به گزارش مشرق، فارس به نقل از رويترز نوشت: ايران پنجمين صادر کننده بزرگ نفت جهان پيش از اين 40 درصد بنزين مورد نياز خود را از طريق واردات تامين مي کرده است. اجراي طرح هدفمندي يارانه ها و افزايش قيمت بنزين نيز تاثير زيادي در کاهش مصرف بنزين در ايران داشته است.
يک تاجر نفت در اين باره گفت: کشورهاي در حال توسعه که بهدنبال سوخت ارزان قيمت هستند حاضرند بنزين توليدي ايران را خريداري کنند. تحريم هاي بين المللي ضد ايران از سال گذشته موجب شد تا واردات بنزين از سوي تهران با مشکلات زيادي روبهرو شود.
به اعتقاد کارشناسان و منابع آگاه صادرات بنزين ايران به افغانستان و ساير کشورها بوده است. ايران از ابتداي سال 2011 تاکنون سه محموله بنزين وارد کرده است.
يک مقام آگاه شرکت ملي نفت ايران نيز گفت: ايران ديگر نيازي به واردات بنزين ندارد. ما در زمينه توليد بنزين به خودکفايي رسيدهايم و هيچ مشکلي براي عرضه و توليد بنزين نداريم.
وي افزود صادرات بنزين ايران در فصل تابستان که تقاضاي داخلي نيز رو به افزايش خواهد بود نيز ادامه خواهد يافت. ايران معمولا در فصل تابستان 11 تا 13 محموله بنزين وارد مي کرد.
محمد علي خطيبي نماينده ايران در اوپک تاکيد کرد، اين مسئله اکنون تغيير کرده است ايران تجهيزات و امکانات خود را ارتقا داده است و علاوه بر توانايي در تامين نياز داخلي امکان صادرات بنزين را نيز پيدا کرده است.
منابع آگاه بازار نفت اعلام کردند ميزان صادرات بنزين ايران به مشتريان خارجي در ماه آوريل به بيش از 30 تا 50 هزار تن رسيده است.