به گزارش مشرق، مهندس حسینعلی حاجیلو با بیان اینکه پروژههای تحقیقاتی سال 93 که در قالب قرارداد در دستور کار بوده به اتمام رسیده است، اظهار کرد: یکی از این پروژهها طرح «ارتباطات هوشمند خودرویی» (CVT) است که به کارفرمایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف اجرایی شد.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی شریف، افزایش ایمنی و تسهیلات مختلف برای خودروها را از اهداف اجرای این طرح نام برد و افزود: در این پروژه خودروها و جادهها به صورت توام هوشمند سازی میشوند تا یک سری قابلیتهای مختلفی که در حوزه ارتباطات خودرویی مورد انتظار است، ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: برای تست این طرح پایلوتی میان تهران تا رشت در مسیری در حدود 350 کیلومتر در نظر گرفته و تجهیزات آن بر روی 150 خودرو نصب شد. این پایلوت شامل 26 ایستگاه میان تهران تا رشت است ضمن آنکه در بخشی از شهر قزوین بر روی خودروهای امدادی تجهیزات این سامانه نصب شده است.
حاجیلو از آغاز مذاکرات با سرمایه گذاران و شرکتهای خودرو ساز برای تجاری سازی این سیستم در کشور خبر داد و اظهار داشت: برای این منظور تیم تجاری سازی برای این طرح در سازمان تشکیل شده و از هم اکنون زیر ساختهای اجرایی که ممکن است در آینده خودروها به آن نیاز داشته باشند نیز پیش بینی شده است.
وی تجهیزات ارتباطاتی داخل خودرو، تجهیزات هوشمند جادهای (RSU) و شبکه اطلاعاتی که خودروها و مسیر را به صورت هوشمند به یکدیگر متصل میکنند را از جمله زیر ساختهای اجرایی این پروژه ذکر کرد و گفت: برای این طرح 9 کاربرد مختلف تعریف و تست شده است که از آن جمله میتوان به پیشگیری از تصادفات زنجیرهیی در جادهها اشاره کرد.
به گفته وی اگر تصادفی در جاده رخ داده باشد به صورت خودکار به خودروهایی که در حال تردد هستند، اطلاع داده میشود و به این ترتیب از بروز تصادفات جلوگیری خواهد شد.
حاجیلو کاربرد دیگر این سیستم را ارائه گزارش آنلاین وضعیت آب و هوا برای خودروها عنوان کرد و گفت: ارائه پیشنهاد بهترین سرعت برای مدیریت بهتر ترافیک، اخذ عوارض بدون توقف خودروها و محاسبه عوارض بر اساس کیلومتر طی شده از دیگر کاربردهای این سیستم است.
وی از استقبال شرکتهای خودروساز و سرمایه گذار از این طرح خبر داد و افزود: در بسیاری از کشورها چون ژاپن و آمریکا از این سیستم برای ارتقای ایمنی جاده ها استفاده شده است.
برنامه سازمان جهاد دانشگاهی شریف برای تجاری سازی
حاجیلو، توجه ویژه به تجاری سازی یافتههای علمی را از اولویت های این سازمان عنوان و تصریح کرد: اینکه پس از تولید نمونه اولیه محصول فناورانه، چگونه میتوان آن را تجاری سازی کرد تا کشور بتواند از دستاوردهای تحقیقاتی آن بهره مند شود از دغدغههای اصلی جهاد دانشگاهی است؛ از این رو یکی از اولویتها، تجاری سازی محصولات و دستاوردهای فناورانه است.
وی با تاکید بر ضرورت پایش دستاوردهای فناورانه محققان سازمان جهاد دانشگاهی شریف، خاطر نشان کرد: متاسفانه در سالهای قبل، برخی پروژههای تحقیقاتی انجام میشد که به مرحله تجاری سازی نرسیدند، در نتیجه نیاز کشور به صورت پایدار رفع نشد و پس از مدتی مجددا واردات این محصولات انجام میشود.
وی با اشاره به حجم تجاری سازی فناوری در این واحد جهاد دانشگاهی گفت: در سالهای گذشته به دلیل نبود رویکرد تجاری سازی، این پروسه به صورت پراکنده با فروش و واگذاری دانش فنی انجام شده است ولی در حالی حاضر به این نتیجه رسیدیم که این مسیر جوابگوی نیازهای کشور نیست.
حاجیلو خاطر نشان کرد: زمانی که پروژهای به محصول میرسد در ابتدای راه است و باید حمایت شود تا در رقابتهای بازار باقی بماند. از این رو تجاری سازی دستاوردهای این واحد جهاد دانشگاهی به صورت مشارکتی انجام خواهد شد.
دلایل سازمانی شدن جهاد دانشگاهی شریف
رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ارتقا این واحد جهاد دانشگاهی افزود: با پیگیریهای انجام شده جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف به سازمان جهاد دانشگاهی شریف ارتقاء یافته است.
وی در این باره توضیح داد: شاخه جهاد دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف به صورت دو مجموعه مستقل "واحد صنعتی شریف" و "پژوهشکده توسعه تکنولوژی" فعالیت داشتند که هم اکنون این دو مجموعه با هم به عنوان سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف فعالیت میکنند. این تغییر منجر به این شد که یکسری برنامه ریزیهایی برای هماهنگ سازیهای دو مجموعه "واحد" و "پژوهشکده" که در حال حاضر به صورت یک مجموعه مستقل به نام سازمان فعالیت میکنند، صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف یکی از این برنامهها را در حوزه پشتیبانی دانست و ادامه داد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته در این حوزه، کل پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی شریف به صورت یکپارچه فعالیت میکنند.
وی با اشاره به برنامه دیگر این سازمان که در راستای تقویت فعالیتهای پژوهشی آن انجام میشود، گفت: این برنامه ریزی به گونهای انجام شده است که پژوهشکده توسعه تکنولوژی این سازمان تمامی گروههای پژوهشی را پوشش میدهد.
حاجیلو تاکید کرد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته از سال جاری پژوهشکده توسعه تکنولوژی خدمات بیشتری را به جامعه صنعتی ارائه خواهد داد.
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی افزود: تجدید نظرهایی در زمینههای کاری سازمان جهاد دانشگاهی شریف صورت گرفت که در این راستا چهار زمینه کاری "توسعه تکنولوژی صنعتی"، "اتوماسیون و مکاترونیک"، "فناوری اطلاعات" و "اندازه گیری و ابزار دقیق" به عنوان اولویتهای اصلی توسعه فعالیتهای پژوهشی سازمان مد نظر قرار گرفتهاند.
حاجیلو ادامه داد: علاوه بر اینها، این سازمان با توجه به نیازمندیهای امروز جامعه صنعتی، توسعه آزمایشگاههای آزمون و تست قطعات و مواد را در برنامههای خود قرارداده است.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی شریف، افزایش ایمنی و تسهیلات مختلف برای خودروها را از اهداف اجرای این طرح نام برد و افزود: در این پروژه خودروها و جادهها به صورت توام هوشمند سازی میشوند تا یک سری قابلیتهای مختلفی که در حوزه ارتباطات خودرویی مورد انتظار است، ارتقا یابد.
وی تصریح کرد: برای تست این طرح پایلوتی میان تهران تا رشت در مسیری در حدود 350 کیلومتر در نظر گرفته و تجهیزات آن بر روی 150 خودرو نصب شد. این پایلوت شامل 26 ایستگاه میان تهران تا رشت است ضمن آنکه در بخشی از شهر قزوین بر روی خودروهای امدادی تجهیزات این سامانه نصب شده است.
حاجیلو از آغاز مذاکرات با سرمایه گذاران و شرکتهای خودرو ساز برای تجاری سازی این سیستم در کشور خبر داد و اظهار داشت: برای این منظور تیم تجاری سازی برای این طرح در سازمان تشکیل شده و از هم اکنون زیر ساختهای اجرایی که ممکن است در آینده خودروها به آن نیاز داشته باشند نیز پیش بینی شده است.
وی تجهیزات ارتباطاتی داخل خودرو، تجهیزات هوشمند جادهای (RSU) و شبکه اطلاعاتی که خودروها و مسیر را به صورت هوشمند به یکدیگر متصل میکنند را از جمله زیر ساختهای اجرایی این پروژه ذکر کرد و گفت: برای این طرح 9 کاربرد مختلف تعریف و تست شده است که از آن جمله میتوان به پیشگیری از تصادفات زنجیرهیی در جادهها اشاره کرد.
به گفته وی اگر تصادفی در جاده رخ داده باشد به صورت خودکار به خودروهایی که در حال تردد هستند، اطلاع داده میشود و به این ترتیب از بروز تصادفات جلوگیری خواهد شد.
حاجیلو کاربرد دیگر این سیستم را ارائه گزارش آنلاین وضعیت آب و هوا برای خودروها عنوان کرد و گفت: ارائه پیشنهاد بهترین سرعت برای مدیریت بهتر ترافیک، اخذ عوارض بدون توقف خودروها و محاسبه عوارض بر اساس کیلومتر طی شده از دیگر کاربردهای این سیستم است.
وی از استقبال شرکتهای خودروساز و سرمایه گذار از این طرح خبر داد و افزود: در بسیاری از کشورها چون ژاپن و آمریکا از این سیستم برای ارتقای ایمنی جاده ها استفاده شده است.
برنامه سازمان جهاد دانشگاهی شریف برای تجاری سازی
حاجیلو، توجه ویژه به تجاری سازی یافتههای علمی را از اولویت های این سازمان عنوان و تصریح کرد: اینکه پس از تولید نمونه اولیه محصول فناورانه، چگونه میتوان آن را تجاری سازی کرد تا کشور بتواند از دستاوردهای تحقیقاتی آن بهره مند شود از دغدغههای اصلی جهاد دانشگاهی است؛ از این رو یکی از اولویتها، تجاری سازی محصولات و دستاوردهای فناورانه است.
وی با تاکید بر ضرورت پایش دستاوردهای فناورانه محققان سازمان جهاد دانشگاهی شریف، خاطر نشان کرد: متاسفانه در سالهای قبل، برخی پروژههای تحقیقاتی انجام میشد که به مرحله تجاری سازی نرسیدند، در نتیجه نیاز کشور به صورت پایدار رفع نشد و پس از مدتی مجددا واردات این محصولات انجام میشود.
وی با اشاره به حجم تجاری سازی فناوری در این واحد جهاد دانشگاهی گفت: در سالهای گذشته به دلیل نبود رویکرد تجاری سازی، این پروسه به صورت پراکنده با فروش و واگذاری دانش فنی انجام شده است ولی در حالی حاضر به این نتیجه رسیدیم که این مسیر جوابگوی نیازهای کشور نیست.
حاجیلو خاطر نشان کرد: زمانی که پروژهای به محصول میرسد در ابتدای راه است و باید حمایت شود تا در رقابتهای بازار باقی بماند. از این رو تجاری سازی دستاوردهای این واحد جهاد دانشگاهی به صورت مشارکتی انجام خواهد شد.
دلایل سازمانی شدن جهاد دانشگاهی شریف
رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به ارتقا این واحد جهاد دانشگاهی افزود: با پیگیریهای انجام شده جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف به سازمان جهاد دانشگاهی شریف ارتقاء یافته است.
وی در این باره توضیح داد: شاخه جهاد دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف به صورت دو مجموعه مستقل "واحد صنعتی شریف" و "پژوهشکده توسعه تکنولوژی" فعالیت داشتند که هم اکنون این دو مجموعه با هم به عنوان سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف فعالیت میکنند. این تغییر منجر به این شد که یکسری برنامه ریزیهایی برای هماهنگ سازیهای دو مجموعه "واحد" و "پژوهشکده" که در حال حاضر به صورت یک مجموعه مستقل به نام سازمان فعالیت میکنند، صورت گیرد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف یکی از این برنامهها را در حوزه پشتیبانی دانست و ادامه داد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته در این حوزه، کل پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی شریف به صورت یکپارچه فعالیت میکنند.
وی با اشاره به برنامه دیگر این سازمان که در راستای تقویت فعالیتهای پژوهشی آن انجام میشود، گفت: این برنامه ریزی به گونهای انجام شده است که پژوهشکده توسعه تکنولوژی این سازمان تمامی گروههای پژوهشی را پوشش میدهد.
حاجیلو تاکید کرد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته از سال جاری پژوهشکده توسعه تکنولوژی خدمات بیشتری را به جامعه صنعتی ارائه خواهد داد.
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی افزود: تجدید نظرهایی در زمینههای کاری سازمان جهاد دانشگاهی شریف صورت گرفت که در این راستا چهار زمینه کاری "توسعه تکنولوژی صنعتی"، "اتوماسیون و مکاترونیک"، "فناوری اطلاعات" و "اندازه گیری و ابزار دقیق" به عنوان اولویتهای اصلی توسعه فعالیتهای پژوهشی سازمان مد نظر قرار گرفتهاند.
حاجیلو ادامه داد: علاوه بر اینها، این سازمان با توجه به نیازمندیهای امروز جامعه صنعتی، توسعه آزمایشگاههای آزمون و تست قطعات و مواد را در برنامههای خود قرارداده است.