کد خبر 384853
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

مرکز تحقیقاتی شبکه‌های آربور در دهمین گزارش امنیت مربوط به زیرساخت‌های سالانه، عنوان کرده که حملات دی‌داس (DDoS) دیگر ابزاری برای آزار و اذیت نیست و راهکار هکری به حساب می‌آید.

به گزارش مشرق، عملیات دی‌داس به زبان ساده شامل سرازیر کردن تقاضاهای بسیار به سمت یک سرور مشخص برای از کار انداختن آن، است و در دو سه سال اخیر خسارت‌های بسیاری را بر پیکره کمپانی‌های بزرگ وارده آورده است.

در این گزارش مرکز تحقیقاتی آمده است که "دی‌داس" در دهه گذشته عمدتا از یک آزار و اذیت ساده به تهدیدی مستمر و جدی برای کسب‌وکارها تبدیل شده است.

آزمایشگاه تشخیص بدافزار کسپراسکای نیز در جدیدترین گزارش تحلیلی خود آورده است که این حملات می‌توانند خسارتی بالغ بر 444 هزار دلار را برای کمپانی‌ها به دنبال داشته باشند که با حسابی سرانگشتی چیزی معادل یک میلیارد و 550 میلیون تومان می‌شود.

گفته شده که 61 درصد قربانیان حملات دی‌داس به شکل موقت، دسترسی به اطلاعات بحرانی کسب‌وکارشان را از دست داده‌اند در حالیکه 38 درصد کمپانی‌ها دیگر قادر به مدیریت اطلاعات پایه و ضروری خود نبودند.

یوجین ویگوسکی از آزمایشگاه کسپراسکای گفته است که یک حمله موفق دی‌داس می‌تواند منجر به ضربه خوردن سرویس‌های بحرانی کسب‌وکار شود و عواقب وخیمی را به دنبال داشته باشد؛ به عنوان مثال حملات اخیر به بانک‌های اسکاندیناوی باعث شد تا برای چند روز دسترسی به خدمات آنلاین و همچنین تراکنش‌های کارتی بانک‌ها قطع شود.

با وجود اینکه حملاتی از این دست در سرتاسر دنیا بسیار رخ می‌دهد اما وی گفته که کمپانی‌ها باید حملات از این دست را همچون مقابله با بدافزارها، افشای اطلاعات و سایر راهکارهای امنیتی جدی بگیرند.

در 10 سال گذشته این حملات رشد 50 درصدی داشته‌اند و بزرگترین آن در 11 فوریه 2014 با ترافیک 400 گیگابیت بر ثانیه رخ داد.

اخیرا هم گروهی با نام لیزارد اسکواد مدعی پایین کشیدن سایت‌های بسیاری نظیر پلت‌فرم‌های آنلاین بازی‌های سونی و مایکروسافت شده است.

منبع: تسنیم