کد خبر 460437
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

باید برخی دولتمردان به‌جای حاشیه‌سازی و به‌تبع آن تشتت آراء، از ارائه گزارش‌ها و اظهارات شعاری پرهیز کنند و صادقانه درباره عملکرد دوساله خود صحبت کنند تا اقدامات دولت برای مرم باورپذیرتر بشود و تکلیف بیکاری، رکود و تورم را مشخص کنند و برای رفع آن چاره‌ای بیندیشند.

گروه سیاسی مشرق - رییس‌جمهور محترم عصر روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه موضوعات مختلفی را مورد نقد و تبیین قرار دادند، روحانی درباره موفقیت در به پایان رساندن مجادله هسته‌ای با غرب گفت: پرونده بسیار پیچیده هسته‌ای روی میز روابط بین‌الملل قرارگرفته بود که ما توانستیم، مقصودم از ما ملت ایران است، ملت ایران توانست با یک حرکت بسیار خوب و منسجم به یک نقطه بسیار مطلوبی برسد. البته در همه زمینه‌ها و ازجمله سیاست خارجی آنچه باعث موفقیت ما بود این‌که تصمیم عجولانه و یک‌شبه نگرفتیم و با صاحب‌نظران مشورت کردیم و از خرد جمعی استفاده کردیم. همه‌جا اگر پیروز شدیم خرد جمعی پیروز کرده و به خاطر وحدت ملی و مشارکت و حضور مردم بوده است.

اینکه رییس‌جمهور وسیله رسیدن به نقطه مطلوب را مشورت، استفاده از خرد جمعی، وحدت ملی، مشارکت و حضور مردم معرفی می‌کنند جای تقدیر و تشکر دارد که بعضا تصمیمات خلق‌الساعه همانند دولت سابق، در کابینه فعلی دیده نمی‌شود.

دکتر روحانی در ادامه و در پاسخ به سؤال یکی از "رسانه‌های زنجیره‌ای که سابقه همکاری پینگ‌پنگی با BBC را دارددرباره موضوع حاشیه‌ای حصر می‌گوید:"تلاش دولت از ابتدا بر این بوده که در داخل جامعه ما همه احساس آرامش بیشتری کنند و اگر موضوعی درگذشته در این کشور بوده و ما می‌توانیم طبق قانون آن را پایان بدهیم، خب پایان بدهیم. ادامه مشکلی که در جامعه به وجود آمده، حالا حق با این بوده یا آن، به‌هرحال قوه قضائیه و دادگاه‌های ما حکم می‌کنند اما اینکه موضوعی را تبدیل کنیم به یک مسئله دائم در کشور، کسی سود نمی‌برد این وسط. چه خاصیتی دارد. باید تلاش کنیم قانون اجرا شود. اگر کسی خطا و اشتباهی کرده باید قانون نسبت به او اجرا شود؛ اما اینکه تبدیل کنیم به شعار دائم و مداوم و هی تکرار کنیم، گفت ثم ماذا؟ نتیجه چی؟ اقتدار یک نظام و دولت این است که بتواند سریع‌تر مسائلش را نهایی کند. مثل همین برنامه هسته‌ای. این را 20 سال ادامه می‌دادیم خوب بود؟ در چارچوب منافع ملی هرچه زودتر نهایی‌اش کنیم به نفع ماست. هفته قبل مقام معظم رهبری فرمودند خوب شد این پرونده هسته‌ای تمام شد و جمع شد. هر پرونده داخلی و خارجی را اگر بتوانیم در چارچوب منافع ملی حل کنیم به نفع ماست."[1]

در پاسخ رییس‌جمهور به مردم سالاری، ذکر چند نکته به نظر ضروری می‌رسد.

1- قطعاً رییس‌جمهور محترم و دولتمردان فعلی به‌خوبی می‌دانند بعد از حوادث تلخ و خیانت‌آمیز فتنه 88، تحلیل کارشناسان غربی و بعضاً داخلی، عدم اعتماد مردم به صندوق‌های رأی در انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم بود که به لطف خداوند، مردم نه‌تنها به دروغ‌ها و ادعای فتنه گران در حصر توجهی نکردند بلکه با حضور در پای صندوق‌های رأی، حماسه 24 خرداد را رقم زدند، حماسه‌ای که مدیون بصیرت مردم و مدیریت رهبر انقلاب بوده و دکتر روحانی بارها به آن اشاره‌کرده است.

2- حماسه 24 خرداد در کنار گستردگی‌اش، پیام دیگری برای تمام مسئولان جمهوری اسلامی ایران در برداشت و آن توجه به معیشت مردم است و نه توجه به موضوعات غیر اصلی همچون حصر، معلوم نیست چرا هر از گاهی، مسئولان دولتی و غیره تمایل دارند به‌نوعی صحبت و رفتار می‌کنند تا وحدت رویه و جهت کلی جامعه را به سمت تشتت و اختلاف سوق دهند؟ مگر نه این است که دولت یازدهم از سوی عناصر ضدانقلاب و حامی فتنه، به‌عنوان رحم اجاره معرفی‌شده است و آن‌ها به دنبال فضایی برای تنفس و زمین زدن دولت فعلی دولت هستند؟

3- حلقه مفقوده در دولت فعلی، سستی در اتخاذ مواضع انقلابی مقابل عناصر حامی فتنه و کشورهای غربی است، معلوم نیست چرا این دولت در موضوع حصر و دفاع از تصمیم شورای عالی امنیت ملی که قانونی است و آقای رییس‌جمهور عضوی از آن بوده و هست، به شکلی پاسخ می‌دهند که هیچ نشانی از موضع انقلابی مقابل ظلم بزرگ فتنه‌گران دیده نمی‌شود و مخاطب از اظهارات به‌گونه‌ای تصور می‌کند این نظام است که به افراد مجرم، ظلم کرده است.

4- ای‌کاش برخی مسئولان به‌جای سوق دادن جامعه و افکار عمومی به سمت اختلافات، متوجه نیاز مردم کوچه و بازار برای رفع شکلات اقتصادی و معیشتی بودند و به‌جای توجه به موضوعات اختلاف افکن که قطعاً به ضرر خودشان تمام خواهد شد، با حضور در میان مردم با اخذ یک نظرسنجی محدود، به این نتیجه می‌رسیدند که افکار عمومی بعد از مذاکرات وین، منتظر آزادی محصورین نیستند بلکه به دنبال حصر بیکاری، تورم و رکود و رهایی رفاه در جامعه هستند.

5- دکتر روحانی در قسمت دیگری از اظهارت خود مبنی بر دعوت همگان به قانون‌گرایی می‌گوید: "باید اطلاعات در اختیار همه باشد و قانون را برای همه یکسان عمل کنیم. این سخت است. نمی‌دانم چرا حق تلخ است. هر جا می‌گوییم باید قانون اجرا شود برخی‌ها عصبانی و ناراحت می‌شوند؛ برخی دعوت به قانون را می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید! عجب! پس قانون شد حاشیه"[2]؛ اگرچه این بیان از قانون‌گرایی صحیح است اما چرا دولت با زیر سؤال بردن و شبهه افکنی در وظیفه قانونی شورای نگهبان در مسئله نظارت استصوابی و رد صلاحیت‌ها[3]، خلاف قانون صحبت می‌کند و یا در ماجرای حصر قانونی، به شکلی نظام را به قانونی متهم می‌کنند؟

6- به نظر می‌رسد دولتمردان به‌جای حاشیه‌سازی و به‌تبع آن تشتت آراء، از ارائه گزارش‌ها و اظهارات شعاری پرهیز کنند و صادقانه درباره عملکرد دوسالانه خود صحبت کنند تا اقدامات دولت برای مرم باورپذیرتر بشود و تکلیف بیکاری، رکود و تورم را همان‌طور که قبل از مذاکرات وین به مردم قول دادند، مشخص کنند و برای رفع آن چاره‌ای بیندیشند.


[1] - http://www.president.ir/fa/89001

[2] -همان

[3] - http://www.president.ir/fa/88757