به گزارش مشرق، هر قطعه از آينه کاري حرم مي تواند نماد يک زائر باشد، نماد يک مجاور که عاشقانه رحل اقامت به آستان حضرت خورشيد کشيده است تا در شعاع انوار او باشد، «او» نه، «او» ضمير غايب است حال آن که امام، حاضرتر از حاضران است، پس آناني که به جان اهل حرم مي شوند، مي روند تا خود را در شعاع انوار حضرت قرار دهند تا هم به نور نيوشيدن جان «جوان» کنند و هم واسطه فيض روشني شوند تا هر جا که مي روند در گستره اي که نگاه شان افق را در مي نوردد، نيز از حضرت عشق بگويند هر قطعه از آينه کاري حرم مي تواند نماد يک زائر باشد که خود را از روشني سرشار مي کند و هم انعکاس دهنده نور مي شود و از هم افزايي اين انوار، جهان روشن مي شود. اهل نظري با اشاره به اين آينه کاري ها مي گفت، آينه ها يکديگر را مزاحم نمي شمارند. بلکه، به هم افزايي مي رسند و اهل معنا نيز در زيارت حرم هرگز به دنبال خلوتي حرم نيستند بلکه از قضا شلوغي را مي پسندند، چه مي دانند حضرت خداوند دوستان خود را در ميان خلق مخفي کرده است چنان که معادن طلا را در ميان خاک.
روز زيارتي مخصوص امام رضا (ع) و زيارت از دور و نزديک
آخرين روزهاي ماه ذي القعده با توجه به منابعي که از بزرگان شيعه در اختيار ما قرار گرفته است عناوين مبارک و مقدسي دارد ، در روز 23 ذي القعده که روز زيارتي مخصوص امام رضا (ع) است همگان مي توانند با گفتن صل ا... عليک يا اباالحسن، زائر امام رضا (ع) باشند.از جمله موارد مبارک و مقدس در روزهاي آخر ماه ذي القعده، روز زيارتي مخصوص امام رضا(ع)درروز ۲۳ و روز 25 اين ماه با عنوان «دحوالارض» يا روزي که زمين گسترده مي شود ، است که در اين باره بزرگان دين براي اين که ما را متوجه فضيلت اين روزها کنند، مطالبي را بيان کرده اند.از جمله اين شخصيت ها سيد ابن طاووس است که در کتاب «اقبال الاعمال» خود، آدابي را برشمرده و در بخش ماه ذي القعده مي گويد من در کتاب هاي بزرگان ديده ام که براي روز 23 اين ماه زيارت مخصوص امام رضا(ع) را مطرح کرده اند. معمولا زيارت در حرم ائمه معصومين انجام مي شود اما در اين روز با آوردن دو کلمه «قرب» و «بعد» (نزديک و دور) مي خواهد همه افراد را متوجه آن مکان کند که اگر در نزديک حرم هستيد به حرم مشرف شويد و اگر از آن دور هستيد و در هر جاي دنيا زندگي مي کنيد به آن روز به عنوان روز زيارتي مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشيد.بر اين اساس کيفيت زيارت بستگي به شرايط، امکانات و اختيارات زائر دارد که اگر امکان داشته باشد زيارت هاي معروفي همچون زيارت جامعه، زيارت امين ا... و ... که اين شأن را براي او فراهم مي کند به جاي آورد.
توصيه آيت الله بهجت براي زيارت امام رضا (ع)
زيارت شما قلبي باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهيد، اگر حال داشتيد به حرم برويد. هنگامي که از حضرت رضا(ع) اذن دخول ميطلبيد و ميگوييد: « أأدخل يا حجة الله: اي حجت خدا، آيا وارد شوم؟ » به قلبتان مراجعه کنيد و ببينيد آيا تحولي در آن به وجود آمده و تغيير يافته است يا نه؟ اگر تغيير حال در شما بود، حضرت(ع) به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سيدالشهدا (ع) گريه است، اگر اشک آمد امام حسين(ع) اذن دخول دادهاند و وارد شويد.
اگر حال داشتيد به حرم وارد شويد. اگر هيچ تغييري در دل شما به وجود نيامد و ديديد حالتان مساعد نيست، بهتر است به کار مستحبي ديگري بپردازيد. سه روز روزه بگيريد و غسل کنيد و بعد به حرم برويد و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهيد.
زيارت امام رضا (ع) از زيارت امام حسين(ع) بالاتر است، چرا که بسياري از مسلمانان به زيارت امام حسين(ع) ميروند. ولي فقط شيعيان اثنيعشري به زيارت حضرت امام رضا (ع) ميآيند.
علامه مجلسي در کتاب «بحارالانوار» در باب شهادت امام رضا (ع) نقل کرده است که برخي از افراد معتقدند آن حضرت در روز 23 ذيالقعده به شهادت رسيده است اما در جامعه ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ايشان مطرح است. بايد گفت اين روز، روز زيارتي مخصوص ايشان ناميده شده است تا مردم با توجه به ذات آن حضرت، به نقشي که ايشان در ايجاد مدينه رضوي داشتند پي ببرند.امام رضا(ع) با آمدن به سمت مرو، يک مدينه دوم براي نشر معارف اسلامي ايجاد کردند که به اصطلاح مدينه رضويه گفته مي شود، براي اين که مردم اين معنا را در نظر بگيرند و نسبت به زحمات ايشان حالت شکر داشته باشند و شايد اين عنوان را مطرح کرده اند تا در اين روز مخصوص به وجود مبارک امام رضا (ع) بيش از پيش توجه کنيم.مجلسي هم چنين با اشاره به تقارن روز ديگر زيارتي امام رضا (ع) 25 ذي القعده با روز دحوالارض مي گويد: بزرگان دين بهترين اعمال را در اين روز، زيارت امام رضا (ع) مي دانند.
*فرهنگ نیوز