اما «ناهید» اولین فیلم جشنواره سیوسوم بود که خلاف پیشبینیمان درآمد. فیلمی که حتی شاید بتوان آن را ضعیفتر از تلهفیلمهایی مانند «ابروی از دست رفته اقای صادقی» نامید و یک پسرفت برای پناهنده به حساب اوردش.
«ناهید» البته از مشکلی رنج میبرد که تمام فیلمهای روز اول جشنواره از آن رنج میبردند و شاید این مشکل در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد. فیلم اول پناهنده نهتنها دارای ایدهای تکراری و به شدت نخنما و کلیشهایست، بلکه حتی سعی نکرده است همین ایدهی یک خطی تکراری را تبدیل به قصهای با فراز و فرودها و پیچ و خمهای جذابتری نسبت به ساختههای قبل بکند و در همان مرحلهی ایده متوقف مانده است.
زنی تنها و پسر نوجوانش به سختی امورات خود را میگذارنند. با اجارهی عقبافتاده و مقدار زیادی قرض و بدهی. شوهرِ سابق زن معتاد است و الواط. زن اما خواستگار پولداری دارد که از ترس از دست دادن حضانت فرزندش و همچنین دردسرهای شوهر سابق امکان ازدواج با او را ندارد و.......
میبینید که با قصهای طرفیم که از فرط تکرار در سریالها و تلهفیلمهای تلویزیونی چیز جدیدی برای عرضه و جذب مخاطب ندارد. اما همین ایده را هم نویسندهی خوشذوق میتواند به قصهای با چرخشهای داستانی جدید و بکر و جذاب تبدیل کند. اتفاقی که در «ناهید» نیفتاده است و مشکل اصلی فیلم هم هست. مشکل اصلیتر اما این است که در «ناهید» حتی با همان قصهی قدیمی و تکراری هم طرف نیستیم و فیلم 90 دقیقه در همان ایدهی اولیهی خود درجا میزند و شخصیتهای فیلم در انتهای فیلم هم دقیقا در همان وضعیتی هستند که در ابتدای فیلم بودند، نه تحولی میبینیم، نه تغییر وضعیتی، نه حتی یک درگیری جذاب، هیچ.
طبعا اولین و بدیهیترین انتظار از فیلمی با چنین قصهای این است که به ما روند درگیری زن با شوهر سابق و خواستگار فعلی را نشان دهد و وارد چالشهای بین آنها شود. زن برای گرفتن حضانت فرزندش شروع به پیگیری در دادگاه کند و شوهر معتاد سابق با دردسرهایش اتفاقاتی را رقم بزند و باعث به وجود آمدن گروههایی در داستان شود. اما در «ناهید» شاهد هیچکدام از این اتفاقات نیستیم. فیلم بیش از نود دقیقه دور موقعیت اولیهیخود دور میزند و به همین دلیل در بسیاری از لحظات کشدار است و خواباور. فیلمی که حتی در ساختار فنی و تکنیکی هم در حد یک تلهفیلم خوشساخت است نه یک فیلم سینمایی و همین هم باعث میشود نه به جایزه گرفتن «ناهید» از جشنواره امیدوار باشیم، نه به اکران موفقش در سال سینمایی آینده.