کد خبر 38947
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹

حجت‌الاسلام علي‌رضا پناهيان گفت: حقيقت اين است که ما از هنر انقلاب جا مانده‌ايم. اگر اين اتفاق نيفتاده بود زودتر از اين شاهد اتفاقات منطقه و بيداري اسلامي بوديم.

به گزارش مشرق به نقل از برنا، همايش هنر ولايي بزرگداشت شهيد سيد مرتضي آويني عصر ديروز در فرهنگسراي ولا برگزار شد.

حجت الاسلام عليرضا پناهيان با حضور در اين مراسم در طي سخناني با بيان اين مطلب که انحراف فکري و روحي گاهي باعث تکاپوي انسان براي جستجوي کمال مي‌شود، گفت: در کنار انحراف و گناه مفهوم خطرناکي به نام فريب وجود دارد.

وي افزود: عده‌اي با سخن گفتن از انسانيت، آزادي و حقوق بشر سخنان فريبنده‌اي گفتند که ما را به اين نتيجه مي‌رساند که در آخرالزمان آنقدر که انسان بايد در مقابل فريبکاري قيام کند ملزوم به قيام در مقابل خطا و گناه نيست.

پناهيان تاکيد کرد: فريبکاري در اين عصر در اندازه‌اي است که اگر کسي از انسان و انسانيت، محروم و کارگر، قانون يا معنويت سخن بگويد دچار سو‌ءظن مي‌شويم که او در پشت اين کلمات چه فريبي پنهان کرده است؟ آيا همچون کمونيست‌ها با شعار کارگر از انسانيت فاصله مي‌گيرند يا در صدد تخريب اخلاق با شعار قانون گرايي هستند؟

اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح کرد: در سال‌هاي پرفريب دولت اصلاحات، دکتر سروش که به دروغگو بودن پيامبر (ص) معتقد است مي‌گفت بايد به سمت جامعه‌اي اخلاقي برويم. با کمي تامل مي‌فهميم اين سخن از آن رو بود که در گرايش جامعه به سمت معنويت ناب الهي از اخلاق به عنوان ابزاري براي کنترل اين روند استفاده کنند.

وي اظهار کرد: "ولايت" تنها مفهومي است که کمترين فريب پشت سر آن قرار مي‌گيرد و مرکزي‌ترين واژه به حساب مي‌آيد. تنها فريبي که در آن وجود دارد اين است که برخي با در نظرداشتن ولايت امام زمان نافي ولايت فقيه مي‌شوند.

پناهيان با اشاره به شهيد آويني گفت: هنرمندي که ولايت مدار نباشد نه دين دارد، نه اخلاق، نه قانون، نه عقل و نه هيچ فضيلت ديگري مي‌توان براي او متصور شد. گرچه ولايت مداران نيز هميشه در معرض خطر و خطا هستند و در عين مطلق بودن راه و صلابت انديشه، نمي‌توانند هميشه خود را مطلق و پرصلابت فرض کنند.

وي با طرح اين پرسش که اگر فيلمسازي با مفهوم ارزش‌هاي اخلاقي فيلمي ساخته است، اخلاق مداري او بي‌فريب است؟ اظهار کرد: اگر هنري به سمت ولايت رهنمون نباشد از آثار بد نيز تاثيري بدتر دارد. حقيقت اين است که ما از هنر انقلاب جا مانده‌ايم. اگر اين اتفاق نيفتاده بود زودتر از اين شاهد اتفاقات منطقه و بيداري اسلامي بوديم.

پناهيان تصريح کرد: کدام هنرمند است بگويد که اگر هر فرد بحريني در خون خود غوطه مي‌خورد، ما مقصريم؟! سلحشوران دفاع مقدس که موضوع کار آويني بودند ناشناخته‌هايي هستند که در اوج مظلوميت به نواي الله اکبر پرداختند. الله اکبري که در زبان طالبان هنگام قتل و آدم کشي قرار گرفت و اکنون اگر در فيلمي فردي نواي الله اکبر سر دهد تلقي تروريست و ادم کش بودن از وي دارند.

وي افزود: آويني براي چه شهيد شد؟! آقا فرمودند برنامه روايت فتح را ادامه بده و آويني در راه جامعه عمل پوشيدن به اين خواست به شهادت رسيد.

پناهيان تاکيد کرد: امروز ما با اسلحه، مهمات و پول نخواهيم توانست کمکي به مردم بحرين، ليبي، تونس، يمن و مصر کنيم اما ابزار هنر که هيچ مرزي جلودار آن نيست در اين عرصه موفق خواهد بود به شرط آنکه هنرمندان بر طبل ولايت بکوبند.

وي بيان کرد: هنر امر فرمايشي نيست و با بخشنامه نمي‌توان آن را توليد کرد. آزادي هنرمند حقيقتي محض است که آن را مي‌پذيريم گرچه هنرمند بايد ولايتمدار باشد تا از ولايت دم بزند. مسلمانان نيز براي نجات جز به ولايت نياز ندارند. امام زمان (عج) عدالت، امنيت، برکت، فراواني نعمت، محبت، صلح، معرفت و عقلانيت نمي‌آورد؛ ولايت مي‌آورد که آن‌ها همه از برکات ولايتند.

حجت‌الاسلام در پايان سخنان خود به استعفاي سيد محمد خاتمي از وزارت ارشاد در سال 71 اشاره کرد که در اين زمان آويني با ارسال نامه‌اي به وي به کارهاي او اعتراض کرده و خاتمي را تجدد طلبي خوانده بود که در حضور علي زمان؛ ولايت فقيه به انزواي علي‌وار تظاهر کرده بود، پناهيان از قول آويني خواند: ما به جد معتقديم آزادي حقيقي مفهوم ولايت است. امروز براي نظام اسلامي تظاهر به انزواي علي‌وار نمي‌توان کرد. تعالي انسان به سوي حق يک راه عروج و وصل بيشتر ندارد و آن هم دين است که معناي حقيقي خويش را در ولايت مي‌جويد.