کد خبر 388747
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳

تلفن هوشمند ساخت کمپانی اپل با تحولی که در دنیای تلفن‌های همراه به وجود آورد، نه تنها بر فروش سایر برندهای موبایل تاثیر گذاشت و بقیه شرکت‌های تلفن همراه را وادار به پیروی از انقلاب خود کرد.

به گزارش مشرق، نهم ژانویه 2007 را می‌توان به عنوان زمانی در تاریخ ثبت کرد که روز شروع مرگ تدریجی رایانه‌های شخصی در دنیای تکنولوژی بود. در این روز استیو جابز برروی سکویی در سانفرانسیسکو ایستاد و اولین تلفن همراه هوشمند ساخت کمپانی اپل را به جهان معرفی کرد.

جابز در توصیف این محصول شرکت خود اعلام کرد که آیفون یک محصول جادویی و انقلابی است که تکنولوژی آن حداقل 5 سال از هر گوشی تلفن دیگری جلوتر است.

اما این تلفن‌های هوشمند چقدر مورد استقبال قرار گرفتند؟ در سال 2006 یعنی یک سال پیش از معرفی آیفون، سود سهام شرکت اپل رقمی نزدیک به 19.3 میلیارد دلار بود. این رقم البته مربوط به سود حاصل از فروش تمامی محصولات این کمپانی در آن سال‌ها می‌شود.

طبق یک تحقیقات شرکت اپل در سه ماهه آخر سال 2014 نزدیک به 43 میلیارد دلار سود را تنها از راه فروش آیفون به دست آورده است. برای فهم بهتر آنچه که آیفون یک تنه برای شرکت اپل به ارمغان می‌آورد کافی است این رقم سود را با آنچه که در کمپانی‌های بزرگ دیگر اتفاق می‌افتد مقایسه کنیم؛ شرکت ساخت تراشه اینتل برای هر سال فروش محصولات خود پیش‌بینی سودی 55 میلیارد دلاری را می‌کند.

در تاریخ 29 ژوئن سال 2007 اولین تلفن‌های هوشمند ساخت اپل با قیمت 559 دلار و 499 دلار به ترتیب برای مدل‌های 8 و 4 گیگابایتی به فروش رسید. کمپانی اپل برای شروع این فروش بزرگ روز قبل تمام فرشگاه‌هایش را در ساعت 14 به ساعت محلی تعطیل کرد و سپس راس ساعت 6 روز بیست و نهم این فروشگاه‌ها در حالی شروع به کار کردند که خریداران این موبایل از شب گذشته جلوی درها صف‌های طولانی تشکیل داده بودند.

از تاریخی که آیفون وارد عرصه بازار موبایلی دنیا شد و سایر برندهای معروف نیز ناچار به پیروی از بدعت شرکت اپل در دنیای موبایل شده و بازار گجت را فتح کردند؛ تنها کامپیوترهای شخصی نبودند که قربانی انقلاب پیش آمده شدند، بلکه فروش تلویزیون و دوربین‌های عکاسی نیز به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرد.

امروزه می‌توان از سه محصول آیفون، آی‌پاد و آی‌پد به عنوان محصولاتی یاد کرد که یک نسل جدید را در دنیای فناوری اطلاعات شکل دادند. این سه محصول به تدریج توانستند روش‌های برقراری ارتباطات، گوش دادن به موسیقی و حتی کار کردن را تغییر دهد.

تاثیر محصولات سه گانه به قدری با ارزش بود که در سال 2012 ارزش تقریبی بازار اپل 546 میلیارد دلار تخمین زده شود و این شرکت را به گران‌ترین شرکت تجاری جهانی تبدیل کند.

برخی فکر می‌کنند که مارکت‌های برنامه‌های موبایلی ایده کمپانی اپل برای تلفن‌های هوشمندش بوده است اما باید گفت که این نوع مارکت‌ها از سال‌ها پیش از ورود آیفون وجود داشته است. اما پیش از آنکه اپل وارد دنیای تلفن‌های هوشمند شود نصب برنامه برای موبایل بسیار پیچیده و مشکل‌زا بود.

پیش از این برای نصب هر برنامه برروی موبایل لازم بود کاربر یک سایت مطمئن را برای دانلود برنامه مورد نظر پیدا کرده، برنامه را روی دسکتاپ کامپیوتر دانلود کند و سپس طی مراحل پیچیده‌ای آن را به موبایل خود منتقل و نصب کند.

اما شاید بزرگترین تاثیر این انقلاب با رهبری کمپانی اپل در دنیای مهمترین تکنولوژی ارتباطی امروزه یعنی همان اینترنت بود. بدون وجود تلفن‌های هوشمند، فیس‌بوک تبدیل به یک برنامه ساده بر پایه مرورگر کامپیوتری می‌شد و توییتر نیز برنامه‌ای معادل با برنامه فرستادن پیامک بود.

اگرچه امروز پس از گذشت هشت سال از تولید اولین تلفن آیفون با سیستم عامل هوشمندی با نام iOS، سیستم عامل اندروید گوی رقابت را ربوده و به پرفروش‌ترین سیستم عامل دنیای تلفن‌های همراه تبدیل شده است اما تمام سیستم‌های عامل‌ امروزی دنباله روی مسیری هستند که شرکت اپل مبتکر آن بود.

قدس
منبع: ایسنا