«لیویا لوی آگوستی» سفیر سابق سوئیس در ایران (2013-2009) و مدیر دپارتمان روابط دو جانبه دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (سکو) که اخیرا در قالب هیئت بلندپایه دیپلماتیک-اقتصادی این کشور بمنظور بررسی راههای گسترش همکاری تجاری و اقتصادی با ایران به تهران سفر کرده بود، در گفتوگوی اختصاصی با نشریه فرانسوی زبان «لوتام» چاپ سوئیس در ارزیابی هدف فر سه روزه خود به ایران اعلام کرد: «هدف ما از سفر به تهران بررسی روابط اقتصادی موجود میان سوئیس و ایران و ارزیابی زمینه در آستانه توافق قطعی میان قدرت های بزرگ با تهران در خصوص برنامه هستهای این کشور بود و ما طی این سفر با مقامات رسمی و مسئولان ایرانی از جمله نمایندگان وزارت امور خارجه، اقتصاد و بهداشت این کشور و نمایندگان بخش خصوصی شامل مسئولان اتاق بازرگانی ایران و سوئیس دیدار و گفتوگو کردیم.»
وی افزود: «من از بابت سفر به ایران بسیار راضی و خرسند هستم و معتقدم که همه باید به خاص و ویژه بودن بازار ایران توجه داشته باشند و تصویری واقعگرایانه از فرصتهای موجود در کنار چالشهای آن برای خود ترسیم کنند. هیئت سوئیسی طی این سفر به خوبی به این مسئله واقف بودند که همه چیز به نتیجه مذاکرات جاری در خصوص موضوع هستهای ایران بستگی خواهد داشت چرا که این توافق برای ورود به مرحله بعدی و تجارت با ایران بدون خطر نقض تحریمهای بینالمللی امری اجتنابناپذیر است.»
سفیر سابق سوئیس در ایران همچنین در خصوص انگیزه خود به عنوان یک مسئول سوئیسی از سفر به ایران به رغم عدم حصول توافق هستهای قطعی گفت: «در حال حاضر موضوع هستهای ایران حل نشده و هیچکس نمیداند که تحریمها چه زمانی و چگونه لغو خواهند شد اما به رغم همه اینها من فکر میکنم که برقراری روابط شرکتهای سوئیسی با ایران از هماکنون، به سود آنها خواهد بود و آنها این امکان را خواهند داشت که بدانند چه چیزی در انتظار آنهاست؛ زیرا زمانیکه شما بازاری را نمیشناسید، مهترین نکته داشتن شریکی معتبر و قابل اعتماد است که بتواند در زمان مقتضی به شما کمک کند.»
وی درباره عوامل مؤثر در جذابیت بازار ایران تصریح کرد: «ایران کشوری بزرگ با 80 میلیون جمعیت دارای تحصیلات عالی و کشوری غنی با ذخایر قابل توجه نفت و گاز است و فرصتها و امکانات زیادی در آن برای شرکتهای سوئیسی در بخش زیرساختها از جمله در زمینه حملونقل وجود دارد. ایران از جهات مختلف از جمله در زمینه دارویی و غذایی دارای بازاری جذاب است که این بازار جذاب میتواند از طریق ایجاد همکاریهای بیشتر میان دو کشور، در بخش گردشگری نیز برای این کشور مفید واقع شود.»
سفیر سابق سوئیس در ایران در ادامه خاطرنشان کرد: «بیشک فضا و جو موجود در ایران هماکنون در مقایسه با 10 سال قبل تغییرات زیادی کرده و بسیار خوشبینانه شده و شمار هیئتهای تجاری و اقتصادی که امروز پشت سر هم به این کشور میآیند افزایش یافته است به گونهای که ما در زمان حضورمان در تهران به طور اتفاقی با هیئتهای آلمانی و ایتالیایی که به این کشور سفر کرده بودند، برخوردیم.»
وی ادامه داد: «برای اروپای درگیر بحران، بازار ایران به طور بالقوه بازاری بسیار جذاب است و البته همانطور که میدانید، ایرانیها برای توسعه و پیشرفت منتظر ما نیستند، چرا که آنها پس از تحریمهای 35 ساله آمریکا، تحریمهای 9 ساله سازمان ملل (از سال 2006) و تحریمهای 5 ساله اروپاییها (از سال 2010) خود به خوبی آموختهاند که چگونه از عهده امور برآمده و به پیش بروند. آنها مسیر تولید را در پیش گرفتهاند و با کشورهای آسیایی به ویژه چینیها که حضور گستردهای در این کشور دارند، تجارت میکنند و از این پس باید منتظر رقابت در بازار ایران بود.»