این روزها در حالی که قیمت دلار تا 3400 تومان صعود کرده زمزمه تک‌نرخی کردن ارز نیز به گوش می‌رسد اما این تک‌نرخی کردن میل به گران ‌شدن دارد نه ارزان شدن و معنای این سخن کاهش ارزش پول ملی در قبال ارز است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

بزک شیطان بزرگ این بار به بهانه پارچین

یک روزنامه اصلاح‌طلب تیتر اول خود را به عنوان خلاف واقع «موضع مشترک آمریکا و ایران درباره پارچین» اختصاص داد.

در حالی که آژانس می‌گوید ایران ساخت و سازهای جدیدی در پارچین انجام داده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که پارچین سایت هسته‌ای نیست. آفتاب یزد در تیتر اول خود می‌نویسد: آنچه که در آخرین گزارش آژانس قابل بررسی است شامل چند نکته می‌باشد، نخست اینکه اساساً ایجاد تغییرات در سایت پارچین تا چه میزان ارتباط با مسائل هسته‌ای دارد؟ در حالی که از قبل دو بار از این منطقه بازدید شده است و تخلفی هم از آن گزارش نشده، آیا ساخت و ساز در این منطقه برخلاف توافق و قطعنامه 2231 صورت گرفته است؟ اساساً چه ارتباطی می‌تواند بین مسئله تضعیف راستی‌آزمایی که آمانو از آن سخن می‌گوید با این ساخت و سازها وجود داشته باشد. در میان همه این صحبت‌ها واکنش‌های مشابه ایران و آمریکا نسبت به پارچین هم جالب توجه است اینکه چه لزومی دارد که این دو کشور که معمولاً آبشان در یک جوی نمی‌رود(!) در این بحث اینگونه یک نظر در رابطه با پارچین داده‌اند و به نوعی از هسته‌ای نبودن این منطقه دفاع کرده‌اند؟

آفتاب یزد سپس از قول کارشناس خود پاسخ می‌دهد: «اگر طرف آمریکایی چنین مسئله‌ای را بیان می‌کند به این معناست که آنها می‌خواهند نشان دهند که توافقی که با ایران صورت گرفته پابرجاست البته این نخستین همسویی نظرات ایرانی و آمریکایی در بحث‌های هسته‌ای و توافق نیست قبلاً هم در خیلی موارد این همراهی وجود داشته است. مثلاً در قضیه توافق ژنو، فرانسوی‌ها مقابل ایران ایستادند و آمریکایی‌ها به نفع ایران مقابل فرانسوی‌ها قرار گرفتند و در این دو سال بارها پیش آمده که مواضع ایران و آمریکا یکسان بوده است.»

بزک کردن قیافه شیطان بزرگ از سوی روزنامه‌ای که سردبیر آن به آمریکا پناهنده شده در حالی است که اولاً پارچین اصالتاً مرکز نظامی است و نه سایت هسته‌ای و این موضوع کاملاً روشنی است. ثانیاً اتهام‌پراکنی علیه سایت نظامی پارچین را آمریکایی‌ها تدارک و آغاز کرده و همان‌ها هم تبدیل به مسئله علیه ایران کرده‌اند. این چه اشتراک نظری است که ایران می‌گوید- و آژانس هم با 2 بازرسی اذعان کرد- انحرافی در زمینه مطالعات نظامی ادعایی در پارچین صورت نگرفته اما آمریکا بدون سند علیه ایران اتهام‌پراکنی می‌کند؟ آیا اگر در یک دعوایی، یک طرف که خود متهم اصلی است، به طرف مقابل تهمت خلاف واقع بزند و با همان بهانه و بهانه‌های مشابه اقدام به ایذاء و تهدید و تحریم و... کند، معنای این فرایند، «موضع مشترک دو طرف» است؟!

اما درباره پلیس بد جا زدن فرانسه و ترمیم چهره استکباری آمریکا نیز شایان ذکر است که طرف دعوای اصلی در مذاکرات 10-12 سال گذشته و از جمله 2 سال اخیر، آمریکایی‌ها بوده‌اند که بیشترین کارشکنی‌ها را نیز همان‌ها مرتکب شده‌اند ضمن اینکه بعد از توافق ژنو نیز تعهدات خود از جمله در زمینه تحریم‌ها را زیر پا نهادند.

یادآور می‌شود «مجتبی- و» سردبیر آفتاب یزد چند سال پیش به دنبال نقش‌آفرینی در فتنه 88 از کشور گریخت و ضمن پناهندگی به آمریکا مستخدم دون‌پایه شبکه‌هایی نظیر VOA شد.

ربیعی: با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه هستیم

وزیر رفاه می‌گوید با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه هستیم.

در حالی که دولت از رشد اقتصادی 3 درصدی خبر داده، بنا بر گزارش‌ها در سال گذشته 50 هزار شغل ایجاد شد و 50 هزار نفر نیز بیکار شدند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره سونامی بیکاری بیش از 7 میلیون نفر در سال 1400 هشدار داد. این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد فرصت‌های شغلی مورد نیاز کشور تا سال 1400 را 9 میلیون شغل عنوان کرد و اظهار داشت: کشور در شرایط فعلی با رشد اقتصادی بدون اشتغال مواجه است که خروج از رکود مستلزم اجماع جمعی در کشور است.

به گزارش «جوان»، مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر هجوم 5/6 میلیون تحصیلکرده به بازار کار، طی گزارشی چشم‌انداز بازار کار در سال 1400 را در پنج سناریوی مختلف با لحاظ نرخ مشارکت 37/3 درصد، 38/7 درصد و 41 درصد ترسیم کرده و از احتمال ادامه بحران بیکاری جوانان خبر داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تا سال 1400 باید 9 میلیون شغل ایجاد کنیم، گفت: در حالی که در سال 93 برای 50 هزار نفر شغل ایجاد شده اما متاسفانه 50 هزار شغل نیز از دست رفته.

علی ربیعی در جلسه شورای اداری و کارگروه اشتغال در استانداری اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر با رشد 8 درصدی اقتصاد که در برنامه توسعه پیش‌بینی شده است، مواجه نیستیم ولی معتقدیم شرایط باید به گونه‌ای باشد که برای سال 1400 به این رشد اقتصادی دست یابیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر حدود 22 میلیون شاغل در کشور داریم که در سال 1400 به بیش از 31 میلیون شاغل خواهد رسید که با توجه به این موضوع باید سالانه حدود 900 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شود.


روزنامه‌های حامی دولت: دستاورد توافق گران کردن دلار بود؟!

روزنامه‌های حامی دولت، گران کردن نرخ ارز به بهانه تک‌نرخی کردن آن را کلید زده‌اند.

این روزها در حالی که قیمت دلار تا 3400 تومان صعود کرده زمزمه تک‌نرخی کردن ارز نیز به گوش می‌رسد اما این تک‌نرخی کردن میل به گران ‌شدن دارد نه ارزان شدن و معنای این سخن کاهش ارزش پول ملی در قبال ارز است.

به گزارش روزنامه دولتی ایران، دلار سطح مقاومتی 3400 تومان را شکسته است و دلار دولتی نیز به سمت 3 هزار تومان خیز برداشته است! قیمت دلار دولتی 2650 تومان بوده است.

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد از رکوردزنی تازه دلار و ارز خبر داده و نوشت:‌ این افزایش قیمت دلار در شرایطی رخ می‌دهد که دلار از هفته گذشته به نسبت به دیروز نزدیک به 250 تومان افزایش قیمت داشته است. پس از توافق هسته‌ای ایران با 5+1 نخستین بار است که قیمت دلار از محدوده سه هزار و 200 تومان خارج شده و به سه هزار و 400 تومان نزدیک شده است. همزمان با اعلام حل مناقشه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌ها پس از تصویب نهایی برجام، قیمت دلار به میزان کمی فروکش کرد، اما دوباره به محدوده سه هزار و 250 تومان بازگشت. با این حال برخی فعالان این حوزه و کارشناسان دلیل قطعی و جدی برای این افزایش قیمت ارز ندارند و بر این باورند که این افزایش قیمت در کوتاه مدت رخ نداده است.

این روزنامه افزود: در حال حاضر دولت تحت فشارهای نقدینگی و ریزش درآمدهای نفتی است، بنابراین وضعیت اقتصادی دولت طوری نیست که انتظار ثابت ماندن نرخ دلار برود، بلکه محرک‌هایی مانند کاهش قیمت نفت انگیزه مهمی برای اثرگذاری در بازار ارز است... دولت هم نسبت به برخی نوسان‌ها در بازاری مانند ارز بی‌علاقه نیست.

فرهیختگان در گزارش دیگری تصریح کرد: وضع اقتصاد با دلار ثابت نمی‌خواند و دلار باید بالای 4500 تومان باشد ]![ خیلی‌ها تصور می‌کردند اگر اثر توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به این زودی‌ها نمایان نشود، در بازار ارز اثر خود را نشان می‌دهد و به عاملی برای کاهش قیمت دلار بدل می‌شود. اما حالا نه‌تنها این تصور محقق نشده بلکه قیمت ارز نسبت به دو ماه پیش افزایش پیدا کرده و به مرز سه هزار و 500 تومان رسیده است.

این روزنامه از قول کارشناس اقتصادی نوشت:‌ وضعیت دولت و اقتصاد طوری نیست که انتظار داشته باشیم دلار ثابت باشد. محرک‌هایی وجود دارد و قبلا هم داشته است، مانند مسئله کاهش قیمت نفت که مسئله‌ای جدی است که بازار را تحریک می‌کند. نکته مهم‌تر این است که قیمت دلار نزدیک به دو سال و نیم ثابت بوده و کاهش قیمت هم داشته است. در همین زمان نزدیک 30 درصد تورم داشتیم یعنی در حالت منصفانه الان دلار باید بالاتر از چهارهزار و 500 تومان باشد.

دودوزه‌بازی سخنگوی کارگزاران درباره ارزش‌های انقلاب

عامل کناره‌گیری محمد هاشمی از حزب کارگزاران می‌گوید، نگذاریم ارزش‌های انقلابی مصادره شود.

حسین مرعشی در جریان افتتاح شعبه این حزب در بجنورد گفت: نباید میدان را به افراطی‌ها بدهیم تا ارزش‌های ملی و انقلابی را به نفع خود مصادره کنند.

وی افزود: ما به عنوان حزب کارگزاران سازندگی بنا داریم همانند گذشته با رعایت خطوط قرمز نظام و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت در عرصه سیاسی کمک کنیم.

سخنگوی کارگزاران همچنین خواستار برگزاری انتخابات آزاد و قانونی از سوی دولت شد و گفت: رویه شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها خلاف قانون اساسی است.

نگرانی مرعشی درباره مصادره ارزش‌های انقلاب در حالی است که وی در ماه 1393 در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن تخطئه رویکردهای انقلاب گفته بود: ما باید مشخص کنیم که می‌خواهیم همچنان یک دولت انقلابی داشته باشیم یا به دنبال دولتی مستقل هستیم که می‌خواهیم به مسائل داخلی بپردازیم و ایران و جمهوری اسلامی را تقویت کنیم؟ به نظر من این موضوع یکی از کلیدی‌ترین راهبردهاست. اگر بخواهیم انقلابی بمانیم و انقلابی رفتار کنیم باید از یک نوع ابزارهای خاص استفاده کنیم باید سازمان‌هایی مثل بسیج و سپاه را تقویت کنیم، باید یارگیری‌هایی در منطقه از نهضت‌های سیاسی و اجتماعی داشته باشیم باید حوزه نفوذمان را در خاورمیانه افزایش دهیم. اما اگر راهبرد اصلی ما این باشد که به عنوان کشوری که حامل ارزش‌های اصیل است از درون کشور و نظام را تقویت کنیم ابزارهای متفاوتی احتیاج دارد».

وی پیش از آن هم به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «باید بررسی کرد که آیا منافع ملی ما این است که در منطقه یک کشور پیشتاز انقلابی باشیم یا یک کشور اقتصادی، این دو اولویت کاملاً با یکدیگر متضاد است که در برخی موارد نمی‌توان آنها را با یکدیگر جمع کرد»!

یادآور می‌شود مواضع کسانی چون مرعشی که اصرار دارند کارگزاران را حزب لیبرال بنامند و به عبور از خط امام دامن بزنند با کناره‌گیری توأم با اعتراض محمد هاشمی (دبیر کمیته سیاسی کارگزاران) روبرو شد.

اوباما: برنامه هسته‌ای مطالبه همه مردم ایران است

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد داشتن فناوری هسته‌ای تبدیل به گفتمان و مطالبه عمومی در ایران شده و حتی مخالفان نیز از داشتن برنامه اتمی حمایت می‌کنند.

باراک اوباما در کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا گفت: من فکر می‌کنم بهترین چیز برای همه این بود که ایران هیچ گونه زیرساخت هسته‌ای نداشته باشد.

اینکه حتی یک پیچ و مهره و ساختمان و دانشمند هسته‌ای و معدن اورانیوم در هیچ جایی از ایران نباشد اما متأسفانه، این واقعیتی نیست که قابل تحقق باشد. منظور کسانی که می‌گویند خواهان توافق بهتری هستند و این توافق خوبی نیست، عموماً این است که آنها نه فقط می‌خواهند ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد، بلکه نمی‌خواهند ایران اصلاً برنامه هسته‌ای، حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، داشته باشد. اما مشکل این است که حتی ایرانی‌هایی که مخالف این رژیم هستند معتقدند ایران باید حق برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را داشته باشد. جامعه جهانی- نه فقط روس‌ها یا چینی‌ها بلکه اروپایی‌ها، هندی‌ها و ژاپنی‌ها و دیگران- همگی معتقدند براساس پیمان منع تکثیر هسته‌ای شما حق دارید نیروی هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشید. شما فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشید.

وی افزود: بنابراین، این توافق اساساً برای این طراحی شده است که ایران را برای 15 سال نخست در محوطه جریمه قرار دهد، جایی که حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیز به شدت محدود است. پس از 15 سال، با فرض اینکه آنها به توافق پایبند بوده باشند، شما می‌توانید برداشتن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آنها را شروع کنید اما منع تولید نیروی هسته‌ای تسلیحاتی تا ابد ادامه می‌یابد و همیشه در چارچوب سختگیرانه‌ترین رژیم بازرسی‌ها که براساس مقررات بین‌المللی کنونی وجود داشته است، یعنی پروتکل الحاقی، تحت نظارت خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعلیق تحریم‌ها در توافق فوری نیست گفت: نحوه کار به این شکل است که آنها باید فردو را که الان یک مرکز زیرزمینی در نظر گرفته می‌شود، واقعاً تعطیل کنند، اکثر سانتریفیوژهای نطنز (که روی زمین است) را خارج سازند، رآکتور آب سنگین اراک را به طور کامل تغییر کاربری دهند، بازرسی‌ها را برقرار سازند و قبل از این که تحریم‌ها برداشته شود، آنها باید کارهایی انجام دهند. این اقدامات، اقداماتی بزرگ است. آنها باید 98 درصد ذخایر اورانیوم خود را نابود یا صادر کنند.

باراک افزود: هیچ چیز تروریسم، دست نشانده‌های ترور و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه ادامه ندهیم. ما در این نقطه روابط خود را با ایران عادی نمی‌کنیم. کاری که الان می‌کنیم این است که یکی از مشکلات سرنوشت‌ساز را حل می‌کنیم و آن را از میان برمی‌داریم. اما تحریم‌های خودمان را که به علت سوابق حقوق بشری و تروریسم برقرار شده است، حفظ می‌کنیم. این تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. ما نه تنها قادریم تحریم‌های خود را ادامه دهیم بلکه می‌توانیم تحریم‌های سازمان ملل را نیز که از تحریم‌های هسته‌ای مجزا هستند و به ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله و دیگر سازمان‌های تروریستی مربوط می‌شود، حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشخصه‌های بی‌نظیر توافق، این است که با توجه به نحوه ساختاربندی توافق، ما به رأی روسیه و چین و حتی شرکای اروپایی خود نیاز نداریم. اگر به این نتیجه برسیم که ایران توافق را نقض کرده است، قادر خواهیم بود همه تحریم‌های چند جانبه را بازگردانیم. نه تنها تحریم‌های آمریکا بلکه تحریم‌هایی که قبلاً اعمال شده است. می‌توانیم بعد از به یقین رسیدن درباره نقض توافق، تحریم‌ها را مجدداً برقرار سازیم.

اوباما در این مصاحبه تصریح کرد: ایران دشمن ماست و ما به ایران اعتماد نداریم اما توافق ما براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی‌آزمایی است. آنها مجموعاً حدود 5-6 میلیارد دلار از این توافق به دست خواهند آورد. پیوند ما با اسرائیل، صرفاً براساس مصلحت نیست بلکه مانند روابط خانوادگی و پیوند نسل‌ها و ارزش‌ها و تعهدات مشترک است.

** جمهوری اسلامی

بهانه تراشی های الازهر درباره فیلم «محمد رسول الله»

الازهر بار دیگر درباره فیلم «محمد رسول الله» بهانه تراشی کرد! دکتر «عباس شومان»، نماینده الازهر با اعتراض به اکران فیلم «محمد رسول الله»، مدعی شد: بازیگران، تهیه کنندگان و فیلمبرداران فیلم مذکور همگی گناهکار هستند. به گزارش پایگاه الفتح، وی در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: تبلیغ برای چنین فیلمی حرام است و هر کس که آن را مشاهده یا پخش کند، شریک جرم محسوب می‌شود. نماینده الازهر همچنین افزود: «چگونه ممکن است یک نفر نقش پیامبر(ص)‌ را ایفا کند و سپس در فیلم دیگری نقش یک قاتل و یا مجرم را اجرا نماید، علیه کارگردان و بازیگران این فیلم باید در دادگاه شکایت کرد و امت اسلام باید علیه کسانی که به پیامبر اکرم(ص) اهانت می‌کنند. برخورد کنند.» در پاسخ به این قبیل سخنان، کارگردان این فیلم «مجید مجیدی»، با تاکید بر اینکه «فیلم مذکور به هیچ‌وجه چهره پیامبر(ص) را به تصویر نمی‌کشد»، تاکید کرد: الازهر زمانی این فیلم را متهم می‌کند که خود آن را مشاهده نکرده است. مجیدی هدف از ساخت این اثر را در دفاع از پیامبر اکرم(ص) و پایان دادن به هجوم علیه آن حضرت معرفی کرده است.

توطئه جدید تروریست‌ها علیه ایران

صهیونیست‌ها با همدستی رسانه‌های وابسته، خط جدیدی را برای تبلیغات علیه نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند. روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از روزنامه القدس العربی مدعی شد ایران با همکاری حکومت سوریه تلاش دارد در دمشق، پاکسازی جمعیتی کرده و صدها هزار تن از ساکنان سنی مذهب مرکز سوریه را اخراج کند. براساس این ادعا، هدف ایران،‌ تغییر بافت جمعیتی این شهر است. این روزنامه در ادامه ادعاهای خود می‌نویسد: ایران هم اکنون به دولت سوریه یاری می‌رساند تا خانه‌های اهالی سنی دمشق در محله «مِزه» را تخریب کرده و ساکنین آن‌ها را اخراج کند تا به این ترتیب، ترکیب جمعیتی شهر به نفع بشار اسد تغییر کند. تایمز اسرائیل به نقل از نشریه کریستین ساینس مانیتور نیز ادعای مشابهی را درباره منطقه زبدانی نقل کرده است. انتشار چنین شایعاتی آنهم در شرایطی که ایران بیشترین کمک‌ها را به مردم اهل سنت در فلسطین به عمل می‌آورد نشان دهنده توطئه جدیدی است که قرار است توسط تروریست‌ها در سوریه به اجرا در آید.

اعتراض مدیر کل سابق آژانس انرژی اتمی به وقایع مصر و سوریه

اعتراض مدیر کل سابق آژانس انرژی اتمی به وقایع مصر و سوریه، جنجال آفرین شد. رسانه‌های مصری گزارش دادند: محمد البرادعی در صفحه شخصی خود، در توییتر درباره مصر نوشت: حتی از منظر عقلانی وقتی رویای جوانان را ناکام گذاشته و آنها را سرکوب می‌کنیم و به زندان می‌افکنیم، ما نیز آینده وطن را نابود می‌کنیم. آزادی آنها آزادی ماست. وی در پیام دیگری درباره بحران سوریه نوشت: «پس از گذشت چهار سال کشتار و آوارگی نیمی از ساکنان سوریه و گسترش تروریسم اکنون به ما گفته می‌شود که هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی وجود ندارد! جنایتی ضد بشریت رخ داده و همه طرف‌ها مسئول آن هستند.» مخالفان ژنرال سیسی از نوشته البرادعی درباره اوضاع مصر استقبال کرده‌اند. در عین حال، تعدادی از مصری‌ها نیز البرادعی را به دلیل عضویت در جبهه نجات ملی که تظاهرات علیه محمد مرسی را رهبری می‌کرد، در کشتار هواداران مرسی در رابعه العدویه مسئول می‌دانند.

** وطن امروز

عذرخواهی وزیر اطلاعات به خاطر نقل قول نادرست از رهبری

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به خاطر نقل قول غیرصحیح از رهبر انقلاب، از ایشان و مردم عذرخواهی کرد. به گزارش «وطن امروز»، سیدمحمود علوی هفته گذشته در برنامه نگاه یک درباره مذاکرات هسته‌ای و رعایت خطوط قرمز در این مذاکرات گفت: «مقام معظم رهبری اعلام کردند مسؤولان مذاکرات در برابر بی‌صداقتی آمریکا رفتار انقلابی از خود نشان دادند و تیم مذاکره‌کننده را افرادی متدین، امین، متعهد و شجاع خطاب کردند و حتی فرمودند که این خط تبلیغی دروغ که گفته می‌شود از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد».
روز گذشته اما سایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به نقل از حجت‌الاسلام علوی، این اظهارنظر را اصلاح کرد. متن این اصلاحیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در برنامه تلویزیونی نگاه یک از قول مقام معظم رهبری نقل شد که «این خط تبلیغی دروغ که از خطوط قرمز عبور شده است صحت ندارد» پس از مراجعه به متن سخنرانی معظم‌له ملاحظه شد که عبارت صحیح این است «این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی صرف‌نظر شده است خلاف واقع و دروغ است». ضمن پوزش از معظم له و مردم شهیدپرور در نقل خطای بیان معظم‌له از منتقدین محترمی که ما را به این خطای در نقل توجه دادند صمیمانه سپاسگزاری می‌شود.
سیدمحمود علوی
وزیر اطلاعات

فیلمبرداری سپاه از ناو آمریکایی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعزام یک فروند هواپیمای گشت دریایی «هاربین»، اقدام به شناسایی ناوهواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس و تصویربرداری از این ناو کرد. به گزارش تسنیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مدت‌ها پیش با دستیابی به تکنولوژی پهپادهای مدرن، اقدام به انجام عملیات‌های شناسایی ناوگروه‌های متعلق به نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در خلیج‌فارس و تنگه هرمز کرده است. در یکی از مشهورترین نمونه‌ها، پهپادهای سپاه با اعزام به منطقه خلیج‌فارس، اقدام به اجرای عملیات شناسایی ناوهای عبور آمریکا در تنگه هرمز کرده و تصاویر این عملیات نیز به صورت زنده در همایش فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد مقدس پخش شد. پهپادهای سپاه، تاکنون بارها این عملیات‌ها را به انجام رسانده و در برخی موارد، ناوهای آمریکایی به‌‌رغم حضور طولانی پهپادهای شناسایی سپاه در بالای سر آنها، حتی متوجه حضور این پرنده‌های بی‌سرنشین هم نشدند و در برخی موارد نیز مدتی پس از تصویربرداری، متوجه حضور پهپاد سپاه شده و با اعزام بالگرد یا جنگنده، درصدد دور کردن پهپاد از فراز ناو شدند. در‌ آخرین اقدام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا با اعزام یک هواپیمای گشت دریایی Y-12، اقدام به انجام عملیات شناسایی ناوهای آمریکایی عبوری از منطقه کرده است. این هواپیماها که هاربین  (Harbin Y-12) نام دارند، به‌تازگی به ناوگان هوایی سپاه در جنوب کشور  پیوسته‌اند.

زمین‌خواران به مردم معرفی می‌شوند

دادستان کل کشور گفت: مصمم هستیم برخورد جدی و قاطع با همه زمین‌خواران داشته باشیم و در این موضوع هم خلع‌ ید کرده و هم محاکمه صورت گیرد و هم به مردم معرفی شوند.  حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ظهر دیروز در حاشیه برگزاری بزرگداشت شهیدان دولت در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد دادستانی با زمین‌خواران پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در اسفند سال گذشته، به فارس گفت: این فرمایشات چراغ راهی برای ما در برخورد با متخلفان بود. دادستان کل کشور گفت: منابع ملی و طبیعی ذخایر مردم است و نباید اجازه دهیم به دست افراد سودجو و فرصت‌طلب بیفتد. رئیسی تصریح کرد: در قوه قضائیه بنای ما بر این است که با قاطعیت و برخورد عبرت‌آموز با متخلفان و دست‌درازان به منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع برخورد کنیم. وی گفت: بر اساس گزارشاتی که تاکنون داشته‌ایم در سال گذشته 40 هزار هکتار توسط همکاران ما در سراسر کشور رفع تجاوز شده است.  رئیسی بیان کرد: امروز پس از فرمایشات حضرت آقا عزم بسیار جدی در همه بخش‌ها و سطوح ایجاد شده که برخورد جدی و قاطع با همه زمین‌خواران داشته باشیم و مصمم هستیم در این موضوع هم خلع‌ید کرده و هم محاکمه صورت گیرد و هم به مردم معرفی شوند.  دادستان کل کشور گفت: از منابع طبیعی البته انتظار است در عین اجرای قاطعانه قانون در برخورد با متخلفان، ضعیف‌کشی نکند.

** خراسان

کمک دولت به پرداخت اجاره دفتر سازمان ملل

بر اساس ابلاغيه يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده است با توجه به مجوز هيئت وزيران به استناد ماده 55 قانون محاسبات عمومي کشور، مبلغ 30 ميليارد ريال به صورت هزينه اي از محل اعتبارات جزء رديف 510000 قانون بودجه سال 1394 کل کشور تحت عنوان "هزينه هاي پيش بيني نشده"، بابت تامين هزينه اجاره دفتر سازمان ملل متحد مستقر در تهران در اختيار وزارت امور خارجه قرار مي گيرد تا با رعايت قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.


دستور جديد براي حمايت معنوي از فعالان پدافند غيرعامل

بر اساس دستورالعمل جديد يک مقام مسئول به تعدادي از مديران ارشد دستگاه هاي اجرايي، با ابلاغ شرح وظايف اين دستگاه ها در بخش پدافند غيرعامل، تاکيد شده به استناد ماده 3 و4 آيين نامه تعيين و احراز مصاديق عملي شهيد مصوب ارديبهشت ماه امسال هيات دولت، افرادي که در اجراي پروژه هاي پدافند غيرعامل و انجام ماموريت هاي در اين حوزه، دچار نقص عضو يا فوت مي شوند، در حکم جانباز و يا در حکم شهيد محسوب مي شوند.

** قانون

حضور هاشمي‌رفسنجاني در تلگرام

پارسينه‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مشاهده مباحث #گروه_تلگرامی_چلنج خاطر نشان کردند: این گروه‌ها دل‌های افراد علاقه‌مند به کشور را به یکدیگر نزدیک می‌کند و سوءتفاهم‌ها را از بین می‌برد. آیت ا... هاشمی همچنین تاکید کردند مطالب مهم و تحلیل‌ها به صورت هفتگی به اطلاع ایشان رسانده شود. کامنت یکی از اعضای #گروه_تلگرامی_چلنج در رابطه با مشاهده مباحث این گروه توسط رئيس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای دقایقی گروه را تحت تاثیر قرار داد و واکنش‌های پی در پی اعضا پیرامون این مسئله در نوع خود جالب توجه بود. با این تفاسیر می‌توان گفت #چلنج اولین گروه تلگرامی است که در فضای مجازی توسط یک مقام عالیرتبه به صورت آنلاین مشاهده و رصد شده است.

سی امین سناتور آمریکا در جمع مدافعان برجام

مهر     یکی دیگر از سناتورهای آمریکا با اعلام حمایت از برجام به صف حامیان توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ پیوست. سناتور «تام کرپر» از ایالت «دلور» با انتشار پیامی اعلام کرد: «این توافق خوبی برای آمریکا و متحد این کشور از جمله اسرائیل است و البته این توافق از جایگزین و بدیل ممکن یعنی جنگ احتمالی با ایران جلوگیری می‌کند». دموکرات‌ها در سنای آمریکا نیازمند ۴۱ رای هستند تا مانع رد این توافق در سنا شوند. به عبارت دیگر در صورت رسیدن آرای موافق به ۴۱ رای، دیگر باراک اوباما نیازی به استفاده از حق وتوی خود برای تصویب این توافق ندارد.

اختلاف ایران و روسیه بر سر قیمت «اس ۳۰۰»

عصر ايران یک خبرگزاری روسی مدعی شد روسیه و ایران بر سر «قیمت» سامانه موشکی اس ۳۰۰ به اختلاف رسیده‌اند. ایران قصد دارد قرارداد سامانه موشکی اس۳۰۰ را با ارزش قرارداد سال ۲۰۰۷ امضا کند. ارزش قرارداد سال ۲۰۰۷ حدود یک میلیارد دلار بود. این در حالی است که روسیه به ایران پیشنهاد داده به جای خرید سامانه موشکی «اس ۳۰۰ بی‌ام‌او»، سیستم‌های مدرن‌تر موسوم به «اس ۳۰۰ وی ۴» (آنتی ۲۵۰۰) را به ایران بفروشد. بنابراین گزارش، روسیه تأکید کرده سامانه موشکی اس ۳۰۰ دیگر ساخته نمی‌شود، به همین دلیل در نظر دارد با افزایش ارزش قرارداد سیستم‌های موشکی قوی‌تری را به ایران بفروشد. ریاست جمهوری روسیه آوریل گذشته ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران را رفع کرد.

رفع تحریم‌ها و واريزدارايي هنگفت به  حساب ايران

تسنيم اقتصاددان ارشد بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت رفع تحریم‌ها علیه ایران دارایی بادآورده را عاید این کشور می‌کند. شانتایانن دواراجان که در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپوتنیک سخن می‌گفت افزود: ما این دارایی‌ها را دارایی‌های بادآورده می‌نامیم و این یک اصطلاح فنی در اقتصاد است و زمانی به کار می‌رود که منابع در دسترس یک کشور به طور یکباره افزایش یابد. اشاره این کار‌شناس بانک جهانی به اثرات رفع تحریم‌های ایران بر اساس توافق هسته‌ای بوده است. وی در ادامه گفت: دستیابی یکباره ایران به چنین دارایی‌هایی دارای اثرات و نتایج سیاسی خاصی است و به همین دلیل است که ما در بانک جهانی دقت به خرج داده و آن را دارایی‌های بادآورده نامیده‌ایم. بر اساس این گزارش مقامات دولت اوباما می‌گویند در پی توافق هسته‌ای ایران به ۵۵ میلیارد دلار از دارایی‌های خود دسترسی پیدا می‌کند که بیشتر آن در قالب ذخایر ارزی است.

حضور«لاریجانی» در جلسات بررسی برجام

باشگاه‌خبرنگاران یک عضو کمیسیون بررسی برجام در مجلس گفت: بدون شک رئیس مجلس مهمان جلسات بررسی برجام خواهد بود. عباسعلی منصوری آرانی با اشاره به جدول زمانبندی جلسات کمیسیون برجام در مجلس گفت: کمیسیون برجام در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته تا پایان شهریور ماه جلسه خواهد داشت. وی افزود: در جلسات برجام از نقطه نظرات کار‌شناسان و نخبگان هسته‌ای استفاده خواهد شد. یک عضو کمیسیون برجام در مجلس در ادامه متذکر شد: بدون شک در جلسات برجام از کسانی که به نوعی در موضوعات هسته‌ای فعالیت داشته‌اند، دعوت به عمل می‌آید.

جوان ۱۸ ساله ایرانی به داعش پیوست

پارسينه     يک ایرانی ساکن آمریکا به گروهک تروریستی داعش پیوست.به گزارش ان بی‌سی رضا نیک‌نژاد، جوان ایرانی ساکن آمریکا به کمک دوستش برای پیوستن به گروهک تروریستی داعش به سوریه فرار کرد. علی شکری امین ساکن ویرجینیا به جرم کمک به دوست خود رضا نیک‌نژاد برای پیوستن به گروهک تروریستی داعش به ۱۱ سال و ۴ ماه حبس در زندان فدرال محکوم شد. براساس این گزارش، علی شکری امین ساکن آمریکا اعتراف کرد که به طور مخفیانه از صفحه توییتر خود برای کمک به داعش استفاده و تبلیغ می‌کرده است. وی پس از مدتی راه ارتباط با داعش را پیدا کرده تا بتواند به همکلاسی ۱۸ ساله خود رضا نیک‌نژاد برای پیوستن به گروهک تروریستی داعش کمک کند. رضا نیک‌نژاد که اکنون در سوریه است، پس از خروج از آمریکا با مادرش تماس گرفت و گفت: در مقابل کسانی که با این گروه مبارزه می‌کنند، می‌جنگم.


** آرمان

مخالفت با فيلم «محمد رسول‌ا... (ص)» سياسي است

شنیده شد که سامي يوسف يكي از چهره‌هاي شناخته شده موسيقي در دنياي اسلام، نظر علماي سني درباره فيلم «محمد رسول‌ا... (ص) » را سياسي خواند. انتخاب نوشت؛ سامي يوسف در گفت‌وگويي با رويترز درباره فيلم «محمد رسول‌‌ا... (ص)» عنوان كرد كه مخالفت‌هاي بيان شده از سوي بيشتر مراكز سني، سياسي است. وي گفت: مطمئنم آنهايي كه در الازهر با اين فيلم مخالفت كرده‌اند يا ديگر مخالفان فيلم، هنوز اين اثر را نديده‌اند. آنها با فيلم مخالفت مي‌كنند فقط به اين دليل كه با صادرات فرهنگي ايران مخالف هستند. 
 
چند ايراني در سال ۹۳ متولد شدند؟

شنیده شد که ايسنا نوشت؛ دبيركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام كرد: در سال گذشته يك ميليون و 570 هزار نفر متولد شدند و جمعيت كشور نسبت به سال 92، 64 هزار نفر اضافه شد. يك ميليون و 730 هزار بارداري سال گذشته اتفاق افتاد كه يك ميليون و 530 هزار مورد از آن منجر به فرزندآوري شد. وي گفت: مرگ نوزادي سال گذشته كاهش پيدا كرد. آخرين آمار اعلام شده 10 مورد در هر 100 هزار تولد زنده بوده است. مرگ مادري نيز 19 مورد در هر 100 هزار تولد زنده است. براي بارداري‌هاي زير 18 سال و بالاي 35 سال مراقبت‌هاي ويژه‌اي در نظر خواهيم داشت. 
 
قاضي رحيمي و مرتضوي بازنشسته شد

شنیده شد که قاضي شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان تهران بعد از ۳۴ سال خدمت در دستگاه قضائي بازنشسته شد. تسنيم نوشت؛ قاضي سيامك مدير خراساني رئيس شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران، از يك شهريور ماه 94 و بعد از 34 سال خدمت بازنشسته شده است. اين قاضي باسابقه دادگاه كيفري استان تهران كه به پرونده‌هاي بسيار معروف و مهمي از جمله پرونده قضات كهريزك، محمدرضا رحيمي، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور سابق، پرونده‌هاي متعدد مطبوعاتي، پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران و... رسيدگي كرده است، از بازنشستگي خود ابراز خوشحالي كرد و در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنيم مبني بر اينكه آيا قصد ورود به حرفه وكالت را دارد يا خير گفت: به هيچ‌وجه قصد ورود به حرفه وكالت را ندارم. 
 
ساخت پمپ بنزين‌هاي زيرپله‌اي در تهران

شنیده شد که يك مقام مسئول با اشاره به امضاي ۳ قرارداد ساخت جايگاه‌هاي بنزين تك تلمبه‌اي در تهران گفت: پيش‌بيني مي‌شود به زودي با مشاركت شهرداري‌ها، ۳۰ تا ۶۰ پمپ بنزين تك تلمبه‌اي در تهران احداث شود. تابناك نوشت. محمدرضا مظلومي در تشريح برنامه جديد احداث جايگاه‌هاي بنزين تك‌تلمبه‌اي يا به اصلاح پمپ بنزين‌هاي زير پله‌اي در تهران، گفت: در حال حاضر بيش از ۲۲۰ باب جايگاه سوخت مايع و سي. ان. جي در تهران در مدار بهره‌برداري قرار دارد. مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با بيان اينكه پيش بيني مي‌شود در مرحله اول ۳۰ تا ۶۰ جايگاه بنزين تك تلمبه‌اي در تهران احداث شود، تاكيد كرد: با بهره‌برداري از اين جايگاه‌ها مشكلات عرضه بنزين و زمان سوخت‌گيري خودروها به حداقل كاهش مي‌يابد. 
 
BBC انگليسي در ايران مجوز ندارد

شنیده شد که مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور گفت: شبكه BBC انگليسي در ايران فعاليت داشته اما BBC فارسي مجوز دفتر در ايران ندارد و هنوز هم اين مجوز به آن داده نشده است. انتخاب نوشت؛ حسام‌الدين آشنا در نشست خبري با اصحاب رسانه سيستان و بلوچستان در پاسخ به سوالي درباره فعاليت شبكه BBC در ايران، اظهار كرد: به ده‌ها گروه خبري خارجي در ماه براي ساخت مستند مجوز داده مي‌شود. اين رسانه‌ها در ايام هفته دولت، 22بهمن و انتخابات وارد كشور مي‌شوند و گزارشات روزانه توليد مي‌كنند و در پايان برمي‌گردند. در اين رابطه BBC مادر يا انگليسي از ابتدا در ايران مجوز فعاليت داشته اما BBC فارسي اجازه هیچگونه فعاليتي را ندارد. وي افزود: حوزه فرهنگ و ارشاد بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد چرا كه تقويت هنرهاي بومي، موسيقي، ادبيات و صنايع دستي براي بسياري از افراد اشتغال ايجاد مي‌كند. 
 
رسيدگي به پرونده قتل بانكدار ايراني در مالزي

شنیده شد که پرونده قتل بانكدار ايراني و موسس «اي.‌ام بانك» مالزي همچنان باز است و دادگاه عالي اين كشور 18 شهريور را براي رسيدگي مجدد به درخواست تجددنظر راننده تاكسي مرتبط با اين قتل درنظر گرفت. ايرنا نوشت؛ در حالي درخواست تجديدنظر راننده تاكسي مرتبط با قتل اين بانكدار ايراني در مالزي مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه پاسكال نژادي پسر اين بانكدار مدعي است پدرش به دليل نگراني از فساد در بانكش ترور شد. وي ادعا كرد پدرش به قتل نرسيد، بلكه ترور شد و اين ترور ارتباطي با داستان معبد نداشت. حسين احمدنژادي بانكدار 75 ساله سرشناس ايراني و موسس «اي.‌ام بانك» هفتم مرداد ماه سال 1392 در حالي كه به همراه همسرش از پاركينگ يك معبد چيني در كوالالامپور خارج مي‌شد، به قتل رسيد. 
 
علي كريمي سوار پيكان

شنیده شد که علي كريمي براي كمك به موسسه خيريه فياض‌بخش پيكان سواري مي‌كند. ايسنا نوشت؛ علي كريمي در سفر خود به مشهد با هدف كمك به خيريه فياض‌بخش در مشهد حاضر شد. در مراسمي كه تدارك ديده شده بود از سوي يك خير يك دستگاه خودرو پيكان قرمز رنگ به كريمي اهدا شد. قرار شد تا علي كريمي با اين خودرو در مشهد و تهران سواري كند و برنامه ويژه‌اي نيز عادل فردوسي‌پور و نود براي اين خودرو داشته باشند تا پس از شناخته شدن آن، مزايده‌اي براي فروش اين خودرو پيكان با حضور افراد سرمايه‌دار در مشهد برگزار شده و پول فروش اين خودرو صرف امور خيريه و موسسه فياض‌بخش شود. همچنين علي كريمي، امشب در برنامه اي ديگر قرار است پيراهن خود در ديدار روز گذشته تيم ستارگان ايران مقابل ستارگان جهان را به موسسه فياض‌بخش اهدا كند. 
 
چه كساني در نشست خبري روحاني حضور داشتند؟

شنیده شد که در نشست خبري رئيس‌جمهور كه به مناسبت هفته دولت برگزار شد، برخي اعضاي تيم اقتصادي و وزراي اقتصادي دولت حضور داشتند. در اين نشست كه با حضور جمعي از اصحاب رسانه و مديران رسانه‌هاي داخلي برگزارشد، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت معدن و تجارت، علي ربيعي، وزير كار، رفاه و امور اجتماعي، ولي‌ا... سيف، رئيس كل بانك مركزي، محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت حضور داشتند. همچنين محمد نهاونديان، حسين فريدون، مرتضي بانك، حسام‌الدين آشنا، در صف اول اين نشست خبري نشسته بودند. همچنين حميد ابوطالبي معاون سياسي نهاد رياست‌جمهوري و عليرضا معزي دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت نيز حضور داشتند.

** شرق
 

سیدحسن خمینی: انسان سالم در محیط‌زیست سالم می‌تواند زندگی کند


ایسنا: یادگار امام(ره) با بیان اینکه سهم کشورهای توسعه‌یافته در تخریب محیط‌زیست چندبرابر سایر کشورهاست، تأکید کرد: «دست‌اندرکاران مجموعه محیط‌زیست سردمداران آشتی انسان و طبیعت هستند». حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم گرامیداشت مقام محیط‌بان که در حرم مطهر امام‌خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به تعبیر عقل سالم در بدن سالم اظهار کرد: «اگر در مقیاس بزرگ‌تری به این جمله توجه کنیم، انسان سالم در محیط‌زیست سالم می‌تواند زندگی کند؛ همان‌گونه که وقتی بدن سالم نباشد عقل نیز سلامت خود را از دست می‌دهد، انسان بدون محیط‌زیست سالم، حیات، نشاط و پویایی خود را از دست می‌دهد». او در پایان سخنان خود گفت: «کار محیط‌بانان صرفا حفظ یک قطعه خاک نیست، بلکه حفظ فضایی است که امکان تنفس سالم را فراهم می‌کند». در این دیدار معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست، هم صحبت کرد و لباس و کارت محیط‌بانی و همیار محیط به سیدحسن خمینی اهدا و از ٦٠ محیط‌بان نمونه کشور تقدیر شد.

قاضیِ «رحیمی» و «احمدی‌نژاد» بازنشسته شد


تسنیم: قاضی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران بعد از ۳۴ سال خدمت در دستگاه قضائی بازنشسته شد. قاضی سیامک مدیرخراسانی، رئیس شعبه ٧٦ دادگاه کیفری استان تهران، از یکم شهریور ٩٤ و بعد از ٣٤ سال خدمت بازنشسته شده است. این قاضی باسابقه دادگاه کیفری استان تهران که به پرونده‌های بسیار معروف و مهمی از جمله پرونده قضات کهریزک، محمدرضا رحیمی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، پرونده‌های متعدد مطبوعاتی، پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران و... رسیدگی کرده است، از بازنشستگی خود ابراز خوشحالی کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی‌بر اینکه آیا قصد ورود به حرفه وکالت را دارد یا خیر، گفت: به‌هیچ‌وجه قصد ورود به حرفه وکالت را ندارم.


** ایران

تردید هسته‌ای نمایندگان یهودی «کنگره»


هنوز بسیاری از نمایندگان یهودی کنگره امریکا، درباره حمایت کردن یا نکردن از توافق هسته‌ای تصمیم نگرفته‌اند.  به گزارش «الجزیره»، طبق آخرین نظرسنجی‌ها، 46 درصد این افراد از توافق حمایت می‌کنند و 31 درصد مخالف آن هستند؛ بنابراین، این احساس در کاخ سفید وجود دارد که هنوز اقدامات زیادی در مورد کسانی که تصمیم‌گیری نکرده‌اند، مانده که باید انجام شود و البته باید در این زمینه از رسانه‌های مؤثر، از جمله «اینترنت» استفاده کرد.

قاضی پرونده رحیمی و احمدی‌نژاد بازنشسته شد


قاضی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بعد از ۳۴ سال خدمت در دستگاه قضایی بازنشسته شد. قاضی سیامک مدیر خراسانی رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، به پرونده‌های بسیار معروف و مهمی از جمله پرونده چند نفر از وزرای سابق، پرونده افشای سؤالات کنکور پزشکی، شماری از مسئولان سابق نیروی انتظامی، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر، قضات متخلف، معاون اول دولت دهم (محمدرضا رحیمی)، محمود احمدی‌نژاد (رئیس جمهوری سابق)، برج‌سازان، بخشی از پرونده مه‌آفرید خسروی، قضات کهریزک، پرونده‌های متعدد مطبوعاتی، پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران، شرکت تعاونی برق و... رسیدگی کرده است.

جنجال کاریکاتور «نتانیاهو» در روابط سوئیس و اسرائیل


دولت سوئیس از اینکه سفیر این کشور در ایران در جریان سخنرانی در مراسمی، کاریکاتوری از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را نشان داده، ابراز تأسف کرد. به گزارش «بی بی‌سی»، در این کاریکاتور دو کبوتر روی سر «نتانیاهو» مدفوع می‌کنند. «جولیو هاس»، سفیر سوئیس در تهران این کاریکاتور را در جمع صدها تاجر و صاحب صنعت سوئیسی و ایرانی در هتلی در شهر زوریخ نشان داده است. این مراسم با هدف ترغیب و تشویق برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از اعلام توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی برگزار شده بود. در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که این «کاریکاتور سؤال‌برانگیز» بدون اطلاع این وزارتخانه به نمایش گذاشته شده است. اقدام سفیر سوئیس بازتاب گسترده در محافل خبری تل آویو پیدا کرد.

سلطانی: 20 اعتراف زنجانی فقط در اختیار ماست


عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس گفت: «صحبت‌هایی که زنگنه درباره بابک زنجانی گفته و اینکه زنجانی همکاری نمی‌کند، حرف درستی است، ولی متأسفانه به ما اجازه داده نمی‌شود با زنجانی دیدار کنیم. اگر ما بتوانیم ایشان را ببینیم شاید بتوانیم چیزهای بیشتری به دست بیاوریم.» امیر عباس سلطانی در گفت‌و‌گو با «تابناک» ادامه داد: «مذاکرات ما با بابک زنجانی دست هیچ کس نیست و قوه قضائیه هم این موارد را ندارد. ما حدود 20 مورد اعتراف داریم که تنها در اختیار ماست، ولی نمی‌شود اینها را رسانه‌ای کرد، چون اگر زنجانی این را بداند، دیگر نمی‌شود از وی حرفی بیرون کشید.»

ظریف و جلیلی به کمیسیون «برجام»  می‌روند


عضو کمیسیون ویژه «برجام » مجلس از برگزاری جلسات آتی این کمیسیون با حضور تیم مذاکره‌کننده فعلی و سابق کشورمان خبر داد. حسین نجابت  گفت: «جلسه بعدی (چهارم) کمیسیون برجام دوشنبه این هفته با حضور آقایان ظریف، عراقچی و سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده برگزار می‌شود». وی افزود:« با توجه به دستورالعمل‌هایی که در خصوص برجام داده شده در جلسات آینده ارزیابی متن برجام به صورت کلی و سپس در چند محور مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفته و نمایندگان در جریان کامل موضوع قرار می‌گیرند». نجابت در پایان از برگزاری جلسه روز سه‌شنبه هفته جاری کمیسیون ویژه «برجام»  با حضور سعید جلیلی و اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق خبر داد.