کد خبر 439612
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

پرسپولیس و استقلال این فصل محتاط تر از همیشه وارد نقل و انتقالات شده اند. آنها برای تامین بودجه فصل آینده شان منتظر تعیین اسپانسر و کمک های مالی نهادهای دولتی هستند.

به گزارش مشرق، پرسپولیس و استقلال این فصل محتاط تر از همیشه وارد نقل و انتقالات شده اند. آنها برای تامین بودجه فصل آینده شان منتظر تعیین اسپانسر و کمک های مالی نهادهای دولتی هستند. دو باشگاهی که همیشه متهم هستند بدون درآمد، فقط خرج روی دست دولت می گذارند. با بسته شدن پرونده مزایده دو باشگاه آنها باز هم باید از جیب بیت المال هزینه کنند. هزینه هایی که صدای خیلی ها را درآورده و منتقدان آنها می پرسند این تیم ها با چه دستاوردی چنین هزینه ای به اموال عمومی تحمیل می کنند؟ حالا سوال اینجاست؛ پرسپولیس و استقلال واقعا بدون درآمد هستند یا فقط نمی توانند از درآمدهایشان استفاده کنند؟

حق پخش سه میلیاردی

بین 40 تا 70 درصد هزینه های هر باشگاه اروپایی، از حق پخش تلویزیونی تامین می شود؛ موضوعی که سال هاست در ایران هم مورد بحث بوده اما صدا و سیما اعتقاد چندانی به آن ندارد. در آخرین توافق سازمان لیگ و صدا و سیما، این فصل، صدا و سیما باید حدود 30 میلیارد بابت حق پخش پرداخت کند؛ رقمی که هنوز ریالی از آن داده نشده است.

به فرض پرداخت این رقم توسط صدا و سیما، طبق فرمولی که سازمان لیگ برای حق پخش تلویزیونی اعلام کرده 60 درصد رقم حق پخش به باشگاه ها می رسد و 40 درصد بابت مخارج مختلف فدراسیون و سازمان لیگ هزینه می شود. در این فرمول، 40 درصد حق پخش به صورت مساوی بین تیم ها تقسیم خواهد شد و 20 درصد، سهم تیم های پرطرفدار خواهد بود.

با یک حساب سر انگشتی، درآمد سرخابی ها از حق پخش تقریبا 30 میلیاردی لیگ چهاردهم سه میلیارد تومان است. رقمی که به سختی می تواند رقم قرارداد دو سه ستاره این تیم را تامین کند.

رقم واقعی

نحوه تعیین حق پخش تلویزیونی در کشورهای مختلف، براساس سود شبکه های تلویزیونی از پخش مسابقات تعیین می شود. هیچ کس نمی تواند به صورت دقیق سود صدا و سیما از پخش بازی های لیگ برتر را محاسبه کند.

محمدرضا ساکت، مشاور رییس سازمان لیگ می گوید اگر قرار باشد رقم حق پخش لی برتر ایران بر اساس عرف بین المللی محاسبه شود، به رقمی حدود 800 میلیارد تومان می رسد. رقمی که با مرور درآمدهای تلویزیون از پخش تلویزیونی لیگ برتر چندان هم دور از ذهن نیست.

به طور مثال قیمت آگهی های برنامه 90 به عنوان پرمخاطب ترین برنامه صدا و سیما، سال 92 ثانیه ای هشت میلیون و 143 هزار تومان بود که در گران ترین حالت به 16 میلیون و 286 هزار تومان می رسید. حالا تصور کند پخش تمام بازی های پرسپولیس و استقلال و مجموعا 240 بازی لیگ برتر از شبکه های سراسری و استانی، چه سودی برای صدا و سیما دارد.

البته صدا و سیما همه 240 بازی لیگ برتر را زنده روی آنتن نمی برد و بعضی از بازی ها به میزبانی تیم های بدون تماشاگر تهران مثل نفت و راه آهن، فقط توسط برنامه نود پخش می شود.

دو برابر بودجه فعلی

حالا اگر با ارقام جدید حق پخش را محاسبه کنیم، سهم تیم های لیگ برتری 480 میلیارد از این 800 میلیارد تومان خواهد بود و از این رقم چیزی نزدیک به 70 میلیارد تومان به سرخابی ها می رسد؛ رقمی که بیش از دو برابر بودجه این دو باشگاه در فصل گذشته خواهد بود.

فصل قبل، قرار بود پرسپولیس با 30 میلیارد تیمش را ببندد و اگر چنین رقمی به آنها پرداخت می شد، می توانستند بدون احتساب درآمد اسپانسر، فروش پیراهن، بلیت فروشی و سهم شان از تبلیغات دور زمین با بودجه ای دو برابری، تیم شان را آماده مسابقات کنند.

البته فرمول سازمان لیگ که 40 درصد حق پخش را برای هزینه های برگزاری مسابقات کنار می گذارد و دو سوم سهم تیم ها را به صورت مساوی تقسیم می کند، جای بحث زیادی دارد. در این فرمول، رتبه تیم ها در جدول هیچ تاثیری در سهم شان از حق پخش ندارد و تیم های پرطرفدار هم فقط در 20 درصد از کل حق پخش به صورت جداگانه سهیم هستند.

محاسبه اسپانیایی

در کشور اسپانیا به خاطر تفاوت بسیار زیاد تعداد طرفداران و آگهی های تلویزیونی رئال و بارسا با سایر تیم ها، این دو تیم سهم متفاوتی در حق پخش تلویزیونی دارند. یعنی دو باشگاه بزرگ اسپانیا، به اندازه درآمد متفاوتی که از حق پخش به جیب شبکه های تلویزیونی می ریزند، سهم متفاوتی هم از حق پخش برمی دارند. سال گذشته سهم این دو تیم از حق پخش تلویزیونی کشور اسپانیا حدود 42 درصد از کل حق پخش بود که به تیم های اسپانیایی رسید. از 760 میلیون یورویی که باشگاه های اسپانیایی گرفتند، جموعا 317 میلیون یورو به جیب رئال و بارسا رفت.

با توجه به اینکه در کشو رایران هم بخش اعظمی از تبلیغات تلویزیونی به بازی های دو تیم سرخابی پایتخت مربوط می شود و آنها تنها باشگاه هایی هستند که تمام بازی هایشان از شبکه های سراسری روی آنتن می رود، شاید اختلاف طرفداران شان با دیگر تیم ها از رئال و بارسا هم بیشتر شود.

با این فرمول اسپانیایی، سرخابی ها با توجه به درآمدی که برای صدا و سیما دارند می توانند حداقل صاحب 100 میلیارد تومان از حق پخش تلویزیونی شوند. این رقم، با محاسبه سهم 40 درصدی است که سازمان لیگ از حق پخش تلویزیونی لیگ برتر برمی دارد. درصدی که اکران هم به سهم حدود 20 درصدی در فرمول جهانی نزدیک شود، سهم سرخابی ها را به حدود 130 میلیارد تومان می رساند.

سایر درآمدها

سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی لیگ برتر، قراردادی 160 میلیارد تومانی برای دو سال بسته است. مشخص نیست این رقم که هنوز به صورت کامل به سازمان لیگ پرداخت نشده با چه فرمولی بین باشگاه ها تقسیم می شود.

بلیت های ورزشگاه آزادی با قیمت های بین 5 تا 18 هزار تومان هم با وجود کم تماشاگر بودن بازی های فصل گذشته سود جداگانه ای دارد. با کنار هم قرار دادن این ارقام، می توان سودی که پرسپولیس و استقلال هر سال برای نهادهای مختلف دارند را محاسبه کرد، سودی که البته به خاطر دولتی بودن ارکان ورزشی و صدا و سیما به جیب باشگاه ها نمی رود.

منبع: هفته نامه تماشاگران امروز