هاشم یکه زارع افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری نخستین ثمره اقتصاد مقاومتی با طراحی و تولید سورن با موتور ملی دیزلی ایران خودرو به بازار می آید.
او تاکید کرد: سورن نخستین خودرویی است که به موتور دیزلی مجهز می شود و دنا در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت. تاکنون چهار نمونه خودرو به موتور دیزل ملی مجهز شده و 10 خودروی دیگر نیز در آینده نزدیک با همین موتور تولید خواهد شد.
وی افزود: با دستیابی ایران خودرو به فن آوری موتور دیزل، این شرکت آمادگی تولید خودروهای سواری دیزلی در صورت فراهم شدن سوخت استاندارد مورد نیاز برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی را دارد.
یکه زارع تصریح کرد: موتور ملی دیزل با قدرت 120 اسب بخار، در هر 100 کیلومتر، 2/5 لیتر گازوییل مصرف کرده و مصرف کم و قدرت بیشتر، آن را برای مصرف کننده اقتصادی می کند.
وی، استاندارد آلایندگی موتور ملی دیزل را یورو 5 و حجم آن را یک و نیم لیتر عنوان و اظهار کرد: بیشتر قطعات این موتور ساخت داخل است، اما برای انجام آزمایش قطعات آن، از شرکتهای خارجی استفاده شده است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه طراحی و تولید موتور دیزل سواری، از نشانه های پیشرو بودن ایران خودرو در توسعه فن آوری ها در ایران است، خاطر نشان کرد: به طور متوسط بیش از 25 درصد قوای محرکه خودروهای سواری موجود در دنیا از نوع دیزل است و در کشورهای اروپایی این سهم به 55 درصد رسیده و براساس پیش بینیها، متوسط سهم این نوع قوای محرکه در دنیا طی سال 2020 میلادی به بیش از 35 درصد خواهد رسید.
وی تاکید کرد: به منظور کاهش هزینههای توسعه و سرمایه گذاری خطوط تولید، موتور دیزل (EFD) بر پایه موتور پایه گازسوز اییاف7 طراحی و سعی شده از خطوط تولید موجود و بعضی از قطعات مشترک با موتور اییاف7 استفاده شود. این موتور از نظر فنی بر روی خودروهای کلاس سی و دی موجود قابلیت نصب دارد.
یکه زارع افزود: با عرضه موتور دیزل سواری، ایران خودرو در بخش خودروهای دیزلی بازار داخلی، نقش اول را ایفا می کند که ضمن تقویت مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی، توسعه تنوع محصولات و تامین بخش بزرگتری از نیاز بازار را در پی دارد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: ایران تنها دارنده دانش فنی طراحی و ساخت موتور دیزل در خاورمیانه است و امکان تولید موتورهای سنگین دوگانه سوز دیزل - گاز نیز از دستاوردهای دست یابی به موتورهای دیزل به شمار می رود. این گروه صنعتی بعد از دستیابی به فن آوری قوای محرکه پایه گازسوز با طراحی و تولید موتور ای. اف. 7. تصمیم گرفت با طراحی و تولید موتور دیزل نیز ضمن توسعه دانش قوای محرکه دیزل، در جهت کاهش مصرف و آلایندگی محصولات گام بلند دیگری بردارد.