در متن استیضاح که از سوی هیات رییسه مجلس قرائت شد آمده است: ناتوانی وزیر در جلب رضایت نیروها و کارکنان آموزش و پرورش، ناتوانی در جلب توجه دولت به اهمیت آموزش و پرورش و جایگاه آن، بیتوجهی به وضع مدارس کشور و تبدیل مدارس به مدارس خودگردان بر خلاف اصل 30 قانون اساسی، ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایت عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از متوسط کشور کمتر است، ناکارآمدی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان، شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازاتی مشابه سایر ارگانها به فرهنگیان، ناتوانی وزیر در حذف تفاوتها در حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاهها، عدم اقدام جدی و موثر در تهیه و تدوین نقشه راه و راهکار و برنامهریزی عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش علیرغم اعلام در برنامه پیشنهادی خویش به مجلس، عدم رویکرد جدی و برنامهمحور به دانشگاه فرهنگیان با عنایت به اهداف بلند این دانشگاه، نداشتن برنامه مدون و عملیاتی برای غنیسازی و ارتقای بهرهوری برنامههای آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی در محتوای برنامههای آموزشی و استقرار و توسعه عدالت آموزشی بخصوص در مدارس شبانهروزی، چندپایهای در مناطق محروم روستایی و مرزی، نداشتن برنامه و نظام مشخص و موثر در استقرار نظام پویا و جامع، رصد، نظارت، ارزیابی و پایش مستمر برنامهها و نتایج آنها در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ارتقای کیفی نیروی انسانی از دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی امضاکنندگان طرح استیضاح است.
محمدرضا باهنر رییس جلسه علنی مجلس و نایب رییس مجلس شورای اسلامی پس از پایان اعلام وصول طرح استیضاح، گفت: هفته آینده چهارشنبه موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش با تصمیم هیات رییسه در دستور کار قرار دارد و مجلس میزبان وزیر آموزش و پرورش خواهد بود.