اسلام زاده گفت: خطر ربایش و کشته شدن مستندسازان باعث شده که مسئولان، با احتیاط بیشتری برای اعزام آن ها اقدام کنند در حالی که باید هزینه کرد و افرادی که داوطلب هستند را به این کشور فرستاد تا مستندهای زیادی ساخته شده و از بین آن ها چند کار شاخص، خودنمایی کند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مستند «به دنبال صلح» جدیدترین ساخته محسن اسلام‌زاده با موضوع سوریه، امروز در سالن استاد فردی حوزه هنری، با حضور هنرمندان، خبرنگاران و علاقمندان رونمایی شد.

در این رونمایی ابتدا مستند به نمایش در آمد و سپس، محسن یزدی، مدیر مرکز مستند حوزه هنری پشت تریبون قرار گرفت و از کارگردان مستند «به دنبال صلح» و بهروز افخمی، کارگردان سینما دعوت کرد تا سخنان خود در مورد این مستند را ارائه کنند.


در ابتدا کارگردان مستند «به دنبال صلح» توضیحاتی را درباره انتخاب شخصیت «مادر اگنس ماریا» به عنوان شخصیت محوری این مستند ارائه داد و گفت: تصویربرداری این مستند به مدت 20 روز در ایران، لبنان و سوریه انجام شده و زمان اصلی مستند، کمی کوتاهتر از چیزی است که امروز به نمایش درآمد.

در ادامه، علیرضا افخمی که معتقد بود این مستند هنوز کامل نیست، علت آن را نداشتن متن و نریشن عنوان کرد و گفت: فیلمی که دیدیم گنگ بود و تماشاچی با دیدن آن به اطلاعات کافی در مورد سوریه و صلح در آنجا و حتی کاروان صلح، دسترسی پیدا نمی‌کند.

کارگردان سینمای ایران با اشاره به زمان 45 دقیقه‌ای مستند افزود: برای چنین مستندی می‌شود 40 صفحه متن نوشت و اطلاعات خوبی را به بیننده داد.


وی ادامه داد: به اعتقاد من در مستند، باید فیلمنامه‌ای وجود داشته باشد و بر اساس آن به پشت میز تدوین رفت. فیلمبرداری مستند گاهی با تحقیق آن همزمان می‌شود اما قبل از تدوین، حتما باید متنی داشته باشیم و بر اساس آن حرکت کنیم. به نظر من این مستند، زمینه‌های لازم برای همراهی با یک متن خوب را دارد.

افخمی به سفرش با کاروان صلح نیز اشاره کرد و گفت: برای من اخباری که بی بی سی و رسانه‌های بیگانه از سوریه پخش می کردند جالب بود، چون من می‌فهمیدم که فیلم هایشان ساختگی است و به همین خاطر کنجکاو بودم به آنجا رفته و واقعیت را از نزدیک ببینم.

سپس اسلام زاده درباره سختی‌های فیلم‌سازی در سوریه به نسبت عراق و دیگر کشورها نکاتی را اشاره کرد و گفت: خطر ربایش و کشته شدن مستندسازان باعث شده که مسئولان، با احتیاط بیشتری برای اعزام آن ها اقدام کنند در حالی که باید هزینه کرد و افرادی که داوطلب هستند را به این کشور فرستاد تا مستندهای زیادی ساخته شده و از بین آن ها چند کار شاخص، خودنمایی کند.


با سئوال مجری برنامه، باز هم افخمی رشته کلام را به دست گرفت و به مشکلات مستندسازی در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایران، مستند را از جنس ادبیات نمی‌دانیم و برای آن داستانی تعریف نمی کنیم. ما تصاویر زیادی داریم اما کسی نیست که برای آن ها متن خوبی بنویسد تا تبدیل به یک مستند دیدنی و ماندگار شوند.

کارگردان سینمای ایران به متنی که در جریان سفر به سوریه به دستش رسیده بود اشاره کرد و گفت: با خواندن این متن در راه سفر به لاذقیه، ابعاد جدیدی از جریانات سوریه برایم روشن شد که واقعا نگاهم به این کشور را تغییر داد. به نظر من این متن، نمونه‌ای خوب برای ساختن مستندی قوی است.

در پایان محسن یزدی، مدیر مرکز مستند حوزه هنری اعلام کرد که بر اساس این متن، مستندی در این مرکز در حال تولید است.