کد خبر 43455
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷

آمريکا در نظر دارد براي تأثيرگذاري بر فرهنگ‌هاي مختلف جهان، تا سال 2016 مدارس خود را با مدارس ديگر کشورهاي جهان مرتبط سازد.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق، پس از اين که باراک اوباما در يکي از سخنراني‌هاي خود در سال 2009 در قاهره پايتخت مصر اعلام کرد که در نظر دارد «يک شبکه آن‌لاين جديد ايجاد کند که از طريق آن يک نوجوان در کانزاس بتواند فوراً با نوجوان ديگري در مصر ارتباط برقرار کند»، وزارت‌هاي خارجه و آموزش آمريکا دست به ايجاد چنين شبکه‌اي زده‌اند.
در همين راستا، تعدادي از سازمان‌هاي آمريکايي نيز که مدارس آمريکا را به ديگر مدارس جهان مرتبط مي‌سازند، در ائتلاف جديدي به نام «تمامي مدارس را به هم وصل کنيد» سعي دارند تا اين هدف را برآورده سازند. اين ائتلاف بر آن است تا با ايجاد شبکه‌اي تمامي مدارس آمريکا را تا سال 2016 با مدارس جهان متصل کند.
براي ايجاد اين شبکه مسئولان آمريکايي دست به اقداماتي چون معرفي برنامه درسي در مورد مسائل جهاني، آموزش زبان‌هاي جديد جهان، همکاري آن‌لاين، تبادل جوانان و معلمان، توسعه حرفه‌اي آموزش بين‌المللي، برگزاري ويديو کنفرانس و غيره زده‌اند. همچنين براي اين کار وب‌سايتي طراحي شده است تا از طريق آن مدارس مشخص سازند چطور با جهان پيرامون خود و ديگر کشورها در تماس هستند، و مديران مدارس و معلمان نيز بتوانند در ايجاد ارتباطات جديد با همتاهاي خود در اين ائتلاف همکاري داشته باشند.
مسئولين اين شبکه هدف از اين کار را تعامل صحيح با دانش‌آموزان جهان در موارد درسي، افزايش يادگيري، بهبود خواندن و نوشتن،‌ و ايجاد انگيزه يادگيري اعلام کرده‌اند.
در اين برنامه از تمامي معلمان و دانش‌آموزان آمريکايي خواسته شده است تا در آن شرکت کرده و از طريق نوشته، عکس و يا فيلم نشان دهند که در حال حاضر چگونه از طريق فعاليت‌هايي چون تبادل دانش‌آموز و معلم، دوره‌هاي آموزشي در مورد مسائل جهاني، ويديو کنفرانس، و نيز با استفاده از فناوري‌هاي رسانه‌اي و ارتباطاتي جديد (برنامه تبادل فرهنگي 2.0) دانش‌آموزان خود را به ديگر نقاط جهان مرتبط مي‌سازند.


وزراي خارجه و آموزش آمريکا رسماً اين سايت را در 19 مارس امسال بازگشايي کردند. موسسه بين‌المللي قطر واقع در واشنگتن دي‌.سي نيز بودجه راه‌اندازي اين سايت را فراهم کرده است.
در اين برنامه، 202 مدرسه بين‌المللي آمريکا و 116 کشور مختلف جهان گنجانده شده‌اند. در فهرست اين کشورها نام ايران هم آورده شده است. براي هر کشوري، برنامه آموزشي خاص آن کشور در نظر گرفته شده است، برنامه‌هايي چون رياضي، علوم، فناوري، هنر، مطالعات اجتماعي، تاريخ، جغرافي، زبان، روزنامه‌نگاري، تجارت، ارتباطات جهاني، بهداشت، و غيره.
در برنامه آموزشي براي ارتباط با ايران، «مطالعات اجتماعي» و «تاريخ» جاي داده شده است. براي درس مطالعات اجتماعي فيلم «بچه‌هاي آسمان» مجيد مجيدي در نظر گرفته شده و مسئولان اين برنامه معتقدند که اين فيلم مي‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا شباهت‌هاي موجود بين فرهنگ ايراني و آمريکايي را دريابند! در درس تاريخ نيز مسائلي چون تاريخ ملي شدن صنعت نفت در ايران، دلايل وقوع انقلاب اسلامي و رفتن شاه، و سياست‌هاي اتخاذي آمريکا نسبت به ايران بازگو مي‌شود.


طبيعتاً اين کار يک اقدام کاملاً ديپلماسي و فرهنگي است. براي ايجاد تغييرات، بهترين رده سني نوجوانان و جوانان هستند که مي‌توان با تعليم آنها برخي نگرش‌ها را در آنها نهادينه کرد. اين اقدام را مي‌توان نوعي «تعامل» و يا حتي «تقابل» فرهنگي دانست که در آن فرهنگي فراگيرتر و بانفوذتر مي‌شود که علاوه بر داشتن فناوري، قدرت و شناخت بيشتري نسبت به خود و ديگر فرهنگ‌ها داشته باشد و نقاط قوت و ضعف خود و ديگر فرهنگ‌ها را خوب بشناسد. با اين حال، واضح است که در اين تعامل و يا تقابل، فرهنگ‌ها از هم تأثير مي‌گيرند که اين تأثيرات مي‌تواند هم جنبه مثبت و هم منفي داشته باشد.
اما مسئله اين جاست که اين کار از سوي کشوري آغاز شده است که داراي فناوري و امکانات لازم براي پيش برد آن است و لذا مي‌تواند مطالبي را در برنامه‌هاي درسي و تعاملات فرهنگي خود قرار دارد که به سود منافع خود مي‌باشد.