حریف نفت تهران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برای خرید دو مهاجم خارجی خود 12 میلیون یورو هزینه کرده و می خواهد کار شاگردان منصوریان را در تهران یکسره کند.

گروه ورزشی مشرق - در دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تیم فوتبال نفت تهران از ساعت 19 روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی میزبان الاهلی امارات است.


نفت تهران تیم سوم لیگ ایران در فصلی که گذشت، با تغییراتی که در ترکیب اصلی این تیم به وجود امده و برخی نفرات اصلی جای خود را به نفرات جدیدتری داده اند فردا (چهارشنبه) در تهران میزبان الاهلی امارات است تا بلکه با ثبت پیروزی برابر رقیبش 50 درصد راه صعود به جمع 4 تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا را طی کند.

با این حال تقابل با حریفی که 12 میلیون یورو برای خرید دو مهاجم  برزیلی و تونسی خود هزینه کرده، دشوار می نماید و بی تردید، شاگردان علیرضا منصوریان در تقابل با میهمانشان الاهلی امارات کار سختی را پیش رو دارند.

نفتی که در لیگ چهاردهم با نمایش تحسین برانگیزش به یک مدعی تبدیل شده بود و تا روز آخر مدعی کسب عنوان قهرمانی بود، در فصل جدید هنوز با شرایط موجود کنار نیامده و به معنی واقعی کلمه"تیم" نشده و از 4 بازی خود بردی کسب نکرده است.


از طرف دیگر الاهلی که فصل قبل فوتبال امارات را بد تمام کرد، با جذب نفرات جدید به صدرنشین فوتبال کشورش تبدیل شده تا شرایطش روی کاغذ 180 درجه با نفت فرق داشته باشد!

* نفت و الاهلی چطور به هم خوردند؟

یک بازگشت به عقب کوتاه نشان می‌دهد که چرا امروز نفت و الاهلی به مصاف یکدیگر خواهند رفت؛ نفتی‌ها برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر آسیا طی شش دیدار مرحله گروهی 8 امتیاز گرفتند در شرایطی که 8 گل وارد دروازه رقبایشان کردند و 8 گل خوردند! نفت در گروه B رقابت‌ها بعد از العین 12 امتیازی دوم شده بود.

این شرایط برای الاهلی هم عیناً تکرار شد تا در گروه D با تفاضل صفر و 8 امتیاز مثل نفت دوم شود.

در اولین مرحله حذفی هم الاهلی از پس العین صدرنشین گروه نفت برآمد و نفت با ثبت برد 1-0 و شکست 2-1 برابر الاهلی عربستان به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف به جمع 8 تیم برتر آسیا صعود کرد.

داستان حذف العین امارات توسط دیگر تیم اماراتی یعنی الاهلی هم جالب بود؛ الاهلی که در لیگ امارات جایگاه مناسبی پیدا نکرده بود، در مرحله حذفی با العین قهرمان فوتبال کشورش روبه‌رو شد. در نهایت هم دو تساوی صفر- صفر و 3-3 برابر العین پرستاره حکمش صعود الاهلی به مرحله یک‌چهارم بود.

* دومین خط حمله امارات

الاهلی در فصل قبلی لیگ امارات طی 26هفته با 10برد، هشت مساوی و هشت شکست هفتم شد آن‌هم در شرایطی که 35گل زد و 27گل خورد. الاهلی با العین قهرمان اختلافی 22امتیازی داشت و همین سبب می‌شد که کارشناسان اماراتی هم رای به صعود العین در مرحله یک‌هشتم‌نهایی لیگ قهرمانان دهند.

فصل گذشته، الاهلی هرچه در فاز هجومی با مشکل روبه‌رو بود برعکس در فاز دفاعی عملکردی قابل قبول از خود بر جای گذاشت. معضلی که در فصل جدید، با خرید ها و برنامه های جدید اولاریو رومانیایی تبدیل به یک نقطه قوت شده است.


* خط آتش مهار نشدنی

الاهلی که با درخشش احمد خلیل در دیدار برگشت مرحله یک‌هشتم‌ لیگ قهرمانان العین را 3-3 متوقف کرد، در لیگ کشورش فقط 35 گل زد. فصل پیش لوئیز خیمنز شیلیایی به عنوان یک هافبک شش گل زد تا بهترین گلزن الاهلی باشد و این مساله‌ای قابل تامل بود تا اینکه در فصل جدید خریدهای تازه و چند جا به جایی - در فاز هجومی - به کار الاهلی آمد.

برای رقیب نفت در لیگ قبلی امارات، احمد خلیل(5)، مونوز(5)، گرافیته(4)، السیدی(3)، اورتون ریبریو(3) و اسماعیل الحمادی(3) 23گل دیگر زدند تا 29گل این تیم توسط هفت نفر به ثمر رسیده باشد.

شاید روبرو شدن شاگردان منصوریان با تیمی که از قبل می شناختیم چندان هم دشوار نبود. اما سرمربی رومانیایی الاهلی به خوبی نقاط ضعف تیم خود را - در فاز هجومی- شناخت و خیلی زود با خارج کردن چند اسم بزرگ و جایگزینی دو سه بازیکن تاثیرگذار، به آنچه مد نظرش بود رسید.

در لیگ جدید، الاهلی دیگر گرافیته برزیلی و خیمنز شیلیایی را به همراه نخواهد داشت در مقابل خرید لیما مهاجم فصل پیش بنفیکا می تواند به اندازه دو سه بازیکن مثل خیمنز و گرافیته برای نفت خطرناک باشد.



به گزارش مشرق، مهاجم گرانقیمت الاهلی در 90 دقیقه اولی که برای این تیم – مقابل الفجیره- در لیگ امارات بازی کرد 2 گل زد و بارها مدافعان تیم ایوان هاسک سرشناس(الفجیره) را آزار داد تا نفتی ها از خاطر نبرند مقابله با این بازیکن باتکنیک در تهران هم دشوار است. دوس سانتوز لیما برزیلی فصل قبل در لیگ برتر پرتغال برای بنفیکا طی 34 بازی 19 گل زد تا دومین گلزن برتر رقابت‌ها لقب بگیرد. در واقع نقش لیما در قهرمانی بلا منازع بنفیکا غیر قابل انکار است.

* نماینده تیم ‌ملی برزیل در تهران

یکی دیگر از برزیلی های مطرح الاهلی، اورتون ریبیرو است. هافبک 26ساله‌ای که تا همین چند ماه قبل برای کروزیرو در سری A برزیل بازی می‌کرد. ریبیرو که از میانه راه لیگ قبل به اردوی الاهلی اضافه شد، طی 12بازی و 933دقیقه، سه گل اماراتی به ثمر رساند.

این بال هجومی دو ماه پیش در دقایق پایانی بازی برزیل برابر پرو، جای ویلیان در هافبک راست تیم کارلوس دونگا را گرفته بود. اورتون قبل از این هم 20 دقیقه پایانی بازی برزیل مقابل مکزیک را با جایگزینی کوتینیو - در ترکیب مردان سرزمین قهوه- تجربه کرده بود.


ریبیرو در لیگ قهرمانان آسیا 525 دقیقه پیراهن الاهلی را پوشید و سه گل به الاهلی عربستان، تراکتورسازی تبریز و نسف‌کارشی ازبکستان زد. این هافبک مهاجم در دیدار هفته قبل الاهلی برابر الفجیره، گوش راست تیم اولریو بود و موفق شد در دقایق 48 و 94 گلهای چهارم و هشتم الاهلی را به ثمر برساند.

* مهاجم 5 میلیون‌یورویی

اوساما السیدی اصلیتی تونسی دارد. این مهاجم 26ساله در دو سال گذشته برای استوک‌سیتی در لیگ جزیره توپ زده است. با این حال طی مدت یادشده روی کاغذ بازیکن لیورپول انگلستان بود. السیدی 12ژانویه سال2015 با قراردادی به ارزش پنج‌میلیون‌یورو از لیورپول به الاهلی امارات پیوست.


اوساما در فصلی که گذشت طی 13بازی و 966دقیقه سه گل برای تیم اورلین‌ اولاریوی رومانیایی به ثمر رساند. السیدی در ایستگاه اول لیگ جدید تنها در 29 دقیقه پایانی دیدار به زمین آمد و البته گلی به ثمر نرساند.

تمرین رویایی روش بازی با نفت

به گزارش مشرق، الاهلی برای اینکه روش بازی خود با نفت را در یک دیدار رسمی آزمایش کند چهارشنبه 28 مردادماه در تقابل با الفجیره تفکرات سرمربی رومانیایی را خیلی عجیب تصویرسازی کرد.

سرمربی الاهلی می‌دانست که الفجیره توان مقابله با ستارگانش را ندارد با این حال تصمیم گرفت با چهار مدافع ثابت وارد زمین شود. 7 روز قبل مجید حسن با شماره 88 مدافع راست الاهلی بود و عبدالعزیز حسین با شماره 26 مدافع چپ.

در مقابل ولید عباس باتجربه و سالم خمیس که کمی کند نشان می دهد دو مدافع میانی راست و چپ تیم اولاریو بودند. در خط دوم سه هافبک الاهلی عملا خصوصیات هجومی داشتند تا تدافعی.

ریبیرو برزیلی با شماره 10 هافبک راست بود که در بسیاری از دقایق بازی به یک گوش کامل تبدیل می شد. حتم بدانید امروز ریبیرو گرانقیمت دوباره با همان خصوصیات مقابل نفت ظاهر خواهد شد. این برزیلی در دقایق 48 و 94 زهرش را به تیم ایوان هاسک چک ریخت و دو گل به الفجیره زد.

اما مغز متفکر و هافبک وسط الاهلی در ایستگاه اول لیگ فوتبال امارات، اسماعیل الحمادی سرشناس بود. شماره هفتی که در دقایق 16، 2+45 و 86 سه گل زد و هت تریک کرد تا ستاره میدان لقب بگیرد.

اسماعیل سال 2007 در شکست 2-7 امارات مقابل آلمان و ستاره هایش حضور داشت و البته که در آن بازی دوستانه با ضربه دقیقه 53 خود مانوئل نویر سرشناس را وادار به تسلیم کرد. این هافبک 27 ساله سال قبل در هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا گل اول الاهلی را وارد دروازه رحمان احمدی و سپاهان کرد تا از عوامل تاثیرگذار در پیروزی 2-1 اماراتی ها مقابل دیدگاه هواداران سپاهان باشد.

در دیدار چهارشنبه هفته قبل، الاهلی برابر الفجیره حبیب فردان 24 ساله نقش هافبک چپ را ایفا می کرد. این بازیکن در تنها دیدار 90 دقیقه ای خود – در جام ملت‌های 2015 استرالیا - مقابل تیم ملی ایران حضور پیدا کرده بود. حبیب سابقه گلزنی برابر اودینزه ایتالیا را هم در کارنامه دارد.

در اولین ایستگاه لیگ جدید امارات کیونگ وون کره‌ای و لیما برزیلی جلوتر از سه هافبک یاد شده بازی کردند و احمد خلیل مهاجم هدف الاهلی بود. این نشان می داد که اولاریو دقیقا با برنامه قصد تمرین بازی برابر نفت را دارد و البته که با درهم شکستن الفجیره به خواسته اش رسید.

* احمد خلیل در پی پنجمین گل ایرانی

به گزارش مشرق، احمد خلیل مبارک مهاجم 24 ساله ای است که سابقه چهار بار گلزنی برابر تیم های ایرانی را دارد. مهاجم هدف تیم الاهلی در مرحله مقدماتی دو گل به تراکتورسازی زد و دو گل به العین امارات. خلیل قبل از این دروازه الاهلی عربستان را هم باز کرده بود.

مهاجم 5 گله الاهلی را باید در کنار اسماعیل الحمادی از جمله خطرناک ترین غیر خارجی های این تیم در تقابل با نفت به حساب آورد.

احمد خلیل در دیدار هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا در سال 2014 با گل دقیقه 95 خود سند شکست سپاهان را به امضا رساند تا نشان دهد پیداکردن چارچوب دروازه تیم های ایرانی چندان هم برایش دشوار نیست.

خلیل قبل از این در گروه D رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا دروازه مس کرمان را باز کرده بود. سه شنبه 24 فروردین ماه سال 1389 یعنی 5 سال و 4 ماه و 13 روز قبل ضربه پنالتی احمد خلیل برای بار دوم دروازه شاگردان بوناچیچ را فرو ریخت تا پیروزی، نصیب الاهلی و اماراتی ها شود.

جدول عملکرد نفت و الاهلی در پایان مرحله یک‌هشتم لیگ قهرمانان آسیا

تیم

تعداد بازی

برد

مساوی

باخت

گل زده

گل خورده

تفاضل

امتیاز

رتبه در پایان مرحله گروهی

نفت ایران

8

3

2

3

10

10

-

11

دوم

الاهلی امارات

8

2

4

2

11

11

-

10

دوم