به گزارش مشرق، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش عصر امروز در جمع معلمان شهرستان بهارستان اظهار داشت: با حمایت نمایندگان لایحه رتبهبندی معلمان روز گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید که امیدواریم این طرح در روز چهارشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب نمایندگان برسد.
فانی با بیان اینکه به موجب رتبهبندی معلمان، همکاران فرهنگی همانند دانشگاهیان در چهار طبقه رتبهبندی شده و براساس آن که از سال 94 اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در این طرح دریافتی معلمان تغییر میکند که علاوه بر تفاوت در پرداختها انگیزه لازم برای انجام فعالیتهای بیشتر به وجود خواهد آمد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد کشور است که زیرساخت سرمایه انسانی را تقویت میکند، تصریح کرد: دانشآموزانی که امروز در دستگاه آموزش و پرورش مشغول تحصیل هستند آیندهساز این کشورند و از منظر کمی هم آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه کشور است که در اقصی نقاط و در جاهایی که هیچ نهادی وجود ندارد حتی در روستاهایی که یک دانشآموز هستند آموزش و پرورش حضور یافته است.
وی با اشاره به وجود 5 هزار مدرسه دارای کمتر از 5 نفر دانشآموز در سطح کشور گفت: همانگونه که آموزش و پرورش یک نهاد بزرگی است مسائل و مشکلات این نهاد هم اندازه خدماتی که ارائه میدهد بزرگ بوده که باید به آنها توجه شود.
فانی تاکید کرد: آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید براساس یک استراتژی و 5 سیاست کار خود را انجام میدهد که استراتژی ارتقای آموزش و پرورش به انجام سیاست پنجگانه کمک میکند تا آموزش و پرورش پویا شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه تا خرداد 92 به عنوان یک معلم در کلاس درس حاضر میشدم و با مسائل و مشکلات مختلف موجود در آموزش و پرورش آشنا هستم افزود: دولت یازدهم با وجود مشکلات فراوانی که در حوزه اقتصادی دارد و تعهداتی که از دولت قبل به آن به ارث رسیده توجه خوبی به آموزش و پرورش داشته به طوری که بودجه سال 93 این وزارتخانه نسبت به سال قبل 26 درصد افزایش دادهاند.
فانی تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه سال 94 که نسبت به سال 93 در کلان دولت 11.5 درصد رشد داشته این بودجه آموزش و پرورش 22 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه به ازای هم 11.5 دانشآموز یک نیروی انسانی وجود دارد تاکید کرد: این نسبت خیلی مناسب نیست که باید این رقم به 15 برسد یعنی به ازای هر 15 نفر دانشآموز یک نیروی انسانی اختصاص یابد که در این صورت قادر خواهیم بود در پرداخت حقوق بیشتر به فرهنگیان از محل صرفهجویی اقدام کنیم.
فانی با تاکید بر اینکه ساماندهی نیروی انسانی یک امر واجب برای آموزش و پرورش است گفت: اتفاقی که در دولت دهم رخ داد استخدام 150 هزار معلم بود که باید تلاش کنیم ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش را کنترل و هدایت کنیم و به یک منطق معقول برسیم.
در این نشست صمیمی که در فرهنگسرای شهید مطهری آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان برگزار شد دو تن از مدیران مدارس به نمایندگی از فرهنگیان و معلمان نواحی یک و دو شهرستان بهارستان طی سخنانی برخی از مسائل و مشکلات فرهنگیان این منطقه از جمله ارزشیابی توصیفی، افزایش سرانهها و فضاهای آموزشی، تراکم بالای دانشآموزی و سختی زیاد فعالیتهای معلمان را بیان و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این قشر از جامعه شوند.
فانی با بیان اینکه به موجب رتبهبندی معلمان، همکاران فرهنگی همانند دانشگاهیان در چهار طبقه رتبهبندی شده و براساس آن که از سال 94 اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در این طرح دریافتی معلمان تغییر میکند که علاوه بر تفاوت در پرداختها انگیزه لازم برای انجام فعالیتهای بیشتر به وجود خواهد آمد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد کشور است که زیرساخت سرمایه انسانی را تقویت میکند، تصریح کرد: دانشآموزانی که امروز در دستگاه آموزش و پرورش مشغول تحصیل هستند آیندهساز این کشورند و از منظر کمی هم آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه کشور است که در اقصی نقاط و در جاهایی که هیچ نهادی وجود ندارد حتی در روستاهایی که یک دانشآموز هستند آموزش و پرورش حضور یافته است.
وی با اشاره به وجود 5 هزار مدرسه دارای کمتر از 5 نفر دانشآموز در سطح کشور گفت: همانگونه که آموزش و پرورش یک نهاد بزرگی است مسائل و مشکلات این نهاد هم اندازه خدماتی که ارائه میدهد بزرگ بوده که باید به آنها توجه شود.
فانی تاکید کرد: آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید براساس یک استراتژی و 5 سیاست کار خود را انجام میدهد که استراتژی ارتقای آموزش و پرورش به انجام سیاست پنجگانه کمک میکند تا آموزش و پرورش پویا شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه تا خرداد 92 به عنوان یک معلم در کلاس درس حاضر میشدم و با مسائل و مشکلات مختلف موجود در آموزش و پرورش آشنا هستم افزود: دولت یازدهم با وجود مشکلات فراوانی که در حوزه اقتصادی دارد و تعهداتی که از دولت قبل به آن به ارث رسیده توجه خوبی به آموزش و پرورش داشته به طوری که بودجه سال 93 این وزارتخانه نسبت به سال قبل 26 درصد افزایش دادهاند.
فانی تصریح کرد: با توجه به اینکه بودجه سال 94 که نسبت به سال 93 در کلان دولت 11.5 درصد رشد داشته این بودجه آموزش و پرورش 22 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه به ازای هم 11.5 دانشآموز یک نیروی انسانی وجود دارد تاکید کرد: این نسبت خیلی مناسب نیست که باید این رقم به 15 برسد یعنی به ازای هر 15 نفر دانشآموز یک نیروی انسانی اختصاص یابد که در این صورت قادر خواهیم بود در پرداخت حقوق بیشتر به فرهنگیان از محل صرفهجویی اقدام کنیم.
فانی با تاکید بر اینکه ساماندهی نیروی انسانی یک امر واجب برای آموزش و پرورش است گفت: اتفاقی که در دولت دهم رخ داد استخدام 150 هزار معلم بود که باید تلاش کنیم ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش را کنترل و هدایت کنیم و به یک منطق معقول برسیم.
در این نشست صمیمی که در فرهنگسرای شهید مطهری آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان برگزار شد دو تن از مدیران مدارس به نمایندگی از فرهنگیان و معلمان نواحی یک و دو شهرستان بهارستان طی سخنانی برخی از مسائل و مشکلات فرهنگیان این منطقه از جمله ارزشیابی توصیفی، افزایش سرانهها و فضاهای آموزشی، تراکم بالای دانشآموزی و سختی زیاد فعالیتهای معلمان را بیان و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این قشر از جامعه شوند.