دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه وقتی خودرویی صادرات می شود از مالیات معاف هستیم، تصریح کرد: بنابراین بیش از ۲ میلیون تومان هزینه صادرات کمتر و سودآور است.
وی با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد بازار خودروی ایران در اختیار چین است، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد از خودروها در داخل تولید می شود.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: اینکه می گویند همه مردم به سمت خودروهای چینی رفته اند اینگونه نیست زیرا تنها ۱۰ درصد از بازار ایران در اختیار چین است.
وی با اشاره به شرایط قیمت گذاری و انحصار در صنعت خودرو، افزود: متاسفانه بعد از تصویب شورای اقتصاد در سال ۹۰ که اعلام کردند خودرو سواری کالای انحصاری است، گرفتار تصمیمات شورای رقابت شدیم، اکنون نیز این شورا وظیفه به خودش عمل نمی کند و همواره در قیمت گذاری دخالت می کن .
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۳ درصد شاهد افزایش قیمت نبوده ایم، اضافه کرد: این در حالی است که سال گذشته ارز مبادله ای ۲۶۰۰ تومانی استفاده کردیم اما امسال به ۲۹۰۰ رسیده است یعنی حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته ایم.
نعمت بخش تصریح کرد: همچنین تعرفه واردات مواد اولیه توسط وزارت صنعت از ۴ درصد به ۱۰ درصد رسیده است و ارز مبادله ای در برخی از کالاها به قیمت ارز آزاد تبدیل شده است.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: از سوی دیگر مواد مورد نیاز داخلی از جمله فولاد آلیاژی با افزایش قیمت همراه بوده است، شورای عالی کار هم ۱۷ درصد به حقوق اضافه کرده است که این در اصل ۲۲ درصد است زیرا حق اولاد و هزینه های دیگر نیز در آن دخیل است.
وی گفت: یک شرکتی که سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان حقوق پرداخت می کرده است امسال باید ۱۲۲ میلیون تومان پرداخت کند، یعنی ۲۲ درصد افزایش هزینه پرسنلی داشتیم، آب و برق و گاز هم خود دولت و مجلس افزایش داده است.
دبیر انجمن خودروسازان انتقاد کرد: با چنین شرایط چگونه می توان انتظار نداشت که قیمت خودرو افزایش نیابد.
وی در مورد انحصاری بودن تولید خودرو، گفت: سال گذشته نامه ای به نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشتم که بیان کردم خودروسازی انحصاری نیست. در این نامه به این اشاره کردم که چه زمانی سایپا یا ایران خودرو، تولیدات خود را بسیار ارزان کرده اند که بخش خصوصی توانایی رقابت با آنها را نداشته باشد. همچنین موردی تاکنون مشاهد نشده است.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: از سال ۸۰ تا کنون ۸ خودرو ساز داشتیم که اکنون به ۱۷ خودروساز رسیده است، یعنی یکی از کارهای انحصارگرانه این است که خودروسازان بزرگ اقدامی انجام دهند که به تعداد خودروسازها اضافه نشود بنابراین این کار هم صورت نگرفته است و از سوی دیگر نیز واردات هم که آزاد است و شرکت های واردکننده خودرو از ۵ شرکت به ۲۵ شرکت رسیده اند.
منبع: میزان