دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب‬‌ به مناسبت هفته‌ی دولت برگزار شد.

گروه سیاسی مشرق،بسته گزارشی مشرق به بررسی برخی اخبار و مطالب مهم سیاسی امروز در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی اخبار موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

دیدار روحانی و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب، حاشیه های امروز جلسه علنی مجلس، مقیمی: شورای نگهبان مسئول نهایی تأیید صلاحیت‌هاست، پاسخ سخنگوي شوراي نگهبان به حمله دولت، از جمله مطالب امروز بسته گزارشی مشرق هستند.

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیأت وزیران، فلسفه‌ی نام‌گذاری ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر را به‌عنوان هفته‌ی دولت، زنده ماندن شاخص‌های فکری، رفتاری و شخصیتی آن دو شهید عزیز خواندند و با تقدیر از تلاش‌های دولت، نکات مهمی را درباره‌ی اولویت‌های عرصه‌های اقتصاد، علم، فرهنگ و ایستادگی صریح و بدون رودربایستی در مقابل دشمنان بیان کردند.


***
حاشیه های امروز جلسه علنی مجلس

جلسه علنی صبح امروز مجلس در روز ولادت امام رضا (ع) با حاشیه‌های جالب توجهی همراه بود. در ابتدای این جلسه، کلیپی شامل تصاویری از حرم مطهر امام رضا (ع) و تصاویری از حضور مقام معظم رهبری در حرم مطهر و زیارت‌ کردن حرم توسط ایشان، پخش شد.

همچنین صلوات خاصه امام رضا (ع) در صحن علنی مجلس طنین‌انداز شد. پس از پخش این کلیپ علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان نطق پیش از دستور خود را به توصیف ویژگی‌ها و صفات امام رضا (ع) اختصاص داد و احادیثی از  امام رضا (ع) قرائت کرد.

نکته جالب در جلسه علنی مجلس این بود که برخی از نمایندگان مجلس با لباس خادمین حرم مطهر امام هشتم در جلسه حاضر شده بودند. همچنین سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت که برای ارائه گزارشی در مورد نحوه اجرای طرح تحول سلامت به صحن بهارستان آمده بود، لباس خادمین را بر تن کرد.[برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]



لاریحانی: میزبانی هشتمین ولی خدا افتخار ما ایرانیان است

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس ( 4 شهریور 94) ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) گفت: افتخار ما ایرانیان در این است که میزبان این ولی خدا هستیم.

وی افزود: شرایط سیاسی و فرهنگی که در زمان امام رضا و پدر بزرگوار ایشان وجود داشت جدای از سلطه دیکتاتوری خلفای عباسی جریان‌های مهم فکری و فرهنگی آن زمان بود. که نوع اقدامات امام (ع) را می‌توان در این بستر تاریخی مورد ارزیابی قرار داد. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

تفاوت مصوبه مجلس با کنگره درخصوص برجام

رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام در چارچوب اصول نظام بررسی می‌شود، گفت: کنگره آمریکا بر اساس مصوبات خود باید برجام را به تصویب برساند و این مسئله تفاوت ماهوی با نحوه بررسی ما دارد.

محمدرضا محسنی‌ثانی با اشاره به اینکه برجام در چارچوب اصول نظام بررسی می‌شود، اظهار داشت: ما با توجه به جمیع جهات و مصوبه‌ای که در ارتباط با بررسی برجام گذرانده‌ایم عمل می‌کنیم و کمیسیون مربوط به بررسی این موضوع در حال حاضر تشکیل شده و نشست‌های خود را با کارشناسان و اعضای تیم مذاکره‌کننده برگزار می‌کند. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


در پرداخت حقوق با بی‌عدالتی جدی روبرو هستیم

در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پس از آنکه سخنرانی وزیر بهداشت در خصوص طرح تحول سلامت به پایان رسید و مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و وزیر اسبق بهداشت انتقادات خود را به طرح تحول سلامت بیان کرد، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را در غیاب لاریجانی بر عهده داشت، گفت: بحث‌های مطرح شده ناظر به دو حوزه است؛ اول اینکه دکتر هاشمی وزیر و ریاست کمیسیون بهداشت، خدماتی که وزارت بهداشت ارائه می‌دهد را اعلام کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش مطالبات فرهنگیان و فشار جدی‌ای که به مجلس در این خصوص وارد شد، گفت: ما در پرداخت حقوق با بی‌عدالتی جدی روبرو هستیم. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

نظر موافقان و مخالفان طرح سلامت

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اعتراض به  گزارش وزیر بهداشت در خصوص طرح تحول در نظام سلامت گفت: پرداخت های خارج از سطح بندی صورت می گیرد که این خلاف قانون است.

وی گفت: بیمه های تکمیلی برخلاف قانون تقویت می شود؛ فقط در دانشگاه ما ۴۸ نفر از هیئت علمی تمام وقت را پاره وقت کردند.

عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در حال حاضر پزشک متخصصی داریم که در حد یک میلیون تومان هم در آمد ندارد ولی پزشکی داریم که تخصص چشم یا قلب دارد و بالای ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد این بی عدالتی است.

پزشکیان گفت: خارج از ایران میانگین درآمد پزشکان متخصص بین ۸ تا ۱۲ هزار دلار است اما در کشور ما برخی پزشکان بالای ۳۰ هزار دلار درآمد دارند این شکاف و بی عدالتی است. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

در جریان سخنان پزشکیان تعدادی از نمایندگان فریاد زدند که مردم از وضع کنونی راضی هستند اما پزشکیان در پاسخ عنوان کرد بله، مردم راضی هستند اما این روش، مسکن موقت برای مردم است.

بر اساس این گزارش حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز عنوان کرد: خدمات خوبی در حوزه سلامت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در مناطق محروم اقدامات خوبی صورت گرفته است افزود: قبول داریم که مشکلاتی وجود دارد اما تمام این مشکلات مربوط به این دولت نیست، ما برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه را نوشته ایم بنابراین انتظار نداشته باشیم خدماتی که طی ۱۲ سال انجام نشده یکباره ارائه شود.

شهریاری گفت: در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، پزشک مستقر شده که این از نقاط مثبت طرح تحول نظام سلامت است.

نماینده مردم سیستان با اشاره به اینکه هنوز وزارت بهداشت. کارهای زیادی باید انجام دهد خاطرنشان کرد: انصاف اینجاست که قبول کنیم در دو سال گذشته خدمات خوبی انجام شده است.

بدهی 8 هزار میلیاردی در بخش بهداشت و درمان


سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در صحن علنی مجلس به ارائه گزارش پیرامون عملکرد وزارت بهداشت و درمان پرداخت و اظهار داشت: گرچه در کمیسیون‌ها حضور پیدا می‌کنم ولی این آخرین فرصتی است که در مجلس گزارشی ارائه می‌دهم مگر اینکه مجلس دستور دهد یا احضار کند.

وی افزود: 465 روز از شروع طرح تحول سلامت گذشته است. با توجه به برنامه‌های توسعه پنجم، سیاست‌های کلی نظام و ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب همچنین سند چشم‌انداز به کمک دولت و مجلس کارها در زمینه بهداشت و سلامت انجام شده است.

هاشمی به بدهی 8 هزار میلیاردی در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت:‌ ما در ابتدای کار بدهی‌های بسیاری داشتیم. همچنین معوقات 20 تا 25 ماهه برای پرسنل همچنین در بخش دارو وجود داشت که به یک بحران تبدیل شده بود. از اردیبهشت ماه 92 در بسته‌های مختلف درمان، بهداشت و اصلاح تعرفه‌ها نهایتا آموزش و طرح تحول شروع شد. این بدین معنا نیست که به همین مورد اکتفا کنیم. این زنجیره‌ای است که 4 بخش آن به مرحله اجرا درآمده است. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


مجلس بکارگیری بازنشستگان را ممنوع کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، طرح اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری را که به طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان معروف شده است، تصویب کردند؛ دو فوریت این طرح در جلسه علنی یکشنبه هفته گذشته مجلس به تصویب رسیده بود.

بر اساس ماده واحده این طرح، ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه ۱۳۸۶ به شرح ذیل اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌شود:

هر گونه بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته شده یا می‌شوند، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به استثنای مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کند، ممنوع بوده و هر گونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به آنان ممنوع است. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

تعطیلات سه هفته‌ای برای نمایندگان مجلس

نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس به پایان رسید درحالی که پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه علنی بعدی مجلس یکشنبه 29 شهریورماه با دستور کاری که متعاقباً اعلام خواهد شد، تشکیل می‌شود. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]


***
حزب اتحاد ملت مهر تأیید نخورده‌ است/ شورای نگهبان مسئول نهایی تأیید صلاحیت‌هاست
در آستانه هفته دولت گفت‌وگویی با محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور و معاون سیاسی وزیر کشور انجام شد، وی در این گفت‌وگو به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص دو انتخابات مجلس و خبرگان پرداخت؛ وی همچنین به نظارت بر کار استانداران و فرمانداران اشاره کرد و درباره لایحه شفافیت مالی منابع نامزدهای انتخابات سخن گفت.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: صندوق‌هایی که وزارت کشور تهیه کرده در اختیار شورای نگهبان قرار داده است و کارشناسان آنجا بررسی می‌کنند و آنچه را شورای نگهبان تأیید کند، ما بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ در واقع صندوق‌هایی باید باشد که هم داخل صندوق پیدا باشد و هم رأی خوانده نشود. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]

***
پاسخ سخنگوي شوراي نگهبان به حمله دولت

حمله و تخطئه شوراي نگهبان از سوي افراد و جريانات مختلف سياسي طي سال‌هاي اخير آنقدر عادي شده است كه اگر يك روز با تورق برخي روزنامه‌هاي داخلي و گشت و گذار در فضاي مجازي با چنين رويه‌اي برخورد نكنيم قطعا تعجب خواهيم كرد.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به اين سؤال كه، هجمه و حمله به كاركرد شوراي نگهبان سابقه طولاني دارد اما آنچه رئيس‌جمهور كشور در نشست مشترك هيئت دولت و استانداران عليه شوراي نگهبان عنوان كرد را بايد بي‌سابقه دانست چراكه تاكنون هيچ گاه رئيس‌جمهوري رسمي و در مسند كار از تريبون عمومي عملكرد اين نهاد انقلابي را زير سؤال نبرده بود. حال با توجه به جايگاه حقوقي ايشان و استقبال فراوان برخي از رسانه‌هاي داخلي و پايگاه‌هاي خبري بيگانه اظهارات ايشان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد، گفت: ما، در برهه زماني مهم و خطيري قرار داريم، توصيه‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر همدلي و همزباني مسئولان نظام باعث مي‌شود من به عنوان سخنگوي شوراي نگهبان تا آنجايي كه ممكن است بر وظايف خودم متمركز شوم و سخني طي اين چند روز در اين باره بر زبان نياورم، چراكه كشور به آرامش، همدلي و تعقل و تفكر بيشتر از خطابه نياز دارد. [برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید]