کد خبر 455524
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

اقلیت های مذهبی در عصر حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) باقی خواهند ماند و شرایط «ذمه» را خواهند پذیرفت و تحت الحمایه حکومت اسلامی آزادانه زندگی خواهند کرد.

 به گزارش مشرق، عقیده به «منجی اعظم» و «مهدی موعود» یک عقیده عمومی و مشترک است و اختصاص به یک قوم و یک ملت و یک دین خاص ندارد. در ادیان و مذاهب گوناگون که در جهان حکومت می کنند؛ عموما ظهور او را خبر داده اند. ولی در اسلام, به خصوص در مذهب شیعه این موضوع, بسیار عمیق تر و وسیع تر و جدی تر عنوان شده است؛ به نحوی که در مذهب شیعه, اعتقاد به ظهور مهدی (عجل الله فرجه الشریف) در ردیف اعتقاد به وقوع قیامت و تکذیب و تصدیقش در ردیف تکذیب و تصدیق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد. [1]

یهود و نصارا در دولت مهدوی

در خصوص سرنوشت یهود و مسیحی ها در حکومت جهانی حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), دو دسته روایت و حدیث وجود دارد:

الف) همگی در زیر چتر اسلام
در بعضی از آیات قرآن آمده که یهود و مسیحی ها تا روز قیامت باقی خواهند بود. که مضمون آنان بدین شرح است: «ما از نصاری پیمان گرفتیم و آنان, پیمان شکنی کردند و ما هم دشمنی را تا قیامت در بینشان انداختیم و ...». [ر.ک: المائده/64: « وَ مِنَ الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ أَخَذْنا میثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَیْنا بَیْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا یَصْنَعُون‏»]

این قبیل از آیات دلالت بر وجود «یهود و نصاری» تا قیامت دارند. و در روایات نیز آمده است که ابوبصیر طی سوالات گوناگون از امام صادق علیه السلام پرسید: «امام زمان با اهل ذمه چه خواهد کرد؟ امام فرمود: مانند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  با آنان پیمان می بندد, آنان هم با کمال خضوع با دست خودشان جزیه می پردازند». [2]

امام باقر علیه السلام نیز در این باره می فرماید: «وقتی که قائم اهل بیت قیام کرد, تورات و سایر کتاب های آسمانی را از غاری که در انطاکیه واقع شده, استخراج می نماید, بین اهل تورات با تورات و بین اهل انجیل با انجیل و بین اهل زبور با زبور و بین اهل قرآن با قرآن قضاوت خواهد کرد». [3]

بنابراین در حکومت جهانی حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), حقوق تمام اقلیت ها به طور کامل مراعات خواهد شد, اهل کتاب و کسانی که شبهه کتاب دارند, خواهند توانست با انعقاد پیمان «ذمه» و کسب تابعیت, در قلمرو حکومت اسلامی آزادانه زندگی کنند و از حقوق و انسانی خود بهره مند گردن

بدین ترتیب «اهل ذمه» در دولت مهدی از نظر قضائی کاملا آزاد خواهند بود, در منازعات و اختلافات مخصوص خود خواهند توانست به دادگاه های خود مراجعه کنند و اگر خودشان دادگاه ویژه نداشته باشند و یا با افراد مسلمان اختلاف و نزاعی پیدا کردند با کمال اطمینان به حاکم مسلمین مراجعه نمایند. و از این روایت استفاده می شود که حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) به هنگام قضاوت میان اقلیت های مذهبی با کتاب های خودشان قضاوت خواهد کرد. و همین خوشرفتاری و مسالمت مسلمانان با اقلیت های مذهبی در دولت مهدی, سبب خواهد شد که اقلیتهای مذهبی به خصوص یهود و نصاری تا پایان, در جهان خواهند ماند. [4]

ب) جنگ تا پیروزی بر ادیان:

در مقابل این آیات و روایات, احادیث و روایات مخالف دیگری نیز وجود دارند, که دلالت دارد که دولت حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف), غیر از مسلمانان احدی روی زمین باقی نخواهد ماند و آن حضرت دین اسلام را به اهل کتاب عرضه می دارد, اگر قبول کنند, محفوظ مانده و اگر مخالفت کنند, کشته خواهند شد. [5] از امام محمد باقر علیه السلام نقل نموده اند که ایشان فرمودند: «خداوند متعال شرق و غرب عالم را به روی او می گشاید و آنقدر جنگ می کند که جز دین محمد صلی الله علیه و آله و سلم چیزی باقی نمی ماند». [6]   

از آنجایی که این روایت و روایات از این دست, علاوه بر ضعف سند, مخالف قرآن و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اصول مسلم اسلام است, لذا از درجه اعتبار ساقط می باشد.

ندای توحید بر بام جهان

بنابراین اقلیت های مذهبی در عصر حضرت مهدی(عجل الله فرجه الشریف) باقی خواهند ماند و شرایط «ذمه» را خواهند پذیرفت و تحت الحمایه حکومت اسلامی آزادانه زندگی خواهند کرد. اما دولتهای باطل همه سقوط می کنند و همه قدرت و حکومت جهان به دست مسلمانان می افتد و دین اسلام بر تمام ادیان غالب می گردد و بانگ توحید از همه جا بلند می شود. [7]

پی نوشت ها:
1. داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, قم, نشر مرتضی, چاپ هشتم, ص42
2. مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت, مۆسسة الوفاء، 1404ه, ج52, ص376, ح177
3. النعمانى, محمد بن ابراهیم، الغیبة، تهران، مكتبة الصدوق، 1397ق, ص237, ح26 و نیز: مجلسى، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار, پیشین, ج51, ص29, ح2
4. داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, پیشین, صص155-156
5. ر.ک: طسوجی, محمد حسین, مهدی (عج) معجزه جاودان, قم, لاهیجی, چاپ اول, 1382ش, صص151و152 ؛ داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, پیشین, ص157
6. مجلسى، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، پیشین, ج52, ص390
7. داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, پیشین, ص157

منبع: تبیان