به گزارش مشرق، خبرها حاکی از آن است که تعدادی هواپیما با عمر کمتر از 10 سال وارد ناوگان هوایی کشور شده است، این در حالی است که در تحریمهای سه دهه اخیر صنعت حملونقل هوایی همچنان ادامه دارد و با وجود توافق ژنو و تعهد طرفهای غربی هنوز اتفاق امیدوارکننده درباره فروش مستقیم هواپیما و قطعات آن به ایران روی نداده است.
بهزودی وزیر راه و شهرسازی بههمراه معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام خبر ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور جرئیات آن را تشریح خواهند کرد.
وزیر راه و شهرسازی نیمههای ماه گذشته افزایش قدرت رقابت بین المللی ایران در حوزه هوا و دریا یکی از راهبردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال 94 اعلام کرده و گفته بود: همزمان با مذاکرات 1+5 مذاکرات مفصلی با شرکتهای تأمین کننده ناوگان هوایی انجام دادیم چراکه ناوگان هوایی کنونی مناسب و درخور شأن ملت ایران نیست و باید سرمایه گذاری عمدهای در ناوگان صورت گیرد و مذاکرات مفصلی را با منابع دست اول تأمین هواپیما در سطح جهانی دنبال میکنیم تا با لغو تحریم با فوریت قراردادها را منعقد کنیم.
وی ادامه داد: همزمان با نوسازی ناوگان باید بتوانیم شرکتهای بزرگ هواپیمایی ایران را بازسازی ساختاری کنیم زیرا که تعداد شرکت هواپیمایی در ایران زیاد است اما لزوماً قدرت رقابت بینالمللی ندارند که در نخستین مرحله وزارت راه و شهرسازی بازسازی ساختاری شرکت هما و تبدیل آن به یک شرکت معتبر بین المللی و درخور شأن ملت ایران را انجام میدهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اواخر آذرماه سال 93 با اشاره به اینکه فشارهای جدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی فضا را برای شرکتهای هواپیمایی سختتر کرده است از ورود 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور خبر داده بود.
جهانگیریان با بیان اینکه در تأمین قطعات هواپیما گشایشهای موردی اتفاق افتاده است، گفت: فشارهای جدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی فضا را برای عملکرد شرکتهای هواپیمایی سختتر کرده بهطوری که انتقال ارز و پول دچار مشکلاتی شده است.
وی با بیان اینکه در سالهای قبل چنین محدودیتی وجود نداشت، افزود: از ابتدای امسال تاکنون 10 فروند هواپیما وارد کشور شده است. متأسفانه به همین تعداد هواپیما از ناوگان خارج شده اما با این حال سعی کردهایم صندلی آماده به کار بهمیزان سال گذشته نگه داریم.
وی پیشتر نیز با اشاره به پروسه خرید 30 فروند هواپیما و ورود آنها به ناوگان هوایی تا پایان سال 93 گفته بود: هم اکنون 100 فروند هواپیما بهدلیل فرسودگی یا کمبود قطعه زمینگیر شدهاند. 250 فروند هواپیما در کشور ثبت شده است که از این تعداد حدود 150 فروند فعال و بقیه بهدلیل فرسودگی یا نبود قطعات زمینگیر هستند. با توجه هماهنگیهای صورت گرفته در حال خرید حداقل 20 درصد هواپیماهای فعال (30 فروند) هستیم که تا پایان سال به ناوگان هوایی کشور وارد میشود.
بهزودی وزیر راه و شهرسازی بههمراه معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام خبر ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور جرئیات آن را تشریح خواهند کرد.
وزیر راه و شهرسازی نیمههای ماه گذشته افزایش قدرت رقابت بین المللی ایران در حوزه هوا و دریا یکی از راهبردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در سال 94 اعلام کرده و گفته بود: همزمان با مذاکرات 1+5 مذاکرات مفصلی با شرکتهای تأمین کننده ناوگان هوایی انجام دادیم چراکه ناوگان هوایی کنونی مناسب و درخور شأن ملت ایران نیست و باید سرمایه گذاری عمدهای در ناوگان صورت گیرد و مذاکرات مفصلی را با منابع دست اول تأمین هواپیما در سطح جهانی دنبال میکنیم تا با لغو تحریم با فوریت قراردادها را منعقد کنیم.
وی ادامه داد: همزمان با نوسازی ناوگان باید بتوانیم شرکتهای بزرگ هواپیمایی ایران را بازسازی ساختاری کنیم زیرا که تعداد شرکت هواپیمایی در ایران زیاد است اما لزوماً قدرت رقابت بینالمللی ندارند که در نخستین مرحله وزارت راه و شهرسازی بازسازی ساختاری شرکت هما و تبدیل آن به یک شرکت معتبر بین المللی و درخور شأن ملت ایران را انجام میدهد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اواخر آذرماه سال 93 با اشاره به اینکه فشارهای جدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی فضا را برای شرکتهای هواپیمایی سختتر کرده است از ورود 10 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور خبر داده بود.
جهانگیریان با بیان اینکه در تأمین قطعات هواپیما گشایشهای موردی اتفاق افتاده است، گفت: فشارهای جدیدی از سوی آمریکا و کشورهای غربی فضا را برای عملکرد شرکتهای هواپیمایی سختتر کرده بهطوری که انتقال ارز و پول دچار مشکلاتی شده است.
وی با بیان اینکه در سالهای قبل چنین محدودیتی وجود نداشت، افزود: از ابتدای امسال تاکنون 10 فروند هواپیما وارد کشور شده است. متأسفانه به همین تعداد هواپیما از ناوگان خارج شده اما با این حال سعی کردهایم صندلی آماده به کار بهمیزان سال گذشته نگه داریم.
وی پیشتر نیز با اشاره به پروسه خرید 30 فروند هواپیما و ورود آنها به ناوگان هوایی تا پایان سال 93 گفته بود: هم اکنون 100 فروند هواپیما بهدلیل فرسودگی یا کمبود قطعه زمینگیر شدهاند. 250 فروند هواپیما در کشور ثبت شده است که از این تعداد حدود 150 فروند فعال و بقیه بهدلیل فرسودگی یا نبود قطعات زمینگیر هستند. با توجه هماهنگیهای صورت گرفته در حال خرید حداقل 20 درصد هواپیماهای فعال (30 فروند) هستیم که تا پایان سال به ناوگان هوایی کشور وارد میشود.