کد خبر 444738
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نیروهای ارتش اوکراین از اواخر پاییز سال جاری میلادی تحت تعلیم نظامیان آمریکایی قرار می گیرند.

به گزارش مشرق، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت: این آموزش بخشی از همکاری دفاعی با اوکراین است و بنا به تقاضای کی یف انجام خواهد شد. با این برنامه، مجموع کمک های امنیتی آمریکا به اوکراین از سال 2014 تا کنون به 244 میلیون دلار می رسد.

یکی از افسران آمریکا در اروپا گفت: «این آموزش به معنای ارایه تسلیحات مهلک از سوی آمریکا به اوکراین نیست و در راستای تقویت امنیت این کشور در پی تصرف کریمه از سوی روسیه در سال گذشته و گسترش روند جدایی طلبی در شرق و مناطق روسی زبان اوکراین است.»

تونر نیز ضمن تاکید بر ارایه تسلیحات غیرمهلک به اوکراین، گفت: برنامه ای برای تغییر این روند وجود ندارد.

نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا با هدف تقویت توانمندی های دفاع داخلی، از بهار امسال شروع به تعلیم نیروهای گارد ملی وزارت کشور اوکراین کردند.

به گزارش ایرنا، بخش های شرقی اوکراین با اکثریت روس زبان، پس از برکناری «ویکتور یانوکوویچ» رییس جمهوری پیشین اوکراین در فوریه 2014 (بهمن 1392)، به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید درکی یف، به عرصه فعالیت طرفداران جدایی طلبان و درگیری های مداوم با نیروهای ارتش تبدیل شد.

درگیری های شرق اوکراین در 15 آوریل 2014 (26 فروردین 93) با عملیات «ضد تروریستی» دولت برای سرکوب ناآرامی های این منطقه آغاز شد و براساس آمار سازمان ملل متحد تاکنون بیش از 6 هزار کشته برجا گذاشته است.

دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه با میانجیگری آلمان و فرانسه و با حضور روسیه در ماه فوریه به توافقنامه ای برای آتش بس در شرق اوکراین دست یافتند که تاکنون بارها نقض شده است. طرفین بارها یکدیگر را نقض این توافق متهم کرده اند.
منبع: ایرنا