کد خبر 442482
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از سیل پیشنهادات کمپانی‌‌های سازنده هواپیما به ایران از اولین ساعات توافق خبر داد و ضمن تأکید بر پرهیز از هر گونه رفتار هیجانی، گفت: انتخاب شرکا بر اساس‌ سنجش رفتار آنها در دوران تحریم انجام شود، ضمن آن که باید صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما در دوران پسا تحریم وارد میدان شود.

به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی در تشریح تأثیر رفع تحریم‌ها بر صنعت حمل و نقل هوایی کشور و الزامات صنعت در شرایط کنونی اظهار داشت: صنعت حمل و نقل هوایی ایران در دوران تحریم با وجود همه محدودیت‌ها‌ سر پا ایستاد ‌و به فعالیت خود ادامه ‌داد، حتی در شرایط تحریم شاهد رشد پرواز‌ها، افزایش تعداد هواپیماها، رشد ایمنی پرواز و اخذ گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی بودیم.
 
وی به توافق‌نامه 1+5 و برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت‌: حال هم باید از شرایط به وجود آمده استفاده لازم را داشت و در راستای توسعه و رشد بیشتر صنعت گام برداشته شود.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش‌زمینه استفاده از شرایط امروز صنعت حمل و نقل هوایی را توسعه زیرساخت‌ها در کشور عنوان کرد‌.
 
‌* پیشنهادات ایمیلی و تلفنی کمپانی‌های اروپایی برای همکاری با ایرلاین‌های ایران
 
اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه اشتیاق شرکت‌های اروپایی برای حضور در بازار ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: ‌از روزی که توافق انجام شد ‌چندین کمپانی برای همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ما اعلام آمادگی کرده‌اند و در این باره تماس‌های زیادی توسط کمپانی‌ها و شرکت‌های مرتبط با صنعت انجام‌ و درخواست‌هایی از طریق ایمیل و یا حتی تلفن مطرح شد.
 
وی تأکید کرد: البته شرکت‌های هواپیمایی ما باید کمپانی و شرکت‌هایی را برای همکاری انتخاب کنند که ساز و کار بازار حمل و نقل هوایی ایران را بشناسند؛ مثلاً شرکت‌هایی که در زمان تحریم ارتباط مناسبی با کشور ما داشته‌اند و آنهایی که بتوانند در شرایط رقابتی، قیمت کمتری را برای همکاری داشته باشند.
 
‌‌* حذف واسطه‌ها و کاهش زمان تأمین قطعات هواپیما
 
اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه همکاری کمپانی‌های سازنده و شرکت‌های هواپیمایی دنیا با ایران در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود، بیان کرد: در راستای قطعه‌سازی و بازسازی هواپیماها ‌پیشنهاداتی داشته‌ایم.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی ما تا پیش از این از طریق واسطه‌ها نیازمندی‌های خود را تأمین می‌کردند و کمپانی‌های سازنده هم از طریق واسطه‌ها اجناس خود را به ما می‌فروختند، اما پس از این توافقات واسطه‌گری‌ها حذف خواهند شد و ‌خود شرکت‌های سازنده بدون واسطه با ما در ارتباط خواهند بود.
 
وی تأکید کرد: قطعاً با حذ‌ف واسطه‌گری‌ها هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی کاهش می‌یابد ضمن آنکه در تأمین قطعات، بازسازی و اورهال هواپیماها و یا خرید هواپیما، زمان کوتاه می‌شود.
 
* پرهیز از رفتارهای هیجانی پس از تحریم/ انتخاب شرکا بر اساس‌ رفتار آنها در دوران تحریم
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه ‌‌توسعه صنعت حمل و نقل هوایی نیازمند بسترسازی مناسب است، بیان کرد: این بستر و زیرساخت باید در داخل کشور فراهم شود، در گام اول باید سعی کنیم که از هر گونه رفتار هیجانی پرهیز کنیم ضمن آنکه ‌شرکای خود را با توجه به پیشینه عملکرد آنها در دوران تحریم و بعد از توافق، انتخاب‌ کنیم.
 
اسعدی سامانی درباره برنامه شرکت‌های هواپیمایی بعد از توافقات اخیر‌ اظهار داشت: این فعالیت گسترده خواهد بود، بالأخره حدود 30 سال این صنعت کمبودهایی داشت ضمن آنکه فشارهای تحریم را تحمل می‌کرد، اما امیدواریم با شرایط ایجاد شده این کمبودها رفع شود. در این‌باره حتماً نیازمند نگرشی جدید در صنعت حمل و نقل هوایی هستیم ضمن آنکه ‌‌توجه مضاعف مسئولان به صنعت ضروری است. باید نگرش جدیدی بین مسئولان کشور ایجاد شود و این صنعت مورد توجه بیشتر‌ قرار گیرد به هر حال قابلیت و ظرفیت های فراوانی برای توسعه دارد.
 
* ارائه مشوق برای جذب ‌سرمایه‌‌گذار در صنعت/ ‌لزوم رقابتی شدن نرخ خدمات
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه حمل و نقل هوایی موتور توسعه اقتصادی کشور است، تأکید کرد:‌ میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت باید افزایش یابد.
 
وی با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ظرفیت موجود این کشور نیاز ما به ناوگان هوایی رقم بالایی است، گفت: لازم است زیرساخت‌هایی فراهم شود که جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به این صنعت با ارائه مشوق‌های مناسب افزایش یابد که البته یکی از این مشوق‌ها رقابتی شدن نرخ‌ صنعت حمل و نقل هوایی است.
 
* لزوم اصلاح ساختار سازمان هواپیمایی کشوری/ حذف مقررات زائد در دستور کار باشد
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ‌بیان کرد: ‌البته در این راستا باید زیرساخت‌هایی هم در کشور فراهم شود که برای تأمین زیرساخت‌ها در گام اول باید ساختار سازمان هواپیمایی کشوری اصلاح شود و در این‌باره مقررات زدایی داشته باشیم.
 
وی بر لزوم اصلاح قوانین صنعت تأکید کرد و گفت: بهبود فضای کسب و کار، آزادسازی نرخ‌ها طبق قانون برنامه، به روز کردن تجهیزات ناوبری فرودگاه‌ها، آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، افزایش استانداردهای آموزشی، تمرکز سیاستگذاری در تصمیم‌گیری و اصلاح قوانین مرتبط، از پیش‌مقدمات و زیرساخت‌های توسعه همکاری‌های حمل و نقل هوایی ایران با دنیا است.
 
اسعدی سامانی با تأکید بر لزوم خصوصی‌سازی واقعی صنعت حمل و نقل هوایی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا همه بخش‌های خصوصی بتوانند وارد این صنعت شوند، مثلاً‌ شرایطی که در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری برای ورود اشخاص به صنعت تعیین کرده است، مناسب نیست و محدودیت‌هایی را برای ورود اشخاص به وجود آورده است.
 
وی ادامه داد: صدور مجوز فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر محدودیت‌هایی دارد که باید رفع شود، لازم است در این عرصه گشایش‌هایی انجام شود و مقررات زدایی و تسهیل فعالیت‌ها در این حوزه می‌تواند به رشد صنعت کمک کند.
 
* بانک‌ها و صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما در دوران پساتحریم وارد میدان شوند ‌
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به الزامات توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در دوران پساتحریم اشاره کرد و افزود: ‌رفع نرخ‌های تکلیفی و آزادسازی نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی، تسهیل مقررات استفاده از صندوق توسعه ملی، امکان استفاده از فاینانس خارجی، استفاده از هواپیمای اجاره‌ای در کوتاه مدت و با سال ساخت کمتر، در شرایط فعلی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی اظهارداشت: در حال حاضر در بحث تأمین نقدینگی صنعت مشکلاتی دارد و باید بانک‌ها به این عرصه وارد شوند‌.؛ به هر حال به تعداد فراوانی هواپیما نیاز داریم که تأمین مالی آن از سوی شرکت‌های امکان‌پذیر نیست و باید بانک‌ها و صندوق توسعه ملی وارد میدان شوند
 
* لزوم افزایش ظرفیت پارکینگ هواپیما در فرودگاه‌ها/ تقویت شرکت فرودگاه‌‌ها الزامی است
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر یکی از محدودیت‌هایی که در فرودگاه‌های ما وجود دارد، محدودیت ‌فضای پارکینگ فرودگاه‌ها است؛ ظرفیت فعلی پارکینگ هواپیما در فرودگاه‌ها پاسخگوی ناوگان فعلی ما ‌هم نیست چه برسد به اینکه بخواهیم تعداد زیادتری هواپیما خریداری و وارد کشور کنیم.
 
اسعدی سامانی بیان کرد: لازم است سرمایه‌گذاری در حوزه فرودگاهی افزایش یابد و شرکت فرودگاه‌های کشور تقویت شود و یا با جذب سرمایه گذاری بیرونی ظرفیت فرودگاه‌ها افزایش یابد.
 
* افزایش بدهی انباشته ایرلاین‌های داخلی/ مشکلات مالی صنعت باید قبل از تعامل جهانی رفع شود
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مشکلات مالی ایرلاین‌‌های داخلی اشاره کرد و افزود:‌ مشکلات صنعت نظیر تک‌نرخی بودن قیمت بلیت‌ موجب افزایش بدهی‌های انباشته شرکت‌های هواپیمایی به شرکت نفت و شرکت فرودگاه‌های کشور شده است.
 
وی عدم تخصیص ارز مبادله‌ای را از دیگر مشکلات مالی ایرلاین‌ها عنوان کرد و گفت: فشارهای مالی ناشی از نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ سوخت، افزایش تعرفه‌های فرودگاهی، هزینه‌های سنگین مربوط به ترخیص موتور و قطعات هواپیما در گمرک، مالیات بر ارزش افزوده ترخیص هواپیما با وجود معافیت گمرکی ورود هواپیما، از مشکلات مالی پیش‌روی ایرلاین‌ها است که حتماً باید قبل از تعامل با دنیا رفع شود.
 
اسعدی سامانی افزود: عوارض متعددی که روی بلیت دریافت می‌شود نظیر عوارض فرودگاهی و عوارض شهرداری امری غیر ضروری است.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: دو فرودگاهی بودن تهران‌ (مهرآباد و فرودگاه امام خمینی‌) موجب افزایش پروازهای خالی هواپیماهای ایرلاین‌ها شده است، و همه اینها هزینه‌هایی را به شرکت‌های هواپیمایی وارد می‌کند که این نیازمند زیرسازی در فضای جدید است تا بتوان از این فرصت استفاده کرد.
 
بر اساس‌ مفاد توافق‌نامه 1+5 و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)‌ برای اولین بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم خواهد شد.
بر اساس یکی از این بندها که مرتبط با صنعت هوانوردی است، تحریم‌ها و تدابیر محدود کننده در خصوص دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیماهای باری ایرانی، لغو می‌شود.
منبع: فارس