت‌ها، ايسم‌ها و هنر فروشي هنرمند نماها به همراه ياراني از جنس بلور پرچم نگاه الهي و انساني را در عرصه‌هاي قلم، هنر و سينما برافراشت.
اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: او به ياري آنها که سينما، هنر و ادبيات را زينت من و تن مي‌دانستند، از بطن انقلاب متولد شده و مدافع ارزش‌ها بودند؛ آمد، گفت و نوشت:که چگونه با ديد و چه انتظاري از علم، ادب و هنر بايد داشت و چه چيزي را بايد به پاي تکامل هنر الهي و انساني قرباني کرد.
وي در ادامه اظهار داشت: سيد همه اينها را با زندگي و شهادتش آموخت، شهيد «مرتضي آويني» به ريشه‌ها نظر داشت و معتقد بود که بايد طرحي نو در انداخت و از نگاه تجملي، پوچ و انحرافي به نگرش ايمان و اخلاقي کوچ کرد و به همه چيز از نو دگرگون نگريست.
اين مدرس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: ماحصل نگاه، تلاش‌هاي مشتاقانه و سخت‌کوشانه او ارائه نظريه‌هاي برخاسته از تفکرات الهي، ايماني و منطبق با نيازها و آمال انساني در بستري از زيباشناسي شهودي و فلسفي وجودي انسان بود.
آذين ادامه داد: سيد نوع و سمت نگاه را به اصول، افق معطوف و اثبات کرد که با شستن چشم‌ها جوري ديگر هم مي‌توان ديد؛ نظريه‌هاي هنري، سينمايي، فلسفي و اسلامي او از يک سو و آنچه از جبهه‌ها و عرصه‌هاي اجتماعي به تصوير کشيد، گواه صادق اين ادعا است.
اين منتقد در ادامه افزود: او نه تنها به ارائه ديدگاه‌ها و نظرياتش بسنده نکرد بلکه با حضور آيت‌هاي نور و شيدايي يعني کربلاهاي 8 سال دفاع مقدس و خواندن نماز عشق در عاشوراهاي جبهه‌ها، دوربينش را به ثبت عاشقانه ضيافت عاشقان و بلاجويان دفاع مقدس برد و از ماندگاري و جاودانگي؛ لحظه‌ها، ايثارها و شهادت‌ها براي آيندگان حماسه‌ها به يادگار گذاشت.
او گفت: سيد شهيدان اهل قلم هر جا که حضور داشت؛ محفل‌ها، مساجد، حوزه‌ها، جبهه‌ها، سينماها و سمينارها؛ فانوس اخلاق، ادب و هدايت به همراه داشت. او با باورها و عقايد ايماني‌اش زندگي مي‌کرد و راوي ايثارگري‌ها، عروج‌ها و فتح‌ها بود.
آذين در ادامه خاطرنشان کرد: ديدگاه‌هاي اين بزرگوار و جايگاه راستين او در عرصه‌هاي قلم و هنر به رقم تلاش‌ها، ياوري‌هاي دوستان و همراهانش هنوز و همچنان شکفته مانده است و بايد کلمه به کلمه و سطر به سطر نوشته‌ها و فصل به فصل فيلم‌هايش را مکرر ديد و آموخت و آموزش داد.
اين منتقد در ادامه يادآور شد: علاوه بر اين خصلت‌ها و رسالت‌ها از شاهکارهاي بزرگ سيد مرتضي، زندگي‌اش بود، انساني که نور را بازيافت و با آن همراه شد و سرانجام راوي فتح قله عشق اما اين بار به دست خود شد و لباس شهدات به تن کرد و جاودانه گشت.
«جبار آذين» در پايان اين گفت‌وگو نيز اظهار داشت: راويان نور، فتح و عشق هنوز هم راوي داستان زندگي سيدي هستند که از فتح گفت و از فتح نوشت، فتح را نشان داد و عاقبت خودش هم فاتح عشق شد. ياد و راهش همواره جاودانه باد.