به گزارش گروه اجتماعی مشرق، با افزایش آلودگی هوا و بالا رفتن غلظت ریزگردها در استانهای جنوب غربی به خصوص خوزستان همه منتظر یک اظهار نظر کارشناسی از سوی خانم ابتکار رئیس 10 ساله سازمان محیط زیست هستند اما ایشان نه تنها از نگاه کارشناسی این مسئله را موشکافی نمیکند بلکه در قالب یک دعوای زنانه میگوید: نمی شود به هوا دستور دهیم باران ببارد!
در حالی شرایط فاجعه آمیز اهواز و شهرهای استان خوزستان به دستاویز سیاسی بدل شده است که هیچ فردی درباره راهکار عملی لااقل کوتاه مدت برای مردم پیچاره این شهرها سخن نمیگوید. این سیاسی کاری تا جایی پیش رفته که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ترجیح داده تا به جای یک راهکار عملیاتی با فرار به جلو باز هم تمام تقصیرها را گردن دولت قبل بیندازد.
سوال مردم استان خوزستان این نیست که چه کسی در قبال این بحران در طول چندین سال گذشته کوتاهی کرده بلکه ترجیح میدهند تا مسئولین امر برای شرایط فاجعهآمیز موجود یک راه حل عملی را عملیاتی کنند و از مرحله سخن و دعواهای سیاسی خارج شوند.
اما متاسفانه خانم ابتکار ماهیت بحران موجود را به یک دعوای زنانه بدل کرده است و بیشتر نقش سخنگوی یک جناح سیاسی را بازی میکند تا مسئول محیط زیست و مدافع سلامت مردم.
بحران آلودگی هوا رفته رفته به یکی از مسائل اصلی کشور بدل شده است و این بحران گاهی در بحث آلودگی شهرهای بزرگ، زمانی در موضوع خشک شدن دریاچهها و گاهی دیگر درباره ریزگردها بروز میکند. اگر قرار باشد هر بار این بحرانها به دست سیاسیون دست به دست شود چه کسی باید برای حل آنها چاره اندیشی کند؟
این موضع خانم ابتکار نشان میدهد در طول یک سال و نیم گذشته هیچ طرح خاصی حداقل در مقطع کوتاه مدت برای کاهش اثرات آلودگی هوا پیشبینی نکرده و انفعال حداکثری سازمان حفاظت محیط زیست سینه مردم جنوب کشور را به درد آورده است.
همان طور که اظهارات «عیسی دارابی» نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نشان میدهد تمام دولتها در قبال بیتفاوتی نسبت به پدیده روزافزون بحرانهای محیط زیستی مقصرند. حال اگر دولت قبلی هم کم کاری کرده است چرا دولت فعلی کاری انجام نمیدهد و کوتاهی میکند؟ خانم ابتکار باید بگوید که تدبیرش برای رفع معضل ریزگردها چیست نه اینکه به پاسکاری بحران به دولت قبلی و بعدی بپردازد.
این قبیل سیاسیکاریها در سازمان حفاظت محیط زیست برای مردم، خسته کننده و بیمعنا شده است و ظاهرا باید منتظر باشیم تا خود ریزگردها از جولان در شهرهای غربی کشور منصرف شوند وگرنه خانم ابتکار همچنان تنها به کارشناسی سیاسی مسائل محیط زیست اکتفا میکند!
علاوه بر بحران ریزگردها شاهد برخی اظهارنظرهای سیاسی و کنایه آمیز خانم ابتکار در دوران جدید تصدی پست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بودهایم. سال گذشته برخی رسانهها با تحریک دولت تلاش کردند تا بنزین داخلی را عامل اصلی افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ اعلام کنند اما با گذشت چند ماه از وارد کردن بنزین به اصطلاح یورو 4 نه تنها کیفیت هوای شهرهای بزرگ بهبود پیدا نکرد بلکه بواسطه سیاسی کاری سازمان محیط زیست، مردم در روزهای آلوده هم مجبور به رفتن سر کار شدند.
هر ساله با فرارسیدن فصل زمستان موضوع آلودگی هوای شهرهای بزرگ به موضوع و چالش اصلی رسانهها و سازمانهای مربوطه تبدیل میشود و در این میان دلایل بیشماری برای این موضوع شمرده میشود. معصومه ابتکار هم از آغاز به کار خود در جایگاه رئیس سازمان محیط زیست مدعی شد به دلیل کیفیت پایین تولیدات پتروشیمی در کشور به دنبال واردات بنزین باکیفیت از خارج از کشور است.
این اظهارنظرها در حالی صورت میگرفت که طی چند سال گذشته و با افزایش تولید بنزین داخلی برخی رسانهها و جریانات خاص پایین بودن کیفیت بنزین داخلی را عامل آلودگی هوای شهرهای بزرگ معرفی میکردند حال آنکه با بررسیهای انجام شده از سوی مجلس هیچ دلیلی برای اثبات این مدعا پیدا نشد.
زمستان سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست مانور گستردهای را در خصوص پایین بودن کیفیت بنزین داخلی آغاز کرد و بلافاصله وزارت نفت عنوان کرد: «تولید بنزین پتروشیمی داخلی متوقف شده است» و بیژن زنگنه نیز خرداد ماه امسال بر این موضوع صحه گذاشت.
آبان ماه امسال هم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یک نشست خبری از افزایش کیفیت هوا خبر داد و تاکید کرد: میزان روزهای آلوده هوا نسبت به سالهای 91 و 92 کاهش چشمگیری پیدا کرده است حال آنکه مدتی بعد از این نشست خبری اسناد وزارت نفت نشان میداد توزیع بنزین پالایشگاههای داخلی در پاییز سال جاری و در حین نشست خبری خانم ابتکار نیز ادامه داشته است.
از سوی دیگر اسناد نشان میداد ادعای طرح شده درخصوص بالا بودن کیفیت بنزین وارداتی کاملا کذب است و شواهد گویای آن بود که در طول شش ماهه اول امسال بارها بنزینی پایین تر از استانداردهای تعیین شده به کشور وارد شده است. در واقع دولت با وارد کردن بنزینی با استاندارهای مشابه و یا حتی پایین تر از نمونه داخلی مبلغ بیشتری را پرداخت کرده است.
چرا با وجود مشاهده نشدن تفاوت در کیفیت بنزین وارداتی و تولیدی داخل همچنان دستگاههای دولتی بر وارد کردن بنزین اصرار دارند و از سوی دیگر با وجود آنکه هیچ فعالیت جدیدی برای بهبود کیفیت هوا انجام نشده است اما سازمان حفاظت محیط زیست از بهبود کیفیت سخن میگوید و اعلام میکند تعداد روزهای آلوده کاهش یافته است؟ در واقع به نظر میرسد خانم ابتکار مسئول انجام عملیات روانی است تا واردات بنزین را برای کاهش کیفیت آلودگی موثر جلوه دهد حال آنکه مردم هیچ اثر ملموسی درخصوص کاهش آلودگی کلانشهرها نمیبینند.
سوال این است که بنزین وارد شده به کشور بشکه ای 10 تا 15 دلار قیمت بالاتر از مشابه ادعایی خود در بازار خلیج فارس است و از سوی دیگر کیفیت پایینتری از آن دارد از چه طریقی و از کدام کشور وارد میشود و چرا گروهی از دولتیها برای وارد کردن این بنزین نامرغوب اصرار دارند؟
یکی از معضلات در خصوص آلودگی هوا وجود دارد این است که موضوع با این درجه اهمیت و در ارتباط مستقیم با سلامتی مردم بهعنوان ابزاری برای سیاسی کاری دولت مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع سازمان حفاظت محیط زیست هم خود اولین متهم بیتفاوتی نسبت به آلودگی هواست و هم متولی اعلام آمارهای آلودگی.
به واقع این سازمان از طرفی اصرار برای تولید بنزین داخلی در زمان دولت قبل را بعنوان معیاری برای متهم کردن جناح رقیب قرار میدهد و همزمان نه تنها هیچ واکنشی نسبت به پایین بودن کیفیت بنزین داخلی نشان نمیدهد بلکه تلاش میکند تا با بیتفاوتی نسبت به روزهای آلودگی با شرایط اضطرار وضعیت را نسبت به قبل بهتر جلوه دهد. حالا این سوال مطرح میشود که سیاسی کاری در دولت تا این اندازه اهمیت دارد که موضوع سلامت مردم به این راحتی بازیچه اهداف سیاسی قرار بگیرد؟
در موضع ریزگردهای و آلودگی جنوب غرب کشور هم اگر بحران تا این اندازه شدید و غیرقابل کنترل نبود قطعا شاهد همین اظهار نظر سیاسی خانم ابتکار هم نبودیم و سازمان مربوطه خیلی راحت از کنار بحران عبور میکرد و آن را یک مساله طبیعی جلوه میداد.
در واقع سازمان حفاظت محیط زیست بدون توجه به سلامتی شهروندان به شدت تلاش میکند تا تعداد روزهای تعطیلی بر اثر رسیدن آلودگی هوای تهران را در عدد صفر نگه دارد حال آنکه تاکنون چندین بار شرایط تعطیلی حداقل در سطح مدارس ایجاد شده بود. از سوی دیگر ابتکار از هر موضوعی پلی برای حمله به دولت قبل و پیشبرد اهداف سیاسی جریان مطلوبش میسازد که این روش چندان به مذاق مردم خوزستان که شرایط طاقتفرسای بوجود آمده را تحمل میکنند، خوش نمیآید.
در موضوع سوخت خودروها هم تنها ثمره جوسازی برای نسبت دادن آلودگی هوا به تولید بنزین داخلی، وارد کردن بنزین در شرایطی است که کشور مجبور شده تا نفت خود را با قیمت بسیار پایین بفروشد و در ازای آن بنزین گران قیمت ولی با کیفیت پایین دریافت کند.
متاسفانه این شیوه در برخی وزارتخانهها و سازمانها از جمله حفاظت محیط زیست باب شده است تا با دروغ پردازی برخی سیاستهای غلط دولتیها را توجیه کنند. مافیای واردات بنزین ظرف مدت کمتر از یک سال تولید بنزین داخلی را کاملا متوقف کرد با واردات بیرویه بنزین با کیفیت مشابه در صدد تقویت واسطهگری است که پرداختهای مالی آن چندان شفاف نیست.
حال اگر این موضوع را در کنار ورادات بیش از 90 هزار خودروی وارداتی با حجم موتور بالای 2500 سی سی در شش ماهه اول امسال وارد شده است و صاحبان آنها گمان میکنند دارند از بنزین با کیفیت یورو 4 استفاده میکنند، قرار دهیم علت پایین بودن کیفیت هوای شهرهای بزرگ علی رغم اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشخص میشود.
مردم توقع داشتند زمستان امسال بواسطه تبلیغات سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص کیفیت بنزین وارداتی شاهد روزهای کمتر آلودگی هوا باشیم اما فرارسیدن روزهای سرد و آغاز پدیده وارونگی هوا این واقعیت مشخص شد که یا بنزین وارده شده دارای کیفیت یورو 4 نبوده است و یا اینکه دولت درخصوص پایین بودن کیفیت بنزین تولید داخل اغراق کرده است.
واکنش ابتکار در قبال بحران ریزگردها نیز درست مشابه مانور سیاسی وی بر سر جریان بیکیفیت نشان دادن بنزین پالایشگاههای داخلی است. در واقع نه بنزین وارداتی تفاوت چندانی با بنزین تولید داخل داشت و نه دولت قبل تنها مسئول شرایط حال حاضر خوزستان است اما هر دو ابزار خوبی برای اهداف سیاسی دوستان و همفکران سیاسی خانم ابتکار بود.
این اظهارات سیاسی ابتکار در حالی صورت میگیرد که وی 10 سال سکان سازمان حفاظت محیط زیست را در دست داشته است یعنی دو سال بیشتر از تمام عمر دو دولت نهم و دهم و قطعا هیچ کسی حاضر نیست تا این اظهارنظرها را از خانم ابتکار بپذیرد.
در حالی که گرد و غبار شدید در استان خوزستان به ویژه اهواز همانند چتری تمام زندگی مردم را دربرگرفته و عامل اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس و مردم نسبت به عملکرد محیط زیست شده است رئیس سازمان محیط زیست این بار با یک فرافکنی جدید، این سازمان را تنها مسئول این وضع نمی داند و از روند کند هماهنگی و یا عدم توجه به هنگام در این زمینه میان بخش های مختلف قانون گذاری و اجرایی گلایه کرده است.
خانم دکتر فقط پرواز میکنند؟!
21 بهمن امسال در شرایطی که گرد و غبار در خوزستان بحرانی شد، پرواز رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان هم لغو شد در حالیکه اگر کمی احساس مسئولیت وجود داشت حداقل نه برای حل مسئله بلکه برای همدردی با مردمی که سالهاست نفسهایشان با گرد و غبار، عجین شده است با یک وسیله دیگری خود را به جنوب کشور میرساند.
البته در حالی پرواز ابتکار به خوزستان لغو میشود که همان شب، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت با پرواز دیگری خود را به خوزستان رساند.
البته رئیس سازمان محیط زیست امروز بدون هیچ حرف پیش، اعلام کرده است که دوشنبه به خوزستان پرواز میکند.
ابتکار، سرنوشت سازمان محیط زیست را به پسرفت کشاند
در پی بیتدبیریهای رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس امروز طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه را در مجلس کلید زدند تا امکان نظارت بیشتر بر عملکرد رئیس سازمان داشته باشند.
طرحی که فردا به هیئت رئیسه مجلس تقدیم میشود تا تنها به دلیل نوع عملکرد رئیس 10 ساله این سازمان، سرنوشت تلخ دیگری برای محیط زیست رقم بخورد و سطح سازمان محیط زیست از معاونت رئیس جمهور به یک وزارتخانه تنزل یابد.
موضوعی که نمایندگان مجلس بارها بر آن تأکید کردهاند که رئیس جمهور باید به فکر تغییر رئیس این سازمان باشد اما در حال حاضر گزینه روی میز، تبدیل این سازمان به وزارتخانه برای پاسخگویی بیشتر مسئولان آن به مردم است.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
در حالی شرایط فاجعه آمیز اهواز و شهرهای استان خوزستان به دستاویز سیاسی بدل شده است که هیچ فردی درباره راهکار عملی لااقل کوتاه مدت برای مردم پیچاره این شهرها سخن نمیگوید. این سیاسی کاری تا جایی پیش رفته که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ترجیح داده تا به جای یک راهکار عملیاتی با فرار به جلو باز هم تمام تقصیرها را گردن دولت قبل بیندازد.
سوال مردم استان خوزستان این نیست که چه کسی در قبال این بحران در طول چندین سال گذشته کوتاهی کرده بلکه ترجیح میدهند تا مسئولین امر برای شرایط فاجعهآمیز موجود یک راه حل عملی را عملیاتی کنند و از مرحله سخن و دعواهای سیاسی خارج شوند.
اما متاسفانه خانم ابتکار ماهیت بحران موجود را به یک دعوای زنانه بدل کرده است و بیشتر نقش سخنگوی یک جناح سیاسی را بازی میکند تا مسئول محیط زیست و مدافع سلامت مردم.
بحران آلودگی هوا رفته رفته به یکی از مسائل اصلی کشور بدل شده است و این بحران گاهی در بحث آلودگی شهرهای بزرگ، زمانی در موضوع خشک شدن دریاچهها و گاهی دیگر درباره ریزگردها بروز میکند. اگر قرار باشد هر بار این بحرانها به دست سیاسیون دست به دست شود چه کسی باید برای حل آنها چاره اندیشی کند؟
این موضع خانم ابتکار نشان میدهد در طول یک سال و نیم گذشته هیچ طرح خاصی حداقل در مقطع کوتاه مدت برای کاهش اثرات آلودگی هوا پیشبینی نکرده و انفعال حداکثری سازمان حفاظت محیط زیست سینه مردم جنوب کشور را به درد آورده است.
همان طور که اظهارات «عیسی دارابی» نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نشان میدهد تمام دولتها در قبال بیتفاوتی نسبت به پدیده روزافزون بحرانهای محیط زیستی مقصرند. حال اگر دولت قبلی هم کم کاری کرده است چرا دولت فعلی کاری انجام نمیدهد و کوتاهی میکند؟ خانم ابتکار باید بگوید که تدبیرش برای رفع معضل ریزگردها چیست نه اینکه به پاسکاری بحران به دولت قبلی و بعدی بپردازد.
این قبیل سیاسیکاریها در سازمان حفاظت محیط زیست برای مردم، خسته کننده و بیمعنا شده است و ظاهرا باید منتظر باشیم تا خود ریزگردها از جولان در شهرهای غربی کشور منصرف شوند وگرنه خانم ابتکار همچنان تنها به کارشناسی سیاسی مسائل محیط زیست اکتفا میکند!
علاوه بر بحران ریزگردها شاهد برخی اظهارنظرهای سیاسی و کنایه آمیز خانم ابتکار در دوران جدید تصدی پست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بودهایم. سال گذشته برخی رسانهها با تحریک دولت تلاش کردند تا بنزین داخلی را عامل اصلی افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ اعلام کنند اما با گذشت چند ماه از وارد کردن بنزین به اصطلاح یورو 4 نه تنها کیفیت هوای شهرهای بزرگ بهبود پیدا نکرد بلکه بواسطه سیاسی کاری سازمان محیط زیست، مردم در روزهای آلوده هم مجبور به رفتن سر کار شدند.
هر ساله با فرارسیدن فصل زمستان موضوع آلودگی هوای شهرهای بزرگ به موضوع و چالش اصلی رسانهها و سازمانهای مربوطه تبدیل میشود و در این میان دلایل بیشماری برای این موضوع شمرده میشود. معصومه ابتکار هم از آغاز به کار خود در جایگاه رئیس سازمان محیط زیست مدعی شد به دلیل کیفیت پایین تولیدات پتروشیمی در کشور به دنبال واردات بنزین باکیفیت از خارج از کشور است.
این اظهارنظرها در حالی صورت میگرفت که طی چند سال گذشته و با افزایش تولید بنزین داخلی برخی رسانهها و جریانات خاص پایین بودن کیفیت بنزین داخلی را عامل آلودگی هوای شهرهای بزرگ معرفی میکردند حال آنکه با بررسیهای انجام شده از سوی مجلس هیچ دلیلی برای اثبات این مدعا پیدا نشد.
زمستان سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست مانور گستردهای را در خصوص پایین بودن کیفیت بنزین داخلی آغاز کرد و بلافاصله وزارت نفت عنوان کرد: «تولید بنزین پتروشیمی داخلی متوقف شده است» و بیژن زنگنه نیز خرداد ماه امسال بر این موضوع صحه گذاشت.
آبان ماه امسال هم معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یک نشست خبری از افزایش کیفیت هوا خبر داد و تاکید کرد: میزان روزهای آلوده هوا نسبت به سالهای 91 و 92 کاهش چشمگیری پیدا کرده است حال آنکه مدتی بعد از این نشست خبری اسناد وزارت نفت نشان میداد توزیع بنزین پالایشگاههای داخلی در پاییز سال جاری و در حین نشست خبری خانم ابتکار نیز ادامه داشته است.
از سوی دیگر اسناد نشان میداد ادعای طرح شده درخصوص بالا بودن کیفیت بنزین وارداتی کاملا کذب است و شواهد گویای آن بود که در طول شش ماهه اول امسال بارها بنزینی پایین تر از استانداردهای تعیین شده به کشور وارد شده است. در واقع دولت با وارد کردن بنزینی با استاندارهای مشابه و یا حتی پایین تر از نمونه داخلی مبلغ بیشتری را پرداخت کرده است.
چرا با وجود مشاهده نشدن تفاوت در کیفیت بنزین وارداتی و تولیدی داخل همچنان دستگاههای دولتی بر وارد کردن بنزین اصرار دارند و از سوی دیگر با وجود آنکه هیچ فعالیت جدیدی برای بهبود کیفیت هوا انجام نشده است اما سازمان حفاظت محیط زیست از بهبود کیفیت سخن میگوید و اعلام میکند تعداد روزهای آلوده کاهش یافته است؟ در واقع به نظر میرسد خانم ابتکار مسئول انجام عملیات روانی است تا واردات بنزین را برای کاهش کیفیت آلودگی موثر جلوه دهد حال آنکه مردم هیچ اثر ملموسی درخصوص کاهش آلودگی کلانشهرها نمیبینند.
سوال این است که بنزین وارد شده به کشور بشکه ای 10 تا 15 دلار قیمت بالاتر از مشابه ادعایی خود در بازار خلیج فارس است و از سوی دیگر کیفیت پایینتری از آن دارد از چه طریقی و از کدام کشور وارد میشود و چرا گروهی از دولتیها برای وارد کردن این بنزین نامرغوب اصرار دارند؟
یکی از معضلات در خصوص آلودگی هوا وجود دارد این است که موضوع با این درجه اهمیت و در ارتباط مستقیم با سلامتی مردم بهعنوان ابزاری برای سیاسی کاری دولت مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع سازمان حفاظت محیط زیست هم خود اولین متهم بیتفاوتی نسبت به آلودگی هواست و هم متولی اعلام آمارهای آلودگی.
به واقع این سازمان از طرفی اصرار برای تولید بنزین داخلی در زمان دولت قبل را بعنوان معیاری برای متهم کردن جناح رقیب قرار میدهد و همزمان نه تنها هیچ واکنشی نسبت به پایین بودن کیفیت بنزین داخلی نشان نمیدهد بلکه تلاش میکند تا با بیتفاوتی نسبت به روزهای آلودگی با شرایط اضطرار وضعیت را نسبت به قبل بهتر جلوه دهد. حالا این سوال مطرح میشود که سیاسی کاری در دولت تا این اندازه اهمیت دارد که موضوع سلامت مردم به این راحتی بازیچه اهداف سیاسی قرار بگیرد؟
در موضع ریزگردهای و آلودگی جنوب غرب کشور هم اگر بحران تا این اندازه شدید و غیرقابل کنترل نبود قطعا شاهد همین اظهار نظر سیاسی خانم ابتکار هم نبودیم و سازمان مربوطه خیلی راحت از کنار بحران عبور میکرد و آن را یک مساله طبیعی جلوه میداد.
در واقع سازمان حفاظت محیط زیست بدون توجه به سلامتی شهروندان به شدت تلاش میکند تا تعداد روزهای تعطیلی بر اثر رسیدن آلودگی هوای تهران را در عدد صفر نگه دارد حال آنکه تاکنون چندین بار شرایط تعطیلی حداقل در سطح مدارس ایجاد شده بود. از سوی دیگر ابتکار از هر موضوعی پلی برای حمله به دولت قبل و پیشبرد اهداف سیاسی جریان مطلوبش میسازد که این روش چندان به مذاق مردم خوزستان که شرایط طاقتفرسای بوجود آمده را تحمل میکنند، خوش نمیآید.
در موضوع سوخت خودروها هم تنها ثمره جوسازی برای نسبت دادن آلودگی هوا به تولید بنزین داخلی، وارد کردن بنزین در شرایطی است که کشور مجبور شده تا نفت خود را با قیمت بسیار پایین بفروشد و در ازای آن بنزین گران قیمت ولی با کیفیت پایین دریافت کند.
متاسفانه این شیوه در برخی وزارتخانهها و سازمانها از جمله حفاظت محیط زیست باب شده است تا با دروغ پردازی برخی سیاستهای غلط دولتیها را توجیه کنند. مافیای واردات بنزین ظرف مدت کمتر از یک سال تولید بنزین داخلی را کاملا متوقف کرد با واردات بیرویه بنزین با کیفیت مشابه در صدد تقویت واسطهگری است که پرداختهای مالی آن چندان شفاف نیست.
حال اگر این موضوع را در کنار ورادات بیش از 90 هزار خودروی وارداتی با حجم موتور بالای 2500 سی سی در شش ماهه اول امسال وارد شده است و صاحبان آنها گمان میکنند دارند از بنزین با کیفیت یورو 4 استفاده میکنند، قرار دهیم علت پایین بودن کیفیت هوای شهرهای بزرگ علی رغم اعلام سازمان حفاظت محیط زیست مشخص میشود.
مردم توقع داشتند زمستان امسال بواسطه تبلیغات سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص کیفیت بنزین وارداتی شاهد روزهای کمتر آلودگی هوا باشیم اما فرارسیدن روزهای سرد و آغاز پدیده وارونگی هوا این واقعیت مشخص شد که یا بنزین وارده شده دارای کیفیت یورو 4 نبوده است و یا اینکه دولت درخصوص پایین بودن کیفیت بنزین تولید داخل اغراق کرده است.
واکنش ابتکار در قبال بحران ریزگردها نیز درست مشابه مانور سیاسی وی بر سر جریان بیکیفیت نشان دادن بنزین پالایشگاههای داخلی است. در واقع نه بنزین وارداتی تفاوت چندانی با بنزین تولید داخل داشت و نه دولت قبل تنها مسئول شرایط حال حاضر خوزستان است اما هر دو ابزار خوبی برای اهداف سیاسی دوستان و همفکران سیاسی خانم ابتکار بود.
این اظهارات سیاسی ابتکار در حالی صورت میگیرد که وی 10 سال سکان سازمان حفاظت محیط زیست را در دست داشته است یعنی دو سال بیشتر از تمام عمر دو دولت نهم و دهم و قطعا هیچ کسی حاضر نیست تا این اظهارنظرها را از خانم ابتکار بپذیرد.
در حالی که گرد و غبار شدید در استان خوزستان به ویژه اهواز همانند چتری تمام زندگی مردم را دربرگرفته و عامل اعتراض جمعی از نمایندگان مجلس و مردم نسبت به عملکرد محیط زیست شده است رئیس سازمان محیط زیست این بار با یک فرافکنی جدید، این سازمان را تنها مسئول این وضع نمی داند و از روند کند هماهنگی و یا عدم توجه به هنگام در این زمینه میان بخش های مختلف قانون گذاری و اجرایی گلایه کرده است.
خانم دکتر فقط پرواز میکنند؟!
21 بهمن امسال در شرایطی که گرد و غبار در خوزستان بحرانی شد، پرواز رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان هم لغو شد در حالیکه اگر کمی احساس مسئولیت وجود داشت حداقل نه برای حل مسئله بلکه برای همدردی با مردمی که سالهاست نفسهایشان با گرد و غبار، عجین شده است با یک وسیله دیگری خود را به جنوب کشور میرساند.
البته در حالی پرواز ابتکار به خوزستان لغو میشود که همان شب، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت با پرواز دیگری خود را به خوزستان رساند.
البته رئیس سازمان محیط زیست امروز بدون هیچ حرف پیش، اعلام کرده است که دوشنبه به خوزستان پرواز میکند.
ابتکار، سرنوشت سازمان محیط زیست را به پسرفت کشاند
در پی بیتدبیریهای رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس امروز طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه را در مجلس کلید زدند تا امکان نظارت بیشتر بر عملکرد رئیس سازمان داشته باشند.
طرحی که فردا به هیئت رئیسه مجلس تقدیم میشود تا تنها به دلیل نوع عملکرد رئیس 10 ساله این سازمان، سرنوشت تلخ دیگری برای محیط زیست رقم بخورد و سطح سازمان محیط زیست از معاونت رئیس جمهور به یک وزارتخانه تنزل یابد.
موضوعی که نمایندگان مجلس بارها بر آن تأکید کردهاند که رئیس جمهور باید به فکر تغییر رئیس این سازمان باشد اما در حال حاضر گزینه روی میز، تبدیل این سازمان به وزارتخانه برای پاسخگویی بیشتر مسئولان آن به مردم است.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.