کد خبر 386661
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴

علیرضا رئیسیان گفت: این فیلم راجع به خیانت نیست، شخصیت در فیلم خطاکار است اما خائن نیست، چرا که او کارش را آشکارا انجام داده و هیچ چیزی را پنهان نمی‌کند. تم اصلی فیلم خیانت نیست بلکه بحران است

به گزارش مشرق، نشست فیلم دوران عاشقی صبح امروز با حضور علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم، رؤیا محقق فیلمنامه‌نویس، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، هایده صفیاری تدوین‌گر، ستار اورکی آهنگساز، فرهاد اصلانی، لیلا حاتمی و مینا وحید بازیگران فیلم برگزار شد.

علیرضا رئیسیان در ابتدای این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در فیلم از دوربین روی دست استفاده شده بود یا خیر،‌گفت: تکنیک فیلمبرداری این کار دوربین روی دست نبود، فکر می‌کنم این روش را آقای برازنده برای اولین‌بار در فیلم استفاده می‌کرد و حس سیال بودن را به مخاطب منتقل می‌کرد. تمام فیلم، سیال است، چه در روایت و چه در اجرا. درنهایت راجع به فیلمبرداری می‌توانم بگویم که فیلمبرداری فیلم به خصوص در پلان‌های ترکیبی و حرکت پرسوناژها فوق‌العاده بود.

علیرضا برازنده نیز در این خصوص گفت: از دوربین روی دست در این فیلم استفاده نشده، آقای رئیسیان دوست داشتند تا تصاویر سیال باشد و از این سیال بودن می‌خواستیم به تعلیق برسیم.

رؤیا محقق فیلمنامه‌نویس این فیلم در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا دیالوگ‌های فیلم به ویژه دیالوگ‌های شخصیت پدر تکراری است، گفت: من با آقای رئیسیان سر دیالوگ‌ها بحث کردم، ایشان بسیار روی این موضوع وسواس دارند، در خصوص دیالوگ‌های پدر هم با توضیحاتی که آقای رئیسیان در این خصوص داده بودند سعی کردیم دیالوگ‌ها را هر چه بیشتر به فضای درونی این شخصیت نزدیک بکنیم.

ستار اورکی آهنگساز فیلم در خصوص شاخصه‌های موسیقی دوران عاشقی نیز گفت: من سعی کرده‌ام به موسیقی مینیمالی برسم که در بازی بازیگران فیلم تنیده شود، لحظات زیادی با آقای رئیسیان پای پیانو نشستم تا درنهایت موسیقی این کار شکل گرفت.

علیرضا رئیسیان در ادامه این نشست در پاسخ به این سؤال که پایان‌بندی فیلم چرا اینگونه است، و آیا شخصیت‌ها هم از یکدیگر گذشت می‌کنند، گفت: فیلم طوری پیش می‌رود که ما مدام این پرسش را در ذهن مرور می‌کنیم که پایان ماجرا به کجا خواهد انجامید، در پایان فیلم هم دو شخصیت اصلی به هیچ چیز اشاره نمی‌کنند، ما در واقع می‌خواستیم پایان‌بندی فیلم در ذهن مخاطب کامل شود.

لیلا حاتمی بازیگر این فیلم نیز در این خصوص گفت: ما خبر نداریم که چه اتفاقی خواهد افتاد، نکته‌ای که در سکانسی که در گلخانه شکل می‌گیرد به بیننده این احساس را می‌دهد که مسئله گذشت کردن نیست و مسئله اصلی میل این شخصیت برای انجام این کار است که به نظر من نکته جدید این فیلم همین موضوع است.

وی افزود: در پایان فیلم، به خاطر وجود نور و گل، امید هست و این امید را می‌توان حس کرد و همان موقع وقتی میترا از بیتا خداحافظی می‌کند می‌توانیم شادی درون او را احساس کنیم.

فرهاد اصلانی دیگر بازیگر این فیلم نیز در این نشست گفت: در مورد شخصیتم در این فیلم باید بگویم که کاملاً دراختیار آقای رئیسیان بودم و سعی کردم فقط خواسته‌های ایشان را اجرا کنم، همه چیز در مورد این شخصیت در ذهن آقای رئیسیان شکل گرفته بود و من کار خاصی انجام ندادم.

هایده صفیاری تدوین این فیلم نیز گفت: آقای رئیسیان دکوپاژهای دقیقی دارند و کاملاً مشخص است که چه اتفاقی قرار است بیفتد، ما در مرحله مونتاژ فیلم سعی کردیم با توجه به لحنی که فیلم داشت تغییراتی انجام دهیم.

علیرضا رئیسیان در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این فیلم یک فیلم مردانه یا زنانه است، گفت: فیلم تأکیدی روی جنسیت ندارد. چندی پیش یکی از منتقدان می‌گفت که به این دلیل فیلم برای من جذاب است که شما خنثی نبودید و در عین حال بی‌طرف بودید، تمام فیلم های من بر روی شخصیت زن فیلم شکل می‌گیرد، به خاطر اینکه فکر می‌کنم به این بخش از جامعه بیشتر باید پرداخت.

لیلا حاتمی در خصوص سؤالی که درباره شباهت شخصیت او در فیلم دوران عاشقی با فیلم لیلا مطرح شد، گفت: این نوع شباهت به خاطر فیزیک و نوع بیان شخصیت است، من هم با دیدن این شخصیت یاد لیلا افتادم و مخالف این شباهت نیستم، اما این دو شخصیت تفاوت‌های عمده‌ای هم با هم دارند و این تفاوت در نوع زی‌اکشن‌ها و واکنش‌ها است و نکته جذاب این فیلم هم برای من همین بود.

علیرضا رئیسیان در پایان این نشست گفت: این فیلم راجع به خیانت نیست، شخصیت در فیلم خطاکار است اما خائن نیست، چرا که او کارش را آشکارا انجام داده و هیچ چیزی را پنهان نمی‌کند. تم اصلی فیلم خیانت نیست بلکه بحران است، اینکه آدم‌ها در بحران چه واکنش‌هایی نشان می‌دهند.
منبع: فارس