کد خبر 402851
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

ارائه آمار و ارقام متفاوت و متعدد از مشترکان و کاربران اینترنت ایران در حالی اتفاق می‌افتد که همچنان تعریف دقیقی از مشترک و کاربر اینترنت وجود ندارد.

 به گزارش مشرق، اینترنت و ضریب دسترسی به این پدیده قرن یکی از معیارهای توسعه یافتگی جوامع کنونی به حساب می‌آید و بر این اساس ملت‌ها در رقابتی سنگین برای دستیابی هرچه بیشتر به آن هستند.

اصطلاح جنگ رقابتی به گفته یکی از مسئولان ارتباطی کشور شاید برازنده‌ترین عنوانی باشد که بتوان به این رویداد نسبت داد.

علی‌رغم اینکه تاکنون تعاریف درست و دقیقی از مفهوم کاربر و مشترک اینترنت نشده و حداقل - حداکثر میزان بهره‌برداری از پهنای باند برای تمایز بین کاربر حرفه‌ای و آماتور صورت نگرفته است اما هر از چند گاهی آماری در ارتباط با اینترنت و گستره آن در ایران ارائه می‌شود که بیشتر موجبات سردرگمی را فراهم می‌آورد.

به عنوان مثال آذر ماه سال گذشته (1393) رسما اعلام شد که دولت جدید در زمینه‌ اینترنت کار بزرگی را آغاز کرده و باعث شده کاربران اینترنت در سطح کشور به بیش از دو برابر افزایش پیدا کنند؛ در این راستا تعداد کاربران اینترنت چه مخابرات و چه شرکت‌های ندا (PAP) از 3.5 به هفت میلیون نفر ارتقاء پیدا کرد.

در همان زمان اشاره‌ای به راه‌اندازی گسترده نسل‌های سوم و چهارم موبایل در کشور شد و مسئولان اعتقاد راسخ خود مبنی بر ارتقای تعداد کاربران اینترنت را با فراگیری این نسل‌ها ابراز کردند.

اما نکته مهم که هیچگاه به آن پرداخته نشد این بود که اصولا اینترنت پرسرعت مخابرات و شرکت‌های ندا که با عنوان ADSL بیشتر شناخته می‌شود، چه ارتباطی به پهنای باند سیار و نسل‌های موبایل دارد!

در حالیکه دولت معتقد است در شبکه اینترنت چه به لحاظ محتوا و چه سرعت وضعیت فعلی نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و به نقطه مطلوبی نرسیده‌ایم، سال جدید (94) در صنعت ارتباطات با پرده‌برداری از آماری جدید در حوزه اینترنت آغاز شد.

آمار کاربران اینترنت ظاهرا ظرف سه ماه به هشت میلیون رسید زیرا براساس اطلاعات قبلی هفت میلیون بود.

در حالیکه طبق آمار، سال گذشته در این عرصه به رشد دو برابری رسیده بودیم گفته شد که امسال (94) هم قرار است آمار به رشد دو برابری برسد؛ بنابراین باید در انتظار باشیم تا پایان سال 94 تعداد کاربران اینترنت به 16 میلیون برسد.

اما کاربر کیست و مشترک چیست؟!

طبق استدلال عقلی، مشترک کسی است که به عنوان مثال یک خط اینترنت پرسرعت را سفارش داده باشد و به عبارتی به نام فرد باشد اما از همین نقطه اشتراک چندین نفر می‌توانند به اینترنت وصل شوند که در این صورت باید به آنها کاربر گفته شود.

در حالیکه آمار ارائه شده کمی ابهام‌آور است اما در ارتباط با تناقض آن نیز باید گفت که کاربران اینترنت پرسرعت در حالی هشت میلیون عنوان می‌شوند که سامانه مدیریت ضرب نفوذ اینترنت کشور که زیر نظر سازمان فناوری اطلاعات ایران اداره می‌شود، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت (ADSL) را برای سه ماهه اول سال 93 حدودا 13 میلیون عنوان کرده است.

در همین گزارش تعداد مشترکان حدودا پنج میلیون عنوان شده است.

همین بازه زمانی برآوردی از مشترکان و کاربران موبایل نیز داشته و رقم حدودا یازده میلیونی را به آن نسبت داده است.

این آمار و ارقام انبوه ارائه شده بیشتر موجب سرگیجی کاربر عادی و مردم می‌شود تا اینکه موجب تنویر افکار عمومی گردد.
منبع: تسنیم