کد خبر 409677
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲

در دو روز اخیر یکی از عناوین اصلی رسانه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های ضدانقلاب، اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم درباره اشتغالزایی 700 میلیارد دلاری دولت سابق برای چینی‌ها بوده است.

گروه اقتصادی مشرق- اسحاق جهانگیری روز شنبه در سخنانی با کنایه اظهار داشت که دولت قبل 700 میلیارد دلار را صرف واردات و اشتغالزایی خصوصا برای چینی‌ها کرده است.

همانطور که انتظار می‌رفت آمار اعلامی معاون اول دولت یازدهم درباره سوءمدیریت نسبت‌داده شده به دولت سابق، مورد استقبال گسترده رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی قرار گرفته که این اظهارنظر را با عناوین چون موارد ذیل بازنشر داده‌اند:

•    احمدی‌نژاد 700 میلیارد دلار صرف اشتغال چینی‌ها کرد

•    700 میلیارد دلار صرف اشتغال در چین شد

•    دولت واردات 2100000000000000 تومانی

•    700 میلیارد دلار از ایران خارج شده است

•    و...










* ابهام در آمار جهانگیری

رسانه‌های زنجیره‌ای در حالی به برجسته کردن اظهارات جهانگیری پرداختند که رقم مورد اشاره معاون اول دولت یازدهم با آمارهای رسمی کشور مطابقت ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های وابسته به دولت، فحوای کلام جهانگیری آن بوده که دولت قبل 700 میلیارد دلار صرف واردات خصوصا از کشور چین کرده و به عبارت دیگر، دولت قبل 700 میلیارد دلار منابع را از کشور خارج کرد و صرف واردات نمود.

از ظاهر کلام جهانگیری مشخص است که مقصود او این است که این پول در دولت قبل صرف واردات شده است. این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی و گمرک به هیچ وجه چنین رقمی را نشان نمی‌دهد.

* ارقام واقعی واردات

مطابق آمارهای رسمی بانک مرکزی و گمرک، رقم واردات از چین در فاصله 8 ساله 1384 تا پایان 1391 بالغ بر 40 میلیارد دلار بوده است. رقم کل واردات کشور در این دوره نیز 419 میلیارد دلار بوده است.



ارقام فوق که از آمار بانک مرکزی و گمرک استخراج شده، نشان می‌دهد در 8 سال دولت‌های نهم و دهم، مجموع واردات کشور حدود 300 میلیارد دلار از رقم اعلامی جهانگیری کمتر بوده است. کل رقم واردات از چین نیز تقریبا 5 درصد 700 میلیارد دلاری است که معاون اول اعلام کرده است.

بدین ترتیب این سوال پیش می‌آید که 700 میلیارد دلاری که جهانگیری اعلام کرده، مربوط به چه شاخصی است؟

از آنجا که درآمد نفتی 8 ساله دولت احمدی‌نژاد رقمی نزدیک به 700 میلیارد دلار بوده، به نظر می‌رسد رقم اعلامی جهانگیری مربوط به این شاخص باشد. با این وجود هم این سوال مطرح می‌شود که بیان رقم مربوط به درآمدهای نفتی دولت سابق به جای رقم واردات آن دوره، اقدامی صادقانه و قضاوتی منصفانه است؟ ضمن آن که بر اساس آمارهای فوق، مشخص است تمامی 700 میلیارد دلار صرف واردات نشده است.



تردیدی نیست که عملکرد دولت احمدی‌نژاد در باز کردن مرزهای کشور به روی کالاهای خارجی و هزینه کردن بخش زیادی از درآمدهای عظیم نفتی آن دوران برای واردات بی‌رویه، اقدامی مضر به حال اقتصاد کشور بود و کسی هم از آن دفاع نمی‌کند. با این حال، اغراق در آمار و ارقام برای تخطئه آن عملکرد غیرقابل دفاع، نیز به نوبه خود غیرقابل دفاع و خلاف شعار راستگویی دولت یازدهم است.

جهانگیری بهتر است به سوءاستفاده‌هایی که رسانه‌های ضدانقلاب از اظهارات وی کرده، نگاهی بیاندازد. این رسانه‌ها که همواره به دنبال سیاهنمایی مطلق از اوضاع ایران و بزرگنمایی مفاسد هستند، به شدت از سخنان معاون اول دولت یازدهم استقبال کرده‌اند.