کد خبر 40018
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹

رئيس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به اينکه توقيت و معين کردن زمان براي ظهور عملي ممنوع است،گفت: تطبيق آثار و نشانه‌ها با مصاديق کار هر کسي نيست.

به گزارش مشرق، آيت الله دکتر مهدي هادوي تهراني رئيس مؤسسه رواق حکمت در گفتگو با مهر در رابطه با ضرورت استفاده از منابع معتبر براي تبيين مباحثي چون انتظار و ظهور اظهار داشت: نکته نخستي که بايد در اين رابطه مورد توجه قرار گيرد اين است که مسئله ظهور جزء مسائل پيچيده عقيدتي و فکري محسوب مي شود باور به اينکه انساني در يک زماني متولد شده، توسط خداوند تبارک و تعالي صيانت مي شود تا در زماني بتواند حکومت جهاني تشکيل دهد، جزء مسائل غامض عقيدتي است که نياز به فهم موضوع و فهم درست اين مسئله دارد.

ضرورت مراجعه به منابع معتبر

وي افزود: عقيده شيعه در اين زمينه که عقيده صحيح است، بايد به مدارک معتبر و مطالب قابل قبول از منظر اعتقادي در منابع شيعه مستند باشد که با اين مستندات مي توان چنين اعتقادي را به وجود آورد و مستحکم کرد.

آيت الله هادوي تهراني گفت: اصل اين اعتقاد که امام زمان(عج) فرزند امام عسکري(ع) در وراي پرده مخفي بوده، آخر الزمان ظهور خواهند کرد و جهان را پر از عدل و داد مي کنند از نظر مباحث اعتقادي شيعه جزء مسلمات است. در رابطه با نشانه هاي ظهور حضرت، رواياتي وارد شده که برخي به لحاظ سندي معتبر نيستند و از روايات معتبر نيز برخي به لحاظ مفهوم و مدلول روشن نيستند و يک سري مفاهيم در آنها ذکر شده که مقصود دقيق آنها براي افراد قابل درک نيست.

رئيس مؤسسه رواق حکمت يادآور شد: تطبيق اين مفاهيم مبهم بر مصاديق امروزي که احيانا رخ مي دهد، زمينه ترديد را فراهم مي کند تا مردم نسبت به مسئله ظهور که جزء محکمات عقيدتي ما است دچار بحران شوند.

تطبيق آثار و نشانه ها با مصاديق کار هر کسي نيست

وي با اشاره به اينکه يک بخش از معتقدات ما در حوزه ظهور جزء محکمات و مسلمات است گفت: بخش ديگر آن به رواياتي مربوط مي شود که آثار و نشانه هايي را بيان کرده، اما تطبيق آثار و نشانه ها بر مصاديق کاري نيست که هرکس بتواند انجام دهد و در بسياري از موارد کساني که در طول تاريخ اين اقدام را انجام داده اشتباه کرده و اغراض آنها سياسي بوده است. اين مسئله به زمان ما اختصاص ندارد و درگذشته نيز چون در دوران صفويه چنين موارد مشابهي با اهداف و اغراض سياسي بوده است.

حقيقت ظهور امري روشن و بديهي است

آيت الله هادوي تهراني تأکيد کرد: در معتقدات شيعه اين نکته بيان شده که زمان ظهور بر هيچ کس معلوم نيست، حتي امام زمان هم نمي دانند که چه زماني مأموريت پيدا مي کنند براي تشکيل حکومت جهاني از غيبت خارج شوند.

معين کردن زمان ظهور عملي ممنوع است

وي تصريح کرد: توقيت و معين کردن زمان عملي ممنوع است. اين که کسي براي ظهور وقت مشخص کند و بگويد که فلان زمان ، بعد از فلان حادثه تا فلان تاريخ ظهور صورت مي گيرد، خلاف مسلمات اعتقادي ما در مباحث مربوط به ظهور است. حتي خود ائمه و امام زمان هم چنين کاري نکرده اند.

توسعه خرافات

دکتر مهدي هادوي تهراني اظهار داشت: واقعيت اين است که آنچه امروز با آن رو به رو هستيم توسعه برخي خرافات در حوزه ظهور مثل بقيه زمينه هاي اعتقادي است و هدف کساني که اين خرافه ها را توسعه مي دهند بخشي تضعيف اعتقادات اصلي مردم است ، وقتي بطلان اين خرافه ها آشکار شد مردم نسبت به اصل معتقدات که نسبت به محکمات و مسلمات است ترديد پيدا کنند.

آيت الله هادوي تهراني گفت: مردم بايد نسبت به اين مسائل توجه داشته باشند. اعتقادات صحيح اسلامي را بايد از منابع صحيح اسلامي و از دانشمندان معتبر اسلامي جستجو کرد و نبايد در اين مسائل به هر منبعي رجوع کرد. توجه به اين نکته بسيار مهم است که اعتقاد به اصل ظهور حضرت جز محکمات و مسلمات اعتقادي ما است که ادله فراواني بر آن وجود دارد و جاي هيچ گونه شک و ترديدي در آن نيست.

رويکرد مسئولان

وي در رابطه با رويکردي که مقامات بايد در مقابله با افرادي که در مباحث مربوط به ظهور خودسرانه اقدام کرده و خرافات را ترويج مي کنند داشته باشند، گفت: کساني که چنين کارهايي انجام مي دهند اگر از تبعات کار خود مطلع نيستند و از سر حسن نيت چنين کاري انجام مي دهند بايد هدايت شوند، اما اگر افراد با اغراض سوء دست به چنين اقدماتي مي زنند بايد با آنها برخورد شوند. امنيت اعتقادي مردم بايد در جامعه اسلامي حفظ شود و با کساني که امنيت اعتقادي مردم را برهم مي زنند برخورد شود.