کد خبر 452034
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

شرایط و ضوابط تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه برای طلاب متقاضی اعلام شده و تاکنون ۲۲۰۰ طلبه موفق به دریافت مجوز تحصیل همزمان شدند.

 به گزارش مشرق، تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه از دغدغه‌های طلاب و مسئولان حوزه بوده و هست. از یک طرف طلاب علوم دینی برای پاسخ به نیازهای علمی جامعه و حضور در  عرصه‌های مختلف علمی اشتیاق به تحصیل در دانشگاه دارند، از سویی دیگر مسئولان حوزه اعتقاد دارند که یکی از راه‌های مفید برای بومی سازی علوم انسانی در کشور، ورود طلاب به شاخه‌های مختلف علمی است.

بر این اساس شورای عالی حوزه‌های علمیه در آئین‌نامه‌ای شرایط و ضوابط تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه را برای طلاب علاقه مند تصویب کرد تا روند تحصیلی این افراد مورد حمایت و نظارت نهادهای مسئول حوزوی باشد.

به گفته مدیرکل امور آموزشی و مدارس حوزه‌های علمیه این اقدام از سال ۹۰ به شکل سازمان یافته در حوزه آغاز و کمیسیون تحصیل همزمان تشکیل شده تا پرونده و سوابق طلابی که تقاضای تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه دارند بررسی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی اظهار کرد: از سال ۹۰ تا کنون بیش از ۲۲۰۰ پرونده در این کمیسیون مطرح شده و مجوز تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه صادر شد.



بهره‌مندی از مزایای حوزه و دانشگاه

وی با اشاره به برخی اصول مورد تاکید مسئولان حوزه در این طرح تاکید کرد: طلابی که علاقه مند به تحصیل در دانشگاه هستند در درجه اول باید اصالت حوزوی خود را از نظر زی طلبگی و مسائل آموزشی و رسالت‌های تحقیقی و پژوهشی حفظ کنند، از طرف دیگر طرز تفکر اسلامی و بنیادین که نیاز طلاب است باید در جان طلاب شکل گرفته باشد تا در این طرح شرکت کنند.

حجت‌الاسلام عباسی اتمام سطح دو حوزه را یکی از شرایط مهم تحصیل همزمان بیان کرد و افزود: طلاب در صورت اخذ مجوز تحصیل همزمان، هم می‌توانند تحصیلات خود را به صورت رسمی در حوزه ادامه دهند و هم از مزایای حوزه برخوردار باشند و می‌توانند از خدمات آموزشی و رفاهی دانشگاه بهره‌مند شوند.

نظارت بر نحوه تحصیل طلاب در این آئین نامه مورد توجه بوده و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با توجه به تعهدی که از طلاب علاقه مند اخذ می‌کند، تحصیل همزمان در دانشگاه و حوزه را رصد می‌کند.

به گفته حجت‌الاسلام عباسی، با توجه به اینکه طلاب متقاضی تحصیل همزمان در حوزه و دانشگاه به عنوان نماینده حوزه و با مدارک تایید شده توسط حوزه علمیه وارد دانشگاه می‌شوند، حوزه علمیه در بررسی تقاضای طلاب، توان تحصیل همزمان بر اساس رشد تحصیلی در سال‌های گذشته و تناسب رشته با رسالت و اهداف حوزه‌های علمیه را در نظر می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل همزمان طلاب:

۱. یک دوره کپی شناسنامه.

۲. کپی کارت ملی.

۳. کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دارای اعتبار.

۴. ارائه تعهدنامه با امضای زنده شخص متقاضی.

۵. تکمیل فرم‌های مربوطه.

شرایط احراز صلاحیت:

۱. اتمام سطح  دو حوزه.

۲. رشد تحصیلی متناسب با مقررات حوزه.

۳. توانایی تحصیل در حوزه و دانشگاه به صورت همزمان.

۴. حسن سابقه و رعایت زی طلبگی در مدت تحصیل در حوزه.

۵. داشتن انگیزه مثبت از تحصیل در دانشگاه.

۶. متناسب بودن رشته انتخابی با نیازهای روز و ضرورت فراگیری آن برای طلاب.

۷. تعهد کتبی مبنی بر رعایت شئون روحانیت و مقررات حوزه همراه با ادامه فعالیت‌های حوزوی در مدت تحصیل در دانشگاه و بعد از فراغت از تحصیل.

۸. قبول مأموریت از طرف مرکز مدیریت حوزه های علمیه پس از اتمام از تحصیل در دانشگاه.



مقررات:

۱. اشتغال به تحصیلات دانشگاهی از تاریخ تصویب این قانون (مصوبه شماره ۲۹۲ مورخ ۳۰/۱۱/۱۳۸۷) بدون اخذ مجوز به منزله انصراف از حوزه تلقی شده و پذیرش مجدد منوط به موافقت کمیسیون مزبور خواهد بود.

۲. طلابی که قبلا به دلیل عدم اطلاع از این قانون در دانشگاه شرکت کرده و در اواسط تحصیل هستند برای تشکیل پرونده و اخذ مجوز در اسرع وقت اقدام نمایند.

۳. ارائه گواهی سوابق تحصیلی و ریز نمرات صرفا پیرو استعلام دانشگاه مربوطه انجام خواهد شد و بدون استعلام گواهی صادر نخواهد شد.

۴. طلابی که با دریافت معرفی از حوزه در دانشگاه تحصیل می‌کنند در صورت رعایت تعهدات می‌توانند از امتیازات حوزه مطابق ضوابط استفاده کنند.

۵. در صورت اثبات تخلف از تعهدات، با نظر کمیسیون دستور قطع تمام مزایای حوزوی، به مراکز مربوط صادر خواهد  و بر اساس آیین نامه ملزم به تأدیه خسارات می باشند.

۶. دریافت شهریه در مدت تحصیل، به نظر مراجع عظام بستگی دارد.

۷. لازم است ابتدای هر سال تحصیلی افراد، جهت تمدید مجوز با توجه به  تعهدات، به واحد متصدی تحصیل همزمان در معاونت آموزش مراجعه نمایند.

۸. با توجه به طولانی بودن روند تایید صلاحیت متقاضی توسط معاونت محترم آمار وسپس کمیسیون مربوطه امکان زمانبندی دقیق و روشن وجود ندارد.

مراحل اجرایی:

۱. ثبت نام و تکمیل فرم‌های مربوطه توسط شخص متقاضی (پس از ارائه قبولی در مرحله اول کنکور)

۲. تشکیل و تکمیل پرونده (بر اساس مدارک و فرم‌های ناقص پرونده تشکیل نمی‌شود)

۳. استعلام وضعیت اخلاقی، سیاسی، اعتقادی و... متقاضی از معاونت آمار.

۴. ارسال پرونده به کمیسیون پس از نظر مساعد معاونت آمار (لازم است تعداد پرونده‌ها در این مرحله به حد نصاب تشکیل کمیسیون برسد.)

۵. دریافت نتیجه کمیسیون و ارسال پیامک به متقاضی.

۶. پاسخگویی به استعلام نهادهای دانشگاهی و مرتبط.

۷. نظارت بر عمل به تعهدات و رعایت شئونات اخلاقی، سیاسی، اعتقادی.

۸. ارجاع مجدد پرونده به کمیسیون تجدید نظر با تغییر شرایط یا عدم پایبندی متقاضی به تعهدات.

۹. صدور حکم قطع مزایا و انصراف حوزوی برای افرادی که از مفاد تعهدنامه تخلف کنند و یا افرادی که بدون هماهنگی با مرکز مدیریت در مراکز دانشگاهی به تحصیل مشغول شوند.
منبع: مهر