کد خبر 406368
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

برنامه‌های کودک و نوجوان در شبکه‌های یک، دو و پنج دچار تغییراتی می‌شوند.

به گزارش مشرق، پخش رسمی برنامه‌های کودک شبکه یک از نیمه اردیبهشت آغاز می‌شود. شبکه دو هم قرار است در برنامه‌های این گروه سنی تحولاتی را ایجاد کند و تاکنون فقط برنامه عمو پورنگ با نام «گل و بلبل» برای ماه رمضان قطعی شده است. شبکه پنج هم قرار است مبانی اقتصاد را به کودکان آموزش دهد.

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از شنبه دوازدهم اردیبهشت مصادف با سالروز میلاد حضرت علی (ع)، روز پدر و روز معلم پخش برنامه‌های کودک و نوجوان به صورت رسمی در شبکه یک آغاز می‌شود.

شبکه دو که خانواده‌ها را مخاطب قرار داده و در مقایسه با دیگر شبکه‌ها برنامه‌های بیشتری برای کودکان تدارک می‌بیند، درصدد تولید مجموعه جدیدی از مجموعه برنامه‌های عمو پورنگ است.

این برنامه که «گل و بلبل» نام دارد، در 90 قسمت تولید می‌شود و نمایش آن از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. همچنین برنامه‌های عمو‌های فیتیله‌ای و عمو قناد در حال بازنگری است و بزودی تصمیم شبکه دو درباره این برنامه‌ها اعلام می‌شود.

از دیگر برنامه‌های کودک در شبکه دو می‌توان به مجموعه کلاه قرمزی اشاره کرد که مانند سال گذشته، امسال نیز در مناسبت‌های خاص و اعیاد به نمایش درمی‌آید. این برنامه در شب میلاد امام علی (ع) و در روز پدر و روز معلم، با ماجراها و داستان‌هایی تازه از شبکه دو به نمایش درمی‌آید.

ویژه برنامه کلاه‌قرمزی به مناسبت ولادت امام علی (ع)، یازدهم اردیبهشت به علاقه‌مندان ارائه می‌شود و جمعه هفته آینده نیز تکرار یکی از قسمت‌های این برنامه به نمایش درمی‌آید.

سرگرمی و اقتصاد در شبکه 5

شبکه پنج به عنوان شبکه اقتصادی تلویزیون، در برنامه‌های کودک و نوجوان نیز به مقوله اقتصاد توجه کرده و آموزش مفاهیم اقتصادی را در کنار ایجاد نشاط و سرگرمی برای بچه‌ها مدنظر قرار داده است.

مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج مقوله کودک و اقتصاد را از موضوعات مغفول مانده در تلویزیون ذکر کرد و از توجه به آن در شبکه پنج خبر داد.

زین‌العابدین درباره تغییر رویکرد برنامه‌های کودک و نوجوان در این شبکه می‌گوید: در حال حاضر برنامه‌های رنگین‌کمان و به من بگو چرا به کودکان ارائه می‌شود، بعلاوه فیلم‌های سینمایی مخصوص این گروه سنی که آخر هفته به نمایش درمی‌آید.

قصد داریم ضمن تداوم برنامه‌هایی مانند رنگین کمان و چرا که به نماد و نشان شبکه پنج بدل شده‌اند، آموزش مفاهیم اولیه اقتصادی را در برنامه‌ها مدنظر قرار دهیم.

وی در این باره توضیح داد: قصد داریم ضمن حفظ برنامه رنگین‌کمان و تقویت آن، محتوای برنامه را با ماموریت شبکه که اقتصادی است همسو کنیم تا یک برنامه صرفا سرگرم‌کننده نباشد و همچنین از عروسک «چرا» که شخصیتی پرسشگر دارد برای ایجاد کنجکاوی در بچه‌ها نسبت به مسائل اقتصادی بهره خواهیم گرفت.

مدیر شبکه پنج تاکید کرد: تصمیم داریم از ویژگی فرهنگ پذیری کودکان درباره موضوعات مختلف بهره بگیریم و مفاهیم پایه اقتصاد مانند صرفه‌جویی، پس انداز، کار و اشتغال، فعالیت‌های گروهی و مواردی از این دست را آموزش بدهیم و نهادینه کنیم.

زین‌العابدین معتقد است آموزش این مفاهیم به کودکان حکم سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری رفتارهای درست اقتصادی باشد و به مطالبه این رفتارها از والدین و بزرگ‌ترها منجر شود.

مدیر شبکه پنج از ساخت انیمیشن‌های اقتصادی در این شبکه خبر داد و گفت: طراحی دو شخصیت انیمیشنی را به مرکز پویانمایی صبا سفارش داده‌‌ایم تا برخی مفاهیم اقتصادی را به واسطه این دو شخصیت به مخاطبان منتقل کنیم.

البته طراحی و تولید این برنامه‌های انیمیشنی زمانبر است و برای ارائه برنامه‌های زودبازده از عروسک‌های شناخته شده شبکه پنج استفاده کرده‌ایم.

بر اساس توضیحات مدیر شبکه پنج، این شبکه گروه کودک نخواهد داشت و تولید برنامه کودک در این شبکه زیر نظر یک تهیه‌کننده معین انجام می‌شود که از تهیه‌کنندگان پیشکسوت و مجرب تلویزیون است و ایده‌ها و برنامه‌های تهیه‌کنندگان این حوزه را به سمت تولیدات مناسب هدایت می‌کند. (جام‌جم)

برنامه‌های کودکان و نوجوانان نیازمند طرحی نو

ورود به دنیای کودک و نوجوان از این منظر قابل توجه است که این گروه سنی، موثر، آینده‌ساز و سرمایه جامعه است و در تمامی حوزه‌های مرتبط با کودک و نوجوان، هر اقدامی که با هدف توجه به کودکان و نوجوان، انجام شود و ما را با جایگاه و شأن این گروه سنی بیشتر آشنا کند، مسیری برای شناخت بیشتر از دنیای کودکان و نوجوانان می‌گشاید.

به طور طبیعی در رسانه و در امر برنامه‌سازی نیز هر اقدامی که بدون شناخت از دنیای این گروه سنی انجام شود، محکوم به فناست و بالعکس هر تلاشی که براساس شناخت و درک درست از دنیای کودکان و نوجوانان صورت بگیرد؛ به ایجاد فضایی نو و تازه منجر می‌شود.

برنامه‌سازی برای گروه‌های کودک و نوجوان نیازمند توجه به افق‌های تازه است، زیرا سلیقه و نگاه کودکان و نوجوانان ما نیز نسبت به گذشته متفاوت شده است. ذائقه کودک و نوجوان امروزی به واسطه دسترسی به رسانه‌های متعدد تغییر کرده و بسیاری از فضاهای رسانه‌ای که برای این گروه سنی ترسیم می‌کنیم، برای آنها قابل پیش‌بینی است، در نتیجه هر آنچه از تلویزیون به او ارائه شود، تازه و جذاب نخواهد بود.

ورود به افق‌‌های تازه برنامه‌سازی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز امروز برنامه‌سازی است و این امر لزوما به مفهوم شکستن ساختار‌ها و فرم‌ها و قالب‌های قدیمی نیست؛ بلکه با توجه به گسترش حوزه‌های مختلف رسانه و شبکه مجازی و شبکه نمایش خانگی و محصولات فرهنگی متعدد و متنوعی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد، باید دائم به افق‌های جدید چشم دوخت و به گذشته صرفا در حد و اندازه کسب تجربه نگاه کرد.

پاسخ به نیازهای فرهنگی مخاطبان کودک و نوجوان، جز ارائه محتوای تازه راهکار دیگری ندارد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شوراهایی فعال و پرنشاط برای طراحی برنامه‌های این گروه سنی در تلویزیون تاسیس شود و متخصصانی در یک شورا گردهم جمع شوند که در زمینه طراحی برنامه توانایی و خلاقیت داشته باشند.

این متخصصان باید از همه جهات نیازهای کودکان و البته مصالح سازمان صداوسیما واولویت‌های رسانه ملی را بشناسند و براساس همه این مولفه‌ها درباره طرح‌های مختلف تعامل و همفکری کرده و به طرح‌های خلاقانه و اجرایی دست پیدا کنند.

این شیوه ارائه طرح به معنای تولید برنامه‌های سفارشی نیست. طراحی به این شیوه می‌تواند با همکاری و همراهی خود برنامه‌سازان انجام شود و در نهایت به آثاری رسانه‌ای جذاب و پرمحتوا ختم شود.
منبع: جام جم آنلاین