کد خبر 421989
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰

پنج تحلیلگر خاورمیانه در یادداشتی در یک نشریه آمریکایی راهبرد جدیدی برای مقابله با ایران در منطقه پیشنهاد داده و خواستار بر هم زدن معادلات سیاسی ایران شده است.

به گزارش مشرق، «ساموئل برگر»، «استفان هادلی»، «جیمز جفری»، «دنیس راس» و «رابرت ساتلوف»، تحلیلگران مسائل خاورمیانه روز چهارشنبه در مقاله‌ای در پایگاه خبری «پالیتیکو» راهبردی جدید برای مقابله با داعش و ایران در خاورمیانه پیشنهاد داده‌اند.

آنها با توصیف درگیری‌های این روزهای منطقه خاورمیانه به عنوان نبردهایی بر سر «هویت و منفعت» توصیف کرده و این تنش‌ها را حاوی تأثیراتی مهم بر منافع ملی آمریکا دانسته‌اند.

نگارندگان، با طرح این پیش‌فرض که تضعیف نظام‌های حکومتی در کشورهای خاورمیانه فرصتی برای جذب نیرو و طراحی عملیات‌های تروریستی در اختیار نیروهای افراط‌گرا قرار می‌دهند، ایران و گروه تروریستی داعش را دو عامل بزرگ تهدیدکننده این نظام‌ها دانسته‌اند.

درباره داعش، راهبرد نظامی آمریکا تنها یکی از جنبه‌های مقابله با این گروه تروریستی عنوان و بر لزوم اعتبارزدایی از آن تأکید شده است. این تحلیگران می‌نویسند: «بر داعش نمی‌توان غلبه کرد مگراینکه از آن اعتبارزدایی هم بشود.»

آن‌ها در توضیح این گزاره می‌نویسند: «تنها مسلمانان می‌توانند بر ایدئولوژی متعصابه داعش غلبه کنند و آن‌ها باید در این مسئله پیشگام شوند.»

محور دیگر در مبارزه با داعش به توانمندی آمریکا برای تحمیل شکست به این گروه تروریستی با تشکیل ائتلافی وسیع از شریکان منوط شده اما برخی دیدگاه‌ها درباره اینکه چنین ائتلافی بتواند ایران و عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس را به یکدیگر نزدیک کند، رد شده است.

این تحلیلگران با بیان اینکه کشورهای خلیج فارس، ایران را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌بینند و به درخواست‌های این کشور برای اتحاد پاسخ منفی می‌دهند، درباره موضع آمریکا می‌نویسند: «ما نیز باید ایرانی‌ها را برای اساس رفتارشان قضاوت کنیم.»

آنها تأکید می‌کنند بخش‌های مهمی از ایران، امروز آمریکا را به عنوان دشمن خود می‌بینند و این به دلیل آن است که ذهنیت مقامات این کشور این است که آنها ایران را مانع اصلی سلطه خود بر خاورمیانه می‌بینند.

این تحلیلگران در ادامه با توجه به توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 خواستار آن شده‌اند که آمریکا بعد از امضای این توافقنامه، هزینه‌های رفتار ایران در منطقه را افزایش دهد و در همان حال، فرصت‌ها را برای بازگشت ایران باز نگاه دارد. آن‌ها می‌نویسند: «توافقنامه باعث افزایش نگرانی‌های عربستان سعودی و کشورهای عربی درباره تهدید ایران خواهد شد و مستلزم آن خواهد بود که آمریکا ضمن مدیریت کردن واکنش‌های آنها، برای اطمینان خاطر دادن به آنها تلاش کند.»

این گزارش می‌افزاید: «کنایه‌آمیز اینکه، اگر مسئولان ایران ببینند که آمریکا هزینه رفتارهایشان را افزایش می‌دهد و در همان حال در برابر فرصت‌ها پذیرا است، احتمال بیشتری دارد که همکاری کنند. شاید این باعث خواهد شد که محاسبات سیاسی ایران هم در طول زمان تغییر کند.»


منبع: فارس