کد خبر 418438
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲

«ناهید» سیاه ترین تصویر ممکن از یک زن ایرانی است که می توان نمایش داد و شاید بتوان گفت راز موفقیت این فیلم در جشنواره کن هم همین است؛ چرا که به عقیده کارشناسان این فیلم از نظر تکنیکی قوی نبوده و فیلم های بهتری میتوانست جای این فیلم در جشنواره کن را بگیرد.

به گزارش مشرق، جشنواره فیلم کن یکی از جشنواره های سالانه فرانسه است که در شهر کن برگزار شده  و شصت و هشتمین دوره آن در حال حاضر در حال برگزاری است.

 هر ساله تعدادی فیلم از ایران در این جشنواره شرکت می کنند که این فیلم ها حاشیه های زیادی هم به همراه دارند.

 غالب فیلم‌هایی که از سوی ایران در این جشنواره شرکت کرده و برگزیده می شوند، فیلم های اجتماعی سیاه بوده که پشت پرده‌های سیاسی را هم در بر داشته است.

 در این مرحله از جشنواره فیلم کن هم فیلم ناهید از ایران شرکت کرده است که حضور چنین فیلم پر حاشیه‌ای واکنش های زیادی به همراه داشته است.

 «ناهید» اولین ساخته بلند آیدا پناهنده با بازی ساره بیات، نوید محمدزاده و پژمان بازغی در نقش‌های اصلی است، فیلمی که قصه آن روایت‌گر زنی در زندگی دشواری است، ناهید نام نقش اول فیلم از همسرش به‌خاطر مسایل مختلفی از جمله بیکاری و اعتیاد جدا شده و برای به‌دست آوردن حضانت فرزندش طلاق توافقی را انتخاب نموده و در ازاء چشم‌پوشی از مهریه و به شرط آنکه دیگر ازدواج نکند با فرزندش در یک آپارتمان کوچک و محقر زندگی می‌کند.

 ناهید با داشتن پارامترهای فمنیستی توانسته است ویژگی‌های یک فیلم در جشنواره کن را داشته و از این رو شاید بتوان گفت سیاه‌نمایی های لازم برای ورود به جشنواره کن در این فیلم دیده می شود.

 در این فیلم، ناهید به خاطر نگه داشتن فرزندش با دست آسیب دیده به شغل تایپیستی مشغول است و در پاسخ دادن به مردی که به او علاقه دارد مردد است و سعی می‌کند با صیغه و تمدیدهای یک‌ماهه، هم فرزندش را نگه دارد و هم مرد مورد علاقه‌اش را از دست ندهد.

فیلم ناهید در واقع تعصب، زورگویی و خشک بودن را در چهره همه مردان فیلم طوری نشان داده است که برداشت مخاطب به طوری است که همه مردان جامعه ایران را اینگونه می پندارد.

 مردهای داستان ناهید یا خنثی هستند یا غیرت متعصبانه و جاهلانه‌ای دارند و تقریبا هیچ کدام منطقی و طبیعی نیستند، حتی مرد خوب داستان نیز در مواقع بحرانی و در مواجهه با شوهر سابق ناهید درایت و راهکار ویژه‌ای ارائه نمی‌دهد و همه چیز را به گذر زمان می‌سپرد.

 شاید مهمترین قسمت از حاشیه های این فیلم را بتوان واکنش های رسانه های ضد نظام و اپوزیسیون به این فیلم دانست که با ذوق‌زدگی تمام از این فیلم استقبال کردند.


 رادیو فردا در همین راستا ناهید را داستان زنی می داند که برای رسیدن به آزادی در جامعه مرد سالار ایران، تمام تلاش خود را به کار می بندد تا از این طریق کودک خود را حفظ کند.

 این سایت آمریکایی اگرچه مدعی شده است که در این فیلم سیاه نمایی صورت نگرفته، اما در ادامه می نویسد که واقعیات جامعه زنان در ایران زیربنای فیلم ناهید است.

 
مجله ورایتی آمریکا هم در این راستا نوشته است: ناهید بازتاب نگرانی رو به گسترش در مورد موقعیت زنان در ایران است.

 هالیوود ریپورتر هم با ذوق زدگی زیاد از ساخت این فیلم استقبال کرده و مدعی شده است که ناهید روایت زندگی سیاه زنان و تلاش آنها برای رسیدن به آزادی در کشور ایران است.

 
آنچه که در این فیلم و فیلم هایی از این دست دیده می‌شود نه تنها نماینده جامعه زنان ایرانی نیست بلکه زنان ایران در حقیقت طی سال های بعد از انقلاب اسلامی توانسته‌اند موفقیت های زیادی را بر خلاف تصور غلط موجود در برخی از کشورهای دنیا به دست بیاورند.

 در حقیقت «ناهید» سیاه ترین تصویر ممکن از یک زن ایرانی است که می توان نمایش داد و شاید بتوان گفت راز موفقیت این فیلم در جشنواره کن هم همین است؛ چرا که به عقیده کارشناسان این فیلم از نظر تکنیکی قوی نبوده و فیلم های بهتری میتوانست جای این فیلم در جشنواره کن را بگیرد.


منبع: دانا