به گزارش مشرق، حرکت رو به گسترش معارف مهدوی در زمان امام باقر و امام صادق(ع) به اوج خود رسید و آن دو امام بزرگوار ضمن تبیین، تشریح، پالایش و پیرایش آموزه های اسلامی در زمینه های مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی و تحکیم پایه های ایمانی پیروان خود، تلاش فراوانی برای توسعه و تعمیق اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار در میان شیعیان نمودند و با به جا گذاردن صدها روایت در این زمینه، این اندیشه و فرهنگ را تازگی و طراوت بیشتری بخشیدند.
پس از این دو امام و پیش از امام حسن عسکری(ع) امامی که بیش از همه بر مواریث شیعی در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه های گرانبهایی برای امت اسلام به یادگار گذاشت امام رضا(ع) است.
به طوری که در معجم أحادیث الإمام المهدی(ع)4 افزون بر 30 روایت از امام رضا(ع) در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار نقل شده که هر یک از آنها ما را با بعدی از ابعاد بیکران شخصیت امام مهدی(ع) و قیام رهاییبخش و عدالت گستر آن حضرت آگاه می سازد.
بر این اساس بر آن شدیم تا در آستانه ولادت آن امام همام سیره مهدوی ایشان را از کتاب "صحیفه رضویه" نوشته سید مرتضی مجتهدی سیستانی برای علاقه مندان نقل کنیم؛
دو نقطه مشترک در امام رضا(ع) و امام زمان(ع)
امام رضا(ع) و امام عصر در چندین خصلت مشترک هستند ما در اینجا دو نمونه از عمده ترین آنها را نام می بریم:
بحث اقامه برهان و دلیل
یکی از نقطه های مهم اشتراک امام رضا(ع) و امام زمان بحث و اقامه برهان و دلیل برای مخالفان است. امام رضا(ع) با دانشمندان مخالف بحث نموده و آنان را محکوم می ساختند، امام عصر نیز به مخالفان مهلت بحث می دهند و برای همگان در سراسر عالم به بیان برهان و دلیل می پردازند.
یکی از برنامه های عملی امام رضا(ع) در دوران امامت شان مناظره ها بحث ها و اقامه دلیل و برهان برای اثبات وجود خداوند و حقانیت آیین مقدس اسلام و مکتب حیاتبخش شیعه بوده است. آن حضرت با هر دانشمندای از دانشمندان بزرگ آن روزگار از هر نژاد و ملتی که بودند با زبان خود آنها به بحث می پرداختند و بدون اینکه نیاز به مترجم باشد با بحث و استدلال به زبان خود آنها بنیان عقاید آنان را بر مبنای فکری و اعتقادی خود آنها متزلزل نموده و ویران می ساختند.
این بحث ها که با شرکت افراد دیگر در مجلس بحث و مناظره انجام می گرفت تاثیر بسیار مهمی در اثبات حق بودن مکتب حیاتبخش شیعه داشت.
همانگونه که بحث ها و مناظره های امام رضا(ع) در شهرهای مختلف با بزرگترین دانشمندان جهان به زبان های گوناگون بر محبوبیت و توجه مردم نسبت به آن حضرت افزود و باعث گرایش مردم به آن بزرگوار شد در عصر ظهور نیز امام عصر بساط بحث و استدلال را با دانشمندان بزرگ جهان می گسترانند و سراسر گیتی را برهان و دلیل و فرهنگ عظیم و مستدل فرا خواهد گرفت و به این جهت در بسیاری از نقاط جهان بدون نیاز به جنگ و شمشیر مردم جهان فوج فوج و گروه گروه به صف مومنان می پیوندند.
به همین جهت یکی از القاب امام عصر حجت می باشد زیرا آن حضرت حجت و دلیل را برهمه مردم تمام می کنند و هر گونه مشکلی را با بیان و دلیل و حجت آسان می سازند.
رافت و مهربانی
رافت و مهربانی امام رضا(ع) به مردم آنچنان زیاد بوده و هست که همگان کم و بیش از آن آگاهیم علاوه بر روایاتی که در این باره وجود دارد معجزات بسیار شگفت انگیزی که از آن حضرت واقع شده خود دلیل بر مهربانی و رافت بسیار شدید آن حضرت به مردم است.
مهربانی امام عصر نیز آنچنان وسیع و گسترده است که در عصر ظهور آن حضرت نه تنها در میان دوستان و شیعیان خاص بلکه در سراسر عالم بساط رافت و مهربانی را میان تمامی مردمان عصر ظهور می گسترانند.
بنابراین همانگونه که خداوند فرموده است در عصر ظهور مهربانی و رافت خداوند به وسیله حضرت بقیه الله در سراسر جهان حکمفرما و ستم ها و شقاوت هایی که در عصر غیبت جهان را فرا گرفته است ریشه کن خواهد شد.
پس از این دو امام و پیش از امام حسن عسکری(ع) امامی که بیش از همه بر مواریث شیعی در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه های گرانبهایی برای امت اسلام به یادگار گذاشت امام رضا(ع) است.
به طوری که در معجم أحادیث الإمام المهدی(ع)4 افزون بر 30 روایت از امام رضا(ع) در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار نقل شده که هر یک از آنها ما را با بعدی از ابعاد بیکران شخصیت امام مهدی(ع) و قیام رهاییبخش و عدالت گستر آن حضرت آگاه می سازد.
دو نقطه مشترک در امام رضا(ع) و امام زمان(ع)
امام رضا(ع) و امام عصر در چندین خصلت مشترک هستند ما در اینجا دو نمونه از عمده ترین آنها را نام می بریم:
بحث اقامه برهان و دلیل
یکی از نقطه های مهم اشتراک امام رضا(ع) و امام زمان بحث و اقامه برهان و دلیل برای مخالفان است. امام رضا(ع) با دانشمندان مخالف بحث نموده و آنان را محکوم می ساختند، امام عصر نیز به مخالفان مهلت بحث می دهند و برای همگان در سراسر عالم به بیان برهان و دلیل می پردازند.
یکی از برنامه های عملی امام رضا(ع) در دوران امامت شان مناظره ها بحث ها و اقامه دلیل و برهان برای اثبات وجود خداوند و حقانیت آیین مقدس اسلام و مکتب حیاتبخش شیعه بوده است. آن حضرت با هر دانشمندای از دانشمندان بزرگ آن روزگار از هر نژاد و ملتی که بودند با زبان خود آنها به بحث می پرداختند و بدون اینکه نیاز به مترجم باشد با بحث و استدلال به زبان خود آنها بنیان عقاید آنان را بر مبنای فکری و اعتقادی خود آنها متزلزل نموده و ویران می ساختند.
این بحث ها که با شرکت افراد دیگر در مجلس بحث و مناظره انجام می گرفت تاثیر بسیار مهمی در اثبات حق بودن مکتب حیاتبخش شیعه داشت.
همانگونه که بحث ها و مناظره های امام رضا(ع) در شهرهای مختلف با بزرگترین دانشمندان جهان به زبان های گوناگون بر محبوبیت و توجه مردم نسبت به آن حضرت افزود و باعث گرایش مردم به آن بزرگوار شد در عصر ظهور نیز امام عصر بساط بحث و استدلال را با دانشمندان بزرگ جهان می گسترانند و سراسر گیتی را برهان و دلیل و فرهنگ عظیم و مستدل فرا خواهد گرفت و به این جهت در بسیاری از نقاط جهان بدون نیاز به جنگ و شمشیر مردم جهان فوج فوج و گروه گروه به صف مومنان می پیوندند.
به همین جهت یکی از القاب امام عصر حجت می باشد زیرا آن حضرت حجت و دلیل را برهمه مردم تمام می کنند و هر گونه مشکلی را با بیان و دلیل و حجت آسان می سازند.
رافت و مهربانی
رافت و مهربانی امام رضا(ع) به مردم آنچنان زیاد بوده و هست که همگان کم و بیش از آن آگاهیم علاوه بر روایاتی که در این باره وجود دارد معجزات بسیار شگفت انگیزی که از آن حضرت واقع شده خود دلیل بر مهربانی و رافت بسیار شدید آن حضرت به مردم است.
مهربانی امام عصر نیز آنچنان وسیع و گسترده است که در عصر ظهور آن حضرت نه تنها در میان دوستان و شیعیان خاص بلکه در سراسر عالم بساط رافت و مهربانی را میان تمامی مردمان عصر ظهور می گسترانند.
بنابراین همانگونه که خداوند فرموده است در عصر ظهور مهربانی و رافت خداوند به وسیله حضرت بقیه الله در سراسر جهان حکمفرما و ستم ها و شقاوت هایی که در عصر غیبت جهان را فرا گرفته است ریشه کن خواهد شد.