به گزارش مشرق٬ حمیدرضا مقدمفر، مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص انعکاس رسانهای ماجرای مهاباد اظهار داشت: در ابتدا ما باید یک آسیب شناسی در داخل خودمان داشته باشیم، و یک دشمن شناسی و رسانه شناسی نیز در حوزه دشمن را بررسی کنیم که در حوزه آسیب شناسی داخلی رسانهها اعم از رسانه ملی، خبرگزاریها و غیره یک غفلتی داشتند از حیث اینکه حادثهای که رخ داد برای آن اطلاع رسانی بهموقع نداشتند و با تأخیر ۴ تا ۵روزه آن را انعکاس دادند، بهطوری که این حادثه یکشنبه رخ داد اما اطلاع رسانیها از پنجشنبه و جمعه شروع شد که دیگر خیلی دیر بود؛ این نوع خلأها معمولاً برای دشمن فرصت ایجاد میکند که بیاید تحریک کند که در هر صورت یک غفلت رسانهای برای رسانههای ما بود.
مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده کل سپاه ادامه داد: البته برخی رسانهها تصورشان این بود که این موضوع یک خبری است که یک مقدار جنبههای مسائل سوء اخلاقی و غیره دارد که نباید وارد شوند که از یک بعد صحیح است اما تجربهای که ما در چند سال اخیر و پس از ماجرای فتنه ۸۸ داریم، اگر موضوعات اینچنینی در فضای شبکههای اجتماعی و اینترنت گسترش پیدا کرد، ولو اینکه موضوع شاید قابل توجهی هم نباشد اما ما نباید نسبت به آن بیتفاوت باشیم.
مقدمفر بیان داشت: در چنین شرایطی ما باید فوراً اطلاع رسانی بههنگام را انجام دهیم، البته ناگفته نماند که برخی رسانهها غافل نبودند، به فکر هم بودند اما دستگاههای ذیربط همکاری لازم را با آنها نداشتند؛ یعنی مسئولین شهری که در این ماجرا بودند و باید اطلاع رسانی میکردند و جواب خبرنگاران را میدادند، پاسخی ندادند.
وی اضافه کرد: مسئولان در سکوت خبری به سر بردند و رسانهها هم محتوای لازم را برای اطلاع رسانی نداشتند که این کار وظیفه نیروهای اطلاع رسانی و امنیتی است یا فرماندار، استاندار یا ادارات کلی که در جریان این امر هستند که باید اینها بههنگام از طریق رسانه اطلاعات لازم را به مردم بدهند اما در این ماجرا متأسفانه همکاری لازم را نداشتند.
مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده کل سپاه اظهار کرد: یک وجه دیگر قضیه این است که راهبردهای خبری دشمن علیه ما این است؛ یکی اینکه از خلأهای اطلاعاتی استفاده میکند و دیگری اینکه نسبت به موضوعات اجتماعی و اقتصادی و تبدیل آنها به مسائل سیاسی و امنیتی استفاده میکند و جزو تکنیکها و راهبردهای اصلی آنان قرار گرفته است، بهطوری که این موضوع یک مسئله ساده اجتماعی است اما تکنیک آنها بهگونهای بود که سریع آن را به یک مسئله سیاسی و یک اعتراض سیاسی و امنیتی تبدیل کنند بهنحوی که مردم را تحریک کنند و یک عدهای را به خیابان بیاورند تا فریاد بزنند و اعتراضاتی را با آتش زدن یا تخریب مکان یا وسائلی نشان دهند که در این موضوع مهاباد این مسئله مصداقی برای این راهبردها بود.
منبع: جوان
مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معتقد است: راهبرد خبری دشمن در مواردی همچون ماجرای مهاباد استفاده از خلأهای اطلاعاتی ما و نیز تبدیل موضوعات اجتماعی و اقتصادی به چالش سیاسی و امنیتی است.