به گزارش مشرق، امید به بهبود در اوضاعواحوال سیاسی و اقتصادی کشور بهقدری افزایشیافته است که اغلب رسانهها ذرهبین به دست گرفته و به دنبال نشانهای از تغییر یا ظرفیتی قابلتوجه بگردند. ضرورت حمایت از تولید یکی از همین نکات مورد تأکید است که اکنون در فضای مجازی (فیس بوک، اینستاگرام و توئیتر) و به شیوهای مبتکرانهتر موردتوجه است.
دو سه روز بیشتر نیست که امیر هادی انواری خبرنگار اقتصادی با راه انداختن کمپینی خواستار معرفی پنج محصول خوب ساخت ایران و پنج محصول بدساخت ایران شده است. این ایده که با امید کمک به معرفی بهتر محصولات خوب و انتقاد از محصولات بد در راستای تغییر و بهبود طرحشده است در همین مدت کوتاه مورد استقبال قابلتوجهی قرارگرفته است و همین مسئله نشان میدهد که علیرغم بسیاری از نارضایتیها از محصولات داخلی بسیاری از مردم مصرفکننده کالاهای ساخت ایران هستند.
نگاهی به نظرات ارائهشده حاکی از اتفاقنظر نسبی مصرفکنندگان در خصوص خوب یا بد بودن محصولات داخلی است. اگرچه اختلافنظرهایی نیز وجود دارد.
طراح کمپین مذکور در گفتوگویی ضمن ابراز تأسف از اینکه برخی کالاهای ایرانی به خاطر تبلیغات دولتی و نامناسب از سوی مردم موردتوجه و استقبال قرار نمیگیرند، گفته است: این مسئله باعث شد که به دنبال راهی مؤثر برای معرفی کالاهای باکیفیت ایرانی برای مقابله با رویه مذکور باشم و این فکر به ذهنم رسید که معرفی ویژگیهای مثبت و منفی هر کالایی از زبان مصرفکنندگان میتواند بهترین راهحل باشد.
به نظر میرسد که انتشار قضاوتهای مردمی در خصوص کالاهای ساخت داخل علاوه بر نقشی که تبلیغات مثبت و منفی برای آنها دارد گامی نیز در جهت ارتقای حقوق مصرفکننده در کشورمان باشد. بدون شک تولیدکنندگانی که نامشان از سوی مردم در فهرست بدها قرار میگیرد چارهای غیر از ارتقای کالا و خدمات خود ندارند زیرا در غیر این صورت بهمرورزمان در چرخه رقابت با تولیدکنندگان کالای مشابه حذف خواهند شد.
ناگفته نماند که چنین کمپینهایی میتواند به شکلهای مختلف مورد سوءاستفاده قرار گیرد و ابزاری برای تبلیغ محصول خود و یا تخریب رقیب شود. این مسئلهای است که طراح کمپین نیز نسبت به آن هشدار داده است اما ازآنجاییکه از این آفت گریزی نیست باید به رعایت اخلاق از سوی کاربران فضای مجازی و شرکتکنندگان در این کمپین اطمینان کرد و امیدوار بود.
یکی از نکات قابلتوجه در بررسی نظراتی که تاکنون از سوی شرکتکنندگان دادهشده، این است که اغلب آنها به خوراکیها، محصولات بهداشتی و آرایشی، بانکداری، اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت و صنعت خودروسازی بیش از دیگر گروههای کالایی توجه داشته بند. این مسئله از سویی نشان میدهد که گروههای کالایی مانند پوشاک – ساخت ایران- اگر موجب نارضایتی مردم نباشند، حرفی هم برای گفتن ندارند.
انتقاد به خودروی داخلی در این کمپین فراگیر است و بدون شک در فضای اقتصادی کنونی که اتفاقاً نرخ خودروهای وارداتی رو به کاهش است، خودروسازان داخلی را تا حدی به چالش میکشد.
نارضایتی از اینترنتهای همراه نیز بهوفور دیده میشود و با گسترش این کمپین شرکتهای اینترنتی را وارد فضای رقابتی تازهای خواهد کرد.
شرکتکنندگان در این کمپین توجه ویژهای نیز به خدمات بانکداری داشتهاند و در نگاهی گذرا روشن میشود که گرایش مردم به سمت بانکهای خصوصی است و نام بانکهای پر سابقه تر و قدیمیتر که هرروز در جهت افزایش نرخ کارمزد اقدام تازهای میکنند اغلب در فهرست بدها قرار دارد.
اگرچه این روزها متخصصان سلامت تأکید میکنند که از مصرف سویس و کالباس اجتناب شود اما همین کمپین نشان میدهد که اغلب مردم به این توصیههای پزشکی بیتوجه بند و علاوه بر مصرف به برتری تولیدات داخلی این گروه نسبت به خارجیها میبالند.
نکته قابلتوجه دیگر نیز این است که بسیاری ازنظر دهندگان در معرفی ساخت ایرانهای خوب پیش از همه سراغ خوراکیها رفته و حتی اکبر جوجه یا کیترینگ ها و رستورانها را در ردیف محصولات تولید داخل قرار میدهند. اگرچه رضایت مصرفکننده در هر بخش موجب خشنودی است اما از سویی نشان از کم بودن تولیدات خوب کارخانههای ایرانی دارد.
این کمپین و نظرات شرکتکنندگان در آن همچنین از استقبال مردم از فروشگاههای اینترنتی و استفاده از این شیوه خرید حکایت میکند لذا انتظار میرود که غیر از سایتهای فروش اینترنتی که مورد رضایت قرارگرفتهاند، تمایل به افزایش خدمات در این بخش بیشتر شود.
محصولات لبنی و شیرینی و شکلات نیز دو گروه کالایی دیگری هستند که تولیدکنندگان آن با نگاهی به نظرات شرکتکنندگان در این کمپین بهخوبی میتوانند خود را محک زنند.
بههرحال این کمپین بهتازگی راه افتاده و با فراگیرتر شدن آن در روزهای آینده فرصت بهتری برای ارزیابی محصولات تولید داخل فراهم خواهد شد. پرطرفدارترها باید به فکر حفظ رضایت مشتریان خود باشند و آنهایی که موردانتقاد بودند نیز برای ادامه حیات به تکاپو خواهند افتاد.
منبع: فرارو
دو سه روز بیشتر نیست که امیر هادی انواری خبرنگار اقتصادی با راه انداختن کمپینی خواستار معرفی پنج محصول خوب ساخت ایران و پنج محصول بدساخت ایران شده است. این ایده که با امید کمک به معرفی بهتر محصولات خوب و انتقاد از محصولات بد در راستای تغییر و بهبود طرحشده است در همین مدت کوتاه مورد استقبال قابلتوجهی قرارگرفته است و همین مسئله نشان میدهد که علیرغم بسیاری از نارضایتیها از محصولات داخلی بسیاری از مردم مصرفکننده کالاهای ساخت ایران هستند.
نگاهی به نظرات ارائهشده حاکی از اتفاقنظر نسبی مصرفکنندگان در خصوص خوب یا بد بودن محصولات داخلی است. اگرچه اختلافنظرهایی نیز وجود دارد.
طراح کمپین مذکور در گفتوگویی ضمن ابراز تأسف از اینکه برخی کالاهای ایرانی به خاطر تبلیغات دولتی و نامناسب از سوی مردم موردتوجه و استقبال قرار نمیگیرند، گفته است: این مسئله باعث شد که به دنبال راهی مؤثر برای معرفی کالاهای باکیفیت ایرانی برای مقابله با رویه مذکور باشم و این فکر به ذهنم رسید که معرفی ویژگیهای مثبت و منفی هر کالایی از زبان مصرفکنندگان میتواند بهترین راهحل باشد.
به نظر میرسد که انتشار قضاوتهای مردمی در خصوص کالاهای ساخت داخل علاوه بر نقشی که تبلیغات مثبت و منفی برای آنها دارد گامی نیز در جهت ارتقای حقوق مصرفکننده در کشورمان باشد. بدون شک تولیدکنندگانی که نامشان از سوی مردم در فهرست بدها قرار میگیرد چارهای غیر از ارتقای کالا و خدمات خود ندارند زیرا در غیر این صورت بهمرورزمان در چرخه رقابت با تولیدکنندگان کالای مشابه حذف خواهند شد.
ناگفته نماند که چنین کمپینهایی میتواند به شکلهای مختلف مورد سوءاستفاده قرار گیرد و ابزاری برای تبلیغ محصول خود و یا تخریب رقیب شود. این مسئلهای است که طراح کمپین نیز نسبت به آن هشدار داده است اما ازآنجاییکه از این آفت گریزی نیست باید به رعایت اخلاق از سوی کاربران فضای مجازی و شرکتکنندگان در این کمپین اطمینان کرد و امیدوار بود.
یکی از نکات قابلتوجه در بررسی نظراتی که تاکنون از سوی شرکتکنندگان دادهشده، این است که اغلب آنها به خوراکیها، محصولات بهداشتی و آرایشی، بانکداری، اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت و صنعت خودروسازی بیش از دیگر گروههای کالایی توجه داشته بند. این مسئله از سویی نشان میدهد که گروههای کالایی مانند پوشاک – ساخت ایران- اگر موجب نارضایتی مردم نباشند، حرفی هم برای گفتن ندارند.
انتقاد به خودروی داخلی در این کمپین فراگیر است و بدون شک در فضای اقتصادی کنونی که اتفاقاً نرخ خودروهای وارداتی رو به کاهش است، خودروسازان داخلی را تا حدی به چالش میکشد.
نارضایتی از اینترنتهای همراه نیز بهوفور دیده میشود و با گسترش این کمپین شرکتهای اینترنتی را وارد فضای رقابتی تازهای خواهد کرد.
شرکتکنندگان در این کمپین توجه ویژهای نیز به خدمات بانکداری داشتهاند و در نگاهی گذرا روشن میشود که گرایش مردم به سمت بانکهای خصوصی است و نام بانکهای پر سابقه تر و قدیمیتر که هرروز در جهت افزایش نرخ کارمزد اقدام تازهای میکنند اغلب در فهرست بدها قرار دارد.
اگرچه این روزها متخصصان سلامت تأکید میکنند که از مصرف سویس و کالباس اجتناب شود اما همین کمپین نشان میدهد که اغلب مردم به این توصیههای پزشکی بیتوجه بند و علاوه بر مصرف به برتری تولیدات داخلی این گروه نسبت به خارجیها میبالند.
نکته قابلتوجه دیگر نیز این است که بسیاری ازنظر دهندگان در معرفی ساخت ایرانهای خوب پیش از همه سراغ خوراکیها رفته و حتی اکبر جوجه یا کیترینگ ها و رستورانها را در ردیف محصولات تولید داخل قرار میدهند. اگرچه رضایت مصرفکننده در هر بخش موجب خشنودی است اما از سویی نشان از کم بودن تولیدات خوب کارخانههای ایرانی دارد.
این کمپین و نظرات شرکتکنندگان در آن همچنین از استقبال مردم از فروشگاههای اینترنتی و استفاده از این شیوه خرید حکایت میکند لذا انتظار میرود که غیر از سایتهای فروش اینترنتی که مورد رضایت قرارگرفتهاند، تمایل به افزایش خدمات در این بخش بیشتر شود.
محصولات لبنی و شیرینی و شکلات نیز دو گروه کالایی دیگری هستند که تولیدکنندگان آن با نگاهی به نظرات شرکتکنندگان در این کمپین بهخوبی میتوانند خود را محک زنند.
بههرحال این کمپین بهتازگی راه افتاده و با فراگیرتر شدن آن در روزهای آینده فرصت بهتری برای ارزیابی محصولات تولید داخل فراهم خواهد شد. پرطرفدارترها باید به فکر حفظ رضایت مشتریان خود باشند و آنهایی که موردانتقاد بودند نیز برای ادامه حیات به تکاپو خواهند افتاد.
منبع: فرارو